Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mokasinko työhaastattelun vastaamalla näin?

Vierailija
18.05.2022 |

Minulta kysyttiin haastattelussa: "Mille sinun päiväkodissasi* ei ole tilaa?"

*paikka muutettu, mutta siis työpaikasta kyse. Asiakkaana eri ikäisiä ihmisiä, joiden kanssa toteutetaan asioita yhdessä. Työpaikan kulttuuriin kuuluu, että kokeillaan rohkeasti uutta ja aiemmasta poikkeavaa.

Vastasin, että en suoralta kädeltä tyrmäisi mitään toimintaa, mitä päiväkotiin* ehdotetaan. Keskustelisin yhdessä työkaverien kanssa, mitä he ajattelevat jostain ehdotetusta ideasta. Jos idea ei kävisi, pohtisin yhdessä heidän kanssaan, miksi idea ei onnistu ja voisiko jonkun osan ehdotetusta ideasta ottaa soveltaen käyttöön, jos se on mahdollista ja asiakkaat sitä toivovat.

Haastattelun jälkeen kerroin tuosta kysymyksestä yhdelle ihmiselle, joka kauhistui vastaustani. Ihmetteli, miksi en listannut, että "minun päiväkodissani ei ole tilaa syrjinnälle, ilkeälle käytökselle, muiden sulkemiselle ulos porukasta jne". Sanoi, että olen vastannut aivan aiheen vierestä ja ihan väärin tuohon kysymykseen. Jäi tosi epävarma olo tuosta. Mokasinko todella työhaastattelun vastaamalla noin?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattais olla itselleen ja toisille armollinen näissä. Kuinka moni vastaa yllättävään kysymykseen fiksusti jännittävässä tilanteessa? Niinpä.

Vierailija
22/49 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syrjinnän, ilkeän käytöksen jne listaaminen on sellaista, mitä odottaisi kesätyöhaastattelussa 17-vuotiaalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä toi vastaus oli vähän aiheen vierestä. Mä omalla kohdalla tunnistan, että yritän työhaastattelussa ympätä vastauksiini sellaisia asioita, millä haluan osoittaa omaa osaamista (vaikka näistä aiheista ei suoraan kysyttäisi). Siis että osoitan tutustuneeni työpaikan strategiaan/tilastoihin lähivuosilta, työpaikan tärkeisiin arvoihin tai heidän toimintaansa. Ei tuota asiaa ole koskaan paheksuttu, vaan on kiitelty, että olen valmistautunut haastatteluun hyvin.

Vierailija
24/49 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syrjinnän, ilkeän käytöksen jne listaaminen on sellaista, mitä odottaisi kesätyöhaastattelussa 17-vuotiaalta.

Juuri näin, en minä palkkaisi oikeisiin töihin ketään, joka vastaa kysymyksiin itsestäänselvyyksiä. Ja jos tuolla kaivataan sellaista, voit olla ihan tyytyväinen jos et sen takia tulisikaan valituksi, ei siellä kukaan viihdy latteuksia latelemassa.

Vierailija
25/49 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus oli ehkä vähän vierestä mutta antoi hyvää informaatiota haastattelijalle, että olet avoin kehittämiselle, joten sanoisin että ihan hyvä vastaus. Sellaiset kiusaamiset yms on niin selkeitä vastauksia jotka osaa sanoa alakoululainenkin. 

Vierailija
26/49 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Joku pohti asiaa, niin olen luonteeltani diplomaattinen ja sovitteleva. En ole mitenkään jyrkkä ja mustavalkoinen, mielestäni asioissa on usein puolensa ja puolensa. Keskustelemalla pyrin löytämään muiden kanssa sopivan ratkaisun.

Ap

Vierailija
27/49 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö pääasia ole, että olet haastattelussa oma itsesi?

En minä haluaisi tulla valituksi paikkaan, johon en kelpaa omana itsenäni.

Vierailija
28/49 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on aiheen vierestä, mutta konsolisilta päiväkoti toivoisin vastausta yksinäisille lapsille, eli sellaisia, jotka toivovat seuraa, mutta jätetään ulos. Se on henkilökunnan tehtävä huolehtia tällaisesta ja järjestää esimerkiksi ohjattua leikkiä, niin, että tällaisetkin pääsevät porukkaan mukaan.

Vierailija
29/49 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aiheen vierestä, mutta konsolisilta päiväkoti toivoisin vastausta yksinäisille lapsille, eli sellaisia, jotka toivovat seuraa, mutta jätetään ulos. Se on henkilökunnan tehtävä huolehtia tällaisesta ja järjestää esimerkiksi ohjattua leikkiä, niin, että tällaisetkin pääsevät porukkaan mukaan.

Tässä ei puhuta oikeasti päiväkodista :D

Vierailija
30/49 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni ap:n vastaus oli siinä mielessä hyvä, että se antaa kuvan siitä, että ap on varmaan perusluonteeltaan positiivinen ja sovitteleva ihminen. Jonkun rasismin, syrjinnän ja kaiken negatiivisen luetteleva ihminen voi olla yleiseltä maailmankatsomukseltaan negatiivinen. Ehdottomasti valitsisin peruspositiivisen tyypin mieluummin kuin negatiivisen.

Vierailija
31/49 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haastattelijana pitäisin aloittajan vastausta varsin järkevänä.

Ne taas jotka painottaisivat hyvesäteilyä, menisivät suoraan "hävinneet hakemukset" -pinoon.  Tuollainen moraaliposeeraus ei tuottaville työpaikoille sovi.  Toki hyväntekeväisyysjärjestöissä ja kaupungilla/kunnalla kaffitteluviroissa se voi olla hyväksi, mutta ei yksityisten työnantajien palveluksessa.

Vierailija
32/49 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ei puhuta oikeasti päiväkodista :D

On kyllä outoa miten jotkut pelkäävät tunnistamista niin että edes oikeaa alaa ei voi mainita aloituksessa. Tämän keskustelun lukee muutama kymmenen ihmistä. Millä todennäköisyydellä yksi heistä on juuri se haastattelija?

Vierailija
33/49 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne taas jotka painottaisivat hyvesäteilyä, menisivät suoraan "hävinneet hakemukset" -pinoon.  Tuollainen moraaliposeeraus ei tuottaville työpaikoille sovi.  Toki hyväntekeväisyysjärjestöissä ja kaupungilla/kunnalla kaffitteluviroissa se voi olla hyväksi, mutta ei yksityisten työnantajien palveluksessa.

"Mille sinun päiväkodissasi* ei ole tilaa?"

Käyttäisit siis itse tuota kysymystä selvittääksesi hakijan yhteistyötaitoja? Outoa.

Vierailija
34/49 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastauksesi oli ehkä virkistäväkin poikkeus siitä mitä sillä kysymyksellä haettiin, mutta riippuu varmasti työpaikasta ja alasta oliko se hyvä vai huono asia.

Vierailija
35/49 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni ap:n vastaus oli siinä mielessä hyvä, että se antaa kuvan siitä, että ap on varmaan perusluonteeltaan positiivinen ja sovitteleva ihminen. Jonkun rasismin, syrjinnän ja kaiken negatiivisen luetteleva ihminen voi olla yleiseltä maailmankatsomukseltaan negatiivinen. Ehdottomasti valitsisin peruspositiivisen tyypin mieluummin kuin negatiivisen.

Nuo kuitenkaan eivät ole ainoat kaksi vaihtoehtoa miten voi vastata. Ap on selkeästi sovitteleva, mikä tarkoittaa myös että hän ei ota rohkeasti kantaa.

Vierailija
36/49 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo kuitenkaan eivät ole ainoat kaksi vaihtoehtoa miten voi vastata. Ap on selkeästi sovitteleva, mikä tarkoittaa myös että hän ei ota rohkeasti kantaa.

Kuka sanoo, että sovitteleva luonne ei ota rohkeasti kantaa? Minä olen sovitteleva ja minulla on suurimmasta osasta asioista joku mielipide suuntaan tai toiseen. Yleensä kyllä sanon mitä ajattelen, mutta minulle ei ole ongelma kuunnella toisia tai toimia eri tavalla, jos vaikka enemmistö töissä päättää jonkun asian. En ole ihminen, joka alkaisi riitelemään.

Vierailija
37/49 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas tulkitsen että kun kysytään mille ei ole tilaa, sillä haetaan nimenomaan "hyvesäteilyä" ja "moraaliposeerausta". Oletko sattunut kuulemaan sellaisesta megatrendistä kuin vastuullisuus? Sen tärkeys on tullut konkreettisesti esiin nyt Ukrainan sodan aikana. Sanoisin että Fazer esimerkiksi on varsin tuottava yritys, mutta sielläkin mietitään "moraaliposeerausta" aika paljonkin.

Vierailija
38/49 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sanoo, että sovitteleva luonne ei ota rohkeasti kantaa? Minä olen sovitteleva ja minulla on suurimmasta osasta asioista joku mielipide suuntaan tai toiseen. Yleensä kyllä sanon mitä ajattelen, mutta minulle ei ole ongelma kuunnella toisia tai toimia eri tavalla, jos vaikka enemmistö töissä päättää jonkun asian. En ole ihminen, joka alkaisi riitelemään.

Onneksi olkoon sitten. Sinulla on kaikki positiiviset ominaisuudet joista yksikään ei sulje toisia pois. Olet harvinainen yksilö. Ainutlaatuinen oikeastaan.

Vierailija
39/49 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yksittäinen vastaus työhaastattelua kaada. Ei kannata murehtia liikaa. :)

Voi kaataa. Nuorena mokasin yhden työhaastattelun kysymällä, että saako siinä pitää kesälomaa - haastattelijan ilme muuttui heti ja sanoi, että kiitos tämä olikin sitten tässä.

Toisen mokasin, kun kysyttiin psykologisessa testisdä, että millaisten ihmisten kanssa tulet huonoimmin toimeen ja vastasin, että hyvin epävarmojen, joilla ei ole omia mielipiteitä mihinkään ja joita täytyy koko ajan tukea. Se oli rehellinen vastaus, mutta maksoi sen työpaikan...

Ap:n vastaus oli minusta oikein hyvä.

Vierailija
40/49 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yksittäinen vastaus työhaastattelua kaada. Ei kannata murehtia liikaa. :)

Ei kaada jos ylipäätään natsaa. Itse vastasin etten tiedä yhteen kysymykseen ja sain paikan. Kai minä muuten osasin antaa itsestäni sopivan kuvan. Tähän en tiiä-asiaankin palasin myöhemmin ajateltuani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän