Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Euroviisut 2023 OFFICIAL

Vierailija
19.05.2022 |

Ken voittaa viisut? Missä ne järjestetään?

Kommentit (19410)

Vierailija
5441/19410 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Euroviisutietäjät hoi, milloin juryt antaa äänensä? Eli antaako ne ne esim jo semin perusteella?

Juryt antavat äänensä finaalissa kenraaliharjoitusten perusteella, eli ei live-esityksen perusteella. Juryt pisteyttävät semifinaaliesitykset myös varmuuden vuoksi mikäli yleisöäänestyksessä olisi jotain häikkää mutta semeissä siis lähtökohtaisesti käytössä pelkät puhelinäänet.

Vierailija
5442/19410 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä taidan myös pitää taukoa viisujen seuraamisesta. Olen jo alkanut uskoa voittoon, mutta monet viisuja vuosia seuranneet taas ovat sitä mieltä, että voittoa tuskin on tulossa. Äänestjiä riittää esim. Ruotsilla, Ranskalla ja Israelilla, naapurimaita suositaan ja jurylta tuskin on tulossa kovin hyviä pisteitä. Se on jotenkin todella masentavaa, kun itse olen taas ollut siinä uskossa että voitto olisi mahdollista.

Ehkä vaan parempi jättää spekulaatiot nyt vähemmälle ja katsoa semi ja finaali.

Oikeastiko odotatte vaan voittoa? Mitä väliä sillä lopulta on, vaikka olisi finaalin viimeinen, kunhan sinne itse koitokseen pääsee? Ei se sijoitus vähennä tippaakaan Käärijän karismaa eikä biisin neroutta puhumattakaan kaikesta hauskuudesta, mikä kuluneiden kuukausien aikana syntyneeseen hypeen on liittynyt.

Kyllä toivon voittoa. Onko siinä jotain pahaa? Ruotsin voitto olisi iso pettymys ihan jo sen takia, että ihan varmasti Ruotsi ja moni muu maa jatkaisi samaa linjaa: tuodaan kisoihin vanhoja voittajia ja kädenlämpöisiä kappaleita. Mitään riskejä, uutta ja kokeilevaa ei uskalleta tehdä. Esim. Lordin voiton myötä saatiin kisoihin metallimusiikkiakin. Jo ihan sillä toivon, että voiton veisi Suomi tai edes joku muu kuin Ruotsi.

Tämä visukevät on ollut toki mahtava ja Käärijän matkaa hienoa seurata. Silti mun on pakko myöntää, että jos nyt sitten ollaankin jossain sijalla viisi, niin olen pettynyt. Jälleen kerran Euroviisut todistaisi sen, että suurin merkitys on maan maineella, eikä musiikilla. Se on ihan sama mitä me kisoihin lähetetään, voittoa ei enää tule, koska ollaan Suomi.

Pettymys ei olisi niin iso, jos voiton veisi esim. Ranska ja me oltaisiin toisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5443/19410 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin toivon voittoa ja varmaan käärijäkin toivoo voittoa.

Uskoisin, että jokainen euroviisuihin osallistuva artisti toivoo voittoa, miksi muuten edes osallistua.

Elämä kumminkin jatkuu vaikkei voittoa tuliskaa.

Vierailija
5444/19410 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko aiemmin ollut vedonlyöntien kärjessä yhtä heikkoa laulajaa kuin Käärijä? Esiintymisestä ei varmasti jää kiinni, mutta kyllä laulutaidolla vaan on väliä jos mielii saada juryiltä pisteitä. Eivät varmaan oikein voi antaa 12 p tuolla laulutaidolla, jos arvostelussa on aina huomioitava myös laulu.

Käärijän kappaleessa on laulua kumminkin vain puolet. Esimerkiksi The Peace Around - tubettaja sanoi, että 3,5 / 4 tuomariston kriteeristä täyttyy Suomen osalta (tietty jos se alkupuolen äänenkäyttö onnistuu).

Ehkä suurempi ongelma on, ettei siitä ole mitään takeita, miten ne tuomaristot oikeasti kappaleita arvottaa. Suosivat tietynlaisia biisejä ja naapureita, viime vuonnahan kuuden juryn tulokset jopa hylättiin suhmuroinnin takia.

Mä veikkaan että suurin ongelma on siinä, että Suomi jakaa liikaa mielipiteitä. Joidenkin mielestä tämä ei ole musiikkia sen varsinaisessa merkityksessä kun ei lauleta melodisesti ja ajatellaan että perinteisempi kappale jossa lauletaan isolla äänialalla on arvostettavampi tekele. Hienostunrempaa, tytlikkäämpää, perinteisempää. Cha Cha Chata voidaan aliarvioida. Jos raadit yhtään epäilee Käärijän vokaalista kapasiteettia niin pelätään sitten että näinkin kunnianarvoisan kisan voittaisi joku joka ei osaa laulaa.

Puhuminen alkoholin juomisesta jää kakkoseksi enkelten itkuun ja tunnepaatokseen nähden jotka on muka jotenkin laadukkaampi aihe tehdä kappale.

Olen jo valmistautunut henkisesti siihen että Käärijä ei voita. Uskon että raadit ei täysin ignooraa Cha Cha Chata mutta antavat sen verran pieniä pisteitä että yleisöäänet ei auta. Jotkut voi jopa vihata Käärijän biisiä. Äänet menee jonnekin Ranskoille josta on helppo tykätä.

Mielestäni raatien pitäisi ottaa huomioon sen kuinka Käärijä ilmiö todella sopii hyvin tähän United by music teemaan, kuinka räppiä ja erilaista äänenkäyttöä ei pitäisi aliarvioida, kuinka hienoa on että voittajaksi saataisiin jotain vähän kokeilevampaa ja uudentyyppistä historian toiston sijaan. Ja siis esityksen visuaalisuuden eteen tehty työ jossa se on oikeasti persoonallinen tekele.

Kyllähän Nettankin kappaleesta edellisvuoden voittaja Salvador S. sanoi, ettei ole musiikkia. Ei se silti estänyt voittamasta 😅

Vierailija
5445/19410 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Euroviisutietäjät hoi, milloin juryt antaa äänensä? Eli antaako ne ne esim jo semin perusteella?

En ole euroviisutietäjä, mutta käsittääkseni finaalilähetystä edeltävän päivän iltaharjoituksissa eli perjantai-iltana.

Vierailija
5446/19410 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko ainoa, joka ei ole vaikuttunut Ranskasta? Taas jokavuotinen pariisilaiskliseevyörytys jatkuu. Sana klisee isoilla kirjaimilla.  Eiffeltorni on taas saatu lavalle. Tällä kertaa jopa mukana baskeri ja Ranskan lippu! Kappale on myös hyvin keskinkertainen. Toki La Zarra on hyvä laulaja, jospa siksi erottuu positiivisesti joukossa, mutta harkkaklipseissä ei sitä laulua valitettavasti kuultu.

Paljon enemmän pidin Espanjan esityksestä. Laulaja lauloi niin hyvin ja tunteella ja lavalla oli hieno mystinen, hämyinen tunnelma.

Minusta Ranska toistaa aina itseään niinkuin Ruotsikin. Mennään sillä samalla kaavalla, mikä tosin yleensä toimiikin. Itse tykkään, kun mukana on väripilkkuja ja uskalletaan poiketa totutusta kaavasta. Makuasioita.

No just viime vuonnahan Ranskalla oli ihan toisenlainen kappale, maailmamusiikkia bretoniksi. Itse tykkäsin vihreästä valoteemasta ja tunnelmasta, mutta tuloksissa floppasi.

La Zarran tyyli ja biisi taas jää tosi etäiseksi itselleni. Tiedän, että on hauskat sanat ja näin, mutta en vaan pääse kiinni siihen.

