Riittääkö yhden lapsen (taapero) perheessä miehen velvollisuuksiksi
mielestäsi
- työssä käynti, työ on melko vaativaa
- raha-asioiden katsominen kuun lopussa niin että nähdään jäätiinkö plussalle vai menikö miinukselle
- auton huollot, kuten katsastus, öljynvaihto ja renkaiden vaihto ja tarvittavat toimenpiteet kun autoon tulee vikaa (uudehko auto, joten ei kovin usein)
- polttoaineen hankkiminen lämmitystä varten.
Kaiken muun teen minä, lastenhoidon ja kotityöt, valtavan iso piha lumitöineen, ruoholeikkauksineen, iso omakotitalo, pihatyöt, auton pesut, lämmitysjuttujen hoito, nuohoojan tilaukset ja muut, lisäksi vielä pitää tehdä keikkatöitä.
Minusta tämä ei ole reilua ja tunnen katkeruutta. Mutta mitä voi tehdä, kun mies ei kerta kaikkiaan ole samaa mieltä. Samat riidat käydään aina. Mies auttaa sillä kertaa, seuraavana päivänä tai viimeistään viikon päästä sama meno jatkuu.
Kommentit (66)
kyllähän tietty perheen ainoana rahaa tuovana ihmisenä henkinen vastuu on aika raskas, sinulla lähinnä fyysisiä töitä.
koeta nyt siirtää vaikka noi " miehisemmät" ja satunnaisemmat hommat miehellesi tai palkatkaa siivooja, se vähentää riitelyä.
kotitöistä kuuluu tehdä isompi osa. Varsinkin jos on vain yksi taapero hoidettavana.
Tietysti sen, joka on kotona kuuluukin tehdä hieman enemmän, mutta ei noin paljoa. Esimerkiksi iltaisin mielestäni miehellä kuuluu olla päävastuu lapsen hoidosta, muutenhan hän ei viettäisi aikaa lapsen kanssa ollenkaan. Molemmilla pitää olla myös mahdollisuus johonkin omaan juttuun, harrastukseen tms. vähintään kerran viikossa.
Itse ajattelen näin: molempien työpäivä kestää n. 9 tuntia, minulla kotona, miehellä työpaikalla. Sen jälkeen tehtävät hommat jaetaan tasapuolisesti. Eli kun mies hoitaa illalla lasta, minä laitan esim. pyykit koneeseen ja imuroin, käyn kaupassa tms. Pihatöitä tehdään yleensä yhdessä viikonloppuisin, mutta päävastuu ainakin lumenluonnista ja ruohonleikkuusta on miehellä.
Miksi ihmeessä? Ap:n kyssärissä ei ole mitään liioittelua.
Meillä tilanne on sama, paitsi että mies yrittäjä eikä kotona lapsen hereilläoloaikaan juuri muutoin kuin sunnuntaisin eikä silloinkaan koko päivää. Hoidan lasta kotona ja teen kaiken muunkin yksin. Eikä siinä mitä, hyvin tämä sujuu enkä valita, ei ole helppoa miehelläkään.
MUTTA ongelma tästä saattaisi tulla siinä vaiheessa, jos minäkin haluaisin töihin. Tiedän, että joudun hoitamaan tuon kaiken sittenkin yksin, mitä ap kuvaili. Työssäkäynnin päälle siis.
Ja mitä nuohoojaan tulee, ap varmaankin tarkoitti kokonaisuutta. Tulee yksin muistaa KAIKKI kodin juoksevat asiat ja se teki minullakin tiukkaa silloin, kun vauva oli pieni ja olin valtavan väsynyt. Yrityksen paperityöt tehdään sentään kimpassa, sunnuntaisin.
HENKINEN VASTUU!?! Voi kiesus! Mun mielestä minkään työn tärkeyttä ei ohita se, että äiti kasvattaa lapsia kotona. Siinä sitä vastuuta on ihan eri lailla kuin missä tahansa työssä!!!
