Mitä ihmettä Helsingissä on tapahtunut n. 10 vuoden aikana? Miksei siellä pärjää enää suomen kielellä?
R-kioskin myyjästä taksikuskiin ja hotellin siivoojasta aamiaistarjoilun työntekijään kaikki puhuivat joko niin huonoa suomea tai ei ollenkaan, että jouduin olemaan englantia osaamattomien vanhempieni tulkkina vähän väliä. Hämmentävä kokemus.
Kommentit (833)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellinen pormestari kehui hänen kaudellaan Helsingistä tulleen "kansainvälinen". Tässä häntä auttoi punavihreät jotka toivat koko lähi-idän tänne.
Minusta kansainvälisyys ei tarkoita sitä, että tuodaan k e h i t y s m a a l a i s i a kaupunki täyteen.
Perskeko, muistuuko mieleen? 35000+ ja persu ulkoministeri ei saanut palautussopimusta neuvoteltua Irakin kanssa, kun ruotsalainen feministinainen neuvotteli Ruotsille sopimuksen kahdessa viikossa. :)
Ruotsissa? Se ei nyt paljon Suomea auta.
Ei ole tainnut Haavistokaan onnistua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomenkieliset ei enää suostu pienipalkkaisiin töihin?
Varmasti suostuvat jos sillä rahalla saa vuokran maksettua tai säästöön/kk sen verran, että voi ostaa oman asunnon. Kai ymmärrät, ettei kukaan mene töihin 1500/kk ja maksa lähemmäs tonnin vuokraa. Tokihan ne vuokrat silti nousee, kun asunnoista kilpailee m*uslimi"tu*vapaikanhakijat" joita typerä vasemmisto ja heitä höynäyttävät vihreät ja kok haalivat täyttämään omat sijoitusasuntonsa. Ja mikäs siinä jos palkan saa vaikkapa pimeänä tutulta.
Eipä siellä pärjää kuin huijarit, nimittäin niin irti todellisuudesta ne rupisen pääkaupungin vuokrat.
PS: KAIKKI eivät halua omistusasuntoa!
Helsinki on vihdoin viimein muuttumassa junttilasta oikeaksi "sityksi", ap...
Vierailija kirjoitti:
Joko ulkomaan eläviä suositaan raakasti rekryissä tai sitten tosiaan pienipalkkaiset paskaduunit eivät enää kantiksille kelpaa.
Voi olla, että nämä molemmat vaikuttavat...
Mistä,olet itse kotoisin?
Kaikki ulkomaiset ystäväni osaavat taivuttaa raaka-sanan oikein.🤓
"Ei ole tainnut Haavistokaan onnistua?"
Eihän sillä ole ollut aikomustakaan "onnistua" tuossa... Heh...
Kaikkein huvittavinta on syyttää jotain vihervasemmistoa siitä, että meille tuli Sipilän hallituksen aikana kerralla n.35.000 Syyriasta ja Irakista, paljon lisää muina neljänä vuotena.
Pääministeri jopa tarjosi kotinsa tulijoille.
41: Hiustenhalkojakin ilmaantui paikalle... Ootpa viksu...!
Vierailija kirjoitti:
Äsken lähimmässä Cittarissa etsin kengännauhoja. Ensimmäinen "työntekijä" oli näitä tulokkaita. Kysyin, mistä niitä löytää. Ei ymmärtänyt kieltä eikä tiennyt, missä niitä siellä liikkeessä oli... Piti konkreettisesti kumartua ja näyttää niitä nauhoja "työntekijälle"...
Kovat ovat "työllistymisvaatimukset" nykypäivänä... Heh!
Miten työnjohto toimii näiden kanssa, tulkkaako joku samaa kieltä puhuva suomentaitoinen kollega ohjeet tällaisille sitten? Eikö mene turhan hankalaksi?
On se ihmeellistä, että kieltä osaamaton otetaan pystymetsästä. Minun oli aikoinaan vaikea päästä yksityiselle puolelle siivoamaan ihan kantasuomalaisena juuri valmistuneena laitoshuoltajana. Päädyin kuntapuolelle sitten samantien missä korkeampi palkka ja suomalaiset työkaverit.
