Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaanista voisilmäpullaa ja munatonta karjalanpiirakkaa munavoilla, Hakasalmen huvilan vegekahvila hassuttelee

Vierailija
19.05.2022 |

Mikähän ihme ja kumma saa yrittäjän nimeämään tuotteensa voisilmäpullaksi? Siihen on kuitenkin tungettu margariinia eikä voita.

Kommentit (189)

Vierailija
61/189 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvikset ovat ihania, raikkaita ja täynnä miellyttäviä makuja. Kun ne prisessoidaan erilaisiksi mukalihoiksi, kaikki se häviää niistä. Jäljelle jää pahvinen, pölyinen maku.

No ei kukaan pakota sinua niitä syömään. Sitä paitsi uutisisku: Niitäkin on monenlaisia ja vain mielikuvitus on rajana mitä kaikkea niistä voi tehdä. Valmistustavasta sun kaltainen pelle tuskin tietää hevon helvettiä.

Miten kivasti sanottu vegaanilta. Kiitos.

Vierailija
62/189 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähes kaikki raaka-aineet lentorahdattu ulkomailta.

Siinä meillä on taas yks perkeleen rahtiliikenteen asiantuntija. Lentorahdattu, voi jumalauta. Ootko ikinä kuullu sellaisesta asiasta kun laivarahti? Sillä lähes kaikki tuotteet tänne tuodaan.

Tofu ei säily niin pitkään.

Esim Jalotofun tofu valmistetaan ihan Suomessa. 

Ja ravintola toki käyttää kalleinta Suomessa tehtyä raaka-ainetta😂

Jalotofu ei ole oikeastaan paljon kalliimpaa kuin muutkaan suomessa myytävät tofut. Kilohinta on korkeampi, mutta tavara on tiiviimpää kuin halvemmat tofut. Energiaa/€ on kutakuinkin sama, olen laskenut.

Ainolet käynyt ravintolatukussa katsomassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/189 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä meillä on taas yks perkeleen rahtiliikenteen asiantuntija. Lentorahdattu, voi jumalauta. Ootko ikinä kuullu sellaisesta asiasta kun laivarahti? Sillä lähes kaikki tuotteet tänne tuodaan.

Jalotofu ei ole oikeastaan paljon kalliimpaa kuin muutkaan suomessa myytävät tofut. Kilohinta on korkeampi, mutta tavara on tiiviimpää kuin halvemmat tofut. Energiaa/€ on kutakuinkin sama, olen laskenut.

No nyt sataa alanuolia, ravintoarvot löytyy vaikkapa osotteesta foodie.fi jokainen voi itse käydä sieltä laskemassa ja todistamassa väitteeni vääräksi.

Vierailija
64/189 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea vaan kahvilalle, mutta noin tiukka rajaus asiakkaiden suhteen ja sijainti tekee mahdottomaksi menestyksen.

Ei asiakkaita ole rajattu mitenkään. Ja sijainti on oikein hyvä, tuo paikka on Helsingin keskustassa.

Siihenpä ne hyvät puolet sitten taitavat jäädäkin.

Helsingissä on paljon asiakaskuntaa, jota tuollainen kahvilakonsepti hyvinkin kiinnostaa. Heidän näkökulmastaan hyviä puolia on enemmänkin.

Helsingin kokoisessa kaupungissa joka kahvilan ja kuppilan ei tarvitsekaan olla sellainen "koko kansan paikka". Helsingissä on nimenomaan hyvä, että voi olla paljon erilaisia kahviloita, joista jokainen voi löytää mieleisensa. Jos tuo ei miellytä, niin ei tarvitse mennä kuin kadun yli, niin museon kahvilasta saa taas vähän erilaisia tuotteita. Ja jos sekään ei miellytä, niin kävelymatkan päästä löytyy lisää muita kahviloita.

Vierailija
65/189 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassun hauskasti touhu voi olla laitonta.

Voisilmäpullaa ilman voita ei saa myydä voisilmäpullana, munatonta munavoita ei pidä kutsua munavoiksi ja karjalanpiirakalla on EU:n nimisuoja.

