Voiko esimiehelle kertoa työkaverin negatiivisuudesta? Kun en kerta kaikkiaan enää jaksaisi kuunnella sitä valitusta ja ankeutta
Kyseessä asintuntijatyössä oleva henkilö, jonka kanssa jokainen yhteinen päivä vie kaikki voimat. Mitään positiivista ei koskaan tule hänen suustaan, vain pelkkää oman työnsä tai johdon haukkumista.
Hänenkin paikkansa joku nuori ottaisi ilolla ja varmasti innostuneena suhtautuisi erilaisiin mahdollisuuksiin. Pahinta on, etten oikein tiedä mikä tämän ihmisen osaamisen anti on organisaatiolle. Hän ahkerasti kyllä kritisoi kaikkia muita ja kaikkea mitä yritetään tehdä. Ikään kuin siitä hänelle maksettaisiin.
Muut työyhteisössä keskittyvät tekemiseen ja ovat usein innostuneena tarttumassa haasteisiin, kehittävät itseään ja miettivät ratkaisuja.
Olen kuunnellut häntä ymmärtävästi ja kannustavasti nyt 5 vuotta. En kerta kaikkiaan enää jaksa. En yleensä puhu työkavereista selän takana toiselle työkaverille. Jos puhun, niin hyvää. Se on minulle tietynlainen periaate. Mutta minulta alkaa loppua voimat tämän ihmisen kanssa.
Kertokaa esimiehesasemassa olevat tai johtajat, mitä minulta alaisena toivoisitte tässä tilanteessa?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, mietitkö koskaan, miksi ko työkaveri haluaa juuri sulle niin paljon negatiivista jauhaa?
Koska AP suostuu kuuntelemaan. Ap, pistä rajat. Sinua käytetään hyväksi. Sano suoraan, että et jaksa enää kuunnella etkä pysty auttaa. Kysy, onko hän mahdollisesti masentunut, jos haluat jollain tavalla auttaa. Ota etäisyyttä.
Niinpä, koska hän suostuu kuuntelemaan, kenties vielä myötäilee puhujaa sanoin, elein, ilmein, kiltteyttään.
Jääkö ne työt nyt sitten tekemättä? Käyttäytyvän puutteellisuuden piikkiin ja focus siihen työhön. Ainahan sitä valitettavaa riittää, jos asioista on koko ajan tekemässä numeroa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ihminen ei kestä kritiikkiä itse. Olen miettinyt usein sanovani hänelle jotain nasevaa, mutta luulen sen johtavan siihen, että hän alkaa haukkua minuakin muille. Todennäköisesti tekee sitä jo. Koska aina kun joku sanoo hänelle jotain palautetta, hänellä pitää sitä puida aikansa muille haukkuen tämä palautteen antaja.
Meillä on eri esimiehet ja ne ovat etäisiä. Jos kerron tästä puolesta hänessä, se saattaa todella yllättää esimerkiksi hänen oman esimiehensä. Monissa tilanteissa kasvotusten johtajien kannsa hänellä on ikään kuin naamari päällä. Ankea asenne alkaa saman tien kun virallinen palaveri ohi.
Siksi mietin riskiä, että annan itsestäni kuvan seläntakana puhujana. Mutta toisaalta, jos minulta kysytään seuraavassa työhyvinvointikartoituksessa omaa vointiani, niin sittenhön siihen kai odotetaan rehellistä vastausta.
Älä sano mitään nasevaa. Sano suoraan lempeästi mutta päättäväisesti, miten paljon hänen negatiivisuutensa kuormittaa sinua, etkä valitettavasti pysty auttamaan.
