Eläkeläisten välinen henkinen väkivalta - mistä apua?
Kyseessä riitaisa pariskunta ikää 70+. Riitoja ollut vuosikymmeniä, mies jätti aikoinaan perheen hoitamisen vaimon niskoille, mistä vaimo ilmeisesti katkeroitunut. Hän vaikuttaa ko s tavan miehelleen nalkuttamalla, häpäisemällä, nolaamalla, vähättelemällä ja rajoittamalla tämän kontakteja ulkomaailmaan.
Miehen fyysinen toimintakyky on alentunut sairastelun takia, ja vaimo tuntuu käyttävän hänen puolustuskyvyttömyyttään hyväkseen. Vaimo revittelee miehensä puutteilla julkisesti, esim. kahvi läikkyy parkinsonin takia tai kävely on hidasta ja tökkivää. Myös intiimit asiat retostellaan. Nainen nauraa kovaan ääneen ja pilkkaa miestä muiden kuullen kömpelöksi ja tyhmäksi, jota saa aina hävetä ja joka ei osaa mitään. Mies opiskeli nuorena tohtoriksi saakka, eli ei ole mikään vajaamielinen. Mies katsoo vaan hiljaa maahan ripityksen aikana.
Kukaan läheisistä ei kehtaa puuttua tähän kuvioon, ollaan vaan vaivaantuneina hiljaa. Mies kertoi mulle kahden kesken, että olisi mukava seurata maailman tapahtumia, mutta vaimo on laittanut heidän tietokoneensa ja tablettinsa salasanan taakse, ja on kieltänyt miestä edes yrittämästä avata niitä. Miehellä on vanha näppäinpuhelin, vaimo vaati ettei saa olla älypuhelinta, koska mies ei osaa sellaista käyttää, on niin typerä.
Mä en voi seurata tätä enää vierestä. Henkinen väk i v alta on aivan selvää ja mies vaikuttaa masentuneelta. Mistä voisi lähteä hakemaan apua? Miten miestä voisi motivoida avun hakemiseen? Vaimo kieltää ja yrittää aivan varmasti estää sen, samoin hänellä on ilmiömäinen kyky valehdella tarvittaessa esim. sossuille, jos tekee huoli-ilmoituksen. Saattaa jopa kiristää miehensä mukaan valehtelemaan ja esittämään, että kaikki on kunnossa.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa nauhottaa sen eukon räkytystä.
Mihin sitä voi käyttää, jos on salaa nauhoittanut?
Salakuuntelukäräjillä, jossa on itse epäiltynä.
Vierailija kirjoitti:
Lisätietoa ja neuvoja löytyy esim täältä:
Kiitos tästä linkistä! Ja mullekin kommentoineille. Minä olen vasta lähiaikoina saanut käsityksen, miten vakavasta tilanteesta on kyse, enkä aio sitä katsella. Pariskunnalla on useampi aikuinen lapsi, joista kukaan ei puutu millään lailla asiaan. Isä ja äiti ovat kuulemma aina olleet tuollaisia. ap
Mies voi myös omasta vapaasta halusta haluta olla tuossa suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tutulta. Meidän suvussa tuota on jokaisessa sukupolvessa äidin puolelta.
Nii'in, mistäköhän johtuu.. Nyt tasataan ne kaikki vuosien varrella kärsityt pettämiset ym.sikailut mitä miehet on tehneet.
Kannattais tasata vähän aikaisemmin lähtemällä lätkimään. Puolet avioliitoista päättyy eroon eikä niissä lopuissakaan puolessa ole mikään pakko kituuttaa.
No, parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Näin ilmeisesti se toinen 50% ajattelee.
Mainittiin vain että mies on tohtori ja häntä haukutaan vajaaksi. Mikä koulutus sillä muijalla sitten on?
Kyllä ennen oli kaikki paremmin, kun ei pikkuasioiden vuoksi erottu.
Lapset varmaan tuntevat tilanteen ja sen taustat paremmin. En ole aivan varma, onko ap:lla oikea kokonaiskuva tilanteesta. Onko mies millään lailla edes ilmaissut halun lähteä suhteesta? Hänhän on siihen täysin vapaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on täysin mahdollista. On myös mahdollista, että mies ei ole oikeasti masentunut, vaan vapaaehtoisesti mukana ja esittää minulle uhria. Hän saattaa nauttia kun saa minulta huomiota jutuillaan, mm. se tietokone salasanan takana. Mikäänhän ei estäisi miestä hankkimasta älypuhelinta, jos hän päättäisi niin. Vaimoa ärsyttää selvästi, jos osoitan mitään empatiaa miestä kohtaan. Mies voi tajuta tämän, ja käyttää minua "a-seena" ja välineenä veetuillakseen vaimolleen. Eli molemmat ovat yhtä syyllisiä.
Tai sitten mies on oikeasti alakynnessä ja pelkää tosissaan naista. Kulissien takana voi olla vielä julmempaa. Tai kaikki on teatteria, en tiedä. Huoli-ilmoituskin voi kääntyä minua vastaan, minä olen joku höperö joka puuttuu onnellisen pariskunnan elämään, mies voi aivan hyvin esittää kantansa näin. Mutta kun en tiedä kumpi skenaario meneillään.
ap
Sen nyt kuitenkin tiedän, etten minä halua olla osallisena tässä. En teatterissa esittämässä hiljaista hyväksyjää, mutten myöskään olla väkivallan mahdollistaja sivusta seuraajana.
Vierailija kirjoitti:
Toimintakyvyltään heikentyneelle Parkinson-potilaalle tuo lähteminen varmaan tosi helppoa olisikin.
Minä en suostuisi tuollaiseen teateriin., en yleisöksi, enkä näyttelijäksi. Hoitakoot lapsensa asian, mitä sinä siellä hyppäät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on täysin mahdollista. On myös mahdollista, että mies ei ole oikeasti masentunut, vaan vapaaehtoisesti mukana ja esittää minulle uhria. Hän saattaa nauttia kun saa minulta huomiota jutuillaan, mm. se tietokone salasanan takana. Mikäänhän ei estäisi miestä hankkimasta älypuhelinta, jos hän päättäisi niin. Vaimoa ärsyttää selvästi, jos osoitan mitään empatiaa miestä kohtaan. Mies voi tajuta tämän, ja käyttää minua "a-seena" ja välineenä veetuillakseen vaimolleen. Eli molemmat ovat yhtä syyllisiä.
Tai sitten mies on oikeasti alakynnessä ja pelkää tosissaan naista. Kulissien takana voi olla vielä julmempaa. Tai kaikki on teatteria, en tiedä. Huoli-ilmoituskin voi kääntyä minua vastaan, minä olen joku höperö joka puuttuu onnellisen pariskunnan elämään, mies voi aivan hyvin esittää kantansa näin. Mutta kun en tiedä kumpi skenaario meneillään.
ap
Yksityishenkilö voi tehdä Huoli-ilmoituksen nimettömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimintakyvyltään heikentyneelle Parkinson-potilaalle tuo lähteminen varmaan tosi helppoa olisikin.
Mikä ei esstä sitä että mies voi haluta jäädä suhteeseen.
Mitä se niiden eläkeläisyys tähän kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on rahaa, pystyy lähtemään. Voi olla, että vaimo huolehtii miehestään todella hyvin ja katkeruus ilmenee vain tilanteissa, joissa on ulkopuolisia paikalla. Mieskin saattaa olla tosi tyly hänestä huolehtivaa vaimoa kohtaan, kun muita ei ole paikalla.
Joo, jokaisesta huonosta avioliitosta kannattaa tehdä huoli-ilmoitus sossulle.
Terveisin, sossu-täti
Vierailija kirjoitti:
Joo, jokaisesta huonosta avioliitosta kannattaa tehdä huoli-ilmoitus sossulle.
Terveisin, sossu-täti
Naulankantaan, huoh. Ihmisillä on kummallisia käsityksiä sosiaalitoimen toimintamahdollisuuksista. Sosiaalityöntekijä voi keskustella ihmisten kanssa ja tuoda esille vaihtoehtoja. Apua on saatavilla jos mies haluaisi erota. Mitään taikakeinoa väkivaltaisen suhteen lopettamiseksi ei työntekijällä ole.
No, parempi myöhään kuin ei milloinkaan.