Osakesäästäjät, miten menee?
Paljonko on OST miinuksella? Vai onnistuitko myymään sellaiseen aikaan, että olet plussalla siihen nähden, kuinka paljon olet laittanut omaa rahaa kiinni.
Kommentit (173)
Pääsalkku -11% YTD. En ole huolissani. Mikä menee alas, tulee myös ylös niin kuin eilen viihteellä olleet tietävät. Kunhan USA rauhoittuu huomattuaan, etteivät FEDin koronnostot olleetkaan maailmanloppu, tilanne alkaa normalisoitua. Tämä voi tapahtua ehkä loka-marraskuussa.
MITEN ihmisillä voi olla salkut pakkasella? ovatko kaikki aloittaneet vasta viime vuoden lopulla sijoittamisensa?
Eget kapital
246 597 EUR
ja itse salkku
246 990e +49,32% +81 576e
TOSIN.. aika iso osa tuosta salkusta hankittu osingoilla joka jännästi ei näy voittona. Ja tulot huomioiden niin en oo varmaan itse ostanu ku jonkun puolet tuosta ennen voittoja osuudesta, vähintään toinen puolikas tullu osinkoina.
Joten summa summarum laittanu ehkä 50-60.000e omaa 20+v aikana ja tuossa lopputulos.
Ei sen puoleen syyskuussa oli 255.000e nettona ja sen jälkeen ostanu ehkä hieman yli kymppitonnolla. Jpten jos kurssit ois jatkanu tuttua rataa ois 300.000e.. mut elämä on.
Toisaalta oisin myös voinu myydä kaiken ja häippäistä venäjälle, ostanu ruplia ja tallettanu 17% korkoa maksavalle tilille. Sen jälkeen rahan ostovoima 2,5 kertaistunu ja korkoja korkojen päälle.
Elämä on.
Vierailija kirjoitti:
Siis tottahan se on että sijoittajaväki on kuin rahapeliriippuvaisia. Vaikka takkiin tulee kovaa niin siltikin kirjoitetaan mukamas suurista voitoista 😆
Meidän perheen sijoitukset ovat aika paljon tappiolla. Meillä on perheen varallisuutta osakkeissa tällähetkellä noin 71 000e ja laskua on tullut 23%
Kryptoissa meillä on katetta tällähetkellä noin 96 000 euroa ja takkiin on tullut 34%
Ja tämä on rehellunen summa. Muutama kymmentä tuhatta on kadonnut meidän perheen pahan päivän varalla sijoitetuista 😅 ja joo olemme hajauttaneet ja silltikin on kymmeniä tuhansia kadonnut.
Oletteko tehneet pääosan osakeostoista tänä tai viime vuonna? Muuten on vaikea ymmärtää, kuinka tuo on mahdollista. Kryptoista en sano mitään. Niihin "sijoittaminen" on täyttä tuuripeliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihailen av-mammojen vainua, kun suurimmalla osalla on salkku reilusti plussalla, vaikka nasdaqkin on tankannut pahasti jo monta viikkoa. :-D Teidän pitäisi vaithaa alaa ja siirtyä ammattisijoittajiksi. :-D
Ihailen typeryyttäsi. Jos on sijoittanut säännöllisesti vaikka 10 v ja salkku 100% plussalla, ei tällainen kurssilasku kokonaisuutta tappiolle vie. Tuollaiset ja suuremmatkin tuotot eivät edellisen 10 vuoden markkinatilanteessa ole vaatineet mitään muuta, kuin yksinkertaista indeksisijoittamista.
Taisi osua ja upota, kun reagoit noin äkäisesti. Täällä suurimmalla osalla on vain virtuaalisia salkkuja.
Helppoa on rahan teko tällä hetkellä shorttaamalla kryptoja. BTC alle 20K kesäkuussa.
Tällä hetkellä 7 % tappiolla. Kohtuuaktiivisesta kaupanteosta johtuen koko sijoituspositioni kiertää 6-18 kuukaudessa; valtaosa on nyt edellisvuoden loppupuolella hankittua tavaraa, ja silloin oltiin korkeammalla. Viime vuosi olikin eriomaisen tuottoisa. Tästä ei vielä tiedä, mitä loppuvuonna tapahtuu.
Jos ei ole älynnyt että mennään kohti jyrkkää kielekettä niin tyhmyydestä joutaakin sakoittaa. Kauppiksen käyneet spermatukat nyt vieläkin jauhaa mantraansa et kantsii ostaa pohjalta, mutta se kertookin kaiken nykyihmisen tasosta kun nuo on nostettu joksikin yhteiskunnan oraakkeleiksi, joita lammaspäät seuraavat.
Rikkaat ovat jo vuosikymmenen tankanneet maata, kiinteistöjä ja kultaa. Kohta vetävät viimeisetkin pois osakkeista ja bitcoinista niin menee kaikki nolliin. Sitten ostavat kuraperseiden omaisuuden pilkkahintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tottahan se on että sijoittajaväki on kuin rahapeliriippuvaisia. Vaikka takkiin tulee kovaa niin siltikin kirjoitetaan mukamas suurista voitoista 😆
Meidän perheen sijoitukset ovat aika paljon tappiolla. Meillä on perheen varallisuutta osakkeissa tällähetkellä noin 71 000e ja laskua on tullut 23%
Kryptoissa meillä on katetta tällähetkellä noin 96 000 euroa ja takkiin on tullut 34%
Ja tämä on rehellunen summa. Muutama kymmentä tuhatta on kadonnut meidän perheen pahan päivän varalla sijoitetuista 😅 ja joo olemme hajauttaneet ja silltikin on kymmeniä tuhansia kadonnut.
Eli siis menitte myymään tappiolla? Mikä järki?
Eihän tuossa ole kukaa mitään myymisestä puhunut. Tuossa taitaa olla se realistinen tilanne mikä valtaosalla on mutta ei vain myönnetä sitä!
Tappiot, kuten myös voitot realisoituvat vasta myytäessä. Sitä ennen ei ole hävinnyt eikä voittanut yhtään mitään. Se on vain numeroiden vilinää siihen asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis menitte myymään tappiolla? Mikä järki?
Eihän tuossa ole kukaa mitään myymisestä puhunut. Tuossa taitaa olla se realistinen tilanne mikä valtaosalla on mutta ei vain myönnetä sitä!
Mä taas uskon, että täällä on niitä, jotka on aloittaneet säästämisen jo ajat sitten. Tai koronadipin aikaan. Itse tein ensimmäiset sijoitukset 80-luvulla, joten mitäpä itse luulet, ollaanko plussalla vai miinuksella?
Rommaushan tästä tulee, Ihan vääjämättä. Ei ole kuin 30 luvulla ollut samanlaista.
Odotatteko kaikki osinkoja? Eikö kukaan enää myy %-säännöllä? OST on plussalla omaan pääomaan nähden, mutta vain koska myin aina kun tuli yli 50 % tuottoa. Pienillä summilla kokeillut, mutta rahaa ne on ne satasetkin, niillä sitten ostanut uutta eli kasvattanut salkun kokoa ja lisännyt leveyttä siis eri aloja. Osa kohteosta hankintahinnasta nyt miinuksella jopa 40 %, mutta kun myyntivoitolla ostettu niin ei kirpaise kuin se, ettei tullut myytyä enemmän tammikuussa :)
Vierailija kirjoitti:
Odotatteko kaikki osinkoja? Eikö kukaan enää myy %-säännöllä? OST on plussalla omaan pääomaan nähden, mutta vain koska myin aina kun tuli yli 50 % tuottoa. Pienillä summilla kokeillut, mutta rahaa ne on ne satasetkin, niillä sitten ostanut uutta eli kasvattanut salkun kokoa ja lisännyt leveyttä siis eri aloja. Osa kohteosta hankintahinnasta nyt miinuksella jopa 40 %, mutta kun myyntivoitolla ostettu niin ei kirpaise kuin se, ettei tullut myytyä enemmän tammikuussa :)
ei kaikki odota. Minä odotan koska olen nimenomaan osinkosijoittaja. Minun tavoitteenani on maksimoida kassavirta tilillepäin. Pyrin kasvattamaan vuosittaista tuloani viikottain.
Ajattelin antaa tässä yhden konkreettisen esimerkin siitä, miten vähänkään pidempään sijoittaneen sijoitukset eivät ole pakkasella viime aikojen kurssilaskusta huolimatta. Aloitin rahastosijoittamisen vuoden 2007 lopussa ja ostin ensimmäiset osakkeeni vuoden 2010 lopussa. Alussa sijoituksiin meni noin 100 euroa kuukaudessa, mutta vähitellen niihin menevä kuukausittainen rahamäärä on kasvanut niin, että nykyisin sijoituksiin menee noin tonni kuukaudessa.
Tilanne tänään:
- Seligson Pohjois-Amerikka indeksirahasto: 86,3 % plussalla
- Seligson Eurooppa indeksirahasto: 30,4 % plussalla
- Seligson Pharos 2,6 % miinuksella (tähän tein ensimmäiset sijoitukset alle 2 vuotta sitten)
- Nordea kolme eri rahastoa (lähinnä hajautuksen vuoksi rahastoja, joiden riski on selvästi pienempi kuin puhtailla osakerahastoilla): kokonaisuudessaan 16,5 % plussalla
- Suorat osakesijoitukset suomalaisiin pörssiosakkeisiin: nykyarvo 25,7 % plussalla. Lisäksi olen vuosien varrella saanut näille osinkoja summan, joka on yhteensä 35 % siitä summasta, jonka olen käyttänyt näiden osakkeiden hankintaan.
Haluan vielä korostaa sitä, että olen tehnyt hankinnat vähitellen 15 vuoden aikana ja vielä niin, että sijoituksista selvästi suurempi osa on tehty viime vuosina kuin sijoittajan urani alkuvuosina. Jos olisin sijoittanut tasaisesti saman summan joka kuukausi, tuottoprosentit näyttäisivät selvästi paremmilta.
Yleisin katumisen aihe osakesijoittajilla on "miksi en aloittanut sijoittamista jo aiemmin".
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole älynnyt että mennään kohti jyrkkää kielekettä niin tyhmyydestä joutaakin sakoittaa. Kauppiksen käyneet spermatukat nyt vieläkin jauhaa mantraansa et kantsii ostaa pohjalta, mutta se kertookin kaiken nykyihmisen tasosta kun nuo on nostettu joksikin yhteiskunnan oraakkeleiksi, joita lammaspäät seuraavat.
Rikkaat ovat jo vuosikymmenen tankanneet maata, kiinteistöjä ja kultaa. Kohta vetävät viimeisetkin pois osakkeista ja bitcoinista niin menee kaikki nolliin. Sitten ostavat kuraperseiden omaisuuden pilkkahintaan.
Kuka ne osakkeet ostaa? Piesijoittajien osuus pörssikaupasta on mitättömän pieni. Jotain prosentin murto-osia. Joten nämä isot instituutiot ja muut suuromistajat ei voi myydä osakkeitaan yksityishenkilöille. Ei yksinkertaisesti ole yksityishenkilöillä sellaista käteistä rahaa käytettävissä.
Mutta älä suotta anna faktojen häiritä hyvää öyhötystä.
Kiitos kysymästä hyvin menee kun en sortunuttappiollisiin kasvuyhtiöihin. Valtaosa positioista vielä plussalla.
Liikevaihto ei mulle riitä mittariksi, tuloksen pitää olla plussalla. Aina.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole OST:a lainkaan enkä ajatellut sellaista avata kun Suomeen sijoittaminen ei kauheasti kiinnosta. Hgin pörssin yhtiöistä kelpuutan vain sellaisia jotka maksavat osinkoa useamman kerran vuodessa. Kokeilun vuoksi olen pariin otteeseen ostanut jotain kasvuyhtiötä ja onnistunut myymään osakkeet voitolla mutta mieluummin, vain ostan, pidän ja sijoitan osakkeet uudelleen. Salkku muuten hajautettu GB/USA/CA-markkinoille.
Aloitin vasta viime syksynä, joten huonolta näyttää. En nyt osta enkä myy ja toivon, etten menetä ihan kaikkea.
Meillä kans osakkeet paljon pakkasella ja cryptot pakkasella sitten ihan hurjasti.
Jos kaikki olisivat plussalla niin kuin täällä porukka kirjoittaa niin kaikkihan tätä tekisi. Totuus on se että tällähetkellä suurin osa ottaa turpiin ja lujaa.