Mokasinko työhaastattelun vastaamalla näin?
Minulta kysyttiin haastattelussa: "Mille sinun päiväkodissasi* ei ole tilaa?"
*paikka muutettu, mutta siis työpaikasta kyse. Asiakkaana eri ikäisiä ihmisiä, joiden kanssa toteutetaan asioita yhdessä. Työpaikan kulttuuriin kuuluu, että kokeillaan rohkeasti uutta ja aiemmasta poikkeavaa.
Vastasin, että en suoralta kädeltä tyrmäisi mitään toimintaa, mitä päiväkotiin* ehdotetaan. Keskustelisin yhdessä työkaverien kanssa, mitä he ajattelevat jostain ehdotetusta ideasta. Jos idea ei kävisi, pohtisin yhdessä heidän kanssaan, miksi idea ei onnistu ja voisiko jonkun osan ehdotetusta ideasta ottaa soveltaen käyttöön, jos se on mahdollista ja asiakkaat sitä toivovat.
Haastattelun jälkeen kerroin tuosta kysymyksestä yhdelle ihmiselle, joka kauhistui vastaustani. Ihmetteli, miksi en listannut, että "minun päiväkodissani ei ole tilaa syrjinnälle, ilkeälle käytökselle, muiden sulkemiselle ulos porukasta jne". Sanoi, että olen vastannut aivan aiheen vierestä ja ihan väärin tuohon kysymykseen. Jäi tosi epävarma olo tuosta. Mokasinko todella työhaastattelun vastaamalla noin?
Kommentit (49)
Missä työpaikassa on tilaa syrjinnälle, ilkeille ihmisille ja kiusaamiselle? On täysin turhaa sanoa, ettei meidän työpaikalla syrjitä ketään, kun se on se oletus.
Pitääkö työhaastattelussakin jo esittää oikeaoppista wokea?
Vierailija kirjoitti:
Missä työpaikassa on tilaa syrjinnälle, ilkeille ihmisille ja kiusaamiselle? On täysin turhaa sanoa, ettei meidän työpaikalla syrjitä ketään, kun se on se oletus.
Ei se ole turhaa. Esim palomiesten keskuudessa on ollut paljon häirintää ja naisiin kohdistuvaa syrjintää mistä uutisoitiin viime talvena. Kun sinne haastatellaan uusia työntekijöitä, olisi erittäin toivottavaa ottaa esille että nyt panostetaan siihen että ketään ei syrjitä. Pikaruokapaikat ovat myös olleet otsikoissa työntekijöiden huonon kohtelun vuoksi.
Ehkä tuosta vastauksesta tulisi olo, että ap on aika konkreettinen. Vastaa siis abstraktiin kysymykseen konkreettisen vastauksen. Ehkä pelkäisin, että hakija ei ymmärrä kielikuvia tai on jotain muuta asperger-piirrettä.
Tuo kysymys on paljastava sen suhteen, että millaisia kokemuksia hakijalla on ollut. Ihminen, joka ei ole koskaan joutunut keskelle syrjintäkriisiä tms ongelmaa, ei osaa sellaista ajatellakaan ja vastaa juuri niin kuin ap. Ihminen, joka on aikaisemmin ollut sen sortin ongelmien keskellä, vastaa kuten aapeen tuttava. Kumpi vastaus on oikea, riippuu siitä, onko työnantajalla (ollut) tämmöisiä ongelmia vai onko kyseessä vielä idealistisessa kasvukehitys aiheessa oleva työyhteisö.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tuosta vastauksesta tulisi olo, että ap on aika konkreettinen. Vastaa siis abstraktiin kysymykseen konkreettisen vastauksen. Ehkä pelkäisin, että hakija ei ymmärrä kielikuvia tai on jotain muuta asperger-piirrettä.
Mä en oo koskaan tajunnut, miksi kysellään jotain kielikuvia, vertauksia tms haastattelussa. Suora kysymys, suora vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Tuo kysymys on paljastava sen suhteen, että millaisia kokemuksia hakijalla on ollut. Ihminen, joka ei ole koskaan joutunut keskelle syrjintäkriisiä tms ongelmaa, ei osaa sellaista ajatellakaan ja vastaa juuri niin kuin ap. Ihminen, joka on aikaisemmin ollut sen sortin ongelmien keskellä, vastaa kuten aapeen tuttava. Kumpi vastaus on oikea, riippuu siitä, onko työnantajalla (ollut) tämmöisiä ongelmia vai onko kyseessä vielä idealistisessa kasvukehitys aiheessa oleva työyhteisö.
Oon joutunut pahasti työpaikkakiusatuksi nykyisessä työpaikassani ja etsinyt uutta työpaikkaa. Ei kävisi mielessäkään avautua mihinkään kiusatuksi tulemiseen viittaavaankaan työhaastattelussa. Herkästi kävisi niin, että minun ajateltaisiin itse olevan syypää kiusatuksi tulemiseen tai asia muuten kääntyisi minua vastaan. Se, että ei jostain asiasta puhu, ei tarkoita, etteikö siitä voisi olla kokemusta. En halua nykyisessä työpaikassa kiusatuksi tulemisen määrittävän sitä, mitä itsestäni työhaastattelussa kerron.
-eri
Ei se työhaastattelu yksittäiseen kysymykseen kaadu. Eihän kukaan hoida työtäkään täydellisesti, vaan sattuu joskus virheitä. Samalla tavalla saattaa sanoa jonkun asian haastattelussa huonosti, ihan luonnollista. Isompi merkitys mielestäni on työhistorialla ja sillä, millaisen yleisvaikutelman itsestään haastattelutilanteessa antaa.
Tiedätkö miksi tuo oli ongelma että tulet huonosti toimeen epävarmojen kanssa?