Missä kivikaudella te elätte, kun teidän mielestä miehellä on niin kova homma kun metsästää ja kalastaa ruuan pöytään??? Meillä mies käy töissä ja saa siitä palkkaa, mutta ei se sitä muuta, että nämä lapset on yhdessä tehty ja yhdessä ne hoidetaan. Kun kävin töissä ja mies oli kotona, niin voin sanoa, että se oli miljoona kertaa helpompaa kuin pelkästään kotona olo!
Työssäkäyvä tarvitsee levon yöllä ja hengähdystauon töiden jälkeen, mutta sen jälkeen hänen pitää olla perheen käytettävissä ja äidin kanssa tasavertaisena tekemässä hommia. Se perhe on sitä ELÄMÄÄ ja siinä pitää pystyä rentoutumaan ja nauttimaan vapaa-ajasta. Valitettavasti siihen kuuluu myös kaikenlaisia kotihommia.
Arvostakaa nyt itseänne ja työtänne! Ja vaatikaa miestäkin osallistumaan!
Vierailija:
kyllähän tietty perheen ainoana rahaa tuovana ihmisenä henkinen vastuu on aika raskas, sinulla lähinnä fyysisiä töitä.
koeta nyt siirtää vaikka noi " miehisemmät" ja satunnaisemmat hommat miehellesi tai palkatkaa siivooja, se vähentää riitelyä.
vaikka vaan vannon että käyn katsomassa.
Vierailija:
No mitä tulee ensi viikolla? Ja sitä seuraavalla? Ei noita vuodenaikaan liittyviä pihatöitä riitä lähellekään joka päivälle! Vaikuttaa selittelyltä.
No kun on. Annas kun mietin, mitä on lähipäiville. Komposti on melkein täynnä, pitäis roudata kamat muhimaan ja tehdä lisää haketta hakettimella. Onneksi on jo aika kylmä, koska olen vetänyt biojätteet kompostoriin ilman haketta jo varmaan viikon. Miksikö ei osteta haketta? Koska rahasta on pulaa ja on joskus aikaisemmassa elämässä tullut ostettua tuo haketin. Ja tiedän tiedän, tää on homma jonka kyllä voi jättää tekemättä ja vetää biojätteet roskikseen vaan. Lapsen hiekkislelut pitää viedä ulkovarastoon, olis ihan kiva myös vähän huuhtoa niitä koska on tosi paskaisia. Lämpökeskuksesta pitää taas kaapia ja viedä tuhkat pois tavallisten hommien lisäksi. Pyykkipojat tapaan hakea talveksi sisälle, että kestävät paremmin. Ruohonleikkurissa on vielä bensaa, tarttis ajaa se tyhjäksi. Ulko-oven tiivisteet roikkuu, tarvii laittaa uudet talvea varten. Ja niin edelleen. Usko vaan, ikinä ei tartte olla ulkona tekemättä mitään jos on vanha talo ja paljon lääniä. Ihan kovimmilla pakkasilla keskitalvella hommat tietysti vähenee ulkona.
virhe, ja suosittelen kaikille vielä lapsettomille keskustelua aiheesta.
Ja miehen työajoista. Miehellä on vapaat työajat, yleensä lähtee tuossa puoli yhdeksän maissa, tulee viiden maissa. Pitää puoli tuntia ruokista, lyhyt työmatka. ap
päivastoin olen hävittänyt kaiken ylimääräisen pihasta, kukkapenkit sun muut. Me vaan asutaan sellaisella asuntoalueella ihan tien vieressä, että ainakaan mulla ei ole pokkaa jättää haravoimatta. Joku päivä toivottavasti on varaa sellaiseen roskien kerääjään! ap
toimihenkilön palkkaduuni, jossa tehdään tasan se normaali työpäivä eikä muuta. Toki sellaisessa työssä, josta puhun, on korvauskin sitten eri luokkaa mutta silti. On olemassa töitä joissa sinun on oltava MELKEIN 24/7 tavoitettavissa.
Vierailija:
HENKINEN VASTUU!?! Voi kiesus! Mun mielestä minkään työn tärkeyttä ei ohita se, että äiti kasvattaa lapsia kotona. Siinä sitä vastuuta on ihan eri lailla kuin missä tahansa työssä!!!Missä kivikaudella te elätte, kun teidän mielestä miehellä on niin kova homma kun metsästää ja kalastaa ruuan pöytään??? Meillä mies käy töissä ja saa siitä palkkaa, mutta ei se sitä muuta, että nämä lapset on yhdessä tehty ja yhdessä ne hoidetaan. Kun kävin töissä ja mies oli kotona, niin voin sanoa, että se oli miljoona kertaa helpompaa kuin pelkästään kotona olo!
Työssäkäyvä tarvitsee levon yöllä ja hengähdystauon töiden jälkeen, mutta sen jälkeen hänen pitää olla perheen käytettävissä ja äidin kanssa tasavertaisena tekemässä hommia. Se perhe on sitä ELÄMÄÄ ja siinä pitää pystyä rentoutumaan ja nauttimaan vapaa-ajasta. Valitettavasti siihen kuuluu myös kaikenlaisia kotihommia.
Vierailija:
miten jollakulla on aikaa ja energiaa luetella työtehtäviksi joku ulkolelujen pesu ja pyykkipoikien haku?!
ja toinen tekee 24h/päivä töitä.
Molemmilla on täysi työpäivä takana. Toisella töissä, toisella kotona. (Eiks kotona työssä olo ole raskaampaa, kuin töissä? Näin ainakin moni Av mamma sanoo, koska lähtee töihin lepäämään...)
En jaksa uskoa, että perheen taloudesta yksin vastaaminen rasittaisi yhtään enempää, kuin normaalisti töissä käynti... Vai tekeekö teistä joku montakin kertaa tehokkaammin töitä niinä aikoina, kun on yksin vastuussa perheen taloudesta? Ja sitten kun puoliso palaa töihin, niin voikin relata? Kun ei ole enää yksin vastuussa perheen taloudesta??
Relaa pihan hoidossa... hoidat sitten paremmin, kun lapsi on isompi. Näin minäkin tein. Jätä lumet luomatta ja nurmikot leikkaamatta... ne nyt on vähin mitä mies voi hoitaa. Sopikaa molemmille vapaa illat. Ja käy sinäkin siihen sohvalle miehesi viereen.. ellette saa tehtyä asioita yhdessä, niin sitten ei tee kumpikaan.
ja voit olla varma ettei tahti muutu kun lapsia tulee lisää, sinä vain teet enemmän.
vastuullisempaa. Toisaalta, hän saa tehdä sitä työtään rauhassa. Pari kuukautta sitten mies oli lauantaina pois viitisen tuntia lapsen kanssa ja sain siivota koko huushollin kerralla, pestä lattian jne. IHAN RAUHASSA! Se oli taivas. Ehkä niillä useamman lapsen äideillä lapset sitten jo leikki keskenään. Meillä on vilkas taapero, jota pitää seurata ihan koko ajan kun tekee jotain. Arvatkaa onko sinänsä mukava homma haravointi paskamaista, jos pitää samalla seurata taaperon hortoilua ympäri tonttia. En tiedä teistä muista, mutta minusta tuo yhdistelmä kyllä käy työstä.
En odota että mies tekis kaiken aikansa kotitöitä tultuaan töistä. Toisaalta mun on vaikea sulattaa sitäkään, ettei hänellä ole juuri MITÄÄN perheen ja lapsen ja kodin hoitoon liittyviä rutiineja. Ja kyllä tämänkin vielä nielisi hammasta purren, mutta kun tiedän että sitten kun itse menen töihin, oletus on taas se, että miehen vapaa-aika kuuluu maksimoida.
Ja kaiken huippu, olen sanonut miehelle että myydään tämä hemmetin lukaali puutarhoineen ja muutetaan kerrostaloon. Mutta ei se, ei tietysti herralle käy.
Ja vaikka oikeasti toivoisin, että voisin tehdä nää hommat vaan tyytyväisenä ja olla välittämättä vapaa-ajan epäsuhdasta (koska mulla on kumminkin globaalissa mittakaavassa asiat hyvin). En pysty siihen. Mun sisällä kytee melkoinen vihan tunne miestä kohtaan, ja se on vaikuttanut jo negatiivisesti meidän parisuhteeseen.
Mutta äh. Ihan tyhmää mesota tästä täällä. Kiitos kumminkin kun kuuntelitte, helpotti vähän.
Ei todellakaan riitä ukolta, että käy kerran kuussa verkkopankissa ja toimittaa auton huoltoon.
itse teen kaiken muun, paitsi en käy töissä. Hoidan jopa auton huollot ja katsastukset, pihan , kasvimaat, koirat, kanit, neljä pientä lasta ym ja olen tyytyväinen siihen että mies käy töissä ja tuo rahaa kotiin. Milläs sitä muuten elettäisiin. Ajattelen positiivisesti, että tätä kestää vaan sen aikaa kun lapset ovat kotona. kun lähden töihin tilanne muuttuu.
lääkäreistä toimitusjohtajiin ja voin sanoa, että laiskimpia ovat juuri ne peruseinot, jotka tekee 8-16 työtä. Vastuullinen työ tai ei, niin vastuu perheestä ja kodista on vanhempien YHTEINEN!!!!
Vierailija:
toimihenkilön palkkaduuni, jossa tehdään tasan se normaali työpäivä eikä muuta. Toki sellaisessa työssä, josta puhun, on korvauskin sitten eri luokkaa mutta silti. On olemassa töitä joissa sinun on oltava MELKEIN 24/7 tavoitettavissa.Vierailija:
HENKINEN VASTUU!?! Voi kiesus! Mun mielestä minkään työn tärkeyttä ei ohita se, että äiti kasvattaa lapsia kotona. Siinä sitä vastuuta on ihan eri lailla kuin missä tahansa työssä!!!Missä kivikaudella te elätte, kun teidän mielestä miehellä on niin kova homma kun metsästää ja kalastaa ruuan pöytään??? Meillä mies käy töissä ja saa siitä palkkaa, mutta ei se sitä muuta, että nämä lapset on yhdessä tehty ja yhdessä ne hoidetaan. Kun kävin töissä ja mies oli kotona, niin voin sanoa, että se oli miljoona kertaa helpompaa kuin pelkästään kotona olo!
Vierailija:
Toivottavasti ette siellä kotona noista asioista nalkuta miehillenne.
Toisissa ketjuissa hehkutetaan että mieskin on tyytyväinen kun käy töissä ja elättää perhettä että vaimo saa rauhassa hoidella lapsia kotona.
Sitten kumminkin ollaan vaatimassa että mies elättää perhettä ja hoitaa myös kotiakin.
En nyt tarkoita ettei miehen tarvitisi koskaan tehdä yhtään mitään mutta jos äiti on kotona niin hoitakoon sen myös.
Mihin koira karvoistaan pääsee eli jos mies on tottunut, että sinä teet kaiken, niin kyllähän se olettaa silloinkin, kun sinä olet töissä, että sinä teet kaiken kotona.
Vierailija:
itse teen kaiken muun, paitsi en käy töissä. Hoidan jopa auton huollot ja katsastukset, pihan , kasvimaat, koirat, kanit, neljä pientä lasta ym ja olen tyytyväinen siihen että mies käy töissä ja tuo rahaa kotiin. Milläs sitä muuten elettäisiin. Ajattelen positiivisesti, että tätä kestää vaan sen aikaa kun lapset ovat kotona. kun lähden töihin tilanne muuttuu.
molemmat työssä!
LAPSI JA KOTI OVAT MOLEMPIEN VASTUULLA! KUMPIKAAN EI SAA OLLA ORJA!
MITEN MAHTAISI AP:N MIES OTTAA OSAA KOTIHOMMIIN, JOS AP MENISI TÖIHIN????? SAMA LORVAILU PERSE HOMEESSA JATKUISI UKOLLA.