Mitä ihmettä Helsingissä on tapahtunut n. 10 vuoden aikana? Miksei siellä pärjää enää suomen kielellä?
R-kioskin myyjästä taksikuskiin ja hotellin siivoojasta aamiaistarjoilun työntekijään kaikki puhuivat joko niin huonoa suomea tai ei ollenkaan, että jouduin olemaan englantia osaamattomien vanhempieni tulkkina vähän väliä. Hämmentävä kokemus.
Kommentit (833)
Työnantajat nyt vain asettavat etusijalle ulkomaisen työvoiman. Osaavat mitä osaavat...
Suomalaisten työllistäminen ei ole "seksikästä"... Näin on mainoksissakin nykyisin!
Vierailija kirjoitti:
Suomenkieliset ei enää suostu pienipalkkaisiin töihin?
Työttömänä saa melkein samat rahat tekemättä mitään. Ja työssäkäynnistä yleensä syntyy vielä jonkun verran omia kuluja niin lopputulos on plus miinus nolla.
Ai mites eläkekertymät. No karu totuus on että pienipalkkaisen eläkekertymä on niin pieni että se jää joka tapauksessa sinne takuueläkkeen rajoille.
"Toisteli vain että on biolan, on kekkilä. No missä? Tuolla noin
Lähdin sitten pois"
Varmaankaan ei kovin kalliiksi tuleva "työntekijä" työnantajalle...
Itse pyrin puhumaan aina asiakaspalvelutilanteissa Suomea, vaikka minulle puhuttaisiin englantia. Vaihdan englantiin vain jos se on täysin välttämätöntä siinä tilanteessa ja samalla tiedän että välttelen jatkossa kyseistä paikkaa. Kansainvälisyys ja erilaiset kulttuurit ovat rikkaus, mutta ei koskaan sellainen asia, joka voittaisi meidän oman historian, perinteet ja kulttuurin. Suomalaisuudesta on pidettävä kiinni ja sen arvoa on vaalittava.
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä en käytä Helsingin hotelleja. Muualla kuin busseissa en ole kielitaidottomuutta huomannut. Palveluja käytän laajasti. Busseissa arvostan kuskien palvelu- ja ajotaitoa enemmän kuin kielitaitoa. Ulkomaalaisen näköiset on hyviä bussikuskeja oli kielitaito mikä tahansa.
Mä en edes tajua mihin se bussikuski kielitaitoa tarvitsee? Ei mun ainakaan ole tarvinnut puhua bussikuskille vuosiin mitään. Aamulla sanon huomenta ja iltapäivällä hei. Kyllä sieltä yleensä joku vastaus tulee ja olen ihan tyytyväinen siihen.
Ulkomaalaistaustaisia eli syntyperältään ulkomaalaisia helsinkiläisiä oli vuoden 2020 lopussa 110 930. Tämä oli 16,9 prosenttia kaupungin koko väestöstä, nyt luku on paljon suurempi. Monessa kaupunginosassa yli tai lähellä 40%. Myös Espoosta ja Vantaalta käydään Tsadissa duunissa, joka lisää määrää matalapalkka-aloilla, kuten mainittu.
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä maakunnasta, entiseltä helsinkiläiseltä. Meillä täällä maakunnassa on valkoisiakin miehiä Foodora-kuskeina, valkoisiakin naisia siivoojina, kantiksia bussikuskeina, kaupan kassalla en muista u-maalaisen kanssa asioineeni. Ei siis ole kyse siitä, että "suomalaiset" olisivat jotenkin kasvaneet kieroon ja evoluution myötä muuttuneet kyvyttömäksi näihin töihin. Kyse on siitä, että täällä maakunnassa sillä palkalla vielä elää, kun ei oikeen muitakaan töitä ole.
Voitaisko siis lopettaa puhe "suomalaisille kelpaamattomista töistä", kun ongelma ei ole niissä ihmisissä vaan markkinassa.
TÄMÄ
Saakohan työnantajat näiden palkkaamiseen jotain erikoistukia, jolloin työvoima on lähes ilmaista? En tiedä, tuli vaan mieleen.
On jotenkin nurinkurista, että (osin) ruotsinkielisissä kunnissa Suomessa suunnilleen joka työhön vaaditaan ruotsin osaamista. Muualta muuttaneetkin osaavat näillä alueilla ruotsia ennemmin kuin suomea. Kaikki viralliset palvelut taataan ihmisille heidän omalla äidinkielellään, vaikka olisi kyse jostain kuolemaisillaan olevasta syrjäisen kolkan pikku kielestä. Mutta hemmetti, et silti saa joka paikassa palvelua maan omalla kielellä! Sitä ei vaadita. Mitä ihmeen pelleilyä tämä on?
Kaikissa asiakaspalvelutöissä pitäisi osata riittävän hyvin maan valtakieli. Eri asia, jos on kokki, hyllyttäjä, siivooja, joku erittäin erikoisen alan erityisasiantuntija, taiteilija tai urhriluvalmentaja. Mutta jos pitää kommunikoida asiakkaan kanssa, pitää myös osata kieli.
Vierailija kirjoitti:
"Kielitaito opitaan töissä, päiväkodissa ja koulussa. Jos et pääse töihin, ja kielitaito vähäiseksi."
Tästä ei ole kyse tässä ketjussa. Ketjussa puhutaan TYÖSSÄ olevista ihmisistä, jotka eivät puhu suomea. Helsingissä on useita paikkoja, joissa asioidessa täytyy käyttää englantia, koska työntekijät eivät osaa tai halua puhua suomea. Työpaikka olisi mitä parhain paikka oppia kielitaito, mutta tämä mahdollisuus jätetään käyttämättä, koska ei edes aloiteta ja yritetä. Tämä on se ongelma.
Mistä sä tiedät vaikka se kieltä osaamaton aspa on vasta edellisenä päivänä aloittanut sen duunin? Ei ole vielä ehtinyt oppia.
Tämä keskustelu alkaa käydä ihan naurettavaksi. Pysykää pois Helsingistä, sillähän tämäkin ongelma ratkeaa.
Menin Helsingin keskustassa yhteen kovasti kehuttuun ravintolaan, kysyin tiskillä pöytää , nuorehko kundi vastaa silmiään pyöritellen ja ilmeisen ärsyyntyneenä "english please!" Ei lukenut hänen otsassaan "english only".... Menin muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä en käytä Helsingin hotelleja. Muualla kuin busseissa en ole kielitaidottomuutta huomannut. Palveluja käytän laajasti. Busseissa arvostan kuskien palvelu- ja ajotaitoa enemmän kuin kielitaitoa. Ulkomaalaisen näköiset on hyviä bussikuskeja oli kielitaito mikä tahansa.
Mä en edes tajua mihin se bussikuski kielitaitoa tarvitsee? Ei mun ainakaan ole tarvinnut puhua bussikuskille vuosiin mitään. Aamulla sanon huomenta ja iltapäivällä hei. Kyllä sieltä yleensä joku vastaus tulee ja olen ihan tyytyväinen siihen.
Ei tarviikaan mitään jutella, jos on itselle tuttu reitti, hyvä paikallistuntemus tai ollut niin noheva, että on selvittänyt asiansa omalla mobiililaitteella. Ja jos kaikki menee normi rutiinilla.
Aina näin ei ole, jos olet esim kiireinen, eksyksissä, akku loppu, vanhus. Tai jos tapahtuu jotakin odottamatonta, jolloin bussikuskiin tarvitsisi saada yhteys. Joskus ei bussin ovi toimi, joskus bussikuski meinaa ajaa jättöpysäkin ohi, joskus kuski meinaa ottaa väärän suunnan. Silloin on ihan kiva, että kuski ymmärtää "takapenkin yllättävät kommentit". Sairauskohtaukset ja rikokset on myös mahdollisia matkan aikana, tai onnettomuudet. Jos vaikka jostain alkaa savuttaa, niin on ihan kiva, jos kuski pystyy ottamaan tilanteen johdon. Mielikuvitusta saa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia suurimmassa osassa Euroopan isoja kaupunkeja. Asun Amsterdamissa ja täällä on joka kaupassa ja kahvilassa lappu ovessa, että työntekijöitä etsitään. Ottavat hommiin kenet vaan. Jos vaatimuksena on edes paikallinen kieli, niin ei niitä tekijöitä vaan ole. Palkat on paskoja noilla aloilla ja eläminen kallista.
