Korona-ajan seuraus: yläkoululaiset ei enää suostu uimaan muiden kanssa
Kasiluokkalaisilla olisi ollut uintia, 2/3 ei uinut. Vanhemmilta tuli mm. viestiä että lasta ahdistaa liikaa olla uimapuvussa tai suihkutiloissa alasti.
Näistä monet ovat viimeksi olleet uimassa vitosella. Murrosikäkin alkanut monella vasta sen jälkeen.
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uimataito on kuitenkin tärkeä kansalaistaito. Jos nimenomaan luokkakavereiden kanssa ei halua uida niin eikö tuon uimisen voisi korvata uimalla omalla ajalla? Todisteeksi joku kuitti tai lappu uimahallista. Toki siinä ei saa opetusta mutta yläkoulussa muutenkin yleensä kerrataan aiemmin opittua. Ja voisihan jonkun opetusvideon katsoa ensin.
Miksi se on tärkeä kansalaistaito. En ole tainnut kertaakaan uida aikuisiällä vaikka lapsena tykkäsin uida.
N30
Mä mietin samaa. Olin lapsena taitava uimari ja kävinkin usein uimahallissa, rannalla ja mökillä uimassa. Aikuisena en ole uinut kuin muutaman kerran enkä ihan äkisti keksi tilannetta, jossa uimataitoa yhtäkkiä tarvittaisiin.
Minäkin muuten lintsasin yläasteella uintitunnit, kun en halunnut olla alasti koulukavereiden edessä.
N33
Minäkin lauloin/soitin lapsena mielelläni. Koulussa sain traumat. Aikuisiällä olen kaksi kertaa uskaltautunut karaokeen ja silloinkin vahvassa humalassa. Soittimista en ole kokeillut enää edes kaveriporukassa. Miksei laulua ja soittamista voisi poistaa koulun musiikin tunneilta?
Itseäni harmittaa kun liikuntatunneilla ei ollenkaan uintiopetusta. Olen aina pitänyt uimisesta mutta se on täysin itseopittua ja tekniikka on huonoa. Aikuisena uinti uimahalleissa ja uimarannoilla jäi pitkiksi aikaa koska häpesin taitamattomuutta. Nyt hieman vanhempana sillä ei ole väliä mutta siltikin jos uintitekniikka olisi opetettu lapsena se olisi nytkin parempaa.
Mammalinuski kirjoitti:
Ja miksi siellä pitää olla niin hiton valoisaa. Onko pakko olla kuin leikkaussalissa. Laittaisi lisää valoa sitten kun siivoaa jos tarttee. Ja yksityisyyttä muutenkin lisää suihkutilouhun. Vaikka sellaiset looshit. Ei se ole itsensä kanssa sinut olemista että haluaa olla alasti vieraiden ihmisten keskellä. Jokaisella pitöisinolöa yksityisyys vaatteet päällä ja myös ilman.
Väliseinät/kopit suihkuihin voisi saada rakennettua kohtuullisilla kustannuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jahas, mun tyttö kävi yläkoulun ennen koronaa, ja ihan samanlaista oli meno sillonkin. Ei se teiniahdiatus koronaan liity.
Näitä lintsailijoita on nyt selvästi enemmän, aiemmin oli vain yksittäisiä. Ja harva oli pois jokaikiseltä uintikerralta. Nyt näitä "totaalikieltäytyjiä" on paljon.
Ap
Miksi mielestäsi teinit pitäisi pakottaa uimaan? Uintiopetus hoituu kätevämmin ihan eskarilaisilla ja alakoululaisilla. Täällä päin lähes kaikki sen ikäiset osallistuu myös vapaaehtoisesti kesäkuun alkuviikoilla pidettäviin uimakouluihin. Kunta järjestää linja-auto kuljetuksen ja opetuksen.
Vierailija kirjoitti:
Mammalinuski kirjoitti:
Ja miksi siellä pitää olla niin hiton valoisaa. Onko pakko olla kuin leikkaussalissa. Laittaisi lisää valoa sitten kun siivoaa jos tarttee. Ja yksityisyyttä muutenkin lisää suihkutilouhun. Vaikka sellaiset looshit. Ei se ole itsensä kanssa sinut olemista että haluaa olla alasti vieraiden ihmisten keskellä. Jokaisella pitöisinolöa yksityisyys vaatteet päällä ja myös ilman.
Väliseinät/kopit suihkuihin voisi saada rakennettua kohtuullisilla kustannuksilla.
Eipäs ryhdytä amerikkalaisia vaan vaalitaan omaa kansallista perinnettä ja suihkutellaan ja saunomaan alasti seurassa niinkuin on vuosituhannet tehty. Ihan riittävää, että miehet ja naiset ovat eri osastoilla.
Tuo teinien uimahallikäytös ei johdu mistään koronasta. Se kuuluu tuohon ikään ja uimahallireissuista halutaan kieltäytyä vaikka minkälaisiin tekosyihin vedoten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uimataito on kuitenkin tärkeä kansalaistaito. Jos nimenomaan luokkakavereiden kanssa ei halua uida niin eikö tuon uimisen voisi korvata uimalla omalla ajalla? Todisteeksi joku kuitti tai lappu uimahallista. Toki siinä ei saa opetusta mutta yläkoulussa muutenkin yleensä kerrataan aiemmin opittua. Ja voisihan jonkun opetusvideon katsoa ensin.
Miksi se on tärkeä kansalaistaito. En ole tainnut kertaakaan uida aikuisiällä vaikka lapsena tykkäsin uida.
N30
Siksi ettei hukkuisi, jos joutuu veteen.
Olen tässä nyt jo jonkun aikaa ihmetellyt että miten sinne veteen joudutaan?
Itsellä on meri kirjaimellisesti takapihalla ja en vielä kertaakaan ole "joutunut" veteen mitenkään yllättäen, ihan olen joutunut menemään sinne veteen. Toki voihan vaikka risteilyllä laiva upota tai silta pettää pyöräillessä mutta en usko niissä tilanteissa yläkoulun uimataidoilla olevan kauheasti tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vois lopettaa sen yläasteelta.. Itteenikin ahdisti silloin. Ja en oikee vieläkään tykkää olla alasti vieraiden ihmisten keskellä uimahallissa. Ja oon aikuinen.
Olen itse käynyt yläastetta 80- luvulla ja jo silloin oli useita tyttöjä pois uimatunneilta, minä mukaan lukien. Kerran jouduin menemään ja silloin uimaopettaja käski mut siihen korokkeelle mahalteen ja demonstroimaan eri uimatyylejä. Hävetti.
Ihan älyttömän nöyryyttävää ja useimmat naureskeli vieressä. Sain kuulla tästä vielä myöhemmin koulussa.
Onneksi tuolloin taisi olla vain kolme uimatuntia, niin kahdelta vältyin "menkkojen" avulla, mutta tuo yksi ...
Myös jumppatuntien jälkeen vain osa kävi suihkussa, useimmat skippasi senkin, täällä jo monien esittämistä syistä. Eli ei ole mikään "lellittyjen" nykynuorten "juttu".
Uimahallissa en ole enää käynyt, enkä koskaan kylpylöissä, luonnonvesissäkin olen uinut muutaman kerran. Uimapuvun olen ostanut viimeksi kymmenen vuotta sitten fysioterapian vesijumppaa varten (mummojen kanssa kävin, eikä mummot arvostelleet). En ole käyttänyt sen jälkeen.
En enää harrasta yhteissaunoja, enkä yhteiskylpemisiä kenenkään kanssa, en edes sukulaisnaisten. Viimeksi olen ollut saunassa 15 vuotta sitten yhdessä lapseni kanssa, mutta hän kasvoi ulos yhteispeseytymisestä, nyt jo aikuinen. Olen sinkkunainen, joten saan onneksi käydä yksin suihkussa, rauhassa.
N vm. 1974
Kiusaako tytöt niin kovasti toisiaan vai mistä tuo valtava pelko tulee? En muista pojilla vastaavaa.
Etkö? Joku vuosi sitten oli kovasti vääntöä siitä kun uimahallit kieltävät uimashortsien käytön ja teinipojat eivät halua uida kun joutuu vetämään speedot jalkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jahas, mun tyttö kävi yläkoulun ennen koronaa, ja ihan samanlaista oli meno sillonkin. Ei se teiniahdiatus koronaan liity.
Näitä lintsailijoita on nyt selvästi enemmän, aiemmin oli vain yksittäisiä. Ja harva oli pois jokaikiseltä uintikerralta. Nyt näitä "totaalikieltäytyjiä" on paljon.
Ap
Miksi mielestäsi teinit pitäisi pakottaa uimaan? Uintiopetus hoituu kätevämmin ihan eskarilaisilla ja alakoululaisilla. Täällä päin lähes kaikki sen ikäiset osallistuu myös vapaaehtoisesti kesäkuun alkuviikoilla pidettäviin uimakouluihin. Kunta järjestää linja-auto kuljetuksen ja opetuksen.
Tässä ketjussa on jo useampaan otteeseen kerrottu että uinti on ainoa laji joka nimetään liikunnan opetussuunnitelmassa. Opetussuunnitelma on asetus, sitä on noudatettava. Opettajalla on virkavastuu. Ei ole vaihtoehtoja, sitä uintia on oltava. Valitukset päättäjien puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Pääkaupunkiseudulla ei järkkäillä mitään rantauimakouluja, halliuimakoulu maksaa n. 200e kausi. Ei kaikilla ole siihen varaa.
Merivesi on tällä hetkellä n. 7 asteista. Sinne vaan lapset uimaan, niinkö?
Mä olen sosiaalinen, koulutettu ja harradtanu uintia pienedtä pitäen, mä okisin ollu valmis tappaan ja suunnitelin jo niin tekeväni kun meinasivat tunkea mut pieneen kuumaan koppiin alasti 20 kiusaajan kans, mulla oli jo veitsi mukana ja otin selvää valtimoiden paikoista ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On selvää, että moni murrosiässä ei halua paljastaa ryhmässä kehoaan. Sallikaamme tämä heille ja kunnioittakamme heidän pelkojaan ja mielipiteitään tässä asiassa.
Parhaiten tällaisista tilanteista selvinnevät ne lapset, jotka esim. pelaavat joukkuepelejä. Mutta olemme kaikki yksilöitä.Nämä turhat pelot pitää kohdata eikä vältellä. On vastuutonta opettaa lapset pakenemaan ja häpeämään kehoaan.
Eivät ne pelot sillä häviä, että näyttäydytään vähissä vaatteissa ja alasti ikätoverien seurassa kaikkein hauraimpana aikana. Ehkä jopa pahenevat.
Itse olen aikuinen nainen ja täysin sinut kehoni kanssa, mutta inhoan vieläkin uimahallien peseytymistiloja. En koe oloani hyväksi peseytyessäni muiden ihmisten katseiden alla.
Suomalaisille tällainen suhtautuminen on myrkkyä, kun aina pitäisi olla alasti kaikkien seurassa kun "se on vain luonnollista".
Täällä Hollannissa uimahallien pukeutumistilat ovat yhteisiä miehille ja naisille, mutta muutamaa isompaa tilaa lukuunottamatta täynnä pieniä kahden hengen pukukoppeja ja sitten yhteiset suihkutilat, joissa käydään uimapuvut päällä. Näyttää toimivan ihan ok. Eikä normi uimahalleissa tietenkään ole saunaa, kylpylät erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Pääkaupunkiseudulla ei järkkäillä mitään rantauimakouluja, halliuimakoulu maksaa n. 200e kausi. Ei kaikilla ole siihen varaa.
Merivesi on tällä hetkellä n. 7 asteista. Sinne vaan lapset uimaan, niinkö?
No ihan hallissa täälläkin nämä uimakoulut on ihan siitä syystä ,että täällä ei ole mitään rantoja jossa uida. Kunta on tämän palvelun halunnut tarjota. 10 uintikertaa plus kyyti 25 e ja sisaralennukset saa jos samasta perheestä on useampi muksu. Omat muksut suoritti uimakandiin asti uimamerkkejä siellä. Toki myös lisäksi käytettiin itse talvella vähintään kerran viikossa uimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On selvää, että moni murrosiässä ei halua paljastaa ryhmässä kehoaan. Sallikaamme tämä heille ja kunnioittakamme heidän pelkojaan ja mielipiteitään tässä asiassa.
Parhaiten tällaisista tilanteista selvinnevät ne lapset, jotka esim. pelaavat joukkuepelejä. Mutta olemme kaikki yksilöitä.Nämä turhat pelot pitää kohdata eikä vältellä. On vastuutonta opettaa lapset pakenemaan ja häpeämään kehoaan.
Eivät ne pelot sillä häviä, että näyttäydytään vähissä vaatteissa ja alasti ikätoverien seurassa kaikkein hauraimpana aikana. Ehkä jopa pahenevat.
Itse olen aikuinen nainen ja täysin sinut kehoni kanssa, mutta inhoan vieläkin uimahallien peseytymistiloja. En koe oloani hyväksi peseytyessäni muiden ihmisten katseiden alla.
Suomalaisille tällainen suhtautuminen on myrkkyä, kun aina pitäisi olla alasti kaikkien seurassa kun "se on vain luonnollista".
Täällä Hollannissa uimahallien pukeutumistilat ovat yhteisiä miehille ja naisille, mutta muutamaa isompaa tilaa lukuunottamatta täynnä pieniä kahden hengen pukukoppeja ja sitten yhteiset suihkutilat, joissa käydään uimapuvut päällä. Näyttää toimivan ihan ok. Eikä normi uimahalleissa tietenkään ole saunaa, kylpylät erikseen.
