Nihkeimmät/oudoimmat asiat, joita pomosi on sanonut/ehdottanut sinulle?
Tuliko pomolta älytön ehdotus töiden suhteen? Pyysikö pomo sinulta jotain sellaista, mikä ei todellakaan kuulu työhösi? Sanoiko pomo jotain niin käsittämätöntä, että se on jäänyt mieleesi? Listataan nihkeimmät ja oudoimmat ehdotukset ja sanomiset, joita pomoilta on tullut. Peukku ylös = nihkeää/outoa tuo pomon käytös on minustakin. Peukku alas = en näe pomon käytöksessä mitään ihmeellistä. Yksi asia per viesti, ap aloittaa.
Irtisanouduin vakituisen työpaikan takia aiemmasta pätkätyöpaikastani. Aiemman työpaikkani pomo pyysi, että en käyttäisi sanaa irtisanoutua julkisesti, koska se saisi aiemman työpaikan näyttämään jotenkin ikävältä. Pomo oli ilmoittanut työpaikan viestinnässä "Lauran siirtyvän toisen työnantajan palvelukseen ja siksi lopettavansa työnsä meillä". Työnantaja toivoi minun puhuvan samoin. Ihan reippaasti käytin sanaa irtisanoutua pomon pyynnöstä huolimatta, kun tuli töistä lähtö jonkun kanssa puheeksi. Siitähän siinä oli kyse, vaikka kuinka kaunistelisi asiaa. :D
Ap
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Koronan takia jouduin pari vuotta sitten siirtämään vuosilomaani kesältä, kun töissä oli tiukka paikka. Esimies ehdotti, että viettäisin kesälomani marraskuussa, "kun se on niin kivaa aikaa olla lomalla ja voi vaikka lähteä matkallekin."
En muista tiedä, mutta musta marraskuu ei todellakaan ole mikään ihana lomakuukausi ja ei tuolloin edes päässyt tai olisi halunnut lähteä mihinkään ulkomaille matkustamaan.
En siis suostunut tuohon marraskuuhun, kun ei ole tesin mukainen lomakuukausi.
Mä inhosin ex-työpaikallani sitä, miten kesälomat jaettiin. Tietyt naiset naukuivat aina, miten heidän pitää saada lasten koulujen kesälomien takia 4 viikon kesäloma aina juhannuksesta alkaen. Mikään muu ajankohta ei käynyt, vaikka koulujen loma-aika oli 2,5 kk. Pari vanhempaa sinkkunaista halusi aina lomailla koko elokuun. Työpaikan hiljaisemmille miehille jäi tyytyminen lomailuun kesäkuun alussa ja minulle aina ehdotettiin lomaa toukokuussa 2 viikkoa ja syyskuussa toiset 2 viikkoa. Ei varmaan tarvitse sanoa, että itse olin määräaikaisena tuolla töissä ja muut oli vakkareita. :D
Minulla oli näytönsäästäjänä kuva lapsistani. Naispomoni silmäili kuvaa ja meni miettiväisen näköiseksi, tokaisi sitten että lapset on niin erinnäköisiä että taitaa olla eri isä. Hetken mietin että mitä mä just kuulin. Pomo tiesi että olin ollut toistakymmentä vuotta naimisissa saman miehen kanssa, muksut alle 10v.
pahastui, kun aloin seurustella. yksinelävät olivat kuulemma parhaita työntekijöitä, kun ei ollut perhettä häiritsemässä työntekoa. ei varmaan tarvitse sanoa, että esimies oli kunnon työ.n.a.r.ko. maa.ni. ja odotti samaa muilta.
Olen töissä yrityksessä, jossa teemme tuotantotyötä ja rakennuksessa toimii myös kahvila. Olin tuolloin tuotantopuolen esimiehenä. Kahvilasta sitten irtisanoutui työntekijä ja en ollut muistanut/tajunnut hankkia hänelle läksiäislahjaa. Huomioitavaa on myös, että tässä kahvilassa on kyllä ihan myymäläpäällikkö, jolle luulisi tämän homman kuuluvan enemmän kuin tuotantovastaavalle, jolle tämä ihminen ei edes tehnyt töitä.
Pomoni sitten sanoi, että minun täytyy hankkia lahja, mennä irtisanoutuneen työntekijän kotiovelle, pyytää anteeksi ja antaa lahja. Ihan suoranaista simputusta mielestäni. En suostunut ja lopulta myymäläpäällikkö hommasi lahjan.
Aiemman työpaikkani esimies oli tunnettu siitä, että oli vähän kylmä ja töksähtelevä sanoissaan. Työporukka antoi lähtiessäni minulle lahjan ja kortin: korttiin oli kirjoitettu "kiitos työpaikkamme hyväksi tekemästäsi työstä". Hieman nauratti, olisiko paljon asiallisempaa ja kylmempää viestiä olla. Joku kiitos työtoveruudestasi olisi ollut jo paljon parempi!
"Jos minä käsken hyppäämään niin silloin sinä kysyt kuinka korkealle ja hyppäät"
saman ikäinen esimies jolla oli noussut valta päähän. alalla huutava pula tekijöistä ja pomo katsoi että on varaa simputtaa.
arvatkaas jatkoinko määräaikaista työsopimusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotti seksiä palkankorotusta vastaan.
No mieti nyt: palkankorotus tulee jokaisessa tilissä siitä eteenpäin, mutta seksi kestää luultavasti vain minuutteja. Melko hyvä diili, eikö?
eihän sitä rahasta anneta vaan ilmaiseksi.
No ei pomo, mutta työkaverit olettivat että minä hankin aggressiiviselle, työtehtäviä valikoivalle ilkiölle omalla ajalla 50v lahjat ja kukat.
Aina kun joku kysyi onko asia hoidossa, sanoin että ole hyvä vaan ja mene itse. Eivät menneet. Rahat lojuivat laatikossa yli juhlapäivän.
Lasketaanko suuttuminen?
Olin vuosia ollut pätkätyökierteessä ja vihdoin sain vakituisen paikan. Pomo suuttui tuosta kuullessaan niin, että haukkui tulevan työni ihan mitättömäksi ja vähätteli osaamistani. Oli kuitenkin lähdöstäni niin vihainen, ettei enää myöhemmin ollut missään tekemisissä kanssani ja hädintuskin moikkasi takaisin, kun tervehdin kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin sinkkuna ollessani se, joka aina jousti töissä. Lomailin toukokuussa ja elo-syyskuussa, jotta muut saivat paremmat loma-ajat. Tein vaikeisiin aikoihin olleet työvuorot ja pyhäpäivät. Joustin ottamalla työvuorot, jotka olisivat monille perheellisille olleet tosi kurjia. Nyt kun olen itse saanut lapsen ja lapsi on pieni, niin en halua tässä elämänvaiheessa joustaa. Esimies vaan pudistelee päätään ja hokee, että en voi pienen lapsen vanhempana saada mitään helpotuksia töihin esimerkiksi työvuorojen vaihtamisen myötä.
Etsin parhaillaan uutta työpaikkaa - jostain kumman syystä.
Tämä on ihan saakelin raivostuttavaa! Nimimerkillä itse oon joustanut aina ja nyt kun kotona on 1 v taapero, niin pitäisi lähteä tekemään viikon työmatkoja. Pomo voisi siis järjestellä noille matkoille jonkun muun, mutta ei viitsi nähdä sitä vaivaa. Voisin siis tehdä töitä ihan normaalisti tuon viikon työpaikalla, mutta viikon poissaolo kotoa näin pienen luota on tosi paljon.
Mä olen niin epätoivoinen, et mietin jopa jääväni kesäksi -23 hoitovapaalle, jotta ei tarvitse olla pitkiä aikoja pois kotoa. Olen kirkolla töissä ja ei ole mahdollisuutta saada vapautusta rippileireistä nyt tytön ollessa pieni. Pitäisi olla kaksi viikon mittaista rippileiriä pois kesän aikana, ei mikään kiva tilanne tytön näkökulmasta.
Ei yksittäinen asia, mutta entinen esimieheni oli tosi vaativa ja vaati alaisiltaan suoraan sanottuna liikaa. Jostain syystä oli kuitenkin tyytyväinen työhöni, kun työpaikalle saavuin. Otti minut lellikikseen ja palavereissa jaksoi muille kehua työni jälkeä. Oli ihan kamalaa monesta syystä. Nolotti kuunnella ylenpalttista kehumista ja työkaverit vetivät ymmärrettävästi tuosta palkokasvin nenäänsä, kun esimies kehui vain yhtä työntekijää. Esimies sai tuolla tavalla muut käännettyä minua vastaan, jäin työporukassa yksin ja halusinkin vaihtaa muualle töihin tuon takia. Jos itse olisin esimies, niin en kehuisi yksittäistä työntekijää jatkuvasti muiden kuullen, vaan jakaisin kehut kahden kesken tai kehuisin tasapuolisemmin kaikkia.
Kuka näitä alapeukuttaa ja miksi? Ois kiva kuulla perusteluja, hirveitä noi pomot!
Huomenna keskustellaan näistä töissä!
T. Pomosi
Pomo käytti nuorta ja (liian) kilttiä työntekijää perheenjäsentensä avustajana henkilökohtaisiin asioihin, esim opiskelussa tsemppaamiseen, lemmikkieläinten vahtimiseen ja muuhun. Omalla ajalla, ilman palkkaa, mutta aika ja ilmapiiri olivat silloin sellaisia että piti "tulla toimeen" ja työpaikalla piti "olla kuin yhtä perhettä". Muu olisi ollut noloa siinä työyhteisössä. Jaloilla äänestettiin ja pikkuhiljaa livettiin muualle töihin, mistä myös tuli kritiikkiä.
Pomo tuli kertomaan mulle, mitä pashaa työkaverit puhuvat musta selän takana. En tajua, mikä aivopieru tuo on ollut - miksi ihmeessä pomo kuvitteli, että haluaisin kuulla tuollaista??
Tätä ketjua lukiessani oon tajunnut, että yks entinen esimieheni on kyllä ihan varma nar.sku. Esittää olevansa loistava esimies, mutta oikeasti kääntää työntekijöitä toisiaan vastaan, vaatii mahdottomia, haukkuu työntekijöitä ääneen, pönkittää omaa egoaan jne.
Jännä juttu, kun omasta mielestään on hieno esimies ja alaiset oli eri mieltä ja äänestivät jaloillaan.
Alusta asti minua oli kiusattu työtiimissäni ankarasti ja oireilin kiusaamisen takia paljon. Yritin pari vuotta selvittää tuota tilannetta työpaikalla pomon kanssa, mikä on mielestäni tosi kauan. Tilanne ei helpottanut ja pomon mentaliteetti oli "anna asialle aikaa". Tajusin, etten tulisi jaksamaan tuossa tiimissä enää eikä tuon tiimin tilanne muutu. Jäin onneksi raskauden ja vanhempainvapaan takia kotiin. Vanhempainvapaalla olen laittanut työhakemuksia muihin paikkoihin. Ilmeisesti tieto tästä oli kiirinyt pomon korviin (alallamme on pienet piirit), kun tavatessamme hän totesi, ettei satasen palkankorotuksen takia kannata lähteä muualle. Ei käynyt ilmeisesti pomolla mielessäkään, että en ole palkan takia hakeutumassa muualle, vaan siksi, ettei kiusaamiseen ole millään lailla puututtu...