Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Migreenistä kärsivät - missä kohdassa teillä tuntuu kipu

Vierailija
19.05.2022 |

Missä se on pään sisällä ja mikä on teillä triggeri? Mikä teillä auttaa migreeniin... niin ja miten kauan se kohtaus kestää?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipu kasvaa ja lähtee jos käy oksentamassa, sormi siis kurkkuun.

Vierailija
2/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ei oksennututa, pitäisi oksentaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuntuu oikean silmän yläpuolella. Täsmälääkkeet auttavat, tosin nyt vaihdevuosissa migreenit ovat vähentyneet selvästi.

Vierailija
4/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ei oksennututa, pitäisi oksentaa?

Toisilla oksentaminen helpottaa, toisilla pahentaa kipua.

Vierailija
5/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittele että laitat kulhon päähäsi. Sen alle jäävä alue on se mun kipualue. Hirvittävän tuskallista särkyä ja tuntuu että aivot pullistuu kallosta. Mitään ääniä,valoa tahi liikettä ei kestä eikä kykene. Makaan pimeässä ja viileässä lääkittynä oksentaen kunnes armahdusuni tulee. Vedän älli kankaalla 2-3h ja herättyä kohtaus on lauennut. Koko noin 12h on ohi koko hirvitys. Kivun aikana suunnilleen pelkää että kuolee ja sitten ettei kuolekaan.

Triggereinä etenkin kuumuus ja aurinko, liian pitkä ruokaväli, tunnekuohu, hormonit, vilkkuvalot,liika väsymys, stressin purkautuminen...Aina en edes tiedä.

Vierailija
6/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla migreeni tuntuu siltä, kuin pää olisi ruuvipuristimessa ja jokaisella sydämen lyönnillä ruuveja kiristetään ohimoiden kohdalta. Jos on täysin liikkumatta paikallaan, saattaa olla siedettävä olo, mutta pienikin liikahdus iskee sen jyskytyksen tuplasti voimakkaampana.

Jos lääkkeen ehtii ottamaan hyvissä ajoin kohtaus menee tunnissa, parissa ohi, mutta jos lääkkeen ottaa migreenin ollessa jo päällä, saattaa mennä puolikin vuorokautta, että kohtaus menee ohi.

Kohtauksen jälkeen tulee aina järisyttävä väsymys, voisi nukkua tuntitolkulla.

Migreeni iskee ihan satunnaisesti, en oo mitään tiettyä laukaisevaa tekijää näiden vuosien aikana vielä keksinyt.

Vierailija
7/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuntuu aina jommankumman silmän "takana". Kipu lähtee kohtauslääkkeellä, jos se ehtii vaikuttamaan enkä siis oksenna sitä pois.

Vierailija
8/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla tuntuu oikean silmän yläpuolella. Täsmälääkkeet auttavat, tosin nyt vaihdevuosissa migreenit ovat vähentyneet selvästi.

Mitä nämä täsmälääkkeet ovat?

Vierailija
9/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärisi kyllä tietää.

Vierailija
10/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Triptaaneja. Itse olen käyttänyt Migardia ja Imigrania. Auttavat tehokkaasti kaikkiin migreenin oireisiin. Ilmeisesti jonkun triptaanin saa ilman reseptiä. Käy ostamassa apteekista ja kokeile.

Vierailija
11/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärisi kyllä tietää.

Sinä et?

Vierailija
12/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreenissä kipu tuntuu aina samalla alueella, mutta äitini kipualue oli aivan eri osassa päätä kuin minulla.

Minulla laukaisevia tekijöitä oli nuorena enemmän kuin nykyisin 60v. Silloin esim. juusto laukaisi. Valo on monelle laukaiseva, samaten punaviini, itselleni myös punajuuri, suklaa, mausteet jne. Pimeys ja hiljaisuus auttavat. Särkylääkkeet hyvissä ajoin. Oksentaminen ilman pahaa oloa ei auta ainakaan minulla. Kunnon toimintakunnon saavuttaa max seuraavana päivänä, pahan kohtauksen jälkeen voi mennä parikin päivää.

Vierailija
13/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on neurologin toteama aurallinen migreeni.

Se särky on ihan tavallista päänsärkyä, mutta aika kokonaisvaltaista. En osaa paikallistaa sitä yhteen kohtaan, vaan koko pää särkee. Sitä ennen on välillä auroja, eli sahalaitoja, valopisteitä tai näkökenttäpuutoksia.

Mulla auttaa heti otettuna 600:nen Burana ja grammanen Panadol yhdessä. Joskus pitää ottaa heti kun taas uskaltaa lisää, mutta yleensä särky taittuu noilla.

Vierailija
14/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipu ei tunnu "pään sisällä" vaan heti ihon alla oikean silmän ja korvan välillä ja korvan yläpuolella, toisinaan myös korvan edessä, suunnilleen siinä kohtaa missä on leukanivel. Kohtaus kestää kunnes onnistun nukahtamaan ja nukkumaan useamman tunnin.

Vierailija
15/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmän takana ja/tai poskionteloiden kohdalla. Väärään aikaan nukkuminen triggeröi, sekä alkoholi vaikka ihan pienissä määrin.

Vierailija
16/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Triptaaneja. Itse olen käyttänyt Migardia ja Imigrania. Auttavat tehokkaasti kaikkiin migreenin oireisiin. Ilmeisesti jonkun triptaanin saa ilman reseptiä. Käy ostamassa apteekista ja kokeile.

Kiitos näistä tiedoista. Menen muista syistä lääkärille parin viikon päästä niin kysyn näitä.

Vierailija
17/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 jatkaa

Pahassa migreenissä kannattaa syödä estolääkitystä - ei sillä kaikista kohtauksista pääse, mutta helpottaa jonkin verran.

Vierailija
18/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla se tuntuu eniten ohimoilla. Auraoireet tulevat ensimmäisenä, ja yleensä ne ovat näköhäiriöitä eli näkökentässä alkaa mennä kirkkaita, väriseviä sahalaitakuvioita tai näkökentässä on sokeita pisteitä. Esimerkiksi lukiessa osa tekstistä ikään kuin katoaa tai liikkuu. Päänsärky on aluksi tylppää, mutta terävöityy nopeasti, jos en ota lääkettä. Minulle riittää onneksi nykyään naprokseeni, jota saa nykyään ilman reseptiä apteekista. Jos otan lääkkeen heti auraoireiden ilmaantuessa ja pääsen pimeään ja hiljaiseen paikkaan lepäämään, päänsärky ei välttämättä ylly pahaksi. Kohtaus kestää muutamia tunteja, ja jälkikäteen on hutera ja väsynyt olo. Usein kohtaukseen liittyy myös pahoinvointia, joka voi jatkua vielä seuraavaan päivään.

Nuorempana oksentelin, kivut olivat voimakkaampia ja monesti toivoin kuolevani, jotta kipu lakkaisi. Iän myötä (liittynee hormonitasapainon muutoksiin) oireet ovat onnekseni lieventyneet. Ensimmäiset migreenikohtaukset tulivat ala-asteella ja nyt olen 38. Kohtauksen laukaisee milloin mikin, esimerkiksi kirkas valo voi sen laittaa liikkeelle.

Vierailija
19/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Triggeri on kai yksilöllinen. Mulla on veto, punaviini, muu alkoholi ja hormonit.  Joskus auttaa oireisiin pelkkä kahvi. 

Vierailija
20/46 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreenikipuun löytyy yleensä myös voimakas pahoinvointi, vatsa menee sekaisin, ainakin mulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä