Riittääkö yhden lapsen (taapero) perheessä miehen velvollisuuksiksi
mielestäsi
- työssä käynti, työ on melko vaativaa
- raha-asioiden katsominen kuun lopussa niin että nähdään jäätiinkö plussalle vai menikö miinukselle
- auton huollot, kuten katsastus, öljynvaihto ja renkaiden vaihto ja tarvittavat toimenpiteet kun autoon tulee vikaa (uudehko auto, joten ei kovin usein)
- polttoaineen hankkiminen lämmitystä varten.
Kaiken muun teen minä, lastenhoidon ja kotityöt, valtavan iso piha lumitöineen, ruoholeikkauksineen, iso omakotitalo, pihatyöt, auton pesut, lämmitysjuttujen hoito, nuohoojan tilaukset ja muut, lisäksi vielä pitää tehdä keikkatöitä.
Minusta tämä ei ole reilua ja tunnen katkeruutta. Mutta mitä voi tehdä, kun mies ei kerta kaikkiaan ole samaa mieltä. Samat riidat käydään aina. Mies auttaa sillä kertaa, seuraavana päivänä tai viimeistään viikon päästä sama meno jatkuu.
Kommentit (66)
Vierailija:
mielestäsi- työssä käynti, työ on melko vaativaa
- raha-asioiden katsominen kuun lopussa niin että nähdään jäätiinkö plussalle vai menikö miinukselle
- auton huollot, kuten katsastus, öljynvaihto ja renkaiden vaihto ja tarvittavat toimenpiteet kun autoon tulee vikaa (uudehko auto, joten ei kovin usein)
- polttoaineen hankkiminen lämmitystä varten.Kaiken muun teen minä, lastenhoidon ja kotityöt, valtavan iso piha lumitöineen, ruoholeikkauksineen, iso omakotitalo, pihatyöt, auton pesut, lämmitysjuttujen hoito, nuohoojan tilaukset ja muut, lisäksi vielä pitää tehdä keikkatöitä.
Minusta tämä ei ole reilua ja tunnen katkeruutta. Mutta mitä voi tehdä, kun mies ei kerta kaikkiaan ole samaa mieltä. Samat riidat käydään aina. Mies auttaa sillä kertaa, seuraavana päivänä tai viimeistään viikon päästä sama meno jatkuu.
Lisää siihen vielä se että mies ei tee noista mainitsemistasi auton huolloista mitään, niin pääset minun saappaisiini... vaihdetaanko?
ainiin minä opiskelen ja teen viikonloppuisin töitä.
Mua ärsyttää sama asia meillä. Mies käy töissä klo 6-14. Menee töistä suoraan salille. On väsynyt ja torkkuu sohvalla klo 18n ja sitten alkaa katsella telkkaria. Ymmärrän, että hän on väsynyt kun joutuu heräämään aikaisin, mutta tuntuu epäreilulta, että hänen työpäivänsä loppuu joskus. Minulla ei koskaan. Pitkin iltaa täytyy laitella pyykkejä jne. Olen yrittänyt vaatia, että mies edes syöttäisi lasten iltaruoan klo 18, mutta sekin tuntuu ylivoimaisen vaikealta ja joka kerta siitä tulee riitaa. Hänestä minä valitan kun pyydän häntä syöttämään lapset. Huoh!
Lumityöt ja nurmikonleikkuun hän sentään tekee. Tosin liian harvoin.
puolitoista tuntia. Jos ei haravoida, leikataan ruohoa. Tai luodaan lunta. Ikinä ei ole tekemisen puutetta kun pihalle mennään. Meillä on aivan järkkyn iso piha, kuten sanoin. Nytkin on takapiha aivan kaameassa kunnossa, ihan hävettää kun ei ole tullut loppukesästä leikattua. Mutta ny tarttee mennä tiskaamaan kun muksu vielä nukkuu.
molemmat tekevät yhtä kauan hommia ja sitten vietetään yhteistä vapaata. Kolmen lapsen äitinä tietysti hiukan hymyilyttää, kun miettii, että mitä kaikkea sitä tekikään vielä kahdenkin lapsen kanssa, mm. opiskelin päätoimisesti.... tietysti lapset ovat erilaisia, meillä on aina nukuttu hyvät päiväunet, jolloin on voinut tehdä kaikenlaista. Lisäksi lasten kanssa ulkoillessahan ne kaikki lumityöt ym. voi tehdä. Tosin sellaista en hyväksyisi, että joutuisin tekemään aamulla lumityöt, jotta mies pääsee töihin....
Nämä ovat sellaisia asioita, ettei niihin olen yhtä oikeaa tapaa, kukin pariskunta joutuu itsekseen miettimään reilun työnjaon. Silti uskallan väittää, että työnjako ei ole koskaan ihan reilu, kun äiti on kotona lasten kanssa, koska vain harva mies todella ymmärtää, miten paljon lastenhoito yksistään työllistää, siihen lisäksi kun hoitaa pyykit, ruuanlaiton ja ihan perussiivoamisen sisällä, on kyllä päivä aika täynnä. Lisämausteena se, kun yhtään mitään ei voi tehdä rauhassa. Muualla tällaiseen jo puuttuisi työsuojelupiirikin ;-), mutta kotiäidin työtä ei työnä pidetäkään, vaan valintana, kenelle se sitä sitten on.
Mutta siitä olen samaa mieltä, että ei ole reilua, jos mies makaa sohvalla kun sinä teet kotitöitä. Kai hän kuitenkin kotona ollessaan sitten vahtii lasta, että sinä saat rauhassa tehdä muita velvollisuuksiasi?
Sinä teet päivän aikana sen minkä ehdit ja jaksat, välillä on voitava hyvällä mielellä myös vain olla ja öllöttää. Kun mies tulee kotiin ja on levännyt tunnin verran, voitte yhdessä tehdä hommia loppuillan. Joskus enemmän töitä, joskus vähemmän. Ei niitä tarvitse sen kummemmin jaotella. Jonain iltana sinä et ehkä jaksa tai ei innosta tehdä mitään ja silti miehesi voi vaikka luoda lunta, seuraavana iltana ehkä miehesi on niin väsynyt että hänellä ilta menee makoillessa tai lapsen kanssa leikkiessä ja sinä taas teet kotihommia.
Meillä asiat tehdään näin, ei olla ikinä mietitty mitkä hommat kuuluu mulle ja mitkä miehelle. YHDESSÄ tehdään kun ne työtkin on kerta yhdessä hankittu.
Et sinä nyt niin tavaton ainutlaatuisuus ole!