Osakesäästäjät, miten menee?
Paljonko on OST miinuksella? Vai onnistuitko myymään sellaiseen aikaan, että olet plussalla siihen nähden, kuinka paljon olet laittanut omaa rahaa kiinni.
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
28% olen pakkasella ja kaikki on sulanut. Nyt ei kannata enään myydäkään.
Kaikki mitä tienasin vuosien aikana meni nyt tuhkana tuuleen
Mihin ihmeeseen olet onnistunut sijoittamaan että vuosien säästöt ovat pakkasen puolella 28 %? Ei muuten mutta etten sijoittaisi samaan osakkeeseen... Et ole päivääkään sijoittanut mihinkään ja mikään ei ole 28 % laskenut jollei sitten se "osake" johon sinä olet jo vuosia sijoittanut. Itselle muuten tuli taas plussaa ja en edes oikeastaan tiedä tai jaksa seurata missä rahani liikkuu. Itse kun tekee niin saa halvemmalla...
Hyvin menee, salkku on 6-numeroinen summaltaan ja +60,8% tämän päivän päätöksellä.
No nyt vasta aloin sijoittaa, kun kuulemmat hinnat alhaalla. Katotaan mitä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me sijoitimmeperheen säästöt osakkeisiin ja olemme nyt käytännössä hävinneet kaikki säästömme. Ei voi myydä poiskaan koska tappiot olisivat kamalat. Oli mieheni idea 😡
Et ole vielä hävinnyt kuin aikaa. Jos noin huonossa tilanteessa olet, unohtakaa ne osakkeet. Joskus se nousukin tulee
mies54v
Nyt jos tulee taloudellisia ongelmia, työttömyyttä tms. Meidän puskuri on kiinni tappiollisissa osakkeista eikä me voida niitä rahoja käyttää. Olemme hävinneet muutakin kuin aikaa.
Miten niin ette voi? Minä jouduin myymään korona-aikana tappiolla osakkeita, kun jouduin pitkälle sairaslomalle. Ei se mikään maailmanloppu ole. Saikun jälkeen uudestaan ostoksille ja taas ollaan plussalla.
Suomalaisilla "sijoittajilla" on joku luulo ettei ikinä voi myydä. Ei voitolla (koska verot) eikä tappiolla (koska tappio)......
Varsinkin noiden tappioiden suhteen harrastataan pahimman suhteen itsepetosta: "ne tappiot tulee vasta sitten, jos myy". Kyllä ne tappiot on tulleet jo siinä kohtaa, kun kurssi on tippunut ostohinnan alapuolelle, siinä ei mitkään selitykset auta. Verotukseen ne toki realisoituvat vasta myydessä.
Kummallinen ajattelutapa. Minulla on Fiskarsin osakkeita, joista aikoinaan maksoin 14 euroa / kpl. Maaliskuussa 2020 niiden arvo oli noin 8 euroa / kappale. Oletetaan, että myin osakkeet tänään päivän hintaan 18,84 euroa / kpl. Missä välissä minulle tuli tappiota?
Sulle on tullut tappiota silloin, kun kurssi on mennyt 14€ -> 8€. Sitten sulle on tullut voittoa, kun kurssi on noussut 8€ -> 18,84€. Mikä tässä oikein on epäselvää?
Jos on pitkäjänteinen sijoittaja ja aikoo pitää ne osakkeet, jotka on tilapäisesti tappiolla, niin tietenkin ne osakkeet kannattaa välillä myydä, että saa ne tappiot realisoitua. Tässä tapauksessa olisit siis myynyt tuossa 8€ kohdalla ja ostanut seuraavana päivänä takaisin. Olisit saanut 6€ tappioita verotukseen per osake ja olisit saanut siitä hyvästä muutaman seuraavan vuoden osingot ilman osinkoveroja - profit! Ja salkkuun olisi kertynyt piilevää verovelkaa, koska sulla olisi nyt siellä 10,84€ arvonnousua verrattuna nykyiseen 4,84€ arvonnousuun.
Aina kannattaa ottaa ne tappiot ulos, että voi hyödyntää ne verotuksessa. Turha niistä osingoista on mitään veroja maksella silloin, kun osakkeet on tappiolla. Ja perintöverotuksessa hankintameno resetoituu, joten verottaja jää nuolemaan näppejään sen luovutusvoittoveron osalta.
