Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nihkeimmät/oudoimmat asiat, joita pomosi on sanonut/ehdottanut sinulle?

Vierailija
19.05.2022 |

Tuliko pomolta älytön ehdotus töiden suhteen? Pyysikö pomo sinulta jotain sellaista, mikä ei todellakaan kuulu työhösi? Sanoiko pomo jotain niin käsittämätöntä, että se on jäänyt mieleesi? Listataan nihkeimmät ja oudoimmat ehdotukset ja sanomiset, joita pomoilta on tullut. Peukku ylös = nihkeää/outoa tuo pomon käytös on minustakin. Peukku alas = en näe pomon käytöksessä mitään ihmeellistä. Yksi asia per viesti, ap aloittaa.

Irtisanouduin vakituisen työpaikan takia aiemmasta pätkätyöpaikastani. Aiemman työpaikkani pomo pyysi, että en käyttäisi sanaa irtisanoutua julkisesti, koska se saisi aiemman työpaikan näyttämään jotenkin ikävältä. Pomo oli ilmoittanut työpaikan viestinnässä "Lauran siirtyvän toisen työnantajan palvelukseen ja siksi lopettavansa työnsä meillä". Työnantaja toivoi minun puhuvan samoin. Ihan reippaasti käytin sanaa irtisanoutua pomon pyynnöstä huolimatta, kun tuli töistä lähtö jonkun kanssa puheeksi. Siitähän siinä oli kyse, vaikka kuinka kaunistelisi asiaa. :D

Ap

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten olin työpaikassa, jossa tiimiä johtanut lähiesimies oli aivan järkyttävän huono työssään. Ilmapiiri tiimissä oli huono, vaikka muut yksiköt työpaikalla voivat huomattavasti paremmin. Töissä tehtiin joku työterveyshuollon järjestämä arviointi. Alaiset olivat saaneet tuossa yhteydessä antaa esimiehen työstä arvion välillä 1-5, 5 oli siis paras arvosana. Esimies sai kokonaisarvosanaksi tiimiltään keskiarvon 1,75. Palaverissa sitten sanoi, että ihan hyvä arvosana on. Pakko oli avata suu ja sanoa, että vaikka olen käynyt lyhyen matikan, niin ei tuo mikään hyvä arvosana ole. Jos keskiarvo on 1,75, niin suurin osa tiimistä on antanut hänelle arvosanaksi ykkösen. Meni esimies hiljaiseksi.

Vierailija
42/63 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Et sinä voi olla tuosta työmäärästä uupunut, ei meillä teetetä liikaa töitä. Kyllä muutkin on jaksaneet tehdä tuon työmäärän."

-ylimmän esimiehen kommentti kolmikantaneuvotteluissa, jotka käytiin työterveyshuollossa mun lähestyvän burn outin ja sairaspoissaolojen takia

Ai ei vai ole liikaa töitä? Ko. ylimmän esimiehen aikana työpaikalla oli käyty _kymmenet_ kolmikantaneuvottelut jaksamisen takia. Töiden määrää oli vain lisätty vuosien aikana, mutta mistään työtehtävistä ei oltu vastaavasti luovuttu. Todella moni oli aivan lopussa työtaakan alla, vielä useampi oli vaihtanut työpaikkaa ja ovi kävikin usein. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että pomo ei sanonut mitään silloin, kun olisi pitänyt. Jätti meidät työyhteisössä hoitamaan keskenään monet ongelmat, kun pesi pomona kätensä vastuusta ja käski meidän ratkaista suuret ongelmat itse.

Vierailija
44/63 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se on vaan kateellinen sulle, kun oot nuori, kaunis ja hyvä työssäsi". Tällä esihenkilö kuittasi sen, kun kerroin pian uuteen työpaikkaan saavuttuani, että yksi vanhempi työntekijä oli ottanut mut hampaisiinsa heti saavuttuani ja aloitti kiusaamisen heti. Pilkkasi minua asiakkaiden kuullen, vähätteli työtäni, kyseenalaisti kaikki päätökseni, eristi muusta työporukasta...Tuo vanhempi työntekijä oli ihan suoraan sanonut mulle päin naamaa, että aikoo saada minutkin lähtemään ja on ennenkin saanut savustettua väkeä ulos työpaikalta, jos ei ole heistä pitänyt. Esihenkilön reaktio kuvasti kyllä hyvin sitä, miten vakavasti hän tuon tilanteen otti. Asiaan ei puututtu myöhemminkään ja ainoa vaihtoehto oli vaihtaa työpaikkaa. Oikeassa tuo vanhempi työntekijä oli, että sai väkeä lähtemään ja en ihmettele asiaa ollenkaan, kun esihenkilö salli tuon käytöksen. Ei todellakaan lämmittänyt tuo, että kiusaamista perusteltiin kateudella eikä asialle tehty mitään.

Vierailija
45/63 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävimme palaverissa tiimin kanssa läpi työtyytyväisyyyskyselyn tuloksia. Pomo oli saanut nimettömässä kyselyssä huonot pisteet esihenkilötaidoistaan.

Pomo raivosi huonoista tuloksistaan ja yritti saada työntekijät kertomaan, kuka oli antanut hänelle huonot pisteet ja uhkaili, että tällaisista tuloksista tulee sanktioita meille työntekijöille :D en enää työskentele onneksi tässä työpaikassa.

Vierailija
46/63 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimies suuttui, kun jouduin jäämään loppuraskaudesta sairauslomalle ennen äitiysloman alkamista. Tuohon sairausloman alle jäi pitkä vuosiloma, joka odotti pitämistään hoitovapaalta paluuseen saakka. Ei tuolle sairauslomalle oikein mitään voinut, kun en ollut työkunnossa lääkärin mukaan. Töihin palatessani sain moneen kertaan kuulla asiasta ja esimies oli varmistuttanut monta kertaa, että onko minulle kertyneissä lomissa joku virhe, kun lomapäiviä oli varastossa niin paljon.

Vierailija
47/63 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelin tehtaalla hyvin yksinkertaisessa suorittavassa työssä, johon olin hakeutunut lähinnä lepuuttaakseni hermojani. Minulle kuitenkin tarjottiin huomattavasti vaativampaa työtä, jossa olisin toiminut tiiminvetäjänä, vastannut oman osastoni tuotannosta määrän ja laadun osalta, turvallisuudesta, omavalvonnasta, koneiden huolloista ja kunnossapidosta, ja ollut lisäksi käytettävissä myös silloisten työaikojeni ulkopuolella. Kysyin mielenkiinnosta, paljonko tämä tehtävänkuvan muuttuminen vaikuttaisi palkkaani, joka oli noin 11/h. Pomon silmät laajenivat ja hän näytti aivan hämmästyneeltä vastatessaan: siis ME tarjoamme SINULLE mahdollisuuden kehittyä, eihän siitä tietenkään makseta mitään. Sain sen käsityksen, että ehkäpä pikemminkin minun olisi pitänyt maksaa työnantajalle hänen järjestämästään ilmaisesta koulutuksesta, tai olla ainakin hyvin kiitollinen. Vastasin, että luovutan tämän hienon mahdollisuuden mielelläni jollekin, joka osaa sitä enemmän arvostaa ja menen nyt takaisin pakkaamaan.

Vierailija
48/63 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimies suuttui, kun jouduin jäämään loppuraskaudesta sairauslomalle ennen äitiysloman alkamista. Tuohon sairausloman alle jäi pitkä vuosiloma, joka odotti pitämistään hoitovapaalta paluuseen saakka. Ei tuolle sairauslomalle oikein mitään voinut, kun en ollut työkunnossa lääkärin mukaan. Töihin palatessani sain moneen kertaan kuulla asiasta ja esimies oli varmistuttanut monta kertaa, että onko minulle kertyneissä lomissa joku virhe, kun lomapäiviä oli varastossa niin paljon.

Nokitan vähän. Oli sama tilanne ja pomo moneen otteeseen toivoi, että enkö voisi pitää lomaani heti hoitovapaalta palatessa, vaikkei se kesälomakautta ollutkaan. Kun näin saisivat kätevästi pidettyä sijaisen vielä sen aikaa töissä. Tuota loman siirtoa ei kuitenkaan voinut tehdä ilman lupaani.

Minulle tuo ratkaisu olisi ollut huonoin mahdollinen: olisin ollut ylimääräisen kuukauden kotona taaperon kanssa (käy työstä, ei ole mitään lomaa vilkkaan 1v:n kanssa). Loman jälkeen olisin palannut töihin ja joutunut olemaan lähes vuoden ilman kunnon lomaa. Ei mitään järkeä, sillä tarvitsin lepoa myös työvuoden aikana. Pyysin sitten sijoittamaan viikon sinne ja toisen tänne lomaa työvuoden ajaksi ja säästämään loput seuraavaan kesään, jotta saisin välissä levätä.

Vierailija
49/63 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity työhön, mutta työpaikalla käytyyn keskusteluun.

Nimimuistini on aivan surkea, enkä todellakaan muista esim. työkaverien puolisoiden tai lasten nimiä. Esimieheni kertoi olleensa viikonloppuna lapsensa balettinäytöksessä. Kysyin, miten tytöllä meni. Esimies otti nokkiinsa ja nenä pystyssä totesi, että tuo balettia* harrastava lapsensa on poika. Puolustuksekseni pakko sanoa, että esimiehellä on useampi lapsi ja suurin osa baletin harrastajista on tyttöjä, joten ei ihme, että oletukseni meni pieleen. 

*laji muutettu, mutta samalla tavalla tyttöpainotteinen laji kyseessä

Vierailija
50/63 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin muuttanut töiden perässä itselleni vieraalle paikkakunnalle. Esimies teki minulle selväksi, ettei määräaikaiselle työlle löytyisi jatkoa. Kysyin moneen kertaan. Muutinkin töiden perässä pois paikkakunnalta. Pari kuukautta myöhemmin ottivat pitkiin määräaikaisuuksiin paikkakunnalta kotoisin olevat naiset. Työtilanne ei ollut välissä muuttunut merkittävästi, mutta halusivat auttaa paikkakunnalta kotoisin olevia naisia saamaan jalan työelämän oven rakoon, kun oli heidän ensimmäisistä työpaikoista kyse valmistumisen jälkeen.

Vierailija
51/63 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinkahan moni näistä pomoista tunnistaisi itsensä tästä ketjusta? kuvittelisivat, että tässä puhutaan jostain toisesta ja minä olen kyllä huippupomo!

Vierailija
52/63 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa miten ketjussa alapeukutetaan perheellisten kommentteja pomoistaan. Suomessa on lapsivihamielinen kulttuuri ja se kyllä näkyy tässäkin.

P.S. Kaikkien alapeukuttajien vanhemmat ovat itse joskus olleet pienen lapsen vanhempia, joten kumma ettei löydy ymmärrystä...

Vierailija
53/63 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena kesähelenana iloitsin työpaikasta - kunnes tajusin että meidän kolmen naisen poppoon toimenkuvaan kuuluikin myös tuurijuopon toimitusjohtajan kännäyksen peittely ja jälkien korjaaminen. Kerran minulta kysyttiin voisinko hakea tj:n arvoauton Helsingin keskustasta (jonne se jäi kostean illan päätteeksi) ja ajaa sen hänen kotiinsa. Minulla oli ollut ajokortti alle vuoden enkä ollut koskaan ajanut ydinkeskustassa. Kieltäydyin koska en mitenkään uskonut selviäväni hommasta. Tämä ymmärrettiin kyllä mutta kaikki nämä kännijutut olivat nihkeitä ja asiattomia.

Vierailija
54/63 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein opiskeluaikani alussa alaani kuuluvassa työpaikassa lyhyen työpätkän. Kanssani töitä tehnyt väliportaan esimies oli ilkeä ja otti ilon irti simputtamisesta ja muusta. Muistan, miten kerran laittoi minut alle puolen tunnin varoitusajalla toteuttamaan työtehtävän. Luokkaa, että olisin opettaja ja minun olisi pitänyt alle puolessa tunnissa järjestää oppitunti aiheesta X ilman kunnon ennakkovalmisteluja. Aihe ei siis ollut mikään yleishelppo perusasia ja tuollaisen oppitunnin valmistelu vei opiskelijalta useamman tunnin. Minulla ei ollut tuossa tilanteessa mitään materiaaleja mukana, koska en ollut varautunut yllättäen tulevaan tehtävään. Elettiin vielä sitä aikaa, että koneellekaan ei päässyt tekemään tuota valmistelua. Yritin siinä nuorena opiskelijana sanoa, että tuo pyyntö on kohtuuton. Väliportaan esimies vain nauroi asialle ja totesi, että "sinähän pidät tuon oppitunnin" ja lähti pois paikalta. Palasi toki takaisin katsomaan, miten selviydyin tuosta työtehtävästä ja haukkui minut jälkikäteen, miten huonosti olin hoitanut työtehtävän, jota en kunnolla ollut ehtinyt valmistelemaan.

Nyt jo vuosikausia työelämässä olleena ajattelen yhä samoin. Tuon väliportaan esimiehen vaatimus tuosta työtehtävästä oli kohtuuton opiskelijalle: alani opiskelijalta ei voinut edellyttää tuossa vaiheessa opintoja sellaista kokemusta, että tuollainen työtehtävä olisi hoitunut ilman kunnon valmisteluaikaa. Pitkäaikaiselta työntekijältä, jolla on materiaalejakin valmiina, se kyllä sujuu. Hän olisi siis itse voinut vallan hyvin hoitaa tuon, mutta simputtamisen takia halusi katsoa vierestä, kun epäonnistuin mahdottomassa pyynnössä.

Vierailija
55/63 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätyöpaikallani oli perjantaisin siivouspäivä. Tämä tarkoitti sitä, että perjantain 2 viimeistä työssäolotuntia naiset siivosivat ja miehet ottivat töissä rennosti. Naisten tehtäviin kuului mm. miesten vessojen siivoaminen. Esimies oli tiukka siitä, että siivous on naisten hommaa ja miehet ei sitä tee. Ei taitaisi enää nykyään mennä läpi tuollainen käytäntö, äkkiä päätyisi johonkin iltapäivälehteen.

Vierailija
56/63 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut oma pomoni, mutta yksi toinen pomo työpaikalla. Elettiin koronan alkuaikaa keväällä 2020, olin palannut Euroopasta hiihtolomalta. Jouduin käymään koronatestissä puolison sairastuttua matkan jälkeen (ei ollut koronaa) ja tästä testaamisesta tuo toinen pomo oli ihan kauhuissaan. Oli soittanut mun pomolle useita kertoja ja vaatinut kuulla, onko mulla testin perusteella korona ja olenko altistanut hänet yhdessä palaverissa. Mulla oli siis menkkojen takia ripuli ja pää kipeä, mutta ei tehnyt mieli kuuluttaa asiaa työpaikalla. :D

Vierailija
57/63 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritti puuttua siihen, miten minä ja puolisoni vietetään vapaa-aikamme. Ollaan siis perheellisiä ja esimies olisi halunnut sanella, koska puolisoni hoitaa lapsia, jotta pääsisin tekemään ylimääräisiä työvuoroja. Ei ollut hänen asiansa.

Vierailija
58/63 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin pomolle siitä, että eräs hänen alaisensa oli käyttäytynyt minua kohtaan todella asiattomasti töissä. Pomo suuttui tästä ja huusi, että kyseenalaistan hänen osaamisensa pomona, kun tulen valittamaan moisesta. Pomolla oli muutenkin tapana ottaa kaikki kritiikki henkilökohtaisena ja suuttua ihan aiheesta annetun kritiikin antajalle. En enää onneksi työskentele tuolla.

Vierailija
59/63 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin uudessa tuotantotyössä, jossa oli käytettävä työnantajan tarjoamia tuotantovaatteita. Hyllyssä oli sekä haalareita, että housut ja takin sisältäviä yhdistelmiä. Minulle annettiin housut ja takki, ja kysyin, että voisinko ottaa haalarin, koska se on minusta aina ollut itselleni mukavampi ja parempi työasu. Se ei kuitenkaan käynyt, koska heillä vain miehet käyttivät haalaria, ja naisille oli kaksiosainen asu. Mitään käytännön syytä tälle ei ollut, kaikki tekivät täysin samaa työtä, asut olivat täysin unisex-mallisia, ja molemmissa asuissa olisi löytynyt sopiva koko. Sama koski suojamyssyjä, naisille oli oma malli, miehille omansa. Kyseisessä firmassa myös kaikki siistimiseen, pyykinpesuun ja kahvinkeittoon liittyvät tehtävät oli osoitettu naisille. Kun kysyin, miksi minua pyydettiin hoitamaan näitä tehtäviä, eikä samaan aikaan taloon tullutta miespuoleista kolleegaa (joka siis olisi halunnut tehtävän ja oli edellisessä työpaikassaan vastaavia asioita tehnytkin), niin vastaus oli, että meillä on nyt vaan yleensä annettu nämä työt naisille. Ei tiennyt itkeäkö, vaiko nauraa.

Vierailija
60/63 |
20.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te löydätte tällaisia työpaikkoja?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi