Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Korona-ajan seuraus: yläkoululaiset ei enää suostu uimaan muiden kanssa

Vierailija
17.05.2022 |

Kasiluokkalaisilla olisi ollut uintia, 2/3 ei uinut. Vanhemmilta tuli mm. viestiä että lasta ahdistaa liikaa olla uimapuvussa tai suihkutiloissa alasti.
Näistä monet ovat viimeksi olleet uimassa vitosella. Murrosikäkin alkanut monella vasta sen jälkeen.

Kommentit (182)

Vierailija
141/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaa eikö niistä pakkouinneista ole vieläkään päästy. 

Vierailija
142/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jaa eikö niistä pakkouinneista ole vieläkään päästy. 

Ei. Niitä on edelleen niin harvoin, ettei siitä uimapuvulla muiden edessä olemisesta tule normaalia (eikä kukaan opi mitään), mutta riittävän usein että opettaja voi huutaa koko luokan kuullen ettei taas voi olla menkat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Hirveetä, että media on esineellistänyt naisen niin, että tytöistä on tullut näin häiriintyneitä. Ennen ei oltu näin estoisia ja outoja.

Vierailija
144/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan tuo sairas asetelma. Pakkoalastomuus sivistysvaltiossa. En ikinä ole tottunut siihen aikuisenakaan. Eikä kyllä tarvitsekaan kun ei mene.

Vierailija
145/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uimataito on kuitenkin tärkeä kansalaistaito. Jos nimenomaan luokkakavereiden kanssa ei halua uida niin eikö tuon uimisen voisi korvata uimalla omalla ajalla? Todisteeksi joku kuitti tai lappu uimahallista. Toki siinä ei saa opetusta mutta yläkoulussa muutenkin yleensä kerrataan aiemmin opittua. Ja voisihan jonkun opetusvideon katsoa ensin.

Ei mua vaan opetettu koulussa uimaan. Uin koko lapsuuteni surkeaa itse opittua koiraa niin vapaalla kuin koulussakin, ja menin vasta aikuisiällä uimaseuran tekniikkakouluun.

Alastomuus tai uimapuvussa olo ei haitannut. Mun nuoruudessa kaikki oli niin laihoja. Ainoa luokan läski oli niin hyvä uimaan, kuului uimaseuraan, ettei sille kuittaillut kukaan uimahallilla.

Vierailija
146/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omana kouluaikanani pelkillä kuukautisilla sai olla uinnista pois ja siihen tarvitsi vanhemman kuittauksen. Kai ne opettajat vähän ihmetteli, kun aina puolella tytöistä (minä mukaanlukien) oli kuukautiset samaan aikaan.

Kuukautiset ei pitäisi olla mikään syy olla osallistumatta koululiikunnan uintiin. Tampoonikin on keksitty.

Ketään ei voi pakottaa käyttämään tampooneita.

Tamponin käyttö voi myös olla yläastelaiselle ihan teknisesti aika haastavaa. Suurin osa on neitsyitä, eikä tamponin käyttö silloin välttämättä onnistu, jos on "pienet paikat". Tai muuten ei hoksaa miten se pitäisi sinne työntää. Mulla ei ainakaan teininä onnistunut.

Vierailija
147/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon ennen korona-aikaa moni jätti uinnin pois. "Sairastui" tai oli jotain vikaa jaloissa, menkat yms :D Ei mikään uusi ilmiö. Meidän liikassa 12 tyttöä ja 7 oli poissa uinnista, AINA.

Vierailija
148/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vois lopettaa sen yläasteelta.. Itteenikin ahdisti silloin. Ja en oikee vieläkään tykkää olla alasti vieraiden ihmisten keskellä uimahallissa. Ja oon aikuinen.

Olen itse käynyt yläastetta 80- luvulla ja jo silloin oli useita tyttöjä pois uimatunneilta, minä mukaan lukien. Kerran jouduin menemään ja silloin uimaopettaja käski mut siihen korokkeelle mahalteen ja demonstroimaan eri uimatyylejä. Hävetti.

Ihan älyttömän nöyryyttävää ja useimmat naureskeli vieressä. Sain kuulla tästä vielä myöhemmin koulussa.

Onneksi tuolloin taisi olla vain kolme uimatuntia, niin kahdelta vältyin "menkkojen" avulla, mutta tuo yksi ...

Myös jumppatuntien jälkeen vain osa kävi suihkussa, useimmat skippasi senkin, täällä jo monien esittämistä syistä. Eli ei ole mikään "lellittyjen" nykynuorten "juttu".

Uimahallissa en ole enää käynyt, enkä koskaan kylpylöissä, luonnonvesissäkin olen uinut muutaman kerran. Uimapuvun olen ostanut viimeksi kymmenen vuotta sitten fysioterapian vesijumppaa varten (mummojen kanssa kävin, eikä mummot arvostelleet). En ole käyttänyt sen jälkeen.

En enää harrasta yhteissaunoja, enkä yhteiskylpemisiä kenenkään kanssa, en edes sukulaisnaisten. Viimeksi olen ollut saunassa 15 vuotta sitten yhdessä lapseni kanssa, mutta hän kasvoi ulos yhteispeseytymisestä, nyt jo aikuinen. Olen sinkkunainen, joten saan onneksi käydä yksin suihkussa, rauhassa.

N vm. 1974

Vierailija
149/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uimataito on kuitenkin tärkeä kansalaistaito. Jos nimenomaan luokkakavereiden kanssa ei halua uida niin eikö tuon uimisen voisi korvata uimalla omalla ajalla? Todisteeksi joku kuitti tai lappu uimahallista. Toki siinä ei saa opetusta mutta yläkoulussa muutenkin yleensä kerrataan aiemmin opittua. Ja voisihan jonkun opetusvideon katsoa ensin.

Miksi se on tärkeä kansalaistaito. En ole tainnut kertaakaan uida aikuisiällä vaikka lapsena tykkäsin uida.

N30

Vierailija
150/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä hirveää aikaa nuo koulun uimatunnut. En ole tosiaan tainnut käydä uimahallissa ylä-asteen jälkeen enkä harrasta saunomista enkä uimarannalle menemistä muiden ihmisten kanssa.

Vierailija
151/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se on tärkeä kansalaistaito. En ole tainnut kertaakaan uida aikuisiällä vaikka lapsena tykkäsin uida.

N30

Siksi ettei hukkuisi, jos joutuu veteen.

Vierailija
152/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N30

Siksi ettei hukkuisi, jos joutuu veteen.

Ja meinaat, että se opitaan koulussa? Ne ketkä tykkäävät uida uivat kyllä vapaa-ajallaan ja taas uimataidottomille koulun uintitunneista jää vain traumoja.

Vierailija
153/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jahas, mun tyttö kävi yläkoulun ennen koronaa, ja ihan samanlaista oli meno sillonkin. Ei se teiniahdiatus koronaan liity.

Näinpä. 90-luvulla jo pinnasin uinnista kaikilla mahdollisilla tekosyillä. En uinut yläasteen liikuntatunneilla kertaakaan, eikä siihen mitään koronaa tarvittu.

Vierailija
154/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N30

Mä mietin samaa. Olin lapsena taitava uimari ja kävinkin usein uimahallissa, rannalla ja mökillä uimassa. Aikuisena en ole uinut kuin muutaman kerran enkä ihan äkisti keksi tilannetta, jossa uimataitoa yhtäkkiä tarvittaisiin.

Minäkin muuten lintsasin yläasteella uintitunnit, kun en halunnut olla alasti koulukavereiden edessä.

N33

Vierailija
155/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te boomerit (1992 syntyneet ja vanhemmat) ootte itse opettaneet teiniä häpeämään kroppiaan. Tästä syystä syömishäiriöisiä on nyt enemmän kuin koskaan mikä on myös syynä siinä, miksi teineissä on niin paljon ylipainosia. Ootte opettaneet niille, että naisen pitäisi painaa alle 45kg koko ikänsä ja kun teini-iässä ne muodot kehittyy ja paino nousee, niin tytöt alkaakin häpeämään sitä omaa kehittymistään. Todella surullista.

Aivan naurettavaa pelleilyä tämäkin puhuminen yläkoulun uimaopetuksesta

Vierailija
156/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun minä olin yläasteella 10 vuotta sitten meidän ope tekikin näin. Kaikkien piti uida, mutta sen sai suorittaa milloin halusi siinä sen yhden tietyn kuukauden aikana. Oli tietyt asiat mitkä piti tehdä. Uida aina joku tietty matka tietyllä tyylillä. Olikohan selkää, koiraa ja kroolausta ja lisäksi joku sukellusjuttu. Koulussa piti sitten esittää kuitti ja huoltajan allekirjoittaa lappu, että tehtävät on suoritettu.

Vierailija
157/182 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku voisi luulla, että tekisi nuorille hyvää liikkua monipuolisesti, tutustua moniin lajeihin ja oppia jopa hengen pelastavia taitoja, mutta kai se on jotain fossiloitunutta boomeriajattelua.

Vierailija
158/182 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö Suomeen voisi viimeinkin saada yksityispukuhuoneita ja -suihkuja? Nykyiset isot cissujen oletettuja tarpeita varten rakennetut "naisten" ja "miesten" massapukuhuoneet ovat erityisesti vähemmistöjen kannalta ahdistavia.

Nostetaan kaikilta veroprosenttia pari pykälää, niin alkaa olla rahaa massiiviseen julkiseen rakentamiseen ja remontointiin mitä tuo vaatisi.

Vierailija
159/182 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavien lasten painajainen = koulun liikuntatuntien uinnt

Vierailija
160/182 |
18.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syntynyt 70-luvulla ja jo minun aikaN ylä-asteella ei uinut juuri kukaan