Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työterveystarkastus ja kohonneet maksa-arvot

Vierailija
16.05.2022 |

Miten lääkäri tämän asian on kanssanne käsitellyt, te joilla on maksa-arvoissa ilmennyt jotain? Mitä on kysellyt? Entä jatkotoimenpiteet?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
2/30 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkä itse ole kiinnosyunut ihan itseäsi varten arvoistasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on sairaiden paratiisi.

Vierailija
4/30 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla olivat maksa-arvot koholla ihan kun söin luontaistuotteita. Maksa ei rakasta sitä, että syö luontaistuotteita ja juo ylenmäärin yrttiteetä.

Vierailija
5/30 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvot palautuu normaaliksi kun olet 2 kuukautta ilman alkoholia.

Vierailija
6/30 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainosta, nousee helposti liialla syömiselläkin. Itsellä laski normaaliin, kun lisäsin liikuntaa, vaikka en laihtunut.

Vierailija
7/30 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla olivat maksa-arvot koholla ihan kun söin luontaistuotteita. Maksa ei rakasta sitä, että syö luontaistuotteita ja juo ylenmäärin yrttiteetä.

Syön joitain lisäravinteita. Esim. hiustenlähtöä ehkäisevä valmiste jossa lähinnä eri vitamiineja ja jotain hirssiuutetta, lisäksi omega3, maitohappobakteerit ja C-vitamiini+spirulina. Ei kai nuo voi maksa-arvoihin vaikuttaa? En siis ole mittauttanut arvoja, mutta elintapojeni (alkoholi sekä mättöruoka, jotka ovat johtaneet lihomiseen ja vyötärölihavuuteen) johdosta niiden on pakko olla koholla 😥 Lääkkeitä en säännöllisesti käytä.

Ap

Vierailija
8/30 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai niin nuo yrttiteet... Pitäisikö nekin muka lopettaa? Rakastan juoda iltateetä, ja käytän myös esim. Uniteetä, Antistress-teetä ja nyt aloitan detox-teen. 

Ap

Vierailija
9/30 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvamaksa.

Vierailija
10/30 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön joitain lisäravinteita. Esim. hiustenlähtöä ehkäisevä valmiste jossa lähinnä eri vitamiineja ja jotain hirssiuutetta, lisäksi omega3, maitohappobakteerit ja C-vitamiini+spirulina. Ei kai nuo voi maksa-arvoihin vaikuttaa? En siis ole mittauttanut arvoja, mutta elintapojeni (alkoholi sekä mättöruoka, jotka ovat johtaneet lihomiseen ja vyötärölihavuuteen) johdosta niiden on pakko olla koholla 😥 Lääkkeitä en säännöllisesti käytä.

Ap

Alkoholi ja mättö todennäköisesti nostavat maksa-arvojasi, mutta noilla hiustenlähtöä ehkäisevillä valmisteilla ei ole yhtään mitään vaikutusta, joten ihan turhaan kuormitat maksaasi myös niillä. Omega-3, maitohappo, C-vitamiini ja spiruliina eivät vaikuta yhtään mitenkään hiustenlähtöön :-DDD

Vierailija
11/30 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Alkoholi ja mättö todennäköisesti nostavat maksa-arvojasi, mutta noilla hiustenlähtöä ehkäisevillä valmisteilla ei ole yhtään mitään vaikutusta, joten ihan turhaan kuormitat maksaasi myös niillä. Omega-3, maitohappo, C-vitamiini ja spiruliina eivät vaikuta yhtään mitenkään hiustenlähtöön :-DDD

En niin väittänytkään. Mutta en ymmärrä, miten tuo hiuslisäravinne voisi maksa-arvoihin vaikuttaa. Kuten kerroin, siinä on lähinnä vitamiineja ja hivenaineita. 

Ap

Vierailija
12/30 |
16.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pomo sanoo, pitääkö selittää noita luontaistuotejuttuja, vai sanonko suoraan, että kalja maistuu?

Vierailija
13/30 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et siis ole vielä käynyt verikokeessa vaan etukäteen pelkäät, että arvot ovat koholla? Pelkäät kasvojesi menetystä, mutta et ole huolissasi terveydestäsi? Nythän on viime aikoina paljon uutisoitu siitä, miten rasvamaksa on uusi kansansairaus, ja yleinen syy siihen on (vyötärö)lihavuus, ei läheskään aina alkoholi. Kuitenkin jos on lihava, alkoholi on vielä suurempi riski.

Jos terveys huolettaa, mieti elintapojasi ja tee jonkinlainen ryhtiliike. Alkoholi pois tai ainakin vähemmäksi, lisää liikuntaa ja ruokavaliotakin kevyemmäksi, sokeria ja muuta pois ja paljon kasviksia tilalle. Samalla voit jättää sen C-vitamiininkin purkista ottamatta, parempi se on saada ravinnosta.

Vaikka olisit huolissasi vain siitä, mitä työterveydessä niistä arvoista sanotaan – eli pelkäät joutuvasi häpeämään –, silloinkin kannattaa tehdä em. asioita. Mutta entä jos menisit nykyisine elintapoinesi verikokeeseen ja sen jälkeen tekisit muutoksia elintapoihin ja sitten uudelleen verikokeeseen, jotta konkreettisesti näkisit, miten syömiset ja liikkumiset ja juomiset arvoihin vaikuttavat? Voisi ehkä tulla mieleen myös se terveys, jota kannattaa vaalia, eikä vain häpeän pelko.

Vierailija
14/30 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia Alat-arvoja teillä on ollut?

Onko selvinnyt, mistä kohonneet arvot ovat johtuneet?

Minulla on ollut nyt toistuvasti Alat yli 200. En edes käytä alkoholia eikä ylipainoakaan.

Vierailija
15/30 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pomo sanoo, pitääkö selittää noita luontaistuotejuttuja, vai sanonko suoraan, että kalja maistuu?

Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta eivät kai pomolle kenenkään yksityiskohtaiset terveystiedot millään lailla kuulu!?

Vierailija
16/30 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla niitä nosti minipillerit.

Vierailija
17/30 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai niin nuo yrttiteet... Pitäisikö nekin muka lopettaa? Rakastan juoda iltateetä, ja käytän myös esim. Uniteetä, Antistress-teetä ja nyt aloitan detox-teen. 

Ap

JOS sulla on maksa-arvot koholla, niin ÄLÄ JUO MITÄÄN DETOX-teetä!!!!!!!!

Vierailija
18/30 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut nyt toistuvasti Alat yli 200. En edes käytä alkoholia eikä ylipainoakaan.

Mulla oli alat noin 100 ja johtui varmaan aluksi nutriletin käytöstä ja kun lopetin tuon ja jatkoin laihdutusta ruokavaliolla niin maksa-arvo vain nousi. Sain laskemaan normaaliksi alkamalla syödä taas perunaa, leipää yms. minkä olin jättänyt kokonaan pois. Lasku normaaliksi sadasta tapahtui alle kuukaudessa. Tai siis mulla oli labrat alle kuukauden välein ja muutos tapahtui sinä aikana. Mutta noiden arvojen vuoksi jouduin kaikkiin maksakokeisiin ja maksan ultraukseen jne. Ei mitään vikaa. 

Vierailija
19/30 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi johtua sappiongelmista. Onko vatsakipuja ruokailun jälkeen?

Vierailija
20/30 |
17.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino nostaa maksa-arvoja