60-70-luvulla työt loppuivat Suomessa. Puoli miljoonaa suomalaista muutti Ruotsiin töihin
Eivät jääneet Suomeen elämään tuilla ja avustuksilla. Hallituskin kannatti maastamuuttoa.
Martti Miettunen perusti UKKn käskystä kriisihallituksen, kun Suomessa oli enää 70 000 työtöntä.
Kommentit (13)
Suomalaiset ovat tänä päivänäkin suurin yksittäinen Ruotsiin muuttanut ma a han muuttaja ryhmä.
Minä muutin 1973. Mutta palasin kuitenkin myöhemmin.
Tällaista väestönvaihtoahan kokoomus ja elinkeinoelämä ajaa aktiivisesti, julkiselle sektorille massiiviset irtisanomiset, konkurssitsunami ja sotuleikkaukset - tarkoitus on ajaa liittoon kuuluvat kalliit kantikset ulkomaille ja risusavottaan, tilalle halpisulkkareita.
Ei minun sukulaisperheeni muuttanut Ruotsiin sen takia, etteikö sukulaismiehelläni ja vaimollaan lastensa äidillään olisi ollut työpaikkaa Suomessa, vaan he muuttivat 60-luvun lopulla Ruotsiin sen takia, että Ruotsissa oli paremmat palkat kuin vastaavissa töissä Suomessa.
Sukulaisperheeseen syntyi Ruotsissa vielä lisää lapsia, ja isänsä on muuttanut aikapäiviä sitten jo takaisin Suomeen erään elämänmuutoksen takia ja osa aikuisista lapsistaankin asuu nykyisin täällä Suomessa.
Ruotsissa oli niin paha työvoimapula että ei tarvinnut kuin mennä paikan päälle niin sai työn. Asunnot järjestettiin yms.
Missä olisi nyt uusi Ruotsi johon muuttaisi töihin...Suomi on pilattu
Palkka oli tosiaan monta kertaa parempi kuin täällä Suomessa työstä kuin työstä. Näinhän se on kyllä edelleenkin.
Ennen lähdettiin Suomesta myös joukolla esim. Kanadaan tukkisavottoihin. Tämän päivän työtön ei ole valmis lähtemään edes sadan kilometrin päähän töihin, koska yhteiskunta maksaa makaamisesta omalla mukavuusalueella.
Enää ei vain ole sellaista maata, johon voisi lähteä massoittain ilman mitään koulutusta ja kokemusta, saati paikallista kielitaitoa. Ja juu, itse olen muuttanut töiden perässä pitkin Suomea ja Eurooppaakin, mutta ei niihin työpaikkoihin ole vain kävelty sisään, niin kuin esim. 60-70-luvuilla Ruotsin tehtaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ennen lähdettiin Suomesta myös joukolla esim. Kanadaan tukkisavottoihin. Tämän päivän työtön ei ole valmis lähtemään edes sadan kilometrin päähän töihin, koska yhteiskunta maksaa makaamisesta omalla mukavuusalueella.
eikä ole tukkisavotoita Kanadassakaan
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa oli niin paha työvoimapula että ei tarvinnut kuin mennä paikan päälle niin sai työn. Asunnot järjestettiin yms.
Det är ett utmärkt bevis för att arbete inte är en konstant som det går att dela på, vilket DeRöda tror.
Miten Suomi maksaa 40 miljardin eläkkeet, jos työikäiset menevät Ruotsiin töihin? Kun ollaan Ruotsissa töissä niin eläkemaksu palkasta menee ruotsalaisten eläkkeisiin, EI suomalaisten.
Työttömyys oli pahinta Pohjois-Suomessa. Sieltä muutettiin eniten Ruotsiin.
Olen Etelä-Savosta kotoisin ja ainakaan meidän pikkukaupungista ei ollut Ruotsiin lähtijöitä. Vanhemmillani oli työpaikat, ihan tavallisia duunareita olivat. Ei ollut tuttavapiirissäkään työttömiä.