Migreenistä kärsivät - missä kohdassa teillä tuntuu kipu
Missä se on pään sisällä ja mikä on teillä triggeri? Mikä teillä auttaa migreeniin... niin ja miten kauan se kohtaus kestää?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Migreenikipuun löytyy yleensä myös voimakas pahoinvointi, vatsa menee sekaisin, ainakin mulla.
Sama täällä. Pää on räjähtää, vatsa kääntyy ympäri ja kaikki tulee ulos molemmista päistä. Koko kropan lihakset tilttaa. Aivot pysähtyy, sanat katoaa ja järki. Tätä voi kestää useita päiviä.
Triggereistä pahimmat on hormonit eli kierron mukaan mennään aina ja kuumuus eli en kestä hellettä tai saunaa. Kirkas valo, univaje, alkoholi, maski, stressi, hajuvedet.
Oikeastaan kaikki aisteja kuormittavat asiat laukaisee migreenin tulisesta ruuasta kovaan meteliin tai kaupan jonossa voimakas partavesi. Elämän pitäisi olla hajutonta, mautonta, hiljaista ja ihan tasaista. Se on tietysti mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kipu oikeassa ylälohkossa eli korvasta ylöspäin, etenkin ohimo ja silmän takaa. Myös nenän juuri on kosketusarka ja helpottaa vähän, jos sitä painaa samalla kun menee nukkumaan päikkärit kipeä puoli tyynyä vasten.
Kokeilkaa binauraleita, mulla auttaa lievään kohtaukseen oikein hyvin:
Mulla tuntuu kipu samassa kohtaa ja kipeä puoli tyynyä vasten helpottaa kipua mutta aiheuttaa huonovointisuutta. Sitten aina pyörittelen päätä sen mukaan milloin meinaa oksu lentää tai pää räjähtää. Puolet kasvoista myös puutuneen oloiset. Vain ajoissa otettu lääke auttaa. Ihan käsikauppa lääke isot annokset.
Joskus alkaa pahalla ololla joskus kivulla ja joskus puuttumisella.
Vasemman silmän yläosassa on kaikkein kovin, pistemäinen kipu. Särkyä myös vasemmallä päälaessa ja vasemmalla puolella naamassa ja joskus hampaissa ja ikenissä.
Onko kukaan muu kokeillut botuliinihoitoa migreeniin? Minulla oli melkein päivittäin heti aamusta alkavaa migreeniä, joka johtui siitä, että purin hampaita voimakkaasti öisin yhteen, todennäköisesti kovan stressin takia. Purentakiskot olivat olleet jo vuosia käytössä, mutta niistä ei ollut riittävästi apua. Tilanne oli niin sietämätön ja särkylääkkeitä kului valtavat määrät, että päätin kokeilla botuliinihoitoa. Sikamaisen kallista, lähes 500 euroa kerta, mutta auttoi, tosin vain muutamaksi kuukaudeksi ja hoito on nyt uusittu kaksi kertaa. Ideana on, että parissa vuodessa oppisin olemaan purematta niitä hampaita yhteen, eikä tarvitsisi enää ottaa näitä piikkejä. Ilmeisesti jotkut onnekkaat ovat saanet hoidon myös julkiselta puolelta, mutta sinne on käsittääkseni todella vaikea päästä. Täysin migreenit eivät ole poistuneet, mutta vähentyneet merkittävästi. Muunkin tyyppistä migreeniä hoidetaan botuliinilla, silloin hoidon tekee neurologi, minun tapauksessani erikoishammaslääkäri.
Hui, tuli ihan huono olo näitä lukiessa. Oma raju migreeni on laantunut vanhemmiten (75v) pelkiksi auroiksi onneksi. Hölmö olo tosin jää ja siihen auttaa minulla kahvi ja sauna.
40 jatkaa: onneksi minulla on migreeniin vahvat särkylääkkeet, jotka voin ottaa heti, kun huomaan kohtauksen alkavan. Jos ne eivät auta 30 minuutissa, minulla on täsmälääke, joka lopettaa kohtauksen yleensä nopeasti. Vaikeampi tilanne on, jos lääkkeet eivät jostain syystä ole siellä, missä minä olen.