Vegaanista voisilmäpullaa ja munatonta karjalanpiirakkaa munavoilla, Hakasalmen huvilan vegekahvila hassuttelee
Mikähän ihme ja kumma saa yrittäjän nimeämään tuotteensa voisilmäpullaksi? Siihen on kuitenkin tungettu margariinia eikä voita.
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttävätköhän vegaanista kaurakermaa tuotteissaan? Tuotesisältö ei kyllä makuhermoja kutkuta:
KAURApohja (vesi, KAURAhiutale 3,3%), kasvirasva (palmu), tärkkelyssiirappi (maissi), rypsiöljy, sokeri, emulgointiaine (E472b, E472e), sakeuttamiaine (natriumalginaatti, natriumdifosfaatti, selluloosajauhe, sellulosakumi), aromi
Mutta maku on parempi kuin maitopohjaisessa kermassa. Itse olen lapsesta asti inhonnut kermavaahtoa, se on aina mielestäni maistunut ja haissut vähän ällöttävälle, mutta kaurakermasta tehdystä kermavaahdosta taas tykkään, se on mielestäni raikkaampaa. Ja en siis ole itse vegaani.
Tiedätkö mitä minä olen lapsesta saakka inhonnut. Kauran imelää makua.
Kaurakerma ei sitten ole sinun juttusi. Sinun kannattaa pysytellä maitopohjaisessa kermassa ja kiertää vegaanikahvilat kaukaa. Uskon, että löydät kyllä sulle sopivia tuotteita.
En muutenkaan suosi lifestyle-tuotteita, jollainen on mm iKaffe. (Huom Oatlyn oma nimitys yritykselleen)
Markkinointi on harhaanjohtavaa jos yritys käyttää tuotteissaan nimitystä karjalanpiiraakka, munavoi, voisilmäpulla tai muitakaan nimityksiä jotka erehdyttää kuluttajaa.
Käykää paikalliset katsomassa miten yritys markkinoi tuotteitaan, nettisivuja en heiltä löytänyt.
Tehkää asianomaiset ilmoitukset elintarvikevalvontaan jos siihen ilmenee tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas lihaanit riehaantuneet siitä että yksi pieni kahvila Helsingissä kehtaakin tarjota vegaaneille sopivaa ruokaa.
Väärin. Keskustellaan tuotteiden nimeämisestä vegaanikahvilassa, onko margariinia sisältävä pulla voipulla tai "voiton pulla"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko siis käynyt siellä ja tiedät, että ne on nimetty noin?
Juu olen käynyt ja kyllä se munaton voi siellä näkyy. Samoin kuin keittolounaissa kalaton kalakeitto, tirsk!
Niin munaton voi, ei munavoi kuten otsikossa. Mutta tietysti ei saisi olla voi, jos se on margariinia, hämäävää kaikille, halusi sitten vältellä tai syödä voita.
Tuotteesta kyllä todennäköisesti tulee muuten selvästi ilmi sisältääkö se voita vai ei, etenkin kun kyse on vegekahvilasta. Ehkä jopa sinun kaltainen idiootti saattaa tajuta onko siinä aitoa voita vai ei.
Jos sen nimi on vegaaninen munavoi, tulee siitä selvästi ilmi, että se ei sisällä munaa eikä voita. Huvittavaa, että tämä nimityshän on ongelma aina vain niille, jotka eivät edes kyseisessä kahvilassa käy eivätkä osta/syö kyseistä tuotetta. Kohderyhmä taas on aivan tyytyväinen.
Lue nyt uudestaan. Ei vegaaninen eikä munavoi. Munaton voi.
Kysymys on suomen kielestä. Tällaisia paradokseja ei ole syytä tuoda kielenkäyttöön yhtään sen enempää kuin Kuiva sade tai Päästötön auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea vaan kahvilalle, mutta noin tiukka rajaus asiakkaiden suhteen ja sijainti tekee mahdottomaksi menestyksen.
Ei asiakkaita ole rajattu mitenkään. Ja sijainti on oikein hyvä, tuo paikka on Helsingin keskustassa.