Vierailija kirjoitti:
Siis et oikeasti ymmärrä, mitä tuolla tappioasialla tarkoitetaan? Yksittäiset osakkeet voi toki tulla pysyvästikin alas, mutta korjausliikkeessä tai romahduksessa alas tulee vähän kaikki, myös ne hyvät firmat jotka tulee sieltä vielä ylös. Olisiko kannattanut tyhjentää salkku koronakuopan pohjalla? Miksi ei, kun sinusta ne tappiot oli tulleet jo silloin, eikä myöhemmällä nousulla ollut mitään merkitystä?
Kyllä mä koronakuopassa realisoin tappioita huolella ja ostelin niitä samoja osakkeita myös takaisin. Ei tarvii ainakaan kolmeen vuoteen maksaa osingoista veroja.
Etkö sinä hyödyntänyt noita tilapäisiä tappioita ollenkaan? Jos et, niin miksi ihmeessä?
Vierailija kirjoitti:
Vain osto- ja myyntihinnalla on merkitystä. Missä hinta liikkuu oston ja myynnin välisenä aikana, on samantekevää.
Minä alan katsella myyntipaikkoja noin 20 vuoden kuluttua. Siihen asti olen ostolaidalla.
Eihän se ole samantekevää, missä ne hinnat liikkuu siinä välillä. Jos ostat osakkeen 100€ kurssilla ja kurssi tippuu 50 euroon, niin olethan sinä siinä 50€ menettänyt. Toki se osake voi nousta takaisin siihen sataseen ja siitä ohikin.
Mutta siinä kohtaa kun sijoituksesi on 50€ tappiolla (per osake), niin se nyt vaan on tyhmää olla realisoimatta sitä tappiota. Sinulla on kuitenkin osakesijoittajana osinkotuloja, joista menee verot, ellei sinulla ole käytettävissä tappioita. Miksi jättäisit hyödyntämättä ne tappiot ja maksaisit turhaan veroja osingoista? Mikä järki siinä on?
Ihailen av-mammojen vainua, kun suurimmalla osalla on salkku reilusti plussalla, vaikka nasdaqkin on tankannut pahasti jo monta viikkoa. :-D Teidän pitäisi vaithaa alaa ja siirtyä ammattisijoittajiksi. :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain osto- ja myyntihinnalla on merkitystä. Missä hinta liikkuu oston ja myynnin välisenä aikana, on samantekevää.
Minä alan katsella myyntipaikkoja noin 20 vuoden kuluttua. Siihen asti olen ostolaidalla.
Eihän se ole samantekevää, missä ne hinnat liikkuu siinä välillä. Jos ostat osakkeen 100€ kurssilla ja kurssi tippuu 50 euroon, niin olethan sinä siinä 50€ menettänyt. Toki se osake voi nousta takaisin siihen sataseen ja siitä ohikin.
Mutta siinä kohtaa kun sijoituksesi on 50€ tappiolla (per osake), niin se nyt vaan on tyhmää olla realisoimatta sitä tappiota. Sinulla on kuitenkin osakesijoittajana osinkotuloja, joista menee verot, ellei sinulla ole käytettävissä tappioita. Miksi jättäisit hyödyntämättä ne tappiot ja maksaisit turhaan veroja osingoista? Mikä järki siinä on?
Siksi, että melko suurella todennäköisyydellä ne tulevat ylös sieltä, sitten joskus. Sinulla on kyllä aika omalaatuinen katsantokanta. On sitä ennenkin ollut erilaisia kriisejä. Tällä kriisillä voi olla se hyvä vaikutus, että se kiihdyttää innovaatiota fossiilivapaiden energiamuotojen suhteen.
Osakesalkku -25% mutta ei huolta koska olen velaton jätkä. Kuukausittain laitan 500-1000 euroa osakkeisiin. Salkkuni perustuu osinkotuotoille ja kivaa kun nyt saa laatuosakkeita halvemmalla 🤗
M35
Vierailija kirjoitti:
Ihailen av-mammojen vainua, kun suurimmalla osalla on salkku reilusti plussalla, vaikka nasdaqkin on tankannut pahasti jo monta viikkoa. :-D Teidän pitäisi vaithaa alaa ja siirtyä ammattisijoittajiksi. :-D
Kaikki eivät ole hankkineet kaikkia osakkeitaan viimeisen puolentoista vuoden aikana. Vaikka esim. Helsingin pörssi onkin nyt kovasti tappiolla tämän vuoden tammikuun alkuun nähden, niin se on edelleen selvästi plussalla kaikkiin ennen vuotta 2021 oleviin ajankohtiin verrattuna.
