Euroviisut 2023 OFFICIAL
Kommentit (19410)
Vierailija kirjoitti:
Tää rupee oleen niin järkyttävän jännää, etten tiedä kykenenkö enää seuraamaan.
Ehkä some kiinni ja auki parin viikon päästä.
Kaikkea hyvää Käärijälle, on ollut aivan mahtavan ihana viisukevät!
Sama fiilis, en uskalla enää seurata😅
Nyt kannattaa laittaa vähän realismia peliin. Suomelle on hienoa, jos ylipäätään ollaan 10 parhaan joukossa finaalissa. Täysi voitto tulee, jos ollaan viiden parhaan joukossa.
Mutta toivotaan nyt, ettei kuitenkaan voiteta. Tässä taloustilanteessa ei kyllä tarvita yhtään uutta rahareikää enkä oikeasti usko, että Suomi pystyisi järjestämään Ruotsin veroisia viisuja millään rahasummalla. Mieluummin käytetään rahat nyt johonkin järkevään, laitetaan vanhusten hoitoa ja mielenterveyden hoitoa kuntoon ja nautitaan kivasta sijoituksesta katsomalla vuoden 2024 viisuja huolettomina joko naapurimaassa tai Israelissa (mitä kyllä pitäisi boikotoida, jos yhtään oltaisiin reiluja, sillä Israel toimii palestiinalaisia kohtaan vähintään yhtä törkeästi kuin Venäjä ukrainalaisia kohtaan).
Katsokaa siis rauhassa viisuja ja toivokaa sitä kuuluisaa toista sijaa! Näin minä ainakain aion tehdä!
Ja ykkössijaa toivon kyllä kaikesta huolimatta Ranskalle, vaikka ymmärränkin täällä annetun kritiikin. La Zarran ääni ja biisi ja yksinkertainen esitys ovat jotenkin raikkaita näiden kaikkien riehumisesitysten jälkeen.
Mun puolesta Käärijä vois voittaa viisut mutta silti järjestettäisiin seuraavat viisut Ruotsissa jos haluavat ottaa sen kontolleen. Tamperelaisena en innostu ajatuksesta että viisut tänne.
Nyt kun on tullut katsottua reaktiovideoita, niin Käärijä käärii tyyliin 100% queer-väen ja leijonanosan nuorison (myös miesten) äänistä. Kiihkeää energiaa, jotain uutta, crazy partya joka toimii hämmentävästi koukuttavana. Iäkkäämmät viisuilijat saattaa sitten viehättyä paremmin Loreenista ja Ranskan esittäjästä. Koska menestysperinteet kunniaan ja yleinen pidättyväisyys esityksessä. Noin niinku tyhjänpäiväisenä pohdintana.
Miettikää mitä tuloja olisi tiedossa, jos Suomi saisi euroviisut järjestettäviksi?
Ja älkää nyt ihmeessä verratko Ruotsiin, Suomi järjestää tietysti ihan omannäköiset viisunsa🥰
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaa laittaa vähän realismia peliin. Suomelle on hienoa, jos ylipäätään ollaan 10 parhaan joukossa finaalissa. Täysi voitto tulee, jos ollaan viiden parhaan joukossa.
Mutta toivotaan nyt, ettei kuitenkaan voiteta. Tässä taloustilanteessa ei kyllä tarvita yhtään uutta rahareikää enkä oikeasti usko, että Suomi pystyisi järjestämään Ruotsin veroisia viisuja millään rahasummalla. Mieluummin käytetään rahat nyt johonkin järkevään, laitetaan vanhusten hoitoa ja mielenterveyden hoitoa kuntoon ja nautitaan kivasta sijoituksesta katsomalla vuoden 2024 viisuja huolettomina joko naapurimaassa tai Israelissa (mitä kyllä pitäisi boikotoida, jos yhtään oltaisiin reiluja, sillä Israel toimii palestiinalaisia kohtaan vähintään yhtä törkeästi kuin Venäjä ukrainalaisia kohtaan).
Katsokaa siis rauhassa viisuja ja toivokaa sitä kuuluisaa toista sijaa! Näin minä ainakain aion tehdä!
Ja ykkössijaa toivon kyllä kaikesta huolimatta Ranskalle, vaikka ymmärränkin täällä annetun kritiikin. La Zarran ääni ja biisi ja yksinkertainen esitys ovat jotenkin raikkaita näiden kaikkien riehumisesitysten jälkeen.
