Hain yhteishaussa lukioon, nyt kaduttaa
Oon ollu aina suht hyvä koulussa, nyt keskiarvo 9.2. Hain kevään yhteishaussa lukioon, ihan kuin kaikki miun odottikin tekevän. Vasta nyt tajusin, ettei se ookkaan se mitä MINÄ haluan, vaan se mitä muut minulta odottaa. Olen jo valmiiksi uupunut, koska minulla on paljon käsittelemättöämiä ongelmia mm. perheasioissa. Olen nyt 16-vuotta mennyt eteenpäin tyylillä "kun ei pysähdy, ei tarvitse kohdata ja käsitellä ongelmia". Olen ihminen, joka ei jaksa melankolisuutta ja olisin mieluummin iloinen ja pirteä. Nyt tilanne on se, että pitäisi varmaan oikeasti hankkia ammattiapua ja käsitellä nämä ongelmat. Nykyinen arki vaan on sellaista ettei ole varaa tai aikaa masentua, kun se lukiokin alkaa syksyllä. Jos ei olisi pidentynyttä oppivelvollisuutta, pitäisin välivuoden, jolloin käsittelisin ammattilaisen kanssa nämä miun ongelmat ja päättäisin mikä on se tulevaisuus mitä minä haluan.
Voiko kesken lukion vaihtaa amikseen?
Kommentit (74)
Lukio on hyvä vaihtoehto sinulle, jos haluat vielä pohtia tulevaisuuttasi. Omilla ainevalinnoillasi pystyt vaikuttamaan hyvin paljon siihen, kuinka raskasta opiskelu on.
Voi vaihtaa. Alatarjonta on syksyllä vain pienempi. Juttele oposi kanssa.
Ainoa hyvä syy hakea amikseen on se, että haluat nimenomaan olla putkenrassaaja tai pullanpyöräyttäjä. Oppivelvollinenkin voi olla saikulla.
Millään tavalla ei itseä siis kiinnosta opiskelu varsinkaan lukiossa. Sukulaisislta tulleet paineet sai minut itsenikin ajattelemaan, että lukio on ainoa oikea vaihtoehto. Menetänkö jotakn jos en menekkään lukioon?
Onhan tuo monta kertaa nähty, että vaikka olisi kympin oppilas peruskoulussa niin lukiossa numerot saattavat laskea kuin lehmän häntä koska aiheet ovat haastavampia.
Samoja aloja, mitä ammattikoulussa on, voi opiskella lukion jälkeen ammattikorkeakoulussa. Saat vain parempipalkkaisen työn.
Kevennä tahtia ja suorita lukio 3,5 vuodessa tai 4 vuodessa. Älä yritä liikaa. Olen iloinen, että oma poikani teki näin, osasi itse mitoittaa jaksamisensa. Meni vanhojentanssit ja penkkarit samassa tahdissa kuin muut, mutta jatkaa vielä puoli vuotta pidempään ja yrittää saada osa-aikatyötä
Jos tekisin juuri niinkuin itse haluan, pitäisin välivuoden, jolloin käsittelisin miun ongelmat ja sen jälkeen opiskelisin itseni nuoriso-ohjaajaksi. Ulkopuoliset paineet sai miut kuvittelemaan, että haluan lukioon ja sen jälkeen yliopistoon opiskelemaan varhaiskasvatustieteitä. Nyt on pieni kriisi, kun tajusin ettei se olekkaan se mitä haluan
Ap
Voi vaihtaa lukiosta amikseen, mutta muista, että lukion voi käydä myös neljässä vuodessa, jolloin tahti on paljon rennompi.
Vierailija kirjoitti:
Samoja aloja, mitä ammattikoulussa on, voi opiskella lukion jälkeen ammattikorkeakoulussa. Saat vain parempipalkkaisen työn.
Ja ammattikoulun jälkeen voi myös opiskella ammattikorkeakoulussa. Tai vaikka yliopistossa.