Siihenpä ne hyvät puolet sitten taitavat jäädäkin.
Helsingissä on paljon asiakaskuntaa, jota tuollainen kahvilakonsepti hyvinkin kiinnostaa. Heidän näkökulmastaan hyviä puolia on enemmänkin.
Helsingin kokoisessa kaupungissa joka kahvilan ja kuppilan ei tarvitsekaan olla sellainen "koko kansan paikka". Helsingissä on nimenomaan hyvä, että voi olla paljon erilaisia kahviloita, joista jokainen voi löytää mieleisensa. Jos tuo ei miellytä, niin ei tarvitse mennä kuin kadun yli, niin museon kahvilasta saa taas vähän erilaisia tuotteita. Ja jos sekään ei miellytä, niin kävelymatkan päästä löytyy lisää muita kahviloita.
Helsingin kokoisessa kaupungissa 😂
Nyt kuulostaa niin maalaisen puheelta. Helsinki ei ole mikään maailmalla kuulu Lukemattomien ihanien kahviloiden kaupunki.
Ei kai sitä kukaan väittänytkään. Pointti oli se, että Helsinki on kuitenkin sen kokoinen, että erilaisia kahviloita voi perustaa, toisin kuin jonnekin Taka-Härmän pikkukylään, jossa voi olla vain yksi kahvila kerrallaan, ja siellä ostetaan lähinnä perustuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea vaan kahvilalle, mutta noin tiukka rajaus asiakkaiden suhteen ja sijainti tekee mahdottomaksi menestyksen.
Ei asiakkaita ole rajattu mitenkään. Ja sijainti on oikein hyvä, tuo paikka on Helsingin keskustassa.
Siihenpä ne hyvät puolet sitten taitavat jäädäkin.
Helsingissä on paljon asiakaskuntaa, jota tuollainen kahvilakonsepti hyvinkin kiinnostaa. Heidän näkökulmastaan hyviä puolia on enemmänkin.
Helsingin kokoisessa kaupungissa joka kahvilan ja kuppilan ei tarvitsekaan olla sellainen "koko kansan paikka". Helsingissä on nimenomaan hyvä, että voi olla paljon erilaisia kahviloita, joista jokainen voi löytää mieleisensa. Jos tuo ei miellytä, niin ei tarvitse mennä kuin kadun yli, niin museon kahvilasta saa taas vähän erilaisia tuotteita. Ja jos sekään ei miellytä, niin kävelymatkan päästä löytyy lisää muita kahviloita.
Helsingin kokoisessa kaupungissa 😂
Nyt kuulostaa niin maalaisen puheelta. Helsinki ei ole mikään maailmalla kuulu Lukemattomien ihanien kahviloiden kaupunki.
Ei kai sitä kukaan väittänytkään. Pointti oli se, että Helsinki on kuitenkin sen kokoinen, että erilaisia kahviloita voi perustaa, toisin kuin jonnekin Taka-Härmän pikkukylään, jossa voi olla vain yksi kahvila kerrallaan, ja siellä ostetaan lähinnä perustuotteita.
Lisäys: Vegaanikahvila menestyisi myös Turussa tai Tampereella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassun hauskasti touhu voi olla laitonta.
Voisilmäpullaa ilman voita ei saa myydä voisilmäpullana, munatonta munavoita ei pidä kutsua munavoiksi ja karjalanpiirakalla on EU:n nimisuoja.Miksi lihapullassa sitten saa olla sana "pulla", mikä tarkoittaa suomenkielessä sitä vehnäjauhosta leivottua makeaa jälkiruokaa? Tai miksi kalakukko-termiä ei kielletä, vaikka sekään ei sisällä kukkoa?
Vai onko nyt niin, että pilkuntarkasti vahditaan vain vegaaniruokien nimiä, ja liharuuassa kyllä saa käyttää vaikka mitä harhaanjohtavia termejä?