En tarkoittanut sitä, että jollakin maalla on joka vuosi samantyyppinen esitys. Tarkoitin sitä, että on tiettyjä maita, jotka euroviisu historian perusteella tuntuvat luottavat usein siihen samaan konseptiin. Toki ruotsillakin on vaihtunut esittäjän sukupuoli jne. mutta usein he luottavat siihen tuttuun ja turvalliseen kaavaan tehdä musiikkia.

Joo Ruotsi tiedetään. Vaan tässähän nyt puhuttiin Ranskasta ja kirjoitit, että toistaa AINA itseään, mutta ei tarvii katsoa kuin viime vuoden esitys ja näkee, että ei siinä ole edes kieli sama kuin nyt tai muutenkaan. Uskalsivat ottaa riskin silloin mutta menestystä ei lopulta tullut, harmi.

Mä en jaksa tuollaista jankkaamista ja sitä että tahdotaan ymmärtää toisen kirjoitukset tahallaan väärin, Huoh. Jos nyt jätetään tähän, kun ei tuollainen kinastelu johda mihinkään. Koitetaan nyt nauttia Käärijästä, hän on piristänyt tätä kevättä kovasti.😊

Vierailija
5447/19410 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä taidan myös pitää taukoa viisujen seuraamisesta. Olen jo alkanut uskoa voittoon, mutta monet viisuja vuosia seuranneet taas ovat sitä mieltä, että voittoa tuskin on tulossa. Äänestjiä riittää esim. Ruotsilla, Ranskalla ja Israelilla, naapurimaita suositaan ja jurylta tuskin on tulossa kovin hyviä pisteitä. Se on jotenkin todella masentavaa, kun itse olen taas ollut siinä uskossa että voitto olisi mahdollista.

Ehkä vaan parempi jättää spekulaatiot nyt vähemmälle ja katsoa semi ja finaali.

Oikeastiko odotatte vaan voittoa? Mitä väliä sillä lopulta on, vaikka olisi finaalin viimeinen, kunhan sinne itse koitokseen pääsee? Ei se sijoitus vähennä tippaakaan Käärijän karismaa eikä biisin neroutta puhumattakaan kaikesta hauskuudesta, mikä kuluneiden kuukausien aikana syntyneeseen hypeen on liittynyt.

Kyllä toivon voittoa. Onko siinä jotain pahaa? Ruotsin voitto olisi iso pettymys ihan jo sen takia, että ihan varmasti Ruotsi ja moni muu maa jatkaisi samaa linjaa: tuodaan kisoihin vanhoja voittajia ja kädenlämpöisiä kappaleita. Mitään riskejä, uutta ja kokeilevaa ei uskalleta tehdä. Esim. Lordin voiton myötä saatiin kisoihin metallimusiikkiakin. Jo ihan sillä toivon, että voiton veisi Suomi tai edes joku muu kuin Ruotsi.

Tämä visukevät on ollut toki mahtava ja Käärijän matkaa hienoa seurata. Silti mun on pakko myöntää, että jos nyt sitten ollaankin jossain sijalla viisi, niin olen pettynyt. Jälleen kerran Euroviisut todistaisi sen, että suurin merkitys on maan maineella, eikä musiikilla. Se on ihan sama mitä me kisoihin lähetetään, voittoa ei enää tule, koska ollaan Suomi.

Pettymys ei olisi niin iso, jos voiton veisi esim. Ranska ja me oltaisiin toisena.

No eipä Alexander Rybak myöskään onnistunut kovin menestyksellä palaamaan, ja muistaakseni se oli ennen kuin Venäjän mainetta oli Krimin-säädöilläkään horjutettu. Lordin jälkeen myös Softengine ja Blind Channel olleet sen verran korkealla, etten usko "mainehaittaa" enää olevan ja nythän kyseessä ei ole myöskään puhtaasti rock-esitys, mikä voi laajentaa äänestäjäkuntaa

Vierailija
5448/19410 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole euroviisutietäjä, mutta käsittääkseni finaalilähetystä edeltävän päivän iltaharjoituksissa eli perjantai-iltana.

