Voiko kuivia nenän limakalvoja kosteuttaa jollain näistä tavallisista ruokakaapin öljyistä (flunssa, nuha)?
Ja miten?
Kotoa löytyy oliiviöljyä, rypsiöljyä, luomu kookosöljyä, risiiniöljyä, margariinia sekä kasvojen kosteusvoidetta jossa öljytön koostumus sekä huulirasvaa.
Mulla on nuha ja nenän limakalvot tuntuvat kuivilta. Ei ole mitään nenäkannua tms.
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Oon joskus käyttänyt oliiviöljyä mutta rypsiöljy käy yhtä hyvin. Kannattaa ensin voidella nenä perusvoiteella ja sen jälkeen öljyllä, joka lukitsee kosteuden, jos haluaa öljyä käyttää.
Siis laittaisit perusvoidetta nenän limakalvolle?
No ehkä ei. Laita vaan sitä rypsiöljyä.
Tiedättehän, että nenä, nielu ja korvat ovat yhteydessa toisiinsa ja joskus lääkäri käskee kostetuttamaan nenää kun valittaa korvasärkyä.
En tunkisi siihen systeemiin mitään öljyjä tms. Aika edullisia ovat nuo oikeat nenäsuihkeet. Niidenkin käytössä pitää noudattaa pakkauksen ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättehän, että nenä, nielu ja korvat ovat yhteydessa toisiinsa ja joskus lääkäri käskee kostetuttamaan nenää kun valittaa korvasärkyä.
En tunkisi siihen systeemiin mitään öljyjä tms. Aika edullisia ovat nuo oikeat nenäsuihkeet. Niidenkin käytössä pitää noudattaa pakkauksen ohjeita
.
Öljy on turvallista. Apteekin nenäsuihkeita ei tulisi käyttää pitkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunkisi siihen systeemiin mitään öljyjä tms. Aika edullisia ovat nuo oikeat nenäsuihkeet. Niidenkin käytössä pitää noudattaa pakkauksen ohjeita
.
Apteekissa on nenäsuihkeita eri tarkoituksiin. Tukkoiseen nenään tarkoitettua kuivattavaa ja limakalvoja supistavaa suihketta ei tulisi käyttää liian pitkään, ettei se aiheuta allergista nuhaa ja pahempaa tukkoisuutta. Näin itselleni aikoinaan kävi.
Sen sijaan limakalvoja kosteuttavia suihkeita ja öljyjä voi käyttää aika huolettomasti. Ainakaan itselleni ei ole tullut ongelmia vuosikausiin talvisin.
Eipä niistä haittaa ole, ei kyllä hyötyäkään. Sama kokemus apteekin suihkutettavista nenäöljyistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Kosteuttavia nenäsumutteita voi käyttää päivittäin vaikka lopuikänsä. Avaavia ei suositella käytettävän kun 7 päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon joskus käyttänyt oliiviöljyä mutta rypsiöljy käy yhtä hyvin. Kannattaa ensin voidella nenä perusvoiteella ja sen jälkeen öljyllä, joka lukitsee kosteuden, jos haluaa öljyä käyttää.
Siis laittaisit perusvoidetta nenän limakalvolle?
No ehkä ei. Laita vaan sitä rypsiöljyä.
Sekä sininen (vähärasvaisempi) että punainen (rasvaisempi) Bepanthen ovat hyviä nenän limakalvoille. Niille on nykyään halvempiakin versioita myynnissä apteekeissa.
Kookosöljy kai auttaa bakteerien kanssa, eli itse laittaisin sitä.
Olen laittanut kookosöljyä pumpulipuikkoon ja sillä sivellyt, kyllä se on auttanut.
Olen itse käyttänyt monta vuotta tähän tarkoitukseen luonnonkosmetiikan kasvoille tarkoitettua öljyä.
Tällä hetkellä menossa Mossan Vitamin öljy. Joka ilta ennen nukkumaanmenoa tipautan pisaran öljyä kämmenselälle ja siitä sormella henään. Hieron siis sormella öljyä sieraimen pintaan.
Hyvin on toiminut. Joskus talvella (kun on kuiva ilma) saatan laittaa öljyä päivälläkin. Nuhaa ei ollut viime talvena ollenkaan ja edellisenä talvenakin vain kerran. Auttaa myös siitepölyaikaan, ainakin itselläni käyttämäni allergialääke kuivattaa limakalvoja.
Olen myös käyttänyt esim. ruusunmarjaöljyä. Tuo Mossa on mielestäni hyvä (käytän sitä myös kasvoille joka ilta kosteusvoiteeseen sekoitetttuna), kun on aika neuraalin tuoksuinen ja sitä saa Prismasta ja Cittarista.
Apteekissa on 100% seesaminsiemenöljy suihke. Toimii.
Ja lisään vielä edelliseen, että jos et nyt flunssan takia pääse tähän hätään kaupoille, niin noista kotoa löytyvistä aineksista laittaisin varmasti oliiviöljyä tai rypsiölyä, miksei ehkä sitä kookosöljyä.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse käyttänyt monta vuotta tähän tarkoitukseen luonnonkosmetiikan kasvoille tarkoitettua öljyä.
Tällä hetkellä menossa Mossan Vitamin öljy. Joka ilta ennen nukkumaanmenoa tipautan pisaran öljyä kämmenselälle ja siitä sormella henään. Hieron siis sormella öljyä sieraimen pintaan.
Hyvin on toiminut. Joskus talvella (kun on kuiva ilma) saatan laittaa öljyä päivälläkin. Nuhaa ei ollut viime talvena ollenkaan ja edellisenä talvenakin vain kerran. Auttaa myös siitepölyaikaan, ainakin itselläni käyttämäni allergialääke kuivattaa limakalvoja.
Olen myös käyttänyt esim. ruusunmarjaöljyä. Tuo Mossa on mielestäni hyvä (käytän sitä myös kasvoille joka ilta kosteusvoiteeseen sekoitetttuna), kun on aika neuraalin tuoksuinen ja sitä saa Prismasta ja Cittarista.
Käytän siis tätä "ölyjyämistä" läpi vuoden, jotta nenän limakalvot pysyvät hyvässä kunnossa. Viime talvena ei ollut nuhaa eikä flunssaa kertaakaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Riippuu suihkeesta. Ja kyllä, jos nenä on aina kuiva ja tukkoinen, mene lääkäriin. Tukkoisuus johtuu pahimmillaan karsinoomasta.
Vierailija kirjoitti:
Apteekissa on 100% seesaminsiemenöljy suihke. Toimii.
Jos vaan tykkää seesamin tuoksusta. Tuo kun valuu nenästä kurkkuun, niin mulla meinaa tulla oksennus.