Millainen auto oli IFA? Muistan lorun "Osta IFA, auto paras
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Oletko paljonkin yli satavuotias?
Äippä kertoi että sen nuoruudessa oli ollut joku nuori mies jolla oli tuo IFA. Tytöt sille naureskelivat ja kertoivat tuota lorua. Ap
Enpä usko, että tuohon aikaan auton omistajille kovin paljoa naureskeltiin, oli se sitten vaikka IFA. Monellakaan ei ollut polkupyörää kummempaa kulkupeliä, mopon tai peräti moottoripyörän omistaja oli jo selvästi korkeammalla arvojärjestyksessä. Näin ainakin maaseudulla ja pikkukaupungissa, voi olla että Helsingin rikkailla oli silloinkin toinen meininki.
Haista sinä paska, meillä oli T-Foordi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko paljonkin yli satavuotias?
Äippä kertoi että sen nuoruudessa oli ollut joku nuori mies jolla oli tuo IFA. Tytöt sille naureskelivat ja kertoivat tuota lorua. Ap
Taas jäi yksi kiltti mies ilman...
Kyllä ennenmuinoinkin huonojen halpojen autojen omistajille naureskeli autottomatkin. Ifa oli aika vikainen ja heikko auto johtuen suuremmaksi osaksi huonoista materiaaleista eli materiaali pulasta. Itäsaksan seisojiksihan noita kutsuttiin. Myös eräässä vanha auto dokumentissa klb eli mobiilisti lehden perustaja kertoi että Suomessa tuhottiin hyviä vanhoja autoja pelkästään niiden hävettävän vanhanaikaisuuden vuoksi vaikka Suomessa oli pula autoista. Ja joo en ole elänyt noita aikoja ennenkuin joku kysyy. Olen 80 luvun alussa syntynyt ja pienestä pitäen olen ollut kiinnostunut vanhoista autoista. Elämäni aikana olen jutellut paljon vanhempien automiesten kanssa joilta olen juttuja ja tarinoita kuullut ja olen ne yrittänyt painaa mieleen. 80 ja 90 luvun vaihteen vastine ifalle taitaa olla FSO polonez. Ne taisivat olla sen ajan heikoimpia autoja
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ennenmuinoinkin huonojen halpojen autojen omistajille naureskeli autottomatkin. Ifa oli aika vikainen ja heikko auto johtuen suuremmaksi osaksi huonoista materiaaleista eli materiaali pulasta. Itäsaksan seisojiksihan noita kutsuttiin. Myös eräässä vanha auto dokumentissa klb eli mobiilisti lehden perustaja kertoi että Suomessa tuhottiin hyviä vanhoja autoja pelkästään niiden hävettävän vanhanaikaisuuden vuoksi vaikka Suomessa oli pula autoista. Ja joo en ole elänyt noita aikoja ennenkuin joku kysyy. Olen 80 luvun alussa syntynyt ja pienestä pitäen olen ollut kiinnostunut vanhoista autoista. Elämäni aikana olen jutellut paljon vanhempien automiesten kanssa joilta olen juttuja ja tarinoita kuullut ja olen ne yrittänyt painaa mieleen. 80 ja 90 luvun vaihteen vastine ifalle taitaa olla FSO polonez. Ne taisivat olla sen ajan heikoimpia autoja
FSO Polonez on sieltä 70/80-luvun vaihteesta. Huono maine sillä oli, samoin kuin Jugoslaviassa valmistetuilla lisenssi-Fiatilla eli Zastavalla. Muistan noiden autojen mainokset ja mietin että kuka noitakin sitten ostaa...
Toisaalta 70/80-lukujen vaihteessa aika oli jo ihan toinen kuin sodan jälkeisinä pulavuosina, eikä autojen maahantuontia enää säännöstelty, sai ostaa ihan minkä auton halusi ja mihin rahat riitti.
Ketterästi polkee vaari, vaarilla on Jaguaari!
Skoda kärsii tuosta itäauton maineesta edelleen.
IFA:n ulkonäkö oli aika samanlainen kuin aikakauden Auto Union (myöh. Audi) DKW:n mallilla. IFA itäsaksalainen, DKW länsi-.
Volkkari, Volkkari, Volkkari,...ISI IFALLA.
Mä 60-luvulla syntynyt muistan se lorun näin:
Osta Ifa, auto paras. Sit' ei vohki yksikään varas. Helppo työntää, kevyt lykkii. Ojan pohjal hauska kykkii.
Vierailija kirjoitti:
Skoda kärsii tuosta itäauton maineesta edelleen.
Skoda, neljä pyörää ja romuloota, helppo purkaa ja koota...
Näin kaupunkilaisserkku riimitteli 70-luvulla.
Näitä oli kokonainen vihko 80-luvulla. Oi pojat, siinä oli hauskoja letkautuksia, sellaisia kun saisi nykyäänkin.
Tarkoitin sitä uudemman mallin FSO polneziä. Ei sitä Ladan näköistä .tämä malli oli vissiin vielä heikompi kun se vanha. Täällä päin niitä näkyi sillon kohtuu paljon. Katosivat kim äkkiä. Eihän suurimmalla osalla ollut varaa ostaa kalliimpia autoja vaikka niitä saikin.
Itäsaksalainen autohan se oli, halpa ja ennen kaikkea sen saattoi saada heti tai ainakin hyvin lyhyellä odotuksella, toisin kuin länsiautoja tuohon aikaan. Itäautoja pystyi hankkimaan maahan bilateraalisen kaupan turvin, ei kulunut arvokasta valuuttaa, ainakaan niin paljon.