Joo, noita perjantai-illan harjoituksia kutsutaankin jury show'ksi.

Vierailija
5449/19410 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun puolesta Käärijä vois voittaa viisut mutta silti järjestettäisiin seuraavat viisut Ruotsissa jos haluavat ottaa sen kontolleen. Tamperelaisena en innostu ajatuksesta että viisut tänne.

Myöskin Tamperelaisena en osaa samaistua tähän. Mikä hiton viisufani sä olet? 😅 Toihan olisi parasta sitten lätkän MM-kisojen! Mä ainakin olen jo salaa mielessäni fiilistellyt sitä kansainvälistä meininkiä. Kunnon partyt. Kyllä kiitos 🥳

Vierailija
5450/19410 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurasiko kukaan Blind Channelia somesta 2021? Oliko kuinka korkealla oddseissa?

Vierailija
5451/19410 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohan tampereella isännöity tilaisuuksia eu:n huippukokouksista mm-lätkään. Siis miksi ei euroviisuja?

Vierailija
5452/19410 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://areena.yle.fi/tv/suorat

Tänään suorana "Turquoise Carpet" kello 17

Vierailija
5453/19410 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista on mille sijoituksille Käärijä nousee maailman viraalilistalla viisujen seurauksena ja olisiko pääsyä muillekin listoille maailmalla.

Vierailija
5454/19410 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurasiko kukaan Blind Channelia somesta 2021? Oliko kuinka korkealla oddseissa?

Suomi oli 11. viisuviikolla ja nousi siitä muistaakseni juuri ennen finaalia seitsemänneksi

Vierailija
5455/19410 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista on mille sijoituksille Käärijä nousee maailman viraalilistalla viisujen seurauksena ja olisiko pääsyä muillekin listoille maailmalla.

Jos pärjää hyvin niin nousee. Viime vuosina menestyneet biisit pääsee listoille ihan ympäri eurooppaa finaalin jälkeen. 

Vierailija
5456/19410 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko aiemmin ollut vedonlyöntien kärjessä yhtä heikkoa laulajaa kuin Käärijä? Esiintymisestä ei varmasti jää kiinni, mutta kyllä laulutaidolla vaan on väliä jos mielii saada juryiltä pisteitä. Eivät varmaan oikein voi antaa 12 p tuolla laulutaidolla, jos arvostelussa on aina huomioitava myös laulu.

Käärijän kappaleessa on laulua kumminkin vain puolet. Esimerkiksi The Peace Around - tubettaja sanoi, että 3,5 / 4 tuomariston kriteeristä täyttyy Suomen osalta (tietty jos se alkupuolen äänenkäyttö onnistuu).

Ehkä suurempi ongelma on, ettei siitä ole mitään takeita, miten ne tuomaristot oikeasti kappaleita arvottaa. Suosivat tietynlaisia biisejä ja naapureita, viime vuonnahan kuuden juryn tulokset jopa hylättiin suhmuroinnin takia.

Mä veikkaan että suurin ongelma on siinä, että Suomi jakaa liikaa mielipiteitä. Joidenkin mielestä tämä ei ole musiikkia sen varsinaisessa merkityksessä kun ei lauleta melodisesti ja ajatellaan että perinteisempi kappale jossa lauletaan isolla äänialalla on arvostettavampi tekele. Hienostunrempaa, tytlikkäämpää, perinteisempää. Cha Cha Chata voidaan aliarvioida. Jos raadit yhtään epäilee Käärijän vokaalista kapasiteettia niin pelätään sitten että näinkin kunnianarvoisan kisan voittaisi joku joka ei osaa laulaa.