Esimerkiksi minä olen aloittanut osakkeisiin sijoittamisen yli 10 vuotta sitten. Vaikka tämän ja viime vuoden aikana ostamani osakkeet ovat koronadipissä ostettuja lukuunottamatta miinuksella, niin salkkuni kokonaisuudessaan on vielä selvästi plussalla aikaisemmin ostettujen osakkeiden ansiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on järkeä vain silloin, jos ei koskaan myy voitolla olevia osakkeita, vaan pitää ne omistuksessaan kuolemaansa saakka. Silloin tosiaan osakkeiden hankintahinnat muuttuvat verotuksessa kuolinpäivän tasolle. Muussa tapauksessa se, että myyt osakkeen tappiolla ja saman tien ostat osakkeen samaan hintaan ainoastaan lykkää myyntivoittoveroa, mutta ei pienennä sitä. Maksat vain suuremman luovutusvoittoveron sitten, kun lopulta myyt tämän osakkeen voitolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on järkeä vain silloin, jos ei koskaan myy voitolla olevia osakkeita, vaan pitää ne omistuksessaan kuolemaansa saakka. Silloin tosiaan osakkeiden hankintahinnat muuttuvat verotuksessa kuolinpäivän tasolle. Muussa tapauksessa se, että myyt osakkeen tappiolla ja saman tien ostat osakkeen samaan hintaan ainoastaan lykkää myyntivoittoveroa, mutta ei pienennä sitä. Maksat vain suuremman luovutusvoittoveron sitten, kun lopulta myyt tämän osakkeen voitolla.
Ei välttämättä edes lykkää myyntivoittoveroa, sillä verottaja voi nähdä puliveivauksen läpi ja lätkäistä harkinnanvaraista veroa niskaan.
Ja muutenkin, tappiolla myynti, jotta saisi osingot "verotta" on laskennallisestikin huono kauppa: Tappiot vähennetään voitoista tai osingoista ja jäljelle jäävästä summasta menee verot. 50€ tappioilla kattaa 50€ tulot, joista osinkoverotuksena olisi mennyt veroihin 12,75€. Tappiota jäi omasta pussista maksettavaksi yhä 37,25€. Kannattiko?
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä mitään vainua tarvita. Olen aloittanut vuonna 2004. Takana on yli 10 vuoden nousuputki niin ei siinä paljoa muutaman viikon kurssilasku hetkauta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa voi olla järkeä, jos pitää ne takaisin ostamansa osakkeet yli 10 vuotta, että pääsee hyödyntämään hankintameno-olettamaa.
Aika harvoin vain on tuollainen kuvailemasi tilanne. Esimerkiksi minulla viimeisimmät ostot on miinuksella, mutta aiemmat ostoerät tukevasti tuotolla ja fifo-periaatteen mukaisesti verolle menisi ne ensimmäisenä ostetut, joissa on myös eniten arvonnousua sisällä.
Ja siis kurssilasku ei tarkoita että olisin menettänyt mitään. Jos ostan 100 eurolla osakkeen ja sen markkinahinta putoaa 50 euroon, minulla on edelleen se osake, joka tulee vuosien varrella poikimaan osinkoja reilusti yli hankinta-arvonsa. En siis ole menettänyt mitään tai tehnyt tappiota, ellen myy osaketta.
Voiko osakesäästötilillä vähentää myyntitappion verotuksessa? Luulin että veroja maksetaan vasta kun nostaa varoja pois?
Lopetin jo koko touhun. Vierestä olen seurannut kaveria joka valtion hommissa tienaamansa rahat on sijoittanut taloon ja mökkiin. Jää nyt nuorena eläkkeelle ja on velaton. Itsellä hiukset harventuivat kursseja seuratessa ja 15v. Sijoitukset suli kuin kuuma voi. T. Ex-sijoittaja
Vierailija kirjoitti:
Voiko osakesäästötilillä vähentää myyntitappion verotuksessa? Luulin että veroja maksetaan vasta kun nostaa varoja pois?
Ei voi osakesäästötilillä. Silloin voi, jos osakkeet ovat arvo-osuustilillä. Vähennyksen voi silloinkin tehdä vain pääomatuloista, esim. täällä mainituista osingoista.