Vierailija
66/189 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttävätköhän vegaanista kaurakermaa tuotteissaan? Tuotesisältö ei kyllä makuhermoja kutkuta:

KAURApohja (vesi, KAURAhiutale 3,3%), kasvirasva (palmu), tärkkelyssiirappi (maissi), rypsiöljy, sokeri, emulgointiaine (E472b, E472e), sakeuttamiaine (natriumalginaatti, natriumdifosfaatti, selluloosajauhe, sellulosakumi), aromi

Mutta maku on parempi kuin maitopohjaisessa kermassa. Itse olen lapsesta asti inhonnut kermavaahtoa, se on aina mielestäni maistunut ja haissut vähän ällöttävälle, mutta kaurakermasta tehdystä kermavaahdosta taas tykkään, se on mielestäni raikkaampaa. Ja en siis ole itse vegaani.

Jollei ota huomioon vienoa selluloosatehtaan häivähdystä tuoksussa, niin ihan jees!

Vierailija
67/189 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No enpä kyllä ole, puhun kuluttajahinnoista. Oletko itse? Tarjoa toki lisätietoa jos sitä on.

Vierailija
68/189 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalakeitossa on kalaa, tofukeitossa tofua. Jos puhutaan voista, se ei ole margariiniä rai kilhernehummusta. Minulla ei ole mitään vegaanista ruokaa vastaan , syön mielelläni . Sekasyöjänä skaala on laaja ja hyvin tehty ruoka on hyvää .

Vierailija
69/189 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisilmäpullaa ilman voita ei saa myydä voisilmäpullana, munatonta munavoita ei pidä kutsua munavoiksi ja karjalanpiirakalla on EU:n nimisuoja.

Tämä on kyllä näitä vähän kummallisia eu-säädöksiä. Muistan jo kun voimariinin nimi muuttui sillon parikymmentä vuotta sitten tämän vuoksi.

Vierailija
70/189 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Olen kanssasi samaa mieltä että kahvila hassuttelee ja nimeää tuotteensa sekasyöjienkin "suuhun" sopiviksi. Mutta miksi pitää? Eivätkö sittenkään luota vegaanisuuteen ilman mitään lapsellisia nimikikkailuja.

Vierailija
71/189 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttävätköhän vegaanista kaurakermaa tuotteissaan? Tuotesisältö ei kyllä makuhermoja kutkuta:

KAURApohja (vesi, KAURAhiutale 3,3%), kasvirasva (palmu), tärkkelyssiirappi (maissi), rypsiöljy, sokeri, emulgointiaine (E472b, E472e), sakeuttamiaine (natriumalginaatti, natriumdifosfaatti, selluloosajauhe, sellulosakumi), aromi

Mutta maku on parempi kuin maitopohjaisessa kermassa. Itse olen lapsesta asti inhonnut kermavaahtoa, se on aina mielestäni maistunut ja haissut vähän ällöttävälle, mutta kaurakermasta tehdystä kermavaahdosta taas tykkään, se on mielestäni raikkaampaa. Ja en siis ole itse vegaani.

Tiedätkö mitä minä olen lapsesta saakka inhonnut. Kauran imelää makua.

Vierailija
72/189 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis käynyt siellä ja tiedät, että ne on nimetty noin?

Juu olen käynyt ja kyllä se munaton voi siellä näkyy. Samoin kuin keittolounaissa kalaton kalakeitto, tirsk!

Niin munaton voi, ei munavoi kuten otsikossa. Mutta tietysti ei saisi olla voi, jos se on margariinia, hämäävää kaikille, halusi sitten vältellä tai syödä voita.

Tuotteesta kyllä todennäköisesti tulee muuten selvästi ilmi sisältääkö se voita vai ei, etenkin kun kyse on vegekahvilasta. Ehkä jopa sinun kaltainen idiootti saattaa tajuta onko siinä aitoa voita vai ei.

Jos sen nimi on vegaaninen munavoi, tulee siitä selvästi ilmi, että se ei sisällä munaa eikä voita. Huvittavaa, että tämä nimityshän on ongelma aina vain niille, jotka eivät edes kyseisessä kahvilassa käy eivätkä osta/syö kyseistä tuotetta. Kohderyhmä taas on aivan tyytyväinen.

Vierailija
73/189 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No enpä kyllä ole, puhun kuluttajahinnoista. Oletko itse? Tarjoa toki lisätietoa jos sitä on.

Puhut jostain Lidlin tavaroista kun tukussa ravintoloille myydään myös erittäin halpoja tuontitofuja.

Vierailija
74/189 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lihapullassa sitten saa olla sana "pulla", mikä tarkoittaa suomenkielessä sitä vehnäjauhosta leivottua makeaa jälkiruokaa? Tai miksi kalakukko-termiä ei kielletä, vaikka sekään ei sisällä kukkoa?