Puhuminen alkoholin juomisesta jää kakkoseksi enkelten itkuun ja tunnepaatokseen nähden jotka on muka jotenkin laadukkaampi aihe tehdä kappale.

Olen jo valmistautunut henkisesti siihen että Käärijä ei voita. Uskon että raadit ei täysin ignooraa Cha Cha Chata mutta antavat sen verran pieniä pisteitä että yleisöäänet ei auta. Jotkut voi jopa vihata Käärijän biisiä. Äänet menee jonnekin Ranskoille josta on helppo tykätä.

Mielestäni raatien pitäisi ottaa huomioon sen kuinka Käärijä ilmiö todella sopii hyvin tähän United by music teemaan, kuinka räppiä ja erilaista äänenkäyttöä ei pitäisi aliarvioida, kuinka hienoa on että voittajaksi saataisiin jotain vähän kokeilevampaa ja uudentyyppistä historian toiston sijaan. Ja siis esityksen visuaalisuuden eteen tehty työ jossa se on oikeasti persoonallinen tekele.

Kyllähän Nettankin kappaleesta edellisvuoden voittaja Salvador S. sanoi, ettei ole musiikkia. Ei se silti estänyt voittamasta 😅

Toi salvador oli tosi ylimielinen ja haukkui viisujen biisejä "roskaruoka" musiikiksi jotka ei ole oikeaa musiikkia. Ja tämä siis voittonsa jälkeen.

Vierailija
5457/19410 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko ainoa, joka ei ole vaikuttunut Ranskasta? Taas jokavuotinen pariisilaiskliseevyörytys jatkuu. Sana klisee isoilla kirjaimilla.  Eiffeltorni on taas saatu lavalle. Tällä kertaa jopa mukana baskeri ja Ranskan lippu! Kappale on myös hyvin keskinkertainen. Toki La Zarra on hyvä laulaja, jospa siksi erottuu positiivisesti joukossa, mutta harkkaklipseissä ei sitä laulua valitettavasti kuultu.

Paljon enemmän pidin Espanjan esityksestä. Laulaja lauloi niin hyvin ja tunteella ja lavalla oli hieno mystinen, hämyinen tunnelma.

Minusta Ranska toistaa aina itseään niinkuin Ruotsikin. Mennään sillä samalla kaavalla, mikä tosin yleensä toimiikin. Itse tykkään, kun mukana on väripilkkuja ja uskalletaan poiketa totutusta kaavasta. Makuasioita.

No just viime vuonnahan Ranskalla oli ihan toisenlainen kappale, maailmamusiikkia bretoniksi. Itse tykkäsin vihreästä valoteemasta ja tunnelmasta, mutta tuloksissa floppasi.

La Zarran tyyli ja biisi taas jää tosi etäiseksi itselleni. Tiedän, että on hauskat sanat ja näin, mutta en vaan pääse kiinni siihen.

En tarkoittanut sitä, että jollakin maalla on joka vuosi samantyyppinen esitys. Tarkoitin sitä, että on tiettyjä maita, jotka euroviisu historian perusteella tuntuvat luottavat usein siihen samaan konseptiin. Toki ruotsillakin on vaihtunut esittäjän sukupuoli jne. mutta usein he luottavat siihen tuttuun ja turvalliseen kaavaan tehdä musiikkia.

Joo Ruotsi tiedetään. Vaan tässähän nyt puhuttiin Ranskasta ja kirjoitit, että toistaa AINA itseään, mutta ei tarvii katsoa kuin viime vuoden esitys ja näkee, että ei siinä ole edes kieli sama kuin nyt tai muutenkaan. Uskalsivat ottaa riskin silloin mutta menestystä ei lopulta tullut, harmi.

Mä en jaksa tuollaista jankkaamista ja sitä että tahdotaan ymmärtää toisen kirjoitukset tahallaan väärin, Huoh. Jos nyt jätetään tähän, kun ei tuollainen kinastelu johda mihinkään. Koitetaan nyt nauttia Käärijästä, hän on piristänyt tätä kevättä kovasti.😊

Omasta mielestäni korjasin vain selkeän asiavirheen ja luulin, että se oli vain vahinko sinulta. Kuka kaikkia biisejä muistaisi. Ei mitään henkilökohtaista.

Tuo Ranskan fanisuosikin floppaus viime vuonna on myös itselleni jossain määrin kiinnostava juttu ja samoin harmitti, ettei tykkäämäni kappale pärjännyt ja nyt on taas niin ranskalaista... Mutta ei tosiaan enää ole muuta sanottavaa, samat ajatukset Käärijästä ja nautitaan ja jännätään ensi viikkoa 😁.

Vierailija
5458/19410 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohan tampereella isännöity tilaisuuksia eu:n huippukokouksista mm-lätkään. Siis miksi ei euroviisuja?

Yhden nuivan ihmisen mielipide vaan. Täällä on upea halli, joka on palkittu kansainvälisestikin.

Vierailija
5459/19410 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kun on keskusteltu paljon Käärijän potentiaalisista raatiäänistä, listaan syitä miksi tuomaristolta tulisi pisteitä:

- Kappaleen omaperäisyys

- Onnistuminen kahden (jopa kolmen) eri tyylilajin yhdistämisessä

- Suomen kieli kuulostaa alkukantaiselta ja eksoottiselta ja tuo kappaleeseen sopivasti aggressiivisuutta ja voimaa

- Kappale jää mieleen välittömästi ja saa tanssijalan vipattamaan. Tässä on listahitin ainesta.

- Käärijän ääni on riittävä tälle kappaleelle. Räppäriltä ei voi odottaa oopperalaulajan äänialaa. Äänen kapasiteetti täytyy suhteuttaa kappaleeseen ja tyylilajin. Olisi idioottimaista verrata tätä johonkin power-balladiin.

- Ennakkohypetys estää täydellisen ignoraamisen tuomareilta. Olisi noloa jos Tuomaristo jättäisi tämän kärkikahinoista pois, jos tämä on yleisön suosikki.

- Esitys on ylitsevuotava, mutta sopii kappaleeseen ja on tehty tyylikkäästi. Lisäksi esitys ei ole päälleliimattu, vaan se tukee kappaleen tarinaa ja draaman kaarta. Vertaus esim. Saara Aaltoon: miten alun pyörivä häkkyrä liittyi kappaleeseen yhtään mihinkään, miten taustatanssijoiden asut liittyivät kappaleeseen jne.

- Käärijä on karismaattinen

Syitä miksi osa tuomareista jättää tämän vähille pisteille tai pisteittä:

- Taktikointi. Ei anneta pisteitä yhdelle ennakkosuosikeista, kun halutaan tukea omaa maata.

- Joidenkin maiden tuomaristoon osuu paljon ihmisiä, jotka eivät ymmärrä tai tykkää tämän tyylisestä musiikista.

- Osa tuomareista laittaa puhtaan laulutaidon muiden kriteerien edelle (vaikka kappale ei vaatisi sitä kirkkainta oopperaesitystä)

Niin, eikä  suomen tarvitse saada täysiä pisteitä, ollaan varmasti top vitosessa jos saadan tasaisesti 5-8 pistettä. Espanja, ranska ja ruotsi tulee viemään upealla laulutaidolla isoimmat potit. Sitten monia muitakin, jotka laulullisesti tosi hyviä, Italia, liettua, viro, islanti..

Minusta on melko selvää, että suomi ei tule olemaan raatiäänissä kuin max viides, mutta se riittää. Måneskin nousi voittoon siltä sijalta. 

Vierailija
5460/19410 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pärjäsi odotettua paljon huonommin. Minusta tuo oli ukrainan 2021 halpakopio. En tykännyt

Ketju on lukittu.