Mitä ihmettä Helsingissä on tapahtunut n. 10 vuoden aikana? Miksei siellä pärjää enää suomen kielellä?
R-kioskin myyjästä taksikuskiin ja hotellin siivoojasta aamiaistarjoilun työntekijään kaikki puhuivat joko niin huonoa suomea tai ei ollenkaan, että jouduin olemaan englantia osaamattomien vanhempieni tulkkina vähän väliä. Hämmentävä kokemus.
Kommentit (833)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläisenä olen pärjännyt suomenkielellä aivan hyvin. Joissain ravintoloissa henkilökunta saattaa puhua englantia, mutta näille on halutessaan suomenkielisiä vaihtoehtoja.
Helsinkiläisenä käytät todennäköisesti vähän eri palveluita kuin matkailijat. Joku on vissiin kuvitellut että Helsingissä ei ole suomenkielisiä turisteja, koska näissä palveluissa ei välttämättä enää suomen kielellä pärjää. Esim. jo mainitut hotellit.
Mitkä hotellit ovat olleet niitä joissa ette ole suomella pärjänneet? Itse en nimittäin ole vielä sellaiseen törmännyt.
Mm. Scandicin hotelleissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ihme ettei Helsinkiin enää haluta muuttaa eikä sinne haluta edes kotimaan lomalle enää? Jotenkin stressaavaa kun oman maan pääkaupungissa pitää leikkiä jotain ulkomaan turistia.
Miten te pärjäätte ulkomaan lomilla kun joututte puhumaan muita kieliä? 😀
Mitä iloa on osata suomea jos ei sitä voi käyttää enää edes Suomessa?
Ulkomailla on tietenkin lähtöoletus että puhutaan muita kieliä. Mutta jossain Helsingissä vain vituttaa jos taksikuskia pitää neuvoa englanniksi.Älä mene taksikuskin kyytiin joka ei osaa suomea. Miksi tästä pitää tehdä niin kauhean vaikeaa.
Eli kun olen tilannut taksin hotellille ja on jo kiire jonnekin, alankin tilaamaan uutta taksia kunnes viimein tulee suomenkielinen...?
Miten avuttomia jotkut on. Jos nyt sitten jatkossa tilatessa sanot että kuskin pitää osata suomea. Luojani että tuokin itsestäänselvyys piti jollekin kertoa.
Oletko nyt itse hieman hitaalla käyvä? Harva siellä Helsingissä jatkuvasti lomalla käy. Jos tällaisia hankaluuksia tulee vähän joka kohdassa niin ei varmasti kiinnosta tulla kovin äkkiä uudestaan. Onko tuo hyvä asia Helsingin matkailuimagolle? Matkailijoista suurin osa on kuitenkin suomenkielisiä.
Jos ei osaa tilata taksia niin ehkä parempi pysyä kotona. Helsingin matkailu tuskin kärsii parin todennäköisesti autistisen tai muuten aivotoiminaltaan normaalista poikkeavan pois jäämisestä.
En ole ennen kuullut että joku ei osaa tilata taksia joten siksi epäilen jotain poikkeavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Määrätietoisen ja johdonmukaisen vihervasemmistolaisen politiikan seurausta. Sitä saa mitä tilaa. Ulkomaalainen on aina etusijalla, kun työntekijöitä valkataan...
Ei vaan oikeistolaisen, jossa halutaan varmistaa reservi köyhyyteen tyytyviä ihmisiä, jotka eivät osaa vaatia edes laillisia oikeuksiaan.
Nykyään ulkomaalainen kuski mistä tietää onko sillä ajokortti tai luvat kunnossa edes. Onko laillinen niitä laittomia on paljon pitää erottaa ne jollain tunnuksella erikseen ne lailliset taksit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläisenä olen pärjännyt suomenkielellä aivan hyvin. Joissain ravintoloissa henkilökunta saattaa puhua englantia, mutta näille on halutessaan suomenkielisiä vaihtoehtoja.
Helsinkiläisenä käytät todennäköisesti vähän eri palveluita kuin matkailijat. Joku on vissiin kuvitellut että Helsingissä ei ole suomenkielisiä turisteja, koska näissä palveluissa ei välttämättä enää suomen kielellä pärjää. Esim. jo mainitut hotellit.
Mitkä hotellit ovat olleet niitä joissa ette ole suomella pärjänneet? Itse en nimittäin ole vielä sellaiseen törmännyt.