Kerro ettet ymmärrä EBU:n rahoitusjärjestelmää ilman että kerrot ettet ymmärrä EBU:n rahoitusjärjestelmää
Ekoviisut! Nipistystä turhasta hötöstä, ja osallistumismaksuja per maa himpun ylemmäs.. Pitäähän EU kansan saada iloa ja kulttuuria, vaikka globaali taloustilanne on mikä on.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää mitä tuloja olisi tiedossa, jos Suomi saisi euroviisut järjestettäviksi?
Ja älkää nyt ihmeessä verratko Ruotsiin, Suomi järjestää tietysti ihan omannäköiset viisunsa🥰
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainoa, joka ei ole vaikuttunut Ranskasta? Taas jokavuotinen pariisilaiskliseevyörytys jatkuu. Sana klisee isoilla kirjaimilla. Eiffeltorni on taas saatu lavalle. Tällä kertaa jopa mukana baskeri ja Ranskan lippu! Kappale on myös hyvin keskinkertainen. Toki La Zarra on hyvä laulaja, jospa siksi erottuu positiivisesti joukossa, mutta harkkaklipseissä ei sitä laulua valitettavasti kuultu.
Paljon enemmän pidin Espanjan esityksestä. Laulaja lauloi niin hyvin ja tunteella ja lavalla oli hieno mystinen, hämyinen tunnelma.
Minusta Ranska toistaa aina itseään niinkuin Ruotsikin. Mennään sillä samalla kaavalla, mikä tosin yleensä toimiikin. Itse tykkään, kun mukana on väripilkkuja ja uskalletaan poiketa totutusta kaavasta. Makuasioita.
No just viime vuonnahan Ranskalla oli ihan toisenlainen kappale, maailmamusiikkia bretoniksi. Itse tykkäsin vihreästä valoteemasta ja tunnelmasta, mutta tuloksissa floppasi.
La Zarran tyyli ja biisi taas jää tosi etäiseksi itselleni. Tiedän, että on hauskat sanat ja näin, mutta en vaan pääse kiinni siihen.
En tarkoittanut sitä, että jollakin maalla on joka vuosi samantyyppinen esitys. Tarkoitin sitä, että on tiettyjä maita, jotka euroviisu historian perusteella tuntuvat luottavat usein siihen samaan konseptiin. Toki ruotsillakin on vaihtunut esittäjän sukupuoli jne. mutta usein he luottavat siihen tuttuun ja turvalliseen kaavaan tehdä musiikkia.
Vierailija kirjoitti:
Ekoviisut! Nipistystä turhasta hötöstä, ja osallistumismaksuja per maa himpun ylemmäs.. Pitäähän EU kansan saada iloa ja kulttuuria, vaikka globaali taloustilanne on mikä on.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ekoviisut kuulostaa hyvältä! Eurolavat ja muu kierrätys kunniaan!
Mä taidan myös pitää taukoa viisujen seuraamisesta. Olen jo alkanut uskoa voittoon, mutta monet viisuja vuosia seuranneet taas ovat sitä mieltä, että voittoa tuskin on tulossa. Äänestjiä riittää esim. Ruotsilla, Ranskalla ja Israelilla, naapurimaita suositaan ja jurylta tuskin on tulossa kovin hyviä pisteitä. Se on jotenkin todella masentavaa, kun itse olen taas ollut siinä uskossa että voitto olisi mahdollista.
Ehkä vaan parempi jättää spekulaatiot nyt vähemmälle ja katsoa semi ja finaali.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea hyvää Käärijälle, on ollut aivan mahtavan ihana viisukevät!
Nythän se kaikki hauskuus vasta alkaa. Huomenna on kaikilla 1. semifinaalin esiintyjillä tärkeä päivä, kun aamulla on yhdet koko ohjelman läpimenoharjoitukset ja illalla vielä toiset, ja niissä raatien jäsenet on jo mukana arvioimassa suorituksia sekä antamassa ääniä käsittääkseni siltä varalta, jos tiistain yleisöäänestys ei jostain syystä onnistuisi. Käytännössähän raatien jäsenet kuitenkin on jo luomassa mielikuviaan esityksistä itse finaalilähetyksen pisteytystä silmällä pitäen.
Tiistaina on vielä yksi läpimeno ja illalla sitten suora lähetys kilpailusta, eli enää kaksi yötä siihen että kaikki pääsee näkemään esitykset kokonaisuudessaan. Huomisesta alkaen sinne päästetään jo toimittajia, eli silloin kuullaan heidän arvioita ja kuvailuja siitä, miltä esitykset näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Mä taidan myös pitää taukoa viisujen seuraamisesta. Olen jo alkanut uskoa voittoon, mutta monet viisuja vuosia seuranneet taas ovat sitä mieltä, että voittoa tuskin on tulossa. Äänestjiä riittää esim. Ruotsilla, Ranskalla ja Israelilla, naapurimaita suositaan ja jurylta tuskin on tulossa kovin hyviä pisteitä. Se on jotenkin todella masentavaa, kun itse olen taas ollut siinä uskossa että voitto olisi mahdollista.
Ei tää nyt oo niin vakavaa kumminkaan! Jos ei voittoa tule niin ainakin ollaan taas maa keneltä voi odottaa mitä tahansa viisuihin ja se on minusta tärkeämpää kuin voitto ja oltaisiin kuin sliipattu ruotsi.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko odotatte vaan voittoa? Mitä väliä sillä lopulta on, vaikka olisi finaalin viimeinen, kunhan sinne itse koitokseen pääsee? Ei se sijoitus vähennä tippaakaan Käärijän karismaa eikä biisin neroutta puhumattakaan kaikesta hauskuudesta, mikä kuluneiden kuukausien aikana syntyneeseen hypeen on liittynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainoa, joka ei ole vaikuttunut Ranskasta? Taas jokavuotinen pariisilaiskliseevyörytys jatkuu. Sana klisee isoilla kirjaimilla. Eiffeltorni on taas saatu lavalle. Tällä kertaa jopa mukana baskeri ja Ranskan lippu! Kappale on myös hyvin keskinkertainen. Toki La Zarra on hyvä laulaja, jospa siksi erottuu positiivisesti joukossa, mutta harkkaklipseissä ei sitä laulua valitettavasti kuultu.
Paljon enemmän pidin Espanjan esityksestä. Laulaja lauloi niin hyvin ja tunteella ja lavalla oli hieno mystinen, hämyinen tunnelma.
Minusta Ranska toistaa aina itseään niinkuin Ruotsikin. Mennään sillä samalla kaavalla, mikä tosin yleensä toimiikin. Itse tykkään, kun mukana on väripilkkuja ja uskalletaan poiketa totutusta kaavasta. Makuasioita.
No just viime vuonnahan Ranskalla oli ihan toisenlainen kappale, maailmamusiikkia bretoniksi. Itse tykkäsin vihreästä valoteemasta ja tunnelmasta, mutta tuloksissa floppasi.
La Zarran tyyli ja biisi taas jää tosi etäiseksi itselleni. Tiedän, että on hauskat sanat ja näin, mutta en vaan pääse kiinni siihen.
En tarkoittanut sitä, että jollakin maalla on joka vuosi samantyyppinen esitys. Tarkoitin sitä, että on tiettyjä maita, jotka euroviisu historian perusteella tuntuvat luottavat usein siihen samaan konseptiin. Toki ruotsillakin on vaihtunut esittäjän sukupuoli jne. mutta usein he luottavat siihen tuttuun ja turvalliseen kaavaan tehdä musiikkia.
Joo Ruotsi tiedetään. Vaan tässähän nyt puhuttiin Ranskasta ja kirjoitit, että toistaa AINA itseään, mutta ei tarvii katsoa kuin viime vuoden esitys ja näkee, että ei siinä ole edes kieli sama kuin nyt tai muutenkaan. Uskalsivat ottaa riskin silloin mutta menestystä ei lopulta tullut, harmi.
Vierailija kirjoitti:
Suomella huono maan taloustilanne.
Ranska on mahtava, sille annan ääneni tai sitten Ukrainalle. Italian mies on paras laulaja, laulutaitoa arvioidaan kriteereissäkin kuulemma.