Voi vaihtaa. Lukion voi käydä myös 3,5 tai 4 vuoteen jolloin on vähemmän opiskeltavaa per jakso
Mietin myös, voiko samaan aikaan lukion kanssa opiskella oppisopimuksella nuoriso-ohjaajaksi?tai olisiko se edes käytännössä mahdollista?
Ap
Ota yhteyttä paikkaan johon haluat. Sieltä irtoo varmasti paikka. Voivat ottaa ylimääräisen, koska joku lopettaa tai jättää tulematta kuitenkin. Jos et tiedä mitä tekisit, niin mene sitten lukioon. Mutta jos tiedät alan mille haluat ei kannata lukion kautta kiertää.
Välivuosi olisi kyllä huono ratkaisu tuossa vaiheessa, parempi on pysyä jossain systeemissä kiinni. Hae apua ongelmiisi sitten koulun kautta heti sen alettua, tai yritä vaikka jo kesän aikana. Kaikkea hyvää sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Millään tavalla ei itseä siis kiinnosta opiskelu varsinkaan lukiossa. Sukulaisislta tulleet paineet sai minut itsenikin ajattelemaan, että lukio on ainoa oikea vaihtoehto. Menetänkö jotakn jos en menekkään lukioon?
Kyllä ja et. Siis periaatteessa ammattikoulusta voi hakea yliopistoonkin, mutta käytännössä vain 1% hakee. Eli kyllä se ammattikoulu yliopiston ovia hieman sulkee. Tästä voi olla haittaa, jos kiinnostut myöhemmin jostain alasta, mihin tarvitaan yliopistokoulutus. Toki aina voi mennä aikuislukioon jne. eli eivät ne ovet koskaan kokonaan sulkeudu, päätit sitten mitä tahansa, mutta opiskeluaika pitenee.
Vierailija kirjoitti:
Mietin myös, voiko samaan aikaan lukion kanssa opiskella oppisopimuksella nuoriso-ohjaajaksi?tai olisiko se edes käytännössä mahdollista?
Ap
Monessa aluksessa voi suorittaa kaksoitutkinnon. Eli osa tunneista on lukiossa ja suoritat lukion minimin. Ei sekään ole ihan kevyttä. Mutta vaihtelevempaa. Soita rohkeasti siihen kouluun mihin haluat. Ja selitä asiasi. He ovat siellä sinua auttamassa , vaikka et heidän oppilas vielä olekaan. Tuolla keskiarvolla mikä tahansa koulu ottaa sinut mielellään.
Lukion jälkeen voi opiskella amk:ssa vaikka yhteisöpedagogiksi. Se on vähän niin kuin nuoriso-ohjaaja, mutta korkeampi koulutus.
Ihan hyvin voit vaihtaa amikseen. Etenkin jos amiksessa keskeyttämisriski on mielestäsi pienempi. Nyky päivän amis on leikkiä ja laulua, joten käyt sen läpi ja kuittaat hyvät paperit itsellesi mielummin kuin otat itsetuntoosi kolhun keskeyttämällä lukion.
Amis-papereilla sinulla on oikeus hakea opiskelemaan sekä ammattikorkeaan että yliopistoon, toki jälkimmäiseen pääsy on haastavampaa ilman lukiopohjaa. Tai sitten voit opiskella itsellesi toisen ammattikoulututkinnon, kun suunnitelmat kirkastuvat.
Tai sitten teet, kuten monet muut meistä. Tajuat + 30-vuotiaana, että tässähän ehtii vielä vaikka mitä ja alat alanvaihtaja-aikuisopiskelijaksi. Sinulla on vielä aikaa opiskella vaikka mitä, teet nyt ratkaisut sillä ajatuksella, että mikä estää parhaiten sen, etten luiskahda syrjään.
Tuosta lukiosta amikseen vaihtamisesta en tiedä, mutta tsemppiä!