Korona-ajan seuraus: yläkoululaiset ei enää suostu uimaan muiden kanssa
Kasiluokkalaisilla olisi ollut uintia, 2/3 ei uinut. Vanhemmilta tuli mm. viestiä että lasta ahdistaa liikaa olla uimapuvussa tai suihkutiloissa alasti.
Näistä monet ovat viimeksi olleet uimassa vitosella. Murrosikäkin alkanut monella vasta sen jälkeen.
Kommentit (182)
Riippuu varmaan myös paikkakunnasta, että oliko koulu-uintia. Aikoinaan ystäväni asui pikkupaikkakunnalla jossa lähin uimahalli oli niin kaukana, ettei sinne pyörällä tai kävellen olisi ehtinyt ja koulu ei järjestänyt kyytejä, joten heillä ei ollut kertaakaan uintia peruskoulun aikana. Muistan olleeni vähän kateellinen.
Meidän kylällä ei ollut uintitiloja joten meillä ei edes ollut koulun kanssa uintia kuin korkeintaan kerran vuodessa kun lähdettiin kaupunkiin uimahalliin. Eikä sekään ollut mitään uinninopetusta vaan pikemminkin vain retki joka kohdistui uimahalliin. Vasta joskus myöhemmin tajusin että joissain koulussa oikeasti on liikkatunteja jolloin uidaan, kamala ajatuskin.
Löysin myös tällaisen: "Valtakunnallisessa opetussuunnitelmassa uinti on ainoa erikseen mainittu laji, joten uintitunnille osallistumattomuus on peruste laskea liikunnan arvosanaa."
Tämä on yksi asia jota en koulumaailmasta voi käsittää. Miksi murrosikäinen pakotetaan uimaan?! Monelle uima-asu tuntuu liian paljastavalta varsinkin, kun oman vartalon kanssa ei olla vielä tultu sinuiksi.
Ja karmeinta on, kun ne uimatunnit pakotetaan samaan aikaan vastakkaisen sukupuolen liikuntaryhmän kanssa.
Kokemusta tuosta ja muistan vieläkin kuinka kamalaa ja nöyryyttävää se oli.
Omaa lastani en missään tapauksessa pakottaisi, tai antaisi kenenkään pakottaa, koulun uimatunneille. Lapsellani olisi oikeus uida, saunoa tai olla suihkutilassa yksin. En käsitä miksi Suomessa pakotetaan alastomuuteen muiden nähden. Mielestäni jokaisella tulisi olla noissa asioissa itsemääräämisoikeus.
Nykyaika on niin seksuaalista. Aikaisemmin suihkussa käyminen alasti ei ollut mitään ihmeellistä ainakaan aikuisena, mutta annapas olla kun menin pari vuotta sitten aikuisten nyrkkeilykurssilla alasti suihkuun niin joku sanoi kaverilleen että että aika homoa täällä meininki.
Vierailija kirjoitti:
Yläkoulu iässä kehossa alkaa tapahtumaan asioita joita sen ikäinen häpeää. Joillakin tytöillä on jo rinnat. Joillakin kasvaa karvoja. Meidänkin luokan tytöt supisivat ja ihmettelivät kun ikätoverillamme näkyi tummia karvoja, ja pukuhuoneessa huomasimme hänen kayttävän rintsikoita. Sekös oli outoa siihen aikaan. Parhaalla ystävälläni oli finnejä selässä joita häpesi eikä osallistunut uimatunneille.
Se on herkkä ikä kaikin puolin.
Mä kehityin aikaisin ja menkat alkoivat joskus 10 v. Häpesin itseäni. Ala-asteen luokanope ei ymmärtänyt ollenkaan etten halunnut uimahalliin tikun nokkaan. Piilouduin lopulta vessaan ja odotin kunnes muut olivat lähteneet ja luikin sitten kotiin. Jatkossa lintsasin kyseiset päivät suoraan. Yläasteella en muista että olisi uinut enää ollenkaan.
Ymmärrän hyvin etteivät nykynuoret enää suostu sellaiseen nöyryyttämiseen mitä aina on harrastettu. Kuka teistä haluaisi olla alasti esimerkiksi työkaverienne nähden?
Mielenkiintoista kyllä, myös aikuisena olen kohdannut sellaista että ulkonäölleni virnistellään salin pesutiloissa. "Aikuiset" ihmiset... Eiköhän yhteisalastomuuden aika ole Suomessakin jo ohi.
Lisääntyykö hukkumiskuolemat, jos lapset ja nuoret ei enää opettele uimaan?
Muutenkin vähän ihmettelen, eikö muita liikuntatunteja varten enää vaihdeta vaatteita?
Vierailija kirjoitti:
Te boomerit (1992 syntyneet ja vanhemmat) ootte itse opettaneet teiniä häpeämään kroppiaan. Tästä syystä syömishäiriöisiä on nyt enemmän kuin koskaan mikä on myös syynä siinä, miksi teineissä on niin paljon ylipainosia. Ootte opettaneet niille, että naisen pitäisi painaa alle 45kg koko ikänsä ja kun teini-iässä ne muodot kehittyy ja paino nousee, niin tytöt alkaakin häpeämään sitä omaa kehittymistään. Todella surullista.
Sama häpeämeininki oli jo 80-luvulla, kun itse sairastuin anoreksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 55-vuotias nainen ja yhä edelleen näen silloin tällöin painajaisia koulun uimatunneista.
Koulun jälkeen en ole KERTAAKAAN käynyt uimahallissa, uimarannalla saati kylpylöissä.
Pakottamalla ei saa mitään hyvää aikaan.
Yhteiskuntahan tosiaan toimii loistavasti sillä että kukin tekee mitä mieleen juolahtaa muista piittaamatta ja säännöistä välittämättä.
Jos sinulla on traumoja niin mene terapiaan äläkä projektoi niitä muille älyttömillä vaatimuksilla.
Nämä edgyt kommentit on sitten itätrollien tekemiä...
Tuskinpa koronan syytä. Nyt vaan on vanhemmat, jotka tanssivat enemmän teiniensä pillin tahtiin ja laittavat heti viestiä opettajalle. Ihan samaa ahdistusta oli mulla yläasteella (siinä vuoden 2005 ympärillä). Hävetti pienet tissit, olin niin laiha ettei ne kehittyneet, mutta karvat olivat alkaneet kasvaa jo reilusti ala-asteella, joten karvaisuuttakin tuli hävettyä. Uimapuku oikein korosti tissien pienuutta ja kaikki muut olivat kehittyneempiä. Noihin aikoihin tissien koko oli tärkeämpi kun nykyään tuntuu peppu merkkaavan enemmän...
Menkat pystyi olemaan vaan yhdellä kerralla, meillä taisi olla uintia 2-3 viikkoa putkeen. Meillä oli sentään tyttöryhmä, mutta joskus pojat ilmestyivät kanttiinin ikkumaan tuijottelemaan. Jos olisin äidilleni sanonut, että laita viestiä opelle, kun ahdistaa niin äitini olisi vain nauranut ja pakottanut uimaan. Yleinen ajatus tuntui olevan, että uintia inhoavat ajattelevat olevansa läskejä, vaikka onhan näitä syitä enemmänkin.
Vaikka ysin tyttö olinkin, niin koulu-uinteja vihasin ja vapaaehtoisesti koulun jälkeen kävin ekaa kertaa uimahallissa vasta kolmekymppisenä. En tiedä ratkaisua ongelmaan, mutta tosiaan uintia voisi painottaa enemmän ehkä alakoulussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On selvää, että moni murrosiässä ei halua paljastaa ryhmässä kehoaan. Sallikaamme tämä heille ja kunnioittakamme heidän pelkojaan ja mielipiteitään tässä asiassa.
Parhaiten tällaisista tilanteista selvinnevät ne lapset, jotka esim. pelaavat joukkuepelejä. Mutta olemme kaikki yksilöitä.Nämä turhat pelot pitää kohdata eikä vältellä. On vastuutonta opettaa lapset pakenemaan ja häpeämään kehoaan.
Pakenemaan ja häpeämään vai kunnioittamaan ja puolustamaan omia rajojaan? Minusta ketään ei saa pakottaa ilman välitöntä merkittävää lääketieteellistä tai turvallisuuteen liittyvää syytä alastomuuteen seurassa jossa hän ei sitä halua. Pois lukien vaipanvaihtoa vastustavat pikkulapset. Peruskoulun oppimäärän suorittaminen ei ole vapaaehtoista, mutta muussa kuin itse valitussa seurassa nakuilun on oltava. Sanon tämän entisenä teinityttönä, nuorten mielenterveyshoitajana ja kahden vapaaehtoisesti ja ilolla uiskentelevan varhaisteinitytön äitinä. Kannustan lapsiani uimaan yläkoulussakin, mutta mikäli se rikko heidän yksityisyytensä rajoja, on keksittävä toinen suoritustapa ja piste.
Jos on tarkoitus opettaa uimaan, niin omalta kohdaltani voin sanoa, että kävi päinvastoin. En ole yläasteen jälkeen uinut kertaakaan, sen verran kovat traumat koulun pakkonakuilu aiheutti. En varmasti osaa enää uida. Enkä ole yläasteen jälkeen näyttäytynyt alasti missään porukassa, kertaakaan.
Ala-asteen uimahallireissut oli hurjan hauskoja. Ei mitään ongelmaa 90 luvulla. Ketään ei tarvinnut houkutella tai pakottaa osallistumaan. Eri ikäiset tytöt ja pojat olivat samassa ryhmässä, kun olin pienessä kyläkoulussa oppilaana, jossa oppilaita oli yhteensä noin 40 luokilla 1-6.
Yläasteelle mentiin suureen kouluun, jossa muistaakseni käytiin uimassa vain muutaman kerran. Osallistuminen ei ollut pakollista, mutta suurin osa osallistui siitäkin huolimatta.
Omituista tämä nykymeininki kun joka asiasta pitää ahdistua. Ihmettelen myös suuresti, että mistä mahtaa johtua suurenevat mielenterveysongelmat. Joku nykymenossa mättää. Pitäisikö katsoa taakse päin ja ottaa oppia menneestä.
Omana kouluaikanani pelkillä kuukautisilla sai olla uinnista pois ja siihen tarvitsi vanhemman kuittauksen. Kai ne opettajat vähän ihmetteli, kun aina puolella tytöistä (minä mukaanlukien) oli kuukautiset samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On selvää, että moni murrosiässä ei halua paljastaa ryhmässä kehoaan. Sallikaamme tämä heille ja kunnioittakamme heidän pelkojaan ja mielipiteitään tässä asiassa.
Parhaiten tällaisista tilanteista selvinnevät ne lapset, jotka esim. pelaavat joukkuepelejä. Mutta olemme kaikki yksilöitä.Kenenkään ei pidä saada kieltäytyä uima-opetuksesta tällaisen takia.
Saatko sä pakottamisesta jonkinlaista tyydytystä?
Vierailija kirjoitti:
Omana kouluaikanani pelkillä kuukautisilla sai olla uinnista pois ja siihen tarvitsi vanhemman kuittauksen. Kai ne opettajat vähän ihmetteli, kun aina puolella tytöistä (minä mukaanlukien) oli kuukautiset samaan aikaan.
Kuukautiset ei pitäisi olla mikään syy olla osallistumatta koululiikunnan uintiin. Tampoonikin on keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Jahas, mun tyttö kävi yläkoulun ennen koronaa, ja ihan samanlaista oli meno sillonkin. Ei se teiniahdiatus koronaan liity.
Mä kävin yläasteetta 20v sitten ja silloinkaan kukaan ei halunnut uimaan. Se on vain joka tavalla nöyryyttävää. Ja oltiin urheiluluokalla, eli ei ollut kyse siitä että oltaisi oltu liian lihavia. Teinit ei vain halua luokan eteen uimapukusillaan.
Tähän törmäsin tänä keväänä kun 5. luokkalaiseni ilmoitti ettei halua mennä uimaan. Ekalla kerralla valehtelin opelle, että on menkat ettei voi uida. Puolet luokan tytöistä oli tuolla kerralla ollut poissa.
Seuraavalla kerralla viestitin etten halua pakottaa lasta, kun kuitenkin osaa uida ja käydään uimassa uimahallissa vapaa-aikana muuten. Ettei halua vaan näyttäytyä luokkakavereille. Ei kelvannut opelle. Kuulemma opetetaan hengenpelastusta tms. että olisi syytä osallistua.
Mutta tietääpähän jatkossa ilmoittaa sairaaksi kyselemättä. En todellakaan pakota lasta, muistan kuinka en itsekään joutunut lapsena menemään. Onneksi oli ihana äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuukautiset ei pitäisi olla mikään syy olla osallistumatta koululiikunnan uintiin. Tampoonikin on keksitty.
Ketään ei voi pakottaa käyttämään tampooneita.
Vierailija kirjoitti:
Minä pidänkin kroppani sellaisessa kunnossa, että uiminen ei ahdista. Jos joku haluaa minua katsella, suotakoon se hänelle; en minä katsomisesta kulu tai kärsi. Vielä 90-luvulla yläasteella kaikki tytöt kirmasivat uimaan ja pojat myös.
Tänä päivänä kun katsoo uimarannalla ihmisiä, ymmärtää hyvin miksi niin moni haluaa verhoutua mustaan lakanaan. Se on sääli, koska liikunta tukisi terveyttä sekä fyysisellä että henkisellä puolella.
Jokainen voi miettiä paraneeko kropan tila sillä, että korvaa uinnin 1,5 tunnin kahvilahetkellä puhelimen ääressä.
Sulla ei sit käynyt mielessä, että ahdistukseen voi olla lihavuuden lisäksi tai sen sijasta muitakin syitä?
Mulla on treenattu kroppa, mut mä en todellakaan esiinny vähissä vaatteissa tai alastomana muille kuin puolisolleni. Eli ei oo aina kropasta kii.
Vois lopettaa sen yläasteelta.. Itteenikin ahdisti silloin. Ja en oikee vieläkään tykkää olla alasti vieraiden ihmisten keskellä uimahallissa. Ja oon aikuinen.