Vai onko nyt niin, että pilkuntarkasti vahditaan vain vegaaniruokien nimiä, ja liharuuassa kyllä saa käyttää vaikka mitä harhaanjohtavia termejä?

Vierailija
75/189 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö mitä minä olen lapsesta saakka inhonnut. Kauran imelää makua.

Kaurakerma ei sitten ole sinun juttusi. Sinun kannattaa pysytellä maitopohjaisessa kermassa ja kiertää vegaanikahvilat kaukaa. Uskon, että löydät kyllä sulle sopivia tuotteita.

Vierailija
76/189 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lisäksi tarjolla on ihania kasvipohjaisia erikoiskahveja  ja laadukasta teetä."

En tiennytkään että kahviakin voi saada eläinpohjaisena!?

Vierailija
77/189 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea vaan kahvilalle, mutta noin tiukka rajaus asiakkaiden suhteen ja sijainti tekee mahdottomaksi menestyksen.

Ei asiakkaita ole rajattu mitenkään. Ja sijainti on oikein hyvä, tuo paikka on Helsingin keskustassa.

Siihenpä ne hyvät puolet sitten taitavat jäädäkin.

Helsingissä on paljon asiakaskuntaa, jota tuollainen kahvilakonsepti hyvinkin kiinnostaa. Heidän näkökulmastaan hyviä puolia on enemmänkin.

Helsingin kokoisessa kaupungissa joka kahvilan ja kuppilan ei tarvitsekaan olla sellainen "koko kansan paikka". Helsingissä on nimenomaan hyvä, että voi olla paljon erilaisia kahviloita, joista jokainen voi löytää mieleisensa. Jos tuo ei miellytä, niin ei tarvitse mennä kuin kadun yli, niin museon kahvilasta saa taas vähän erilaisia tuotteita. Ja jos sekään ei miellytä, niin kävelymatkan päästä löytyy lisää muita kahviloita.

Helsingin kokoisessa kaupungissa 😂

Nyt kuulostaa niin maalaisen puheelta. Helsinki ei ole mikään maailmalla kuulu Lukemattomien ihanien kahviloiden kaupunki.

Vierailija
78/189 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim karjalanpiirakka-nimellähän tuotteita ei enää edes myydä. Tämmöinen on tuotesisältö vaikkapa kaupan "karjalanpiirakassa" 

vesi, riisi (28 %), täysjyväruisjauho (12 %), vehnäjauho, rypsiöljy, kasvimargariini [rypsiöljy, vesi, kokonaan kovetettu rypsiöljy, suola, emulgointiaine (E471), aromit, väri (E160a)], dekstroosi, maitoproteiini, jodioitu suola (1,0 %), vehnägluteeni, ruismallas. Leivontaan käytetyistä jauhoista on 70 % täysjyväruista.

Varmaan aika perustuote, mitä ei vegaaniseksi mielletä. Mutta katsokaapas rasvoja, pelkkiä kasvisrasvoja. Tuote olisi täysin vegaaninen, jollei siihen erikseen olisi lisätty maitoproteiinia (todennäköisesti jonkun prosessoinnin ylijäämätuote). 

Tämmöinen valikoiva tuotesisältöjen lukeminen on aina yhtä typerää jossei siinä edes pyri minkäänlaiseen objektiivisuuteen. Lähes kaikki kaupassa myytävä ruoka on prosessoitua eikä se prosessointi itsesään tee ruoasta hyvää tai pahaa, vaan se millä tavalla prosessointia käytetään.

Vierailija
79/189 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas lihaanit riehaantuneet siitä että yksi pieni kahvila Helsingissä kehtaakin tarjota vegaaneille sopivaa ruokaa.

Vierailija
80/189 |
19.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä! Olen kanssasi samaa mieltä että kahvila hassuttelee ja nimeää tuotteensa sekasyöjienkin "suuhun" sopiviksi. Mutta miksi pitää? Eivätkö sittenkään luota vegaanisuuteen ilman mitään lapsellisia nimikikkailuja.

Ei vaan tuo nimeäminen auttaa hahmottamaan, millaisesta tuotteesta on kysymys. Esim. vaikka tuo munavoi, sehän on koostumukseltaan tietynlaista, ja sitä käytetään tietyllä tavalla - esim. juuri karjalanpiirakan päällä. Jos sille olisi keksitty täysin uusi nimitys, ei tuote avautuisi kuluttajalle. Itse ainakin haluaisin käydä testaamassa nimenomaan vegaanisen munavoin. En ole vegaani, mutta inhoan voita, ja perinteinen munavoi ei oikein uppoa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän