Työterveystarkastus ja kohonneet maksa-arvot
Miten lääkäri tämän asian on kanssanne käsitellyt, te joilla on maksa-arvoissa ilmennyt jotain? Mitä on kysellyt? Entä jatkotoimenpiteet?
Kommentit (30)
Ei ne terveystiedot työnantajalle tai pomolle mene. Vain rasti ruutuun, onko työkykyinen vai ei.
Maksa-arvoja ei käsitelty mitenkään erityisesti, mutta laitettiin ylävatsan ultraan, jossa löytyi sappikivet. Sitä en tiedä, minkä verran ne selittävät nousseita maksa-arvoja.
Ylipaino, alkoholi, lisäravinteet, koronarokote syynä? Maksasairauksia on raportoitu piikkeihn/sheddingiin liittyen.
Kohonneiden arvojen taustalla voi olla rasvamaksa tai ylipaino. Hoikallakin voi olla rasvamaksa. Myös lääkkeet ja jotkut sairaudet. Ei todellakaan vain alkoholi.
Jos arvot ovat toistuvasti koholla eikä tietoa miksi niin jatkotoimet ovat maksan kaikututkimus, magneettikuva ja viimeisenä maksan koepala jos nämä eivät anna tarpeeksi selvyyttä.
Tavalliset vitamiinit ovat ihan ok järkevästi käytettynä. Yrtit ja luontaistuotteet saattavat nostaa, samoin reilu proteiinipatukoiden ja jauheiden käyttö.
Minulla on kohonneet maksa-arvot aika reippaasti. Niitä seurataan. Jonkun verran ne nyt laskivat, kun kolesterolilääkettä vaihdettiin, kun vaadin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne terveystiedot työnantajalle tai pomolle mene. Vain rasti ruutuun, onko työkykyinen vai ei.
Maksa-arvoja ei käsitelty mitenkään erityisesti, mutta laitettiin ylävatsan ultraan, jossa löytyi sappikivet. Sitä en tiedä, minkä verran ne selittävät nousseita maksa-arvoja.
Meillä menee sairausloman syy työnantajalle, tämä on aina ihmetyttänyt itseäni. Mielestäni pitäisi riittää rasti onko työkykyinen vai ei. -sivusta
Kuljetusaloilla on tarkat mittaukset alkoholin ja lääkkeiden suhteen. Esim.lentäjät, linja-autokuskit,rekkakuskit, junankulj. Pakkolomaa tai potkut jos liikaa alkoa. Näin se pitääkin olla.
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino, alkoholi, lisäravinteet, koronarokote syynä? Maksasairauksia on raportoitu piikkeihn/sheddingiin liittyen.
En ole ottanut koronarokotteita. Sairastanut lievän koronan syksyllä.
Ap
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia Alat-arvoja teillä on ollut?
Onko selvinnyt, mistä kohonneet arvot ovat johtuneet?
Minulla on ollut nyt toistuvasti Alat yli 200. En edes käytä alkoholia eikä ylipainoakaan.
Voi johtua sappiongelmista. Onko vatsakipuja ruokailun jälkeen?
ei heti ruokailun jälkeen, lievää kipua tai paineen tunnetta on kuitenkin välillä. Eikö sappivaivat nostaisi muitakin maksa-arvoja?
Mulla nousi maksa-arvot sytostaattien ja tulehduskipulääkkeiden käytön vuoksi. Jouduin lopettamaan kipulääkkeet ja arvot laskivat taas normaaleiksi.
Itsellä on ollut arvot koholla 7 vuotta. Eipä tuo lääkäreitä erityisesti kiinnosta. Ei edes, vaikka viime syksynä tuo yksi arvo oli noussut reilusti korkeammaksi kuin aiemmin. Mitään jatkokontrolleja ei ole sovittu. Kohollaan on myös verenpaine, kolesteroli- ja kihtiarvot. Olen alle 40-vuotias n, jolla ylipainoa n. 20 kg, alkoholia en käytä. Täytyy hakeutua toisen lääkärin vastaanotolle.