Vierailija kirjoitti:
Äsken lähimmässä Cittarissa etsin kengännauhoja. Ensimmäinen "työntekijä" oli näitä tulokkaita. Kysyin, mistä niitä löytää. Ei ymmärtänyt kieltä eikä tiennyt, missä niitä siellä liikkeessä oli... Piti konkreettisesti kumartua ja näyttää niitä nauhoja "työntekijälle"...
Kovat ovat "työllistymisvaatimukset" nykypäivänä... Heh!
Mä en päässyt edes haastatteluun kun hain töihin kahteen eri Citymarketiin, toisessa oli vieläpä ohjeena et tehtäviin koulutetaan. Olin jotenkin väärää laatua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä ihmettelen sitä miksei suomen osaamista edellytetä työntekijöiltä enää ollenkaan. Esim. hotelliaamiaisella pärjäisi jo varsin pienellä sanavarastolla. Suurin osa asiakkaista kyselee missä on lusikat, kahvi, mehu yms... Ei varmaan menisi montaa viikkoa perussanaston opetteluun.
Tällaisia työkkärin tukemia suomenkielenkursseja on missä opetellaan työpaikan sanastoa. Se vaan maksaa työnantajalla niin ei mikään ihme ettei ne työntekijöille sitä tarjoa.
Ajatella kun sehän voisi oppia lukemaan TES:iä jos sille antaa mahdollisuuden opetella suomea!
Ulkomaalaisilla on varaa matalapalkkaiseen työhön Helsingissä, koska he ovat valmiita asumaan 5 aikuista 40 neliön asunnossa jne, ja Helsingin ulkopuolella ei pelkällä englannilla pärjäisikään. Suomalaiset pienipalkkaisessa ammatissa olevat muuttavat mieluummin muualle että heidän palkkansa riittää suomalaisen standardin mukaiseen asumiseen.
Vai tämmöistä Pietarissa ihmetellään tänään.
Vierailija kirjoitti:
En ole pk-seudulla nähnyt yhtään kantista Woltin tai Foodoran lähettinä.
Onko sellaista ihmettä täällä edes mahdollista nähdä?
Tunnetko yhtään? Jos et niin miksi sinä ja jokainen tuttusi ette ole tuolle alalle hakeutunut? Ehkä kannustat lapsiasi ruokakuskeiksi tulevaisuudessa?
Vierailija kirjoitti:
41: Hiustenhalkojakin ilmaantui paikalle... Ootpa viksu...!
Mä ainakin olen fiksu enkä viksu.
T.eri
"Mä en päässyt edes haastatteluun kun hain töihin kahteen eri Citymarketiin, toisessa oli vieläpä ohjeena et tehtäviin koulutetaan. Olin jotenkin väärää laatua?"
Olet kantis? Sellaisten työllistäminen ei ole trendikästä nyt...
Vierailija kirjoitti:
Onko ihme ettei Helsinkiin enää haluta muuttaa eikä sinne haluta edes kotimaan lomalle enää? Jotenkin stressaavaa kun oman maan pääkaupungissa pitää leikkiä jotain ulkomaan turistia.
Miten te pärjäätte ulkomaan lomilla kun joututte puhumaan muita kieliä? 😀
Hyvä vaan että suomenkielestä päästään eroon, toksinen suomalaisuus on haitallista kilpailukyvylle
Vierailija kirjoitti:
Vai tämmöistä Pietarissa ihmetellään tänään.
Oletko hivenen hupaisa? Miksi Pietarissa oltaisiin huolissaan suomen kielen rappiosta?
Sitten vaan jokainen jota asia harmittaa menee sinne kassalle tai siivojaksi tai miksi ikinä kaipaa niitä suomea puhuvia.
Vai onko tämä taas joku ongelma joka muide pitäisi ratkaista?
Minulle on aivan sama löytääkö mummo kahvikupin tai saako se kenon tehtyä joten minä en asialle aio mitään tehdä vaan asioin sillä englannilla tarvittaessa.