Vierailija kirjoitti:
Eli et tajua mistään mitään.
vaikka nasdaq on laskenut vaikka 5000 -> 4000 eli -20%, mutta sinä olet ostanut indeksin mukaisesti silloin kun indeksi oli 3000. paljonko salkkusi on miinuksella mielestäsi? Niinpä. salkkusi on yhä 33% PLUSSILLA.
ja kaikki salkut eivät ole indeksin mukaisia. Esim minun salkun arvonkehitys on ollut tänä vuonna +4,91%, kun vertailuindeksin kehitys on ollut -18,14% (sp500).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me sijoitimmeperheen säästöt osakkeisiin ja olemme nyt käytännössä hävinneet kaikki säästömme. Ei voi myydä poiskaan koska tappiot olisivat kamalat. Oli mieheni idea 😡
Et ole vielä hävinnyt kuin aikaa. Jos noin huonossa tilanteessa olet, unohtakaa ne osakkeet. Joskus se nousukin tulee
mies54v
Nyt jos tulee taloudellisia ongelmia, työttömyyttä tms. Meidän puskuri on kiinni tappiollisissa osakkeista eikä me voida niitä rahoja käyttää. Olemme hävinneet muutakin kuin aikaa.
Miten niin ette voi? Minä jouduin myymään korona-aikana tappiolla osakkeita, kun jouduin pitkälle sairaslomalle. Ei se mikään maailmanloppu ole. Saikun jälkeen uudestaan ostoksille ja taas ollaan plussalla.
Suomalaisilla "sijoittajilla" on joku luulo ettei ikinä voi myydä. Ei voitolla (koska verot) eikä tappiolla (koska tappio)......
Varsinkin noiden tappioiden suhteen harrastataan pahimman suhteen itsepetosta: "ne tappiot tulee vasta sitten, jos myy". Kyllä ne tappiot on tulleet jo siinä kohtaa, kun kurssi on tippunut ostohinnan alapuolelle, siinä ei mitkään selitykset auta. Verotukseen ne toki realisoituvat vasta myydessä.
Kummallinen ajattelutapa. Minulla on Fiskarsin osakkeita, joista aikoinaan maksoin 14 euroa / kpl. Maaliskuussa 2020 niiden arvo oli noin 8 euroa / kappale. Oletetaan, että myin osakkeet tänään päivän hintaan 18,84 euroa / kpl. Missä välissä minulle tuli tappiota?
Sulle on tullut tappiota silloin, kun kurssi on mennyt 14€ -> 8€. Sitten sulle on tullut voittoa, kun kurssi on noussut 8€ -> 18,84€. Mikä tässä oikein on epäselvää?
Jos on pitkäjänteinen sijoittaja ja aikoo pitää ne osakkeet, jotka on tilapäisesti tappiolla, niin tietenkin ne osakkeet kannattaa välillä myydä, että saa ne tappiot realisoitua. Tässä tapauksessa olisit siis myynyt tuossa 8€ kohdalla ja ostanut seuraavana päivänä takaisin. Olisit saanut 6€ tappioita verotukseen per osake ja olisit saanut siitä hyvästä muutaman seuraavan vuoden osingot ilman osinkoveroja - profit! Ja salkkuun olisi kertynyt piilevää verovelkaa, koska sulla olisi nyt siellä 10,84€ arvonnousua verrattuna nykyiseen 4,84€ arvonnousuun.
Aina kannattaa ottaa ne tappiot ulos, että voi hyödyntää ne verotuksessa. Turha niistä osingoista on mitään veroja maksella silloin, kun osakkeet on tappiolla. Ja perintöverotuksessa hankintameno resetoituu, joten verottaja jää nuolemaan näppejään sen luovutusvoittoveron osalta.
Ei kannata aina realisoida.
1. Hankintameno-olettaman hyödyntämistä et huomioinut.
2. Se vero vain siirtyy maksettavaksi myöhemmin (joka sinällään hyvä). Eli verojen kannalta on sama oletko ostanut 10 eurolla myynyt 12 eurolla vai ostanut 10, myynyt 8, ostanut 8 ja myynyt 12, paitsi jälkimmäisessä sinulle on tullut enemmän kaupankäyntikuluja.
Suomeksi se on hyvinkin tapauskohtaista miten kannattaa menetellä, ja varmaksi tietää vasta jälkikäteen.
Pikkasen miinusmerkkistä, mutta ei pahasti. Eikä haittaa. Katsotaan 10-15 vuoden kuluttua tilannetta.