Ap
Olet sellainen kiva kaikkien kaveri, joka pyrkii koko ajan tekemään kaikkensa, että muilla on kiva olo ja yrität miellyttää kaikkia? Varma tapa kuluttaa itsensä loppuun. Kaikki ihmissuhteet on kahden kauppa, joissa tulisikin aina miettiä pelkän yhden osapuolen syyttelyn sijaan olisikohan muissakin jotain vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ihminen ei kestä kritiikkiä itse. Olen miettinyt usein sanovani hänelle jotain nasevaa, mutta luulen sen johtavan siihen, että hän alkaa haukkua minuakin muille. Todennäköisesti tekee sitä jo. Koska aina kun joku sanoo hänelle jotain palautetta, hänellä pitää sitä puida aikansa muille haukkuen tämä palautteen antaja.
Meillä on eri esimiehet ja ne ovat etäisiä. Jos kerron tästä puolesta hänessä, se saattaa todella yllättää esimerkiksi hänen oman esimiehensä. Monissa tilanteissa kasvotusten johtajien kannsa hänellä on ikään kuin naamari päällä. Ankea asenne alkaa saman tien kun virallinen palaveri ohi.
Siksi mietin riskiä, että annan itsestäni kuvan seläntakana puhujana. Mutta toisaalta, jos minulta kysytään seuraavassa työhyvinvointikartoituksessa omaa vointiani, niin sittenhön siihen kai odotetaan rehellistä vastausta.
Ap
Älä sano mitään nasevaa. Sano suoraan lempeästi mutta päättäväisesti, miten paljon hänen negatiivisuutensa kuormittaa sinua, etkä valitettavasti pysty auttamaan
Ihan se ja sama mitä tuollainen pahanilmanlintu sinusta puhuu, jos puhuu. Mitä väliä? Arvostatko hänen mielipiteitään?
Meneehän siinä päivä pilalle valituksia kuunnellessa. Olin työpaikassa jossa yksi pomo kävi päivän alkajaisiksi haukkumassa jonkun työntekijän. Ja ihan ilman mitään syytä. Tilanne kärjistyi kun haukuttavaksi valikoitui yksi ja sama uusi työtekijä. Viikon hakkumiskuurin jälkeen kaveri kahvipöydässä kertoi ettei töistä oikein tule mitään kun joka aamu haukutaan pystyyn. Sanoi lähtevänsä muualla töihin.
Menimme joukolla tämän pomon huoneeseen, kuusi meitä oli, ja vedimme oven kiinni. Arvasi miksi olimme tulleet. Aluksi uhitteli ja vähätteli tapahtunutta. Selitti lopulta, että ei saa päivää käyntiin jos ei saa haukkua jotakuta. Haukkumiset loppui siihen. Ehkä syynä oli se, että sanoimme vievämme asian ylempään portaaseen jos se jatkuu.
Miten olet jaksanut 5 vuotta olla ottamatta tuota kenenkään kanssa puheeksi?
Tuskin olet ainoa ajatuksinesi. Muilla todennäköisesti on enemmän keinoja jaksaa tilanteessa. Ehkäpä he ovat jakaneet työpaikan ongelmia keskenään ja esimiehenkin kanssa ja todenneet, että Sinä ap, pärjään erittäin hyvin tuon työyhteisön ankeuttajan kanssa. He ovat siten tukeneet toinen toisiaan kestämään ja jättäneet ankeuttajan tsemppaamisen sinun vastuullesi, koska sinulta se sujuu niin hyvin.
Saako esimiehelle mennä sanomaan ylipirteästä työntekijästä? Joka kassalla takanani istuessaan vie minun voimani, kun pitäisi keskittyä asiakkaisiin, kuunnella hälyt ja lasten kitinät ympärillä, ja vielä sen tauoton pirteä höpötys asiakkaille. Siis se imee minusta mehut. Vai voisiko vain vaihtaa kassapaikkaa...
Vai esimiehelle kantelemaan, kun työkaveri ei ole kiva. Anna mun kaikki kestää!
Vierailija kirjoitti:
Vai esimiehelle kantelemaan, kun työkaveri ei ole kiva. Anna mun kaikki kestää!
Tämän takia hakeuduin esimiestehtävistä muihin hommiin, ei jaksa toimia aikuisten ihmisten lastentarhariitojen setvijänä.
Me käytiin lopulta koko osasto valittamassa negatiivisesta työntekijästä.
On alusta asti ollut aivan loputtoman negatiivinen: kaikki on tyhmää ja vaikeaa, valittaa ja marisee. Kuluttaa kaikki voimat.
Pahinta on kun hän kieltäytyy opettelemasta töitä (ei edelleenkään osaa, vaikka on ollut jo pari vuotta töissä), inttää vastaan ja sen vähän mitä tekee, hän tekee väärin.
Aivan mahdoton tapaus. Pomo ei kuitenkaan hennonnut irtisanoa, niin nyt tämä on vakkari. Muut osastolta etsivät uusia töitä ja uudet lopettavat koeajalla.
Rasittava tapaus. Omalla kohdallani on sellainen periaate että kenestäkään muusta kuin itsestä ei puhuta työnantajalle ei varsinkaan mitään negatiivista. Mielummin ollaan sanomatta mitään. Työnjohtajan kuuluu olla niin ammattitaitoinen että hän huomaa asiat. Yleensäkkään työnantajalle ei puhuta muuten kuin sitten kun on työhön liittyvää asiaa. Hänen kanssaan ei kaveerata eikä käydä kalassa tms
Ap. Olisi reilumpaa, jos sanoisit tälle työkaverille, että et jaksa kuunnella hänen kitinäänsä. Kerro vielä, että sinä haluat paneutua työhösi. Ei esimies tee tuolle asialle mitään, koska ei kuulu hänelle. Miksi sinä välität jonkun valituksista, kun itse tykkäät työstäsi.
No mutta onpas täällä todella ikäviä kommentteja, ilmeisesti teillä ei ole aavistustakaan tuon tyyppisestä työkaverista. On olemassa ihmisiä ketkä ovat perusluonteeltaan kovin negatiivisia, valittavat joka asiasta, kaikki uusi lytätään, kaikki muut ovat väärässä ym. Itsellä oli tiimikaverina tällainen henkilö vuoden ja esihenkilölleni sanoin etten toista vuotta jaksa hänen kanssaan, tämä henkilö todellakin imi itseensä energiaani antamatta mitään takaisin ja olin työpäivän jälkeen todella väsynyt. Olin väsy muutenkin,puoliso oli kuollut loppukesästä ja sitten tämä ihminen....ei raskaampaa työvuotta ole ollut. Ehkä te ilkkujat olette itse niitä työpaikkakiusaajia.
Meillä tiimissä samanlainen ankeuttaja. Useampi meistä sanoi asiasta pomolle, ja tämä valittaja sai suullisen varoituksen. Pari kuukautta auttoi, sitten lipsui takaisin vanhaan virteensä. Ei auta kuin valittaa uudelleen, niin saa kirjallisen varoituksen ja lopulta kenkää.
Huvittavaa on, ettei itse tajua tätä. Yksi rohkea hänelle sanoi asiasta, tämän jälkeen saimme me muut kuulla kuinka tämä sanoja on kateellinen hänelle ja ties mitä muuta... Ei kertakaikkiaan osaa katsoa peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Jos työtä on mahdollista tehdä etänä, niin eikö toimistossa ole silloin mahdollista suojata kuulonsa? Vastamelukuulokkeet peliin, ei sen työkaverin juttuja ole mikään pakko kuunnella oman mielenterveytensä kustannuksella.
Miksei tuosta esimiehellekin voisi varovaisesti sanoa. Että työyhteisössä on jäsen, joka imee toisista työntekijöistä kaiken energian ja kylvää ympärilleen ankeutta ja negatiivisuutta. Kyllähän tuo vaikuttaa ihan kaikkiin, jotka joutuvat hänen vaikutusalueellaan töitä tekemään.
Pomolle kerrot että joku "kylvää ankeutta"? Voiko mennä kertomaan myös miten ei jaksa työkaverin tyhmiä kahvipöytäjuttuja tai tekopirteyttä? "Imee energian" ei ole esimiesasia. Mitä jos sanoisit suoraan työkaverille ettet jaksa valitusta turhista asioista, tai kehoita tekemään aloitteita ylemmäksi jos on jokin valittamisen aihe. Sitten kieltäydyt kuuntelemasta muita kuin työasioita.
Vierailija kirjoitti:
No mutta onpas täällä todella ikäviä kommentteja, ilmeisesti teillä ei ole aavistustakaan tuon tyyppisestä työkaverista. On olemassa ihmisiä ketkä ovat perusluonteeltaan kovin negatiivisia, valittavat joka asiasta, kaikki uusi lytätään, kaikki muut ovat väärässä ym. Itsellä oli tiimikaverina tällainen henkilö vuoden ja esihenkilölleni sanoin etten toista vuotta jaksa hänen kanssaan, tämä henkilö todellakin imi itseensä energiaani antamatta mitään takaisin ja olin työpäivän jälkeen todella väsynyt. Olin väsy muutenkin,puoliso oli kuollut loppukesästä ja sitten tämä ihminen....ei raskaampaa työvuotta ole ollut. Ehkä te ilkkujat olette itse niitä työpaikkakiusaajia.
Täällähän on kommentteja laidasta laitaan. Mitä odotit? Että kaikki ovat samaa mieltä? Oletko samanlainen työpaikalla? Että pitää olla yhdenlainen ja kaikkien pitää olla samaa mieltä kaikesta?
Ongelma on nykytyössä kun kaikkea pitää tehdä yhdessä. Työtehtävien kannalta pitää tietenkin tehdä yhteistyötä ja kokoustaa käytännöistä mutta tällöin pitää pysyä tiukasti asiassa ja sallia valitus ja pyytää konkreettisia parannusehdotuksia. Siinä selviää onko kyseessä turha vai tarpeellinen valitus.
Vierailija kirjoitti:
Ap
No mikäs tämä aloitus on, jos ei "selän takana puhumista"? 5 vuotta samassa työssä ja työpaikassa on pitkä aika. Ehkä se toinen ihminen kokee sinut luottamuksen arvoiseksi 5v. tuttavuuden jälkeen ja jakaa ajatuksensa sinulle siksi?
Olet häijy, kun et kerro suoraan, että hän on erehtynyt ja sinä oikeasti halveksit häntä ja haluat hänen muuttuvan sellaiseksi ihmiseksi, mikä miellyttäisi sinua. Tai ehkä oikeastaan vaan pois sieltä? Tai haukut ja mustamaalaat toisen työntekijän, koska itsetuntosi on niin heikko ja toimit kuin 5-v. prinsessa: "näytän kauniimmalta itse, kun teen muista ympärilläni rumia surkimuksia".
Olen kuunnellut häntä ymmärtävästi ja kannustavasti nyt 5 vuotta.
Tässä on se ongelma. Mieti, millaiset rajat tuohon touhuun haluat luoda. Ei sun tarvitse esittää ylintä ystävää, välit voivat olla myös jämptin asialliset. Toki tuollaiset henkilöt ovat usein ns. koukussa ilmaisiin terapeutteihinsa ja pöyristyvät, kun lyödäänkin lappu luukulle. Mutta se hänen on käsiteltävä itse. Ja jos se johtaa siihen, että puhuu susta pahaa muille, niin onko hänellä siellä sun työpaikalla (sosiaalista) vaikutusvaltaa, vai tiedetäänkö hänet muidenkin toimesta lafkan hapannaamana? Jos on kyse jälkimmäisestä, niin siinähän sitten mäyhää. Siihen voi toki puuttua myös esimiehen keinoin. Jos taas ko. ankeuttajalla on oma kuppikuntansa, niin sitten varmaan miettisin jo työpaikan vaihtoa.
Mutta aloituksesi perusteella vaikuttaa, että kyseessä on yksinäinen ja epäsuosittu henkilö, jolle on tarpeen luoda terveet rajat ja lopettaa huonon käytäksen (=negatilityksen) enabloiminen.