Scandiceja käytön paljon yrityssopimuksen takia. Missä niitä aamupalalla ei kukaan työntekijä osannut suomea? Ikinä ei ole tuollaista minulle tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ihme ettei Helsinkiin enää haluta muuttaa eikä sinne haluta edes kotimaan lomalle enää? Jotenkin stressaavaa kun oman maan pääkaupungissa pitää leikkiä jotain ulkomaan turistia.
Ulkomailla on tietenkin lähtöoletus että puhutaan muita kieliä. Mutta jossain Helsingissä vain vituttaa jos taksikuskia pitää neuvoa englanniksi.Älä mene taksikuskin kyytiin joka ei osaa suomea. Miksi tästä pitää tehdä niin kauhean vaikeaa.
Eli kun olen tilannut taksin hotellille ja on jo kiire jonnekin, alankin tilaamaan uutta taksia kunnes viimein tulee suomenkielinen...?
Miten avuttomia jotkut on. Jos nyt sitten jatkossa tilatessa sanot että kuskin pitää osata suomea. Luojani että tuokin itsestäänselvyys piti jollekin kertoa.
Oletko nyt itse hieman hitaalla käyvä? Harva siellä Helsingissä jatkuvasti lomalla käy. Jos tällaisia hankaluuksia tulee vähän joka kohdassa niin ei varmasti kiinnosta tulla kovin äkkiä uudestaan. Onko tuo hyvä asia Helsingin matkailuimagolle? Matkailijoista suurin osa on kuitenkin suomenkielisiä.
Jos ei osaa tilata taksia niin ehkä parempi pysyä kotona. Helsingin matkailu tuskin kärsii parin todennäköisesti autistisen tai muuten aivotoiminaltaan normaalista poikkeavan pois jäämisestä.
En ole ennen kuullut että joku ei osaa tilata taksia joten siksi epäilen jotain poikkeavuutta.
Onkohan sulla itsellä edes varaa taksiin saati johonkin hotellimatkailuun 😘
Potilaat myös on oikeus saada omassa maassaan apua ja hoitoa omalla kielellä jos hoitaja selittää sulle filippiiniksi sun hoitoja niin.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Aivan samalla tavalla kuin jos haluat taksin, johon saa ottaa kissan tai koiran mukaan. Kaikkiin takseihin kun ei saa eikä pidäkään saada.
Samaan aikaan täällä länsirannikolla ei pääse mihinkän täihin jos ei puhu ruotsia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Scandiceja käytön paljon yrityssopimuksen takia. Missä niitä aamupalalla ei kukaan työntekijä osannut suomea? Ikinä ei ole tuollaista minulle tapahtunut.
Viimeksi Scandic Pasila, työntekijä ei puhunut lainkaan suomea.
Lähinnä nyt ihmetyttää työnantaja, lyhyt suomen kielen kurssitus ei varmasti maksa maltaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt, sinun olisi pitänyt kansainvälisen Scandicin sijaan mennä vaikka Helka Hotelliin. On sinun tehtäväsi tehdä elämästäsi ja asioinnistasi mahdollisimman vaikeaa. Asiakaspalvelija saa puhua vaikka Taka-Kiinan kotimurretta. Sinun pitää avata suu ja käyttää elekieltä vai oletko "dorka". T. Eräs keskustelija
Vierailija kirjoitti:
En ole pk-seudulla nähnyt yhtään kantista Woltin tai Foodoran lähettinä.
Onko sellaista ihmettä täällä edes mahdollista nähdä?
Ei ole . Suomalainen mieluummin makaa kotonaan syljekdimäsdä kattoon sossunrahalla kuin yrittää ansaita elantonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Aivan samalla tavalla kuin jos haluat taksin, johon saa ottaa kissan tai koiran mukaan. Kaikkiin takseihin kun ei saa eikä pidäkään saada.
Tuoko nyt on sama asia mielestäsi 🤦
Eiköhän Suomessa ole ihan normaalia olettaa että taksia pystyy käyttämään suomen kielellä. Asiakkaistakin varsin iso osa on vanhuksia, jotka ei vieraita kieliä hallitse.
Katukuvassa ulkomaalaisten osuus tuntuu isolta. Se voi johtua siitä, että kantasuomalaiset eivät hengaile kaupungilla päivisin niin paljon. Perheelliset tekevät työtä, menevät aikaisin aamulla työhön, hakevat lapsensa hoidosta ja menevät pikaisesti kotiin hoitamaan taas ruokkimaan perhettään yms. Viikonloppuisin menevät lasten kanssa puistoon tai ostarille tms.
Joutilas väestö hengailee kaduilla ja kaupungilla. Ihan kokonaiset perheetkin. Heidän kotinsa eivät välttämättä ole kovin viihtyisiä tai kulttuuri on se, että teini-ikäiset sutaisevat läksynsä ja lähtevät ulos. Meidän lähikahvilassakin on päivisin paljon lähi-idästä tulleen näköisiä miehiä. Suomalaiset nuorehkot miehet eivät notku päivisin kahvilassa; ehkä olutbaareissa enemmänkin.
Jos menee lähiöissäkin vaikka kahdeksan aikaan illalla ulos, en näe yhtään suomalaista ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt, sinun olisi pitänyt kansainvälisen Scandicin sijaan mennä vaikka Helka Hotelliin. On sinun tehtäväsi tehdä elämästäsi ja asioinnistasi mahdollisimman vaikeaa. Asiakaspalvelija saa puhua vaikka Taka-Kiinan kotimurretta. Sinun pitää avata suu ja käyttää elekieltä vai oletko "dorka". T. Eräs keskustelija
Et sinä mikään keskustelija ole vaan halpa trolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole pk-seudulla nähnyt yhtään kantista Woltin tai Foodoran lähettinä.
Onko sellaista ihmettä täällä edes mahdollista nähdä?
Ei ole . Suomalainen mieluummin makaa kotonaan syljekdimäsdä kattoon sossunrahalla kuin yrittää ansaita elantonsa.
Tämähän se on. Ei työnantajat ole mitään valintaa tehneet siinä, että ensi sijassa palkkaavat muualta muuttaneen, mutta kun muita hakijoita ei ole. Taksit on kaikki järjestäin muualta muuttaneita, koska kantiksille ei kelpaa työ, jossa on heikko tuntipalkka ja epäsäännölliset työajat. Rappusiivoojina en ole vuosin nähnyt kantiksia, bussikuskikin, jos on valkoinen, on taatusti virolainen tai venäläinen. Ei minua haittaa pätkääkään minkä värinen sitä bussia ajaa. Arvostan itsensä työllä elättäviä ihmisiä ja halveksin tuilla vetelehtijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Katukuvassa ulkomaalaisten osuus tuntuu isolta. Se voi johtua siitä, että kantasuomalaiset eivät hengaile kaupungilla päivisin niin paljon. Perheelliset tekevät työtä, menevät aikaisin aamulla työhön, hakevat lapsensa hoidosta ja menevät pikaisesti kotiin hoitamaan taas ruokkimaan perhettään yms. Viikonloppuisin menevät lasten kanssa puistoon tai ostarille tms.
Joutilas väestö hengailee kaduilla ja kaupungilla. Ihan kokonaiset perheetkin. Heidän kotinsa eivät välttämättä ole kovin viihtyisiä tai kulttuuri on se, että teini-ikäiset sutaisevat läksynsä ja lähtevät ulos. Meidän lähikahvilassakin on päivisin paljon lähi-idästä tulleen näköisiä miehiä. Suomalaiset nuorehkot miehet eivät notku päivisin kahvilassa; ehkä olutbaareissa enemmänkin.
Jos menee lähiöissäkin vaikka kahdeksan aikaan illalla ulos, en näe yhtään suomalaista ulkona.
Mitenhän tämä liittyi aiheeseen? Minun mielestäni on ihan hienoa nähdä heitä notkumassa tiskin takana, mutta en ymmärrä, miksi he eivät opi "hei, maitoa tai sokeria, ole hyvä, hei hei".
Kävin Turussa joenrantaravintolassa ennen korona-aikaa. Siellä ei ollut esillä ainoatakaan hinnastoa annoksista suomeksi.
Jokainen ruokalista oli englanniksi. Jopa A-teline. Pyysin suomenkielistä ruokalistaa. Sain sellaisen käteen. Todella omituista. Henkilökunta oli suomenkielistä.
Huom:en kuullut aika täydessä ravintolassa kenenkään puhuvan kuin suomea.
Tällaiseen ei pidä suostua. Vaatikaa palvelua suomeksi.
Tuntuu vähän, että asut jossain "Seinäjoella", jossa riittää kun ottaa jonosta seuraavan taksin ja ettei mee syömään "Fafakseen", niin nou vaaraa, että joutuisi vieraita kieliä puhumaan.
Tai sitten olet niitä, joiden mielestä on ihkua päästä käyttään inglishiä ja sitä niinku tuntee olevansa puoliks lomalla kun käy paikallisessa yhel pintillä. Näitäkin on.
Joka tapauksessa, et tunnu käsittävän asian mittasuhteita. Eri.