Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Migreenistä kärsivät - missä kohdassa teillä tuntuu kipu

Vierailija
19.05.2022 |

Missä se on pään sisällä ja mikä on teillä triggeri? Mikä teillä auttaa migreeniin... niin ja miten kauan se kohtaus kestää?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa vasemmalta ohimolta ja leviää, jos ei ota lääkkeitä ajoissa. Joskus saattaa edeltää jopa tunteja kestävä huonovointisuus ennen kuin särky alkaa. Liian vähäinen yöuni on laukaiseva tekijä, samoin kuukautisten alku. Ainoa apu on lääkkeet, jotka pitää ottaa ajoissa. Clotam toimii minulla parhaiten, joskus otan lisäksi panadolia, jos ei muuten lähde. Migreeni saattaa minulla kestää jopa 3 vuorokautta. Kuukautisten yhteydessä tyypillisesti 2 päivää.

Vierailija
22/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa vasemmalta ohimolta ja leviää, jos ei ota lääkkeitä ajoissa. Joskus saattaa edeltää jopa tunteja kestävä huonovointisuus ennen kuin särky alkaa. Liian vähäinen yöuni on laukaiseva tekijä, samoin kuukautisten alku. Ainoa apu on lääkkeet, jotka pitää ottaa ajoissa. Clotam toimii minulla parhaiten, joskus otan lisäksi panadolia, jos ei muuten lähde. Migreeni saattaa minulla kestää jopa 3 vuorokautta. Kuukautisten yhteydessä tyypillisesti 2 päivää.

Alkoholi laukaisee myös herkästi kohtauksen, etenkin olut ja punaviini.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemman silmän pohjassa tai takana.

Vierailija
24/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmän takana ja yläpuolella, aina toispuoleisesti. Yleensä tiedän jo aamulla herätessäni, onko sinä päivänä tulossa migreenikohtaus vai ei. Kohtaus alkaa pienestä kipukohdasta kulmakarvan tienoilla, joka tuntuu monta tuntia ennen varsinaisen kohtauksen alkamista.

Olen käyttänyt biologista estolääkitystä (Aimovig) kohta 6 kk ajan. Migreenini oli minulla niin kroonistunut, että kohtauksia oli 3-4 viikossa. Aimovig on vähentänyt kohtaukset n. yhteen viikossa, joten nykyään pystyn tekemään muutakin kuin nukkumaan töiden jälkeen. 

Vierailija
25/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmän takana tuntuu. Todella voimakas sykkivä, jyskyttävä kipu. Tuntuu että pää räjähtää. Oksentaminen saattaa joskus lieventää kipua pikkasen. Ensin tulee sahalaitakuvioita ja näkökentän pientymistä sitten tajunnan heikkenemistä ja jäätävä päänsärky. Triggerinä ovat hajusteet, kirkkaat välkkyvät valot, jos on nukkunut liian vähän tai liian pitkään, liiallinen näytön tuijottaminen, stressi, kuukautiset...   Kohtaus kestää useita tunteja-loppupäivän. Otan heti säryn alettua 2x400mg buranaa ja toinen samanlainen annos tarvittaessa myöhemmin. Makaan pimeässä huoneessa ja koitan nukkua särkyä pois. Kuuntelen meditointi musiikkia pienimmällä mahdollisella volyymilla, että saisin ajatukset pois kivusta. Triggereitä välttelemällä pärjää aika pitkälle, mutta kaikkiin ei valitettavasti pysty itse vaikuttamaan. 

Vierailija
26/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipu tuntuu vasemmalla ohimolla, on muutenkin aina tuntoherkempi alue vaikka ei migreeniä juuri olisi.

Triggereitä on paljon, mutta kaikilla yksi yhteinen selittäjä, eli suolisto. Reagoin asioihin vatsalla, huono yöuni saa vatsan sekaisin, juusto ja tummaasuklaa kovettaa vatsaa, kuukautiskierto vaikuttaa suolistoon ja vatsa on kovalla ennen vuodon alkua. Syömättömyys, mikä sekin liittyy suolistoon. Ja koska reagoin asioihin paljon vatsalla, niin vaikea on migreeniä välttää ja onkin nykyään harmillisen yleistä.