Miten nämä työntekijät (olkoon mistä vaan) pärjäävät, jos heillä on paska palkka ja eläminen on kallista? Miksi he eivät nosta sossuruiia, kuten alkuperäiset asukkaat - ei tarvitsisi käydä töissä ja rahaa tulisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että ne ravintolat mistä täällä valitetaan on etnisiä ravintoloita. Ja sitten järkyttyivät kun työntekijät onkin siitä maasta minkä maalaista ruokaa menivät syömään 😱
Ihan kuule Kämpin tai GLO Kluuvin aamupalalla mainittua ongelmaa. En pidä näitä "etnisinä ravintoloina".
Ei ole kummassakaan ollut kyseistä ongelmaa minulla. Oletko nyt aivan varma ettei kukaan siellä puhunut suomea? Vai oletko tuo joka päätteli sen siitä ettei yksi blokkari osannut?
Kyse ei ole siitä, etteikö joku aina osaisi suomea. Kyse on siitä, että asiakaspalvelua tekevän olisi osattava edes perusteet suomen kielestä. Työtehtävissä, joissa ei asiakasta kohdata suoraan, on suomen kielen osaamattomuus ihan ok, jos työ muuten sujuu, mutta kyllä asiakastyötä tekevän on puhuttava suomea edes välttävällä tasolla. Ei voi olettaa, että hotelliin tai kahvilaan saapuvan asiakkaan täytyy osata englantia.
Ei. Vieläkään ei ole pakko asiakaspalvelijan osata suomea.
Tuntuu ettei tässä keskutelussa kaikki osaa kun tuota ei pysty sisäistämään.Se on sinun mielipiteesi, että asiakaspalvelijan ei tarvitse osata suomea. Minun mielipiteeni sen sijaan on, että olisi hyvä osata. On itsestään selvää, että jokaisessa maassa osataan maan omalla kielellä / kielillä palvella. Tämä ei ole mikään rasismii n liittyvä asenne, jos niin luulet.
Minä en kirjoittanut mielipidettä vaan faktan.
Suosittelen sinulle että ensi kerrallaa aloitat "minun mielestäni asiakaspalvelijan kuuluu..."
Ja sitten vaan sitä omaa palvelukonseptia kehittämään jos aiot muutakin kuin lämpimiksesi kirjoitella!Aika ajan tuhlausta tämä on, et sinä tai kukaan muu valittaja aio mitään tehdä.
Mikä sinun motiivisi on haastaa riitaa tästä asiasta? Tämä on keskustelupalsta, ja keskusteluun kuuluvat erilaiset näkemykset. Sinulla on oma näkemykseni ja minulla on omani. En aio mitään palvelukonseptia alkaa kehittelemään, sillä en ole yrittäjä. Olen asiakas ja yhteiskunnan jäsen.
Miten faktan esille ottaminen on riidan haastamista?
Itse kirjoitat kovin asenteellisesti tuomatta esille että se on vain sinun mielipide että aspojen pitäisi suomea osata, kirjoitit sen aivan kuin mielipiteesi olisi ainoa totuus.
Vierailija kirjoitti:
Lontoossa, Tukholmassa ym. läntisissä isommissa kaupungeissa näin on ollut jo pitkään. Helsinki tullut perässä, mutta nyt alkaa olla jo suuren maailman meininkiä kieltämättä. En ole pitkään aikaan istunut täällä bussiin, jota ei ulkomaalainen aja... Noin esimerkkinä tästä kehityksestä.
No voi hyvänen aika, ei sillä bussin ajajan passilla tai juurilla ole yhtään mitään tekemistä tämän asian kanssa. On loistavaa, että meillä on osaavia bussikuskeja.
Kyse on vain kielitaidosta.
Näyttää taas osa innostuvan, kun katsovat avatun keskustelun silkan rasismin kylvämiseen.
Tuli siivouksesta mieleen se kun olin matkalla Tampereella äitini kanssa ja hotellin vessasta oli lamppu palanut. Äitini näki sitten "tumman" siivoojan ja yritti Suomeksi selittää asiaa, mutta ei hän ymmärtänyt. Siivooja katsoi sitten minua kun tulin paikalle ja sanoi, enkuksi, että minä varmaan osaan enkkua. No hävettää toisaalta myöntää etten itsekään osannut kertoa asiaa kunnolla ja niinpä se meni siihen, että näytimme hänelle sen lampun. Jotenkin koomistakin.