Minä en ole sääntöjä tehnyt. Ja esim. Jos ravintola myy härän lehtipihviä, ravintolan pitää olla varma mitkä vehkeet sillä naudalla on ollut jalkojen välissä, tai tarkastaja antaa noottia.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan tuo nimeäminen auttaa hahmottamaan, millaisesta tuotteesta on kysymys. Esim. vaikka tuo munavoi, sehän on koostumukseltaan tietynlaista, ja sitä käytetään tietyllä tavalla - esim. juuri karjalanpiirakan päällä. Jos sille olisi keksitty täysin uusi nimitys, ei tuote avautuisi kuluttajalle.
Jaa, minä kun luulin että vegaanit ovat hyvin fiksuja ja tiedostavia kuluttajia, joille ei tarvitsisi kikkailla ja hassutella nimeämällä tuotteita kuten sekasyöjien kahvilassa. Joku tässä yhtälössä nyt mättää ja pahasti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisilmäpullaa ilman voita ei saa myydä voisilmäpullana, munatonta munavoita ei pidä kutsua munavoiksi ja karjalanpiirakalla on EU:n nimisuoja.Tämä! Olen kanssasi samaa mieltä että kahvila hassuttelee ja nimeää tuotteensa sekasyöjienkin "suuhun" sopiviksi. Mutta miksi pitää? Eivätkö sittenkään luota vegaanisuuteen ilman mitään lapsellisia nimikikkailuja.
Ei vaan tuo nimeäminen auttaa hahmottamaan, millaisesta tuotteesta on kysymys. Esim. vaikka tuo munavoi, sehän on koostumukseltaan tietynlaista, ja sitä käytetään tietyllä tavalla - esim. juuri karjalanpiirakan päällä. Jos sille olisi keksitty täysin uusi nimitys, ei tuote avautuisi kuluttajalle. Itse ainakin haluaisin käydä testaamassa nimenomaan vegaanisen munavoin. En ole vegaani, mutta inhoan voita, ja perinteinen munavoi ei oikein uppoa.
En tajua miksi nämä tuotteet aiheuttaa niin suurta vihaa, etenkin jos selvästi sanotaan että kyse on vegaaninen, ei aito. Tuo eläinperäisten tuotteiden matkiminen nyt näyttää monelle olevan jo jonkinlainen harrastuskin, itse en juurikaan tällaisista ns. korviketuotteista innostu, vaikka kasvipainotteisesti syönkin, en vaan tajua sitä kuinka jotkut näitä tuotteita niin ahkerasti jaksavat vihata.
Eri asia jos tuoteessa ei selvästi sanota että kyse on vegaanisesta vastineesta.
Vierailija kirjoitti:
"Lisäksi tarjolla on ihania kasvipohjaisia erikoiskahveja ja laadukasta teetä."
En tiennytkään että kahviakin voi saada eläinpohjaisena!?
No, jos et ole kahvi-ihmisiä ei tuo lause sinulle aukeakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan tuo nimeäminen auttaa hahmottamaan, millaisesta tuotteesta on kysymys. Esim. vaikka tuo munavoi, sehän on koostumukseltaan tietynlaista, ja sitä käytetään tietyllä tavalla - esim. juuri karjalanpiirakan päällä. Jos sille olisi keksitty täysin uusi nimitys, ei tuote avautuisi kuluttajalle.
Jaa, minä kun luulin että vegaanit ovat hyvin fiksuja ja tiedostavia kuluttajia, joille ei tarvitsisi kikkailla ja hassutella nimeämällä tuotteita kuten sekasyöjien kahvilassa. Joku tässä yhtälössä nyt mättää ja pahasti!
Yhtälössä mättää se että se on ihan päin persettä laadittu sinun toimestasi.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut siinä käsityksessä että veganismi on ns vAiN RuOkAvAlIo eivätkä vegaanit ole innokkaita räyhäämään asioistaan. Kuten tämäkin keskustelu todistaa 😆
Missään ei väitetä että veganismi olisi vain ruokavalio. Kasvispohjainen ruokavalio on ruokavalio, veganismi on enemmän aate.
Itse tykkään vittuilla näille antivegaaneille kun ovat niin saatanan tyhmiä, mutta en ole itse vegaani. Syön vaan kasvispainotteisesti. Toki minut aina leimataan vegaaniksi, mutta se nyt johtuu siitä että nämä antivegaanit on ihan saatanan tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisilmäpullaa ilman voita ei saa myydä voisilmäpullana, munatonta munavoita ei pidä kutsua munavoiksi ja karjalanpiirakalla on EU:n nimisuoja.Tämä! Olen kanssasi samaa mieltä että kahvila hassuttelee ja nimeää tuotteensa sekasyöjienkin "suuhun" sopiviksi. Mutta miksi pitää? Eivätkö sittenkään luota vegaanisuuteen ilman mitään lapsellisia nimikikkailuja.
Ei vaan tuo nimeäminen auttaa hahmottamaan, millaisesta tuotteesta on kysymys. Esim. vaikka tuo munavoi, sehän on koostumukseltaan tietynlaista, ja sitä käytetään tietyllä tavalla - esim. juuri karjalanpiirakan päällä. Jos sille olisi keksitty täysin uusi nimitys, ei tuote avautuisi kuluttajalle. Itse ainakin haluaisin käydä testaamassa nimenomaan vegaanisen munavoin. En ole vegaani, mutta inhoan voita, ja perinteinen munavoi ei oikein uppoa.
En tajua miksi nämä tuotteet aiheuttaa niin suurta vihaa, etenkin jos selvästi sanotaan että kyse on vegaaninen, ei aito. Tuo eläinperäisten tuotteiden matkiminen nyt näyttää monelle olevan jo jonkinlainen harrastuskin, itse en juurikaan tällaisista ns. korviketuotteista innostu, vaikka kasvipainotteisesti syönkin, en vaan tajua sitä kuinka jotkut näitä tuotteita niin ahkerasti jaksavat vihata.
Eri asia jos tuoteessa ei selvästi sanota että kyse on vegaanisesta vastineesta.
Suoraan vegaanien propagandaoppaasta. Muista aina sanoa ette itse ole vegaani, mutta ihmettelet
Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos tuo vegaaninen munavoi olisi nimetty jollain täysin uudella, keksityllä kirjainyhdistelmällä, niin millä lailla fiksu tai tiedostavakaan kuluttaja osaisi arvata, millaisesta tuotteesta on kyse?
Ei kannata analysoida liikaa eikä varsinkaan ahdistua tuotekehittelystä. Ei tuo sen kummempaa ole, kuin että joskus tavallisen maidon rinnalle tuli rasvaton maito ja kevytmaito, sittemmin myös laktoositon maito. Tai se, että aiemmin totuttiin karkkien aina sisältävän sokeria, kunnes joku kehitti sokerittomat karkit. Tai vanhojen tuttujen leipien rinnalle tulivat gluteenittomat leivät ja leivät, joiden sekaan on leivottu vihanneksia, linssejä ja siemeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet kahvi-ihmisiä eli arvostat kahvin makuja ja vivahteita, juot mustaa kahvia.
Joo mutta siihen ei vegaani ikinä kykene.
Vierailija kirjoitti:
Markkinointi on harhaanjohtavaa jos yritys käyttää tuotteissaan nimitystä karjalanpiiraakka, munavoi, voisilmäpulla tai muitakaan nimityksiä jotka erehdyttää kuluttajaa.
Käykää paikalliset katsomassa miten yritys markkinoi tuotteitaan, nettisivuja en heiltä löytänyt.
Tehkää asianomaiset ilmoitukset elintarvikevalvontaan jos siihen ilmenee tarvetta.
Minäpä löysin, mutta en noita mainitsemiasi sanoja nopeasti katsottuna. On siis munaton voi sekä ryyni- ja perunapiirakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet kahvi-ihmisiä eli arvostat kahvin makuja ja vivahteita, juot mustaa kahvia.
😂 samaa mietin. Italialaisille turisteille voisi laitta vielä erikseen jonkin varoituskyltin kaurapohjaisista cappuccinoista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En juo mustaa kahvia, koska en todellakaan ole kahvi-ihmisiä. Juon teetä. Mutta silti jopa minä ymmärsin, mitä kasvipohjaisella erikoiskahvilla tarkoitetaan.
Erikoiskahvi, eli latte, cappuccino etc.