Vierailija
27/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemman silmän takana noin keskellä päätä sellainen piikki, josta yleensä lähtee. Tuntuu myös vasemman kulmakarvat keskellä, jos siitä painaa. Tämä on yleensä pitkäkestoinen, monen päivän migreeni, joka pahenee kunnes pamahtaa kunnolla päälle. Tähän liittyy puhevaikeudet eli sanat menee sekaisin, käytän vääriä sanoja jne. Kirkas sekä välkkyvä valo (esim tv) aiheuttavat kipua. Tämä on ollut jo kymmenen vuotta. Saattaa mennä ohi nukkumalla.

Toinen versio laskeutuu otsalta silmien väliin ja yleensä tästä seuraa äkkiväsymys ja oksettava olo. Tällöin en kestä valoa lainkaan, kun alkaa oksettaa. Tämä iskee hetkessä ja tätä ennakoi esim. Luetun ja kuullun ymmärtämisen heikkeneminen. Sanasokeus. Tämä muoto on tullut vasta viime vuosina ja tämä ei koskaan mene ohi ilman lääkkeitä ja voi iskeä myös nukkuessa.

Sain ensimmäisen migreenin kolmekymppisenä. Minulla kohtaukset ovat aurattomia.

Vierailija
28/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silmän takana ja yläpuolella, aina toispuoleisesti. Yleensä tiedän jo aamulla herätessäni, onko sinä päivänä tulossa migreenikohtaus vai ei. Kohtaus alkaa pienestä kipukohdasta kulmakarvan tienoilla, joka tuntuu monta tuntia ennen varsinaisen kohtauksen alkamista.

Olen käyttänyt biologista estolääkitystä (Aimovig) kohta 6 kk ajan. Migreenini oli minulla niin kroonistunut, että kohtauksia oli 3-4 viikossa. Aimovig on vähentänyt kohtaukset n. yhteen viikossa, joten nykyään pystyn tekemään muutakin kuin nukkumaan töiden jälkeen. 

Onpa kallis lääke. Katsoin Yliopiston Apteekista mitä sanovat tästä ja oli siinä hinta. Melkein 500€. Näyttäisi lukevan, että neljän viikon välein. On kallis, mutta hienoa, että saat sillä avun.

Vierailija
29/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kärsi migreeninistä vaan nautin siitä.

Vierailija
30/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ollut erikoista lukea miten on eri kohdissa teillä tämä särky. Aina ajattelin, että se on ihmisillä samassa kohdassa. Minulla näyttäisi olevan siinä samassa kohdassa, jossa täällä vastanneella, mutta ihan kallon sisäpuolella, kun vastaaja ihon alla. Tuosta silmästä lähtee ohimon kautta kohti korvaa ja siitä menee alaspäin ja kaulaan.

Vierailija
31/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmän takana, mutta myös niska on kipeä. Olen äärimmäisen väsynyt kohtauksen jälkeen ja nukahdan aina melkein heti.

Vierailija
32/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa kallis lääke. Katsoin Yliopiston Apteekista mitä sanovat tästä ja oli siinä hinta. Melkein 500€. Näyttäisi lukevan, että neljän viikon välein. On kallis, mutta hienoa, että saat sillä avun.

Kallis on todellakin, mutta kyllähän siitä saa Kela-korvauksen. Kela-korvauksen jälkeen yksi piikki maksaa n. 250 euroa. Hurja hinta sekin, mutta lääkemaksukatto täyttyi tuon kanssa muutamassa kuukaudessa ja loppuvuoden piikit maksavat vain 2.5 euroa (ja kaikki muutkin reseptiläkkeet).  Mutta joo, eihän tätä varmaan kukaan ota käyttöön kun ns. pakon edessä. Eikä kaikkien rahatilanne varmasti sitäkään salli. Ikävä kyllä. 

Vierailija
33/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo korvattava lääke? Lasketaanko mukaan lääkekattoon?

Vierailija
34/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla käytännössä loppui kokonaan migreenit kun sain yksityisellä muista syistä rautaa suoneen. Olin kärsinyt migreenistä ihan alle kouluikäisestä saakka eikä kukaan koskaan ollut puhunut rauta-arvojen vaikutuksesta, joskaan anemiaa mulla ei juuri koskaan ollut. Nykyään tiedän päänsärkyjen lisääntymisestä että rauta-arvot taas laskeneet, mutta migreeniksi asti ei mene jos en päästä arvoja ihan tosi matalaksi, alle 50. Jopa jännitysniskapäänsäryt loppuu jos ferritiini luokkaa 180+.

Vierailija
35/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kallis on todellakin, mutta kyllähän siitä saa Kela-korvauksen. Kela-korvauksen jälkeen yksi piikki maksaa n. 250 euroa. Hurja hinta sekin, mutta lääkemaksukatto täyttyi tuon kanssa muutamassa kuukaudessa ja loppuvuoden piikit maksavat vain 2.5 euroa (ja kaikki muutkin reseptiläkkeet).  Mutta joo, eihän tätä varmaan kukaan ota käyttöön kun ns. pakon edessä. Eikä kaikkien rahatilanne varmasti sitäkään salli. Ikävä kyllä. 

Kiitos vastauksestasi. Katselin lisää tästä lääkkeestä tietoa. Sanovat, että terveydenhuollon ammattilainen opastaa pistämisen kanssa. Tämä on kysymys: onko siinä siis ihan neula ja sillä itse pistetään ihoan alle, ei sellaista kynää, jota pidetään lähinnä paikallaan - tai ainakin näyttää siltä?

Vierailija
36/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla käytännössä loppui kokonaan migreenit kun sain yksityisellä muista syistä rautaa suoneen. Olin kärsinyt migreenistä ihan alle kouluikäisestä saakka eikä kukaan koskaan ollut puhunut rauta-arvojen vaikutuksesta, joskaan anemiaa mulla ei juuri koskaan ollut. Nykyään tiedän päänsärkyjen lisääntymisestä että rauta-arvot taas laskeneet, mutta migreeniksi asti ei mene jos en päästä arvoja ihan tosi matalaksi, alle 50. Jopa jännitysniskapäänsäryt loppuu jos ferritiini luokkaa 180+.

12; 

minulla ferritiiniarvot aina turhankin korkeita

Vierailija
37/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kipu oikeassa ylälohkossa eli korvasta ylöspäin, etenkin ohimo ja silmän takaa. Myös nenän juuri on kosketusarka ja helpottaa vähän, jos sitä painaa samalla kun menee nukkumaan päikkärit kipeä puoli tyynyä vasten. 

Kokeilkaa binauraleita, mulla auttaa lievään kohtaukseen oikein hyvin:

Vierailija
38/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Triptaanit ovat halvempia, vaikka kalliita nekin. Sieltä normaalimmasta päästä lääkkeitä lähdetään ensin liikkeelle. Monille riittää lievempiin kohtauksiin Miranax eli ei aina tarvitse edes täsmälääkettä. 

Vierailija
39/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi. Katselin lisää tästä lääkkeestä tietoa. Sanovat, että terveydenhuollon ammattilainen opastaa pistämisen kanssa. Tämä on kysymys: onko siinä siis ihan neula ja sillä itse pistetään ihoan alle, ei sellaista kynää, jota pidetään lähinnä paikallaan - tai ainakin näyttää siltä?

Kynä, oletan että saman tyyppinen kuin diabeetikoilla insuliinikynät. On tosi helppo pistää itse reiteen/vatsaan. Kirvelee kyllä hirveästi hetken. 

Vierailija
40/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtaus tuntuu yleensä joko oikealla tai vasemmalla puolella päätä ja kipualue lähtee joko kallonpohjasta tai ohimolta, mutta leviää kohtauksen kehittyessä jopa hartiasta päälaelle ja otsaan asti. Kipusykäykset tuntuvat ohimolla. Kipu voi olla pahin toisaalta takaraivossakin. Vaihtelee paljon. 

Ilman lääkkeitä kohtaus on todella raju ja kestää yleensä 6-9 tuntia. Ensin tulee päänsärky, sen voimistuessa pakottava tarve päästä pitkäkseen mahdollisimman pimeään, viileään ja hiljaiseen tilaan. Kaikki aistiärsykkeet pahentavat kipua. Kohtauksen edetessä edelleen alkaa ehkä 1,5-2 tunnin kuluttua pahoinvointi, joka pahenee, ja 3-4 tunnin kuluttua alkaa oksentelu, jota jatkuu 1-2 tuntia. Sen jälkeen särky alkaa helpottaa ja kohtauksen laantuessa huomaan aina, että hartiani ovat aivan jäykät (laitan niillä varmaan kivulle "vastaan" ja jännitän niitä) ja päässäni on "turvonnut" ja jollain tapaa "puhdistunut" tunne. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan