Aion tehdä kasvislasagnen niin, ettei mies huomaa että se on kasvis
Jos on jotain vinkkejä ja hyväksi havaittuja ideoita, niin kertokaa.
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Pyrin vähentämään punaista lihaa perheen ruokavaliossa. Koska suuremman perheen äitinä minulla ei ole varaa lisätä kalaruokien määrää, joudun turvautumaan sitten ihan sen lihan vähentämiseen ja korvaamiseen jollain muulla.
Olen tehnyt lasagnea jo pitkään niin, että korvaan osan jauhelihasta soijarouheella tai herniksellä. Soijarouheesta saa hyvää paistamalla sitä ensin öljyssä pannulla (mausteiden kanssa). Alunperin tein tuolla "hauduta pitkään lihaliemessä" mutta siitä tulee edelleen mautonta mössöä.
Vaikka tekisin lasagnen ihan pelkästään jauhelihasta, niin siihen bologneeseenhan kuuluu jo ihan alkuperäisestikin runsaasti kasviksia, porkkanaa, palsternakkaa, sipulia, valkosipulia ja tietenkin sitä tomaattia. Jauhelihan osuus koko lasagnessa on aika pieni, ja jos sen korvaa kokonaan jollain kasvisperäisellä, niin ei sitä oikeasti kukaan näistä älämölöttäjistä huomaa.
Perusreseptini on : raastettua porkkanaa, punajuurta ja lanttua, ja jos sattuu olemaan, niin kesäkurpitsaa tai ihan tavallista kurpitsaa myös. Jauhelihaa ja saman verran soijarouhetta/hernistä, pari tölkkiä tomaattimurskaa (tai pakastimesta tomaattia), pari-kolme valkosipulinkynttä, ruokalusikallinen viherjauhetta (nokkosta, palsternakkaa, lehtikaalia, mangoldia jne). Mausteina pippuri, paprikajauhe, suola, ehkä liemikuutio (jos laitan lipstikkaa, en laita liemikuutiota). Kun kastike kiehuu, heitän sekaan kourallisen punaisia linssejä. Jos jätän jauhelihan kokonaan pois, niin lisään sitten soijarouheen ja linssien määrää. Lisään vielä kastikkeeseen lusikallisen omenahilloa sokerin sijaan (se korvaa makeutta, joka tulisi normaalisti sipulista).
Maito/juustokastikkeen teen niistä juustoista, joita sattuu kotoa löytymään, siihen laitan pippurin ja suolan lisäksi muskottipähkinää.
Lasagnen pitää olla mehukasta, eli kastikkeita saa olla paljon suhteessa levyihin. Nimenomaan maustaminen ja se kastikkeen määrä ratkaisee :-)
Kertaakaan mies ei ole huomannut, että lasagnessa ei ole ollut lihaa. Sen on huomannut, jos ei ole ollut punajuurta ja lanttua ("Tästä puuttuu jotain, tää on erilaista kuin ennen").
Soijarouheen kilohinta on kalliimpi kuin sika-naudan. Joten säästösyistä on tyhmää käyttää sitä. Makuun en ota kanntaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko tosiaan olemassa ihmisiä, jotka eivät syö mitään muuta kuin lihaa? Jos kasvisruuat otetaan pois vaikkapa joulupöydästä, niin eihän siihen jää kuin kinkku. Kinkkua ja lisukkeeksi maksalaatikkoa, onpa herkkua. Sinappiakaan ei olisi, sillä sehän ei ole lihaa.
Joo mitään muuta ei osteta ku jauhelihapaketteja kaupasta ja ne syödään.
Se että ihmiset syö lihaa ei tarkota että kaikki muu otetaan pois ruokavaliosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina lihansyöjät suuttuu jos ei saa lihaa, jotenkin outoa. Mutta silloin ei suutu kun luulevat syövänsä lihaa. Ite kokeilin tuota temppua veljellä syöttämällä jauhelihapihvejä ja perunoita mutta ilman jauhelihaa. Suuttui kun sai tietää totuuden. Kehui kuitenkin että hyviä pihvejä oli.
No suuttuisiko kasvissyöjä jos sille salaa syötettäisiin lihaa? hyvä kaksinaismoraali.
Eli lihansyöjä tarkoituksella välttelee kaikkia kasviksia? Olipa ontuva vertaus.
Minusta voi hyvin tehdä kasvislasagnen mainitsematta asiasta erikseen, mutta en nyt erikseen lähtisi valehtelemaan että siinä olisi lihaa.