Tänään on Liverpoolissa Euroviisujen avajaiset ja turkoosi matto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea hyvää Käärijälle, on ollut aivan mahtavan ihana viisukevät!Nythän se kaikki hauskuus vasta alkaa. Huomenna on kaikilla 1. semifinaalin esiintyjillä tärkeä päivä, kun aamulla on yhdet koko ohjelman läpimenoharjoitukset ja illalla vielä toiset, ja niissä raatien jäsenet on jo mukana arvioimassa suorituksia sekä antamassa ääniä käsittääkseni siltä varalta, jos tiistain yleisöäänestys ei jostain syystä onnistuisi. Käytännössähän raatien jäsenet kuitenkin on jo luomassa mielikuviaan esityksistä itse finaalilähetyksen pisteytystä silmällä pitäen.
Tiistaina on vielä yksi läpimeno ja illalla sitten suora lähetys kilpailusta, eli enää kaksi yötä siihen että kaikki pääsee näkemään esitykset kokonaisuudessaan. Huomisesta alkaen sinne päästetään jo toimittajia, eli silloin kuullaan heidän arvioita ja kuvailuja siitä, miltä esitykset näyttää.
Virallisia klippejä näistä ei taida tulla, mutta julkaiseeko fanit tms. pressi näistä
videoita (mua jänskättää etenkin laulu ja muu äänenkäyttö, toivottavasti menis hienosti)? Blind Channelin vuonna muistan kuunnelleeni jotain bloggaajien livelähetystä juryshowsta ja se oli tosi onneton, sanoivat joo joo jokin Suomen porukka tuolla huitoo lavalla ja piti yrittää kuunnella ääntä sieltä takaa :).
Varmaan tietty nuo joiden kanavia on muutenkin nyt tullut seurattuna osaavat kertoa kiinnostavampia asioita.
Täällä kun on keskusteltu paljon Käärijän potentiaalisista raatiäänistä, listaan syitä miksi tuomaristolta tulisi pisteitä:
- Kappaleen omaperäisyys
- Onnistuminen kahden (jopa kolmen) eri tyylilajin yhdistämisessä
- Suomen kieli kuulostaa alkukantaiselta ja eksoottiselta ja tuo kappaleeseen sopivasti aggressiivisuutta ja voimaa
- Kappale jää mieleen välittömästi ja saa tanssijalan vipattamaan. Tässä on listahitin ainesta.
- Käärijän ääni on riittävä tälle kappaleelle. Räppäriltä ei voi odottaa oopperalaulajan äänialaa. Äänen kapasiteetti täytyy suhteuttaa kappaleeseen ja tyylilajin. Olisi idioottimaista verrata tätä johonkin power-balladiin.
- Ennakkohypetys estää täydellisen ignoraamisen tuomareilta. Olisi noloa jos Tuomaristo jättäisi tämän kärkikahinoista pois, jos tämä on yleisön suosikki.
- Esitys on ylitsevuotava, mutta sopii kappaleeseen ja on tehty tyylikkäästi. Lisäksi esitys ei ole päälleliimattu, vaan se tukee kappaleen tarinaa ja draaman kaarta. Vertaus esim. Saara Aaltoon: miten alun pyörivä häkkyrä liittyi kappaleeseen yhtään mihinkään, miten taustatanssijoiden asut liittyivät kappaleeseen jne.
- Käärijä on karismaattinen
Syitä miksi osa tuomareista jättää tämän vähille pisteille tai pisteittä:
- Taktikointi. Ei anneta pisteitä yhdelle ennakkosuosikeista, kun halutaan tukea omaa maata.
- Joidenkin maiden tuomaristoon osuu paljon ihmisiä, jotka eivät ymmärrä tai tykkää tämän tyylisestä musiikista.
- Osa tuomareista laittaa puhtaan laulutaidon muiden kriteerien edelle (vaikka kappale ei vaatisi sitä kirkkainta oopperaesitystä)
Euroviisutietäjät hoi, milloin juryt antaa äänensä? Eli antaako ne ne esim jo semin perusteella?
Miksi uskotte tuohon "syö toistensa ääniä" teoriaan? Eihän se tarkota, että jos tykkää esim saksasta niin tykkäisi automaattisesti austraaliasta tai jos tykkää israelista niin tykkäisi myös briteistä. Mä en ymmärrä tätä konseptia yhtään. Tällä tavalla kaikki syövät toistensa ääniä, jos ajatellaan, että on vain rajallinen määrä ääniä jonka henkilö voi lähettää.