Itse olen myös aina kaupungissa käydessä seurannut noita Wolt kuskeja. Usein on kyllä "tummia" ja vaan pari kertaa olen nähnyt varmasti jonkun tavallisen (miten sen nyt sanoisi) vaalean nuoren myös. Itse en tykkää edes käyttää noita ruokalähetti juttuja sen vuoksi, että minusta kiusallista jos luodaan tuollaisia vähän kuin halpatyövoiman varaan luotuja aloja. En halua kannattaa niitä ja muutenkaan tykkää siitä, että jonkun pitäisi palvella minua niin että kuskaa ruokaa. Ei vaan sovi itselleni se. Katsoin myös vähän aikaa sitten dokumentin Usasta jossa käsiteltiin juuri tuon alan epäkohtia. Työntekijät ns työllistävät itsensä itse niin ei ole oikeuksia. Silti vaatimukset ja aikataulut kovat. Eräskin kuski oli pyörällä ajanut itsensä teholle (päin betoninuuria mutkassa) ja kuoli vammoihin. Sitten oli mielenosuituksia.
Äitini ei osaa enkkua lainkaan ja olisi nyt ikävää ehkä asua esim Helsingissä. Nuorena asui, mutta 80-luvulla eri meininki. Itse taas olen alkanut vasta vähitellen osaamaan enkkua paremmin. Tosin Suomessa pitäisi silti saada palvelua Suomeksi. Enemmän Ranskan tai jopa ikävän ja inhottavan Venäjän tyyliä. Näissä paikoissa kun ei enkkku ole suuressa asemassa. Suomen tulisi olla ylpeä kielestään ja säilyttää se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että ne ravintolat mistä täällä valitetaan on etnisiä ravintoloita. Ja sitten järkyttyivät kun työntekijät onkin siitä maasta minkä maalaista ruokaa menivät syömään 😱
Ihan kuule Kämpin tai GLO Kluuvin aamupalalla mainittua ongelmaa. En pidä näitä "etnisinä ravintoloina".
Ei ole kummassakaan ollut kyseistä ongelmaa minulla. Oletko nyt aivan varma ettei kukaan siellä puhunut suomea? Vai oletko tuo joka päätteli sen siitä ettei yksi blokkari osannut?
Kyse ei ole siitä, etteikö joku aina osaisi suomea. Kyse on siitä, että asiakaspalvelua tekevän olisi osattava edes perusteet suomen kielestä. Työtehtävissä, joissa ei asiakasta kohdata suoraan, on suomen kielen osaamattomuus ihan ok, jos työ muuten sujuu, mutta kyllä asiakastyötä tekevän on puhuttava suomea edes välttävällä tasolla. Ei voi olettaa, että hotelliin tai kahvilaan saapuvan asiakkaan täytyy osata englantia.
Tuntuu ettei tässä keskutelussa kaikki osaa kun tuota ei pysty sisäistämään.Se on sinun mielipiteesi, että asiakaspalvelijan ei tarvitse osata suomea. Minun mielipiteeni sen sijaan on, että olisi hyvä osata. On itsestään selvää, että jokaisessa maassa osataan maan omalla kielellä / kielillä palvella. Tämä ei ole mikään rasismii n liittyvä asenne, jos niin luulet.
Suosittelen sinulle että ensi kerrallaa aloitat "minun mielestäni asiakaspalvelijan kuuluu..."
Ja sitten vaan sitä omaa palvelukonseptia kehittämään jos aiot muutakin kuin lämpimiksesi kirjoitella!Aika ajan tuhlausta tämä on, et sinä tai kukaan muu valittaja aio mitään tehdä.
Mikä sinun motiivisi on haastaa riitaa tästä asiasta? Tämä on keskustelupalsta, ja keskusteluun kuuluvat erilaiset näkemykset. Sinulla on oma näkemykseni ja minulla on omani. En aio mitään palvelukonseptia alkaa kehittelemään, sillä en ole yrittäjä. Olen asiakas ja yhteiskunnan jäsen.
Itse kirjoitat kovin asenteellisesti tuomatta esille että se on vain sinun mielipide että aspojen pitäisi suomea osata, kirjoitit sen aivan kuin mielipiteesi olisi ainoa totuus.
Missä mielestäsi asiakaspalvelijan ei tarvitse osata maan virallista kieltä? (Jos ei nyt jotain hyvin marginaalisia etnisiä paikkoja lasketa, sellaisia joissa kantasuomalaiset ei edes käy). Ymmärrätkö että meillä on väestössä edelleen paljon niitä jotka puhuvat vain ja ainoastaan suomea? Englanti EI ole Suomen virallinen kieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on ihan sama millä kielellä siivooja tai vaikkapa tiskari töitään tekee. Kahvila tai ravintola miettii itse asiakaskuntansa, jolle palveluitaan ajattelee myydä. Jos se kahvila on vaikkapa tyypillinen arabialainen miesten kahvila, niin en minä sinne änkeä vaatimaan palvelua naisena suomeksi. Tai jos ravintola on esim. autenttinen kiinalainen ja pöydissä istuu kiinalaisia, niin veikkaan, että välttämättä en suomella omasta tilauksestani selviä, eikä tarvitsekaan selvitä. En kuulu kohderyhmään. Monia muitakin palveluja on, joihin en ole kohderyhmää, esim. nuorisovaateliikkeet. Fakta on, että meillä on pääkaupunkiseudulla 17% muun kielisiä, jotka käyvät töissä, opieskelevat, elättävät perheitä ja käyttävät palveluita siinä missä muutkin. Eivät he ole täällä "palvelemassa suomalaisia" vaan elämässa ja rakentamassa omaa elämäänsä.
Joidenkin on näköjään vaikea ymmärtää, että on olemassa myös omasta kokemusmaailmasta poikkeavia kokemuksia. Tässä ketjussa ei käsittääkseni puhuta niinkään pienistä "etnisistä" paikoista, joissa voi olla rajattu kohderyhmä, vaan ihan näistä kaikille tarkoitetuista palveluista, hotelleista, kahviloista ja ravintoloista sekä yhä enemmän myös vaateliikkeistä yms. Suomenkielistä palvelua ei niissä välttämättä saa vaan asiointikielenä on englanti. Ehkä asutte itse Helsingissä, ettekä käy näissä "turistikohteissa". Näissä se on arkipäivää eikä mikään yksittäinen tapaus.
Tähän mennessä on puhuttu vain yhden hotellin yhdestä blokkarista joka ei suomea osannut. Epäselväksi jäi oliko paikalla muita työntekijöitä (aiva varmasti oli).
Joten on tämä väkisin väännetty ongelma.
Tiedän vaateliikkeitä joissa ei saa suomeksi palvelua, heidän asiakaskuntansa ei ole suomalaiset, ei edes se Jyväskylän turisti. Muut kielivaatimukset ovat niille liikkeille tärkeämpiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kirjoitat kovin asenteellisesti tuomatta esille että se on vain sinun mielipide että aspojen pitäisi suomea osata, kirjoitit sen aivan kuin mielipiteesi olisi ainoa totuus.Missä mielestäsi asiakaspalvelijan ei tarvitse osata maan virallista kieltä? (Jos ei nyt jotain hyvin marginaalisia etnisiä paikkoja lasketa, sellaisia joissa kantasuomalaiset ei edes käy). Ymmärrätkö että meillä on väestössä edelleen paljon niitä jotka puhuvat vain ja ainoastaan suomea? Englanti EI ole Suomen virallinen kieli.
Missä mielessä sen olisi pakko osata? Sellaista pakkoa ei ole olemassa vaikka se sinua miten kiukuttaisi.
Vierailija kirjoitti:
"Kielitaito opitaan töissä, päiväkodissa ja koulussa. Jos et pääse töihin, ja kielitaito vähäiseksi."
Tästä ei ole kyse tässä ketjussa. Ketjussa puhutaan TYÖSSÄ olevista ihmisistä, jotka eivät puhu suomea. Helsingissä on useita paikkoja, joissa asioidessa täytyy käyttää englantia, koska työntekijät eivät osaa tai halua puhua suomea. Työpaikka olisi mitä parhain paikka oppia kielitaito, mutta tämä mahdollisuus jätetään käyttämättä, koska ei edes aloiteta ja yritetä. Tämä on se ongelma.
Mitä nämä useat paikat on? Minulla tulee mieleen Woolshead mutta se mainostaakin itseään ulkomaalaisena ravintolana.
Oliko muita?
"Punavihreät haluaa pelastaa maailman, suvaita kaiken ja laulaa yhdessä kumbayaata."
Repesin...