Täällähän on kylpylöissä näitä pieniä pukuhuoneita, joihin mennään oman perheen/seurueen kesken. Sieltä sitten edetään naisten/miesten suihkutiloihin ja saunoihin. Joissain turkkilainen sauna oli yhteinen kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omana kouluaikanani pelkillä kuukautisilla sai olla uinnista pois ja siihen tarvitsi vanhemman kuittauksen. Kai ne opettajat vähän ihmetteli, kun aina puolella tytöistä (minä mukaanlukien) oli kuukautiset samaan aikaan.
Kuukautiset ei pitäisi olla mikään syy olla osallistumatta koululiikunnan uintiin. Tampoonikin on keksitty.
Yksikään liikunnanopettaja ei todellakaan määrää, mitä lapseni laittavat / eivät laita sisälleen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se voi olla aika ahdistava kokemus nuorelle, kun kaikki eri murrosiän kehitysvaiheessa olevat tupataan alasti samoihin tiloihin. Toisilla saattaa olla jo hyvinkin aikuisen oloinen kroppa, kun toiset taas ovat vielä ihan lapsosia. Kummallakin ääripäällä varmasti vaikeuksia asian suhteen, mikäli omaa nuoruuttani yhtään muistelen.
Kyllä ahdisti. Yritin tunnollisesti osallistua yläasteella. Ope tuli suihkutilaan huutamaan, kun olin liian kauan suihkussa. Olin laiha ja palelin altaassa. Saunaan ei ehtinyt lämmittelemään, hallille kun oli matkaa ja seuraavalle tunnille piti ehtiä.
Myöhemmin kuulin että ope oli lesbian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tässä ketjussa on jo useampaan otteeseen kerrottu että uinti on ainoa laji joka nimetään liikunnan opetussuunnitelmassa. Opetussuunnitelma on asetus, sitä on noudatettava. Opettajalla on virkavastuu. Ei ole vaihtoehtoja, sitä uintia on oltava. Valitukset päättäjien puolelle.
Eihän tässä ole mitään ongelmaa . Koulu järjestää virkavastuulka opetuksen ja joka ei tätä opetusta halua on poissa koulusta silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N30
Mä mietin samaa. Olin lapsena taitava uimari ja kävinkin usein uimahallissa, rannalla ja mökillä uimassa. Aikuisena en ole uinut kuin muutaman kerran enkä ihan äkisti keksi tilannetta, jossa uimataitoa yhtäkkiä tarvittaisiin.
Minäkin muuten lintsasin yläasteella uintitunnit, kun en halunnut olla alasti koulukavereiden edessä.
N33
Minäkin lauloin/soitin lapsena mielelläni. Koulussa sain traumat. Aikuisiällä olen kaksi kertaa uskaltautunut karaokeen ja silloinkin vahvassa humalassa. Soittimista en ole kokeillut enää edes kaveriporukassa. Miksei laulua ja soittamista voisi poistaa koulun musiikin tunneilta?
Kaikkien edessä pakkolaulaminen onkin poistettu. Juuri tästä syystä.
Haluaisin myös huomauttaa, että kansanterveydellisesti sillä ei ole mitään väliä, jos peruskoulun musiikista traumatisoitunut ei soita tai laula enää säveltäkään, mutta koululiikunnan tarkoitus on olla motivoivaa ja saada lapset/nuoret innostumaan liikunnasta. Pakottamalla ja nöyryyttämällä se ei onnistu ja siitä maksamme me kaikki, kun liikumattomuuden aiheuttamat sairaudet hoidetaan julkisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N30
N33
Kaikkien edessä pakkolaulaminen onkin poistettu. Juuri tästä syystä.
Haluaisin myös huomauttaa, että kansanterveydellisesti sillä ei ole mitään väliä, jos peruskoulun musiikista traumatisoitunut ei soita tai laula enää säveltäkään, mutta koululiikunnan tarkoitus on olla motivoivaa ja saada lapset/nuoret innostumaan liikunnasta. Pakottamalla ja nöyryyttämällä se ei onnistu ja siitä maksamme me kaikki, kun liikumattomuuden aiheuttamat sairaudet hoidetaan julkisella.
Kyllä meidän lapset kertomansa mukaan ovat koulussa musiikin tunneilla joutuneet laulamaan. Joulu/kevätjuhlissakin joutuvat laulamaan porukalla.
Kiusaako tytöt niin kovasti toisiaan vai mistä tuo valtava pelko tulee? En muista pojilla vastaavaa.