Osakesäästäjät, miten menee?
Paljonko on OST miinuksella? Vai onnistuitko myymään sellaiseen aikaan, että olet plussalla siihen nähden, kuinka paljon olet laittanut omaa rahaa kiinni.
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
28% olen pakkasella ja kaikki on sulanut. Nyt ei kannata enään myydäkään.
Kaikki mitä tienasin vuosien aikana meni nyt tuhkana tuuleen
Tämähän se. Nyt on sijoitetut rahat kiinni tappiollisissa osakkeissa, myydä ei kannata eikä valoa ole näkyvissä missään (ei edes sitä tunnelia). Tämä on kuin hometalon olisi ostanut.
Osakkeet = hometalo
Kryptot = uusi komea kivitalo
osakkeet= paksuperänen nainen
Kryptot = transnainen
lue:
osakkeet = nainen
kryptot = harhainen mt-ongelmainen mies
Jep
Mies64vNiin. Sinun ikäiset eivät ymmärrä tuoreita instrumenttejä. Eikä siinä mitään pahaa ole. Aika on vain ajanut ohi.
Elämä opettaa sinuakin. Tulet sen vielä huomaamaan.
mies54v
Kyllä. Ikuinen oppiminen on yksi nykyajan jutuista. Kuten kryptotkin.
Olen eri, mutta miten kommentoit sitä faktaa, että kryptot on tippuneet vielä enemmän kuin osakkeet?
Romahdukset ovat parhaita aikoja rikastua. Bitcoin on rahan tulevaisuus.
Mikäs tässä, hyvin menee mutta menkööt.
Koko salkku on sijoittamisen aloituksesta noussut noin +65%. En kehtaa myydä, ettei tule veroseuraamuksia.
Osakesäästötilille olen laittanut tähän mennessä 30 keur ja sen arvon on nyt noin 29,5 keur.
Ostelen lisää halventuneita osakkeita kuukausittain, kun tulee palkka tilille tai osinkoja salkkuun.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako minun nyt myydä osakkeet tappiolla ja laittaa rahat pankkitilille, kun ajattelin alunperin myydä niitä ehkä 30 vuoden päästä?
Ei missään tapauksessa. Todennäköisyys siihen, että salkun arvo ei seuraavan 30 vuoden sisällä nouse plussalle, on äärimmäisen pieni. Sitä odottaessa voit nauttia osingoista.
Ihan hyvin menee. Odotellessa Sammon ylimääräistä osinkoa tilille, vajaa tonni tiedossa "ylimääräistä" taas.
Hienosti menee. Olen sijoittanut kaikki osinkotulot ja osuudet osakkeisiin ja rahastoihin. Nyt arvoyhtiöiden osakkeitakin saa edullisepaan hintaan kuin aikaisemmin.
Mun 7 vuoden osakkeet on miinuksella kaikki noin 20 pinnaa. Sitten kun vielä ajatellaan inflaatio joka on joka vuosi noin 2-3 % ja tånä vuonna 7-8% olen häviöllä kunnolla.
Väki täällä hokee että on plussalla vaikka todellisuudessa ollaan tappiolla. Toki jos sitä ei halua myöntää niin ok.
Vierailija kirjoitti:
Mun 7 vuoden osakkeet on miinuksella kaikki noin 20 pinnaa. Sitten kun vielä ajatellaan inflaatio joka on joka vuosi noin 2-3 % ja tånä vuonna 7-8% olen häviöllä kunnolla.
Väki täällä hokee että on plussalla vaikka todellisuudessa ollaan tappiolla. Toki jos sitä ei halua myöntää niin ok.
Pikemminkin niin päin, että ne jotka ei sijoita, haluaa ajatella kaikkien olevan tappiolla. Todellisuudessa kaikki hyvällä hajautuksella pitkäjänteisesti sijoittaneet ovat plussalla. Toki jos haluaa huijata itseään niin ok.
Lyhyellä aikavälillä on osakekurssit laskeneet hieman. Mutta kun ostoja on viiden vuoden takaa niin ne on kaikki vahvasti plussalla. Samoin on yli kymmenen vuotta sitten tehdyt ostokset. Osassa yhtiöstä on osakkeen arvo moninkertainen!
Vierailija kirjoitti:
Jos on seitsemän vuotta sitten ostanut sattumanvaraisia osakekeita Helsingin pörssistä niin on erittäin epätodennäköistä olla tappiolla!
Tietysti aina on niitä yhtiöitä joiden arvo laskee. Siksi pitää hajauttaa.
Hinnat on kauhean korkealla vieläkin parin vuoden takaiseen verrattuna. Et miten sen nyt sanois. Joko omistukset on arvossa tai jos ne oikeasti on halpuutettu jossain vaiheessa, niin sit kannattaa tankata lisää.
+253 % on salkku tällä hetkellä. Sijoittaminen on aloitettu yli 10-vuotta sitten. Matkalle mahtuu ala ja ylämäkiä. Alas on tultu huipuista mutta mitään hätää ei ole. Osinkotuottoja tulee tänävuonna kokonaisuudessan jotain 45 000-48 000 €, riippuen siitä tekeekö vielä lisäsijoituksia.
Se on jännä miten sitä monet valehtelee itselleen että nyt menee hyvin osakemarkkinoilla. Pakko vaan uskoa ettei ole tehnyt emämunausta vaikka rahavarat pienenee päivä päivältä.
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä miten sitä monet valehtelee itselleen että nyt menee hyvin osakemarkkinoilla. Pakko vaan uskoa ettei ole tehnyt emämunausta vaikka rahavarat pienenee päivä päivältä.
Missä sinä olet oppinut lukemaan? Kukaan ei ole täällä sanonut, että osakemarkkinoilla menee nyt hyvin. On vaan sanottu, että edelleen ollaan plussalla ja että todennäköisesti kurssit nousevat vielä joskus.
Mulla kokonaisuus tällä hetkellä noin -5 % ostohinnasta. Se ei huomioi maksettuja osinkoja, eli todellisuus on kauniimpi.
Nimenomaan säästän osakkeisiin, en yritä myydä kalliilla ja ostaa halvalla vaan pidän. Ei mitään stressiä tästä laskusta siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me sijoitimmeperheen säästöt osakkeisiin ja olemme nyt käytännössä hävinneet kaikki säästömme. Ei voi myydä poiskaan koska tappiot olisivat kamalat. Oli mieheni idea 😡
Indeksit tippuneet vain parikymmentä prosenttia, mitä te olette oikein töpeksineet jos on kaikki säästöt menneet? Oliko hajautus unohtunut? Vai oletteko onnistuneet valitsemaan pelkkiä konkan partaalle ajautuneita huijarifirmoja?
Erään, ilmeisesti "konkan partaalle ajautuneen huijafirman" (Neste) osake romahti yli 10%, kun julkistivat ennätystuloksensa tässä kuukausi sitten.
Meno on nyt aivan järjetöntä ja kylmää, eikä siihen päde mitkään uli nat noista hajauttamisista tai vääristä valinnoista.
T: eri
Jos ei pää kestä reilu 10% droppia niin ei kannata sijoittaa ainakaan osakkeisiin, kenties lainkaan. Tämä henkilö kuitenkin sanoi hävinneensä KAIKKI perheen säästöt. Tuskin tarkoittaa 10-20% pudotusta, silloinhan hänellä olisi vielä 80-90% niistä säästöistä tallessa.
Ja miten niin ei päde? Fiksusti valinneet ja hyvin hajauttaneet (myös ajallisesti!) on vielä plussalla. Onpa kumma, että ne jotka pitää sijoittamisen ykkössääntöjä turhana ulinana on täällä itkemässä että kaikki rahat meni.
Aina on joku joka on aloittanut sijoittamistaipaleensa esimerkiksi viime vuoden aikana. Siinä ei ole mitään väärää, pääviestin pitääkin olla että älkää hei hätäköikö, ja jos haluaa pelata turvallisesti niin sitten sijoittaa vain sen verran kuin on valmis häviämään.
Osa sijoittajista rakastuu osakkeeseen ja se tietää tienaamisen kannalta huonoa. Eilen tuli tassuun 1500ekee ja tänään 3000ekee, ens viikolla nuo kaikki voi olla mennytä. Otin koko shortti pakan pois pelistä. Aloitetaan uus pelaaminen ensviikolla tilanteen mukaan.
mies54v
Vierailija kirjoitti:
Olen sen verran paljon plussalla, että myymällä realisoituvat verot vastaisi noin -20 % kurssilaskua. Ei siis kannata myydä, kun ei tiedä saako niitä halvemmalla ostettua takaisin.
Mä säästän ja sijoitan osakkeisiin vielä pari vuosikymmentä ennen kuin tarvitsen rahoja, joten kurssilasku on tervetullutta. Saan nyt samaa tavaraa halvemmalla :-)
On ihan selvää jos katsotte indeksien kehitystä pitemmällä aikavälillä että osakkeiden laskutrendi alkoi jo viime vuonna. Heilahtelua tapahtuu mutta laskutrendi tulee jatkumaan ellei tule valtavaa osto-ohjelmaa ja elvytystä keskuspankeilta. Näin ei tule käymään ihan helposti valtavan inflaation takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin inflaatiosuojana ostamaan osakkeita tämän vuoden alussa. Tulos on päin ahteria.
Osakkeet on fossiilien juttuja. Siirry kryptoihin.
Joo, osakkeilla ei millään tahdo saada parissa kuukaudessa -50% arvonmenetyksiä. Shbitcoinilla se kyllä onnistuu.
Olen eri, mutta miten kommentoit sitä faktaa, että kryptot on tippuneet vielä enemmän kuin osakkeet?