Missä lukee että välttelee kaikkia kasviksia? olipa ontuva yleistys. Voihan sulla olla sen jauhelihalasagnen kanssa vaikka fetasalaattia.
Eihän se ole mitenkään vertauskelpoinen kasvissyöjään jos ei välttele kaikkia kasviksia kun se kasvissyöjä välttelee lihaa. Oletko ihan täysijärkinen?
kasvisyöjällä tais mennä hermot kun joku servas huolella.
Vierailija kirjoitti:
Onko tosiaan olemassa ihmisiä, jotka eivät syö mitään muuta kuin lihaa? Jos kasvisruuat otetaan pois vaikkapa joulupöydästä, niin eihän siihen jää kuin kinkku. Kinkkua ja lisukkeeksi maksalaatikkoa, onpa herkkua. Sinappiakaan ei olisi, sillä sehän ei ole lihaa.
Nää vegaanit on kyllä mestareita siirtämään puheenaiheen pois alkuperäisestä silloin kun heiltä kysytään jotain, mihin eivät pysty tai halua vastata.
Koitetaan nyt pysyä aiheessa.
Mä olen tehnyt jauhelihapitsan ja bolognesekastikkeen mifu jauhiksesta. Ei huomannut mies mitään ennen kuin kerroin! Ja puolustukseksi siis, että hän kyllä ihan tietoisesti syö joskus kasvisruokaa, halusin
vaan kokeilla huomaako mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ensin miettiä, että miten reagoisit jos miehesi laittaisi sun kasvisruokaan salaa lihaa. Olisitko sitä mieltä, että olipas hyvää vai olisiko miehesi paskiainen?
Mitä mieltä olisit?
Aika erikoinen ajatus: mies, jolla on eettinen vakaumus syödä kuolleita eläimiä joka aterialla.
Onneksi minun miehelläni ei ole.
Onko täällä muka jossain kerrottu, että se mies haluaa syödä lihaa joka aterialla. Vai keksitkö tän ihan itse? Ja mitä se sulle kuuluu, mitä muut syö.
Eikö AP voi vaan reilusti kertoa, että nyt lihan sijasta on soijaa ja ukko päättää sitten itse mitä mieltä asiasta on. Mutta pitää silleen salaa ja hihitellen asia tehdä. Aika kakaramaista käytöstä. Saattaa napsahtaa vielä omaan nilkkaan.
Itse olen lihansyöjä, syön toki kasviksiakin ja joskus myös kasvisruokia. En pidä soijasta tai tofusta. Kaveri teki kerran Mifusta burritoja ja maustoi ne hyvin. Yllättäen pidin todella paljon, eri makuista mutta ihan yhtä hyvää kuin lihaversio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siinä jotain marxilaista, miltei taistolaista vivahdusta, että väkisin täytyy syöttää jollekin ruokaa, josta itse tykkää. Sitten jos se syöjä on kohtelias ja kertoo pitäneensä ruoasta (valkoinen valhe, koska ei halua riidellä), ollaan vielä ylpeitä kun on onnistuttu huijaamaan partneria.
Voi yhren kerran.
Muuttuuko hyvin tehty lasagne huonoksi, jos siitä puuttuu jauheliha? Onko ilman mausteita paistettu jauheliha niin maukasta, että sen puuttumisen huomaa mausta?
Ei muutu, jos sitä lihaa ei ole korvattu jollain vegelihalla. Ketjun aihehan on huijaus. Etkö ymmärtänyt aloitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mitään muuta ei osteta ku jauhelihapaketteja kaupasta ja ne syödään.
Se että ihmiset syö lihaa ei tarkota että kaikki muu otetaan pois ruokavaliosta.
Eli lihansyöjä voi syödä kasvislasagnea. Voihan hän laittaa leivän päälle kinkkuleikettä tai syödä leikkeet erikseen siinä lasagnen ohella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ensin miettiä, että miten reagoisit jos miehesi laittaisi sun kasvisruokaan salaa lihaa. Olisitko sitä mieltä, että olipas hyvää vai olisiko miehesi paskiainen?
Mitä mieltä olisit?
Aika erikoinen ajatus: mies, jolla on eettinen vakaumus syödä kuolleita eläimiä joka aterialla.
Onko täällä muka jossain kerrottu, että se mies haluaa syödä lihaa joka aterialla. Vai keksitkö tän ihan itse? Ja mitä se sulle kuuluu, mitä muut syö.
Eikö AP voi vaan reilusti kertoa, että nyt lihan sijasta on soijaa ja ukko päättää sitten itse mitä mieltä asiasta on. Mutta pitää silleen salaa ja hihitellen asia tehdä. Aika kakaramaista käytöstä. Saattaa napsahtaa vielä omaan nilkkaan.
Mikä ihmeen tehdasasetus se on, että lasagnessa pitää olla lihaa?
Karppaajat saavat tehdä oman lasagnensa lasagnelevyjen sijasta vaikka kesäkurpitsan siivuista, mutta sitten jos vähäisessä roolissa olevan jauhelihan korvaa toisella aineksella, alkaa isoilla miehillä kauhea itku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siinä jotain marxilaista, miltei taistolaista vivahdusta, että väkisin täytyy syöttää jollekin ruokaa, josta itse tykkää. Sitten jos se syöjä on kohtelias ja kertoo pitäneensä ruoasta (valkoinen valhe, koska ei halua riidellä), ollaan vielä ylpeitä kun on onnistuttu huijaamaan partneria.
Voi yhren kerran.
Muuttuuko hyvin tehty lasagne huonoksi, jos siitä puuttuu jauheliha? Onko ilman mausteita paistettu jauheliha niin maukasta, että sen puuttumisen huomaa mausta?
Ei muutu, jos sitä lihaa ei ole korvattu jollain vegelihalla. Ketjun aihehan on huijaus. Etkö ymmärtänyt aloitusta.
Näyttää nyt siltä, että kasvissyöjät eivät tätä ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olisit?
Karppaajat saavat tehdä oman lasagnensa lasagnelevyjen sijasta vaikka kesäkurpitsan siivuista, mutta sitten jos vähäisessä roolissa olevan jauhelihan korvaa toisella aineksella, alkaa isoilla miehillä kauhea itku.
Koitahan pysyä ketjun aiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi yhren kerran.
Onko huijaus, jos laittaa lasagneen sipulin sijasta purjoa? Tai porkkanan sijasta kesäkurpitsaa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olisit?
Hiukan ontuva vertaus, koska lihansyöjäthän on sekasyöjiä. Heille on normaalia syödä lihan lisäksi myös kasviksia ja vihanneksia. Kasvissyöjä ei syö ollenkaan lihaa.
En kyllä itse lähtisi ainakaan valehtelemaan asiasta väittämällä että ruuassa on lihaa, jollei ole. Mutta varsinkin lapsille jätän aktiivisesti kertomatta etukäteen jonkun ruuan olevan kasvisversio, jollei sitä huomaa suoraan kysyä. Eli kasvislasagnesta puhuisin vain lasagnena (paitsi nykyään kannattaa nimenomaan mainita sen olevan kasvislasagnea, koska siitä tykätään enemmän kuin tavallisesta), bolognesekastike on bolognesekastiketta vaikka on soijaroureesta tehty jne. Samoin pasta carbonara on carbonaraa vaikka on tehty kanapekonista. Vanhin lapsistani on 12 v. ja vaikka on hyvin tarkkasilmäinen, hän ei edelleenkään tiedä, että minä en syö nelijalkaisia, harvoin nykyään myöskään lintuja, kalaa kyllä syön. En ole halunnut ohjailla lasten ruokailutottumuksia omien syömisteni mukaan, he tehkööt itse omat valintansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olisit?
Koitahan pysyä ketjun aiheessa.
Ketjun aiheena olivat kokkausvinkit. Mitä sinä ehdottaisit lihan tilalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olisit?
Se itku taitaa olla sun puolella kun joku ei halua syödä sitä kasvislasagnea, en usko että kukaan pakottaa suokaan syömää sellaista ruokaa mistä et pidä.
jauheNlihan tilalle perunan kuoria. Menee täydestä kun vielä istut vastapäätä tissit paljaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olisit?
Googlaapa nyt lasagnen resepti. Siinä on tehdasasetuksena jauheliha. Huomaat sen, jos osaat lukea. Sama itku näyttää olevan päällä, jos haluaa sen lihan sisältyvän siihen lasagneeseensa.
Tehkää ihan miten itse haluatte. Mutta älä tee sitä salaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi yhren kerran.
Aloittaja aikoo tehdä kasvislasagnen, mutta niin, että mies ei sitä huomaa. Mikä kohta tuossa on huijausta? Sekö, että hän ei sano, että lasagnessa ei ole lihaa? Aloittaja ei puhu mitään vegelihasta, mutta en ymmärrä, miten sen käyttäminen sekasyöjää voi suututtaa.
Eihän se ole mitenkään vertauskelpoinen kasvissyöjään jos ei välttele kaikkia kasviksia kun se kasvissyöjä välttelee lihaa. Oletko ihan täysijärkinen?