Projektinvetäjä sitten lähetti eilen pitkän viestin, jossa vaatii minua tekemään valtavan määrän työtä tänään klo 20 mennessä - eikä tietysti mitään ylityöpalkkaa
V*tuttaa, suoraan sanoen. Ulkona on aivan valtavan kaunis kevätpäivä, todellakin haluaisin nauttia keväisestä sunnuntaista.
Mutta ei, sieltä tuli eilen projektinvetäjältä kilometrin pituinen äärimmäisen aggressiivinen maili vaatimuksista työjuttuihin jotka hän vaatii minua tekemään tänään klo 20 mennessä. Joista mistään ei ollut sovittu mitään.
Ja tietenkään mitään ylityöpalkkaa ei tule, ei toimihenkilölle.
Kiukuttaa niin paljon että melkein itken raivosta. Teen nyt tämän kerran mitä vaaditaan, mutta laitoin jo eilen mailia vastaukseksi, että meidän pitää keskustella projektin rooleista, vastuista ja yhteistyötavoista.
Ja joo, arvaan että tähän heti tulee 10 viestiä joissa minut haukutaan tyhmäksi lapaseksi kun suostun nyt tekemään mitään. Pääsen vain juuri nyt helpommalla näin kuin että huomenna tulisi hirveä riita tästä, sillä tiedän että sellainen tulisi, sillä huomenna on tärkeä kokous johon projektinvetäjä näitä juttuja keksi eilen vaatia.
Mutta halusin vain jonnekin purkaa kiukkuani. Ja todellakin, teen selväksi että jatkossa tällainen ei todellakaan ole hyväksyttävää. Ja kyllä, aloin jo aktiivisesti etsimään uusia työpaikkoja.
Kommentit (119)
Projektinvetäjä on nousujohteisella uralla. Hän saa työntekijän:
A) tekemään palkatonta työtä, vaikkei ole esimiesasemassa
B) pitämään suunsa kiinni siitä tahoille jotka voisivat asiaan vaikuttaa
C) saa projektin valmiiksi ajoissa ja alle budjetin.
D) kiitokset onnistuneesta projektista
Yhtiön kannalta aivan maaginen kaveri.
Sanotvaan että minä en mulkkujen kanssa tee projekteja.
Vierailija kirjoitti:
Tässä olisi hyvä kuulla toisenkin osapuolen näkemys. Ap:n asian esitystyyli pistää vähän miettimään. Jokainen suunnittelutoimistossa työssä ollut tietää, että siellä joutuu ja on pakko välillä venyä, että hommat etenevät. Ei siinä muu projektiryhmä kerkeä miettimään ap:n kevätpäivän viettoa ja veetutusta. Kannattaa vaihtaa alaa.
Tuo ei taida aiheuttaa ongelmia, kun kyseessä ei ole suunnittelutoimisto :-D
Jos nyt suostut, etkä pistä rajoja, niin sama peli jatkuu. Laita pokkana ylityöviikonloppukorvausvaatimus ja ota yhteyttä liittoon, jos eivät maksa. Itse ottaisin muutenkin liittoon yhteyttä, että voivat pistää projektipäällikön ruotuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tätä oli edeltänyt se, että projektinvetäjä oli yrittänyt painostaa minua tekemään omat työtehtävänsä, kaikkien niiden ohella joista on sovittu ja joista minulle maksetaan. Veti sitten hirveät herneet nenään kun kieltäydyin ja ilmoitin, että sovituista asioista pidetään kiinni. Ei niin, että olen suostunut tiettyyn korvaukseen tästä projektista ja se pysyisi samana, mutta työmäärä moninkertaistuisi. Sieltä tuli hirveä kiukku ja syyllistäminen, että miten pitää olla joustava yms.
Ja kun hullu juttu on, että tämä projektinvetäjä ei ole esimieheni, vaan olemme tasa-arvoisissa rooleissa projektissa.
Ihmetyttää vain, että kuvitteleeko hän oikeasti, että tuollainen käytös toimii? Itselläni reaktio on ainakin täysin päinvastainen tuollaiseen aggressiiviseen, asiattomaan käytökseen ja yritykseen teettää omia töitään minulla, eli tosiaan aloin jo heti katselemaan uusia työpaikkoja, sen sijaan että hän saisi tällä tahtonsa läpi.
No ilmeisesti se toimii kun kerran aiot tehdä mitä hän vaatii. Ja projektikin ehtii varmaan päättyä ennenkuin ehdit vaihtaa työpaikkaa.
Joo, pakko myöntää että toimii tämän kerran. Mutta kyllä tässä on ennemmin sellainen että hän voittaa tämän taistelun, mutta ei sotaa. Projekti kun on kahden vuoden pituinen, sitä on jäljellä vielä yli 1,5 vuotta ... Kyllä siinä ajassa työpaikkaa ehtii vaihtamaan.
Eli näin on tapahtunut vain nyt tämän yhden kerran ja muuten työpaikalla asiat ovat hyvin?
No, projekti alkoi vasta 2 kuukautta sitten ...
ap
Siis minun kohdallani. Muilla projekti alkoi tammikuun (01/2022) alusta, minulla virallisesti maaliskuun (03/2022) alusta, ja projektin kesto (jolle rahoitus myönnetty) suunniteltu 12/2023 asti.
Joten aika tuore tapaus, varsinkin omalla kohdallani.
Kuulostat ehkä hieman hermoherkältä, anteeksi vain. Et ole ilmeisesti ennen joutunut minkäänlaisiin stressitilanteisiin tai kriiseihin aiemmin, jos ensimmäiset reaktiosi tällaiseen ongelmaan on heti hypätä tekemään kohtuuttoman vaatimuksen mukaisia viikonlopputöitä ja etsimään uutta työtä.
Vastaan vielä tähän. Miksi työelämän pitäisi olla jatkuvasti stressiä, kriisejä ja asiatonta käytöstä? Eniten minua kiukuttaa tässä tilanteessa se, että mielestäni tuo projektinvetäjä oli aivan uskomattoman asiaton. Siksi, että vaati lauantaina minulta työsuorituksia ja ilmoitti niille dediksen sunnuntaille; viesti oli ihan uskomattoman asiattomasti ja aggressiivisesti kirjoitettu; ja olen jo pelkän kahden kuukauden aikana joutunut jatkuvasti kuuntelemaan häneltä painostusta ja valitusta esimerkiksi kaikista yhteistyötahoista.
Alat kuulostaa entistä enemmän provolta. Ensin oli vain tämä yksi juttu, johon itse reagoit aivan liian dramaattisesti ja nyt yht'äkkiä kerrot, että kaksi kuukautta on ollut jatkuvaa painostusta.
Etkä missään vaiheessa ilmeisesti ole puhunut esimiehellesi asioista.
Mutta hyvä, että sait keksittyä itsellesi viikonloppuprovon kun ei ollut kuitenkaan oikeaa viikonlopputyötä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että projektinvetäjä nimenomaan toivoo ap:n lähtevän pois.
Mielenkiintoista, koska samalla projektin rahoitus lähtee pois koska rahoitusehdot eivät enää täyty :-D Joka taas tarkoittaa, että projektia ei enää ole olemassa eikä sen rahoilla palkattuja työntekijöitä :-D
Joten ihan mielenkiintoinen suunnitelma sinun mukaasi projektinvetäjällä :-D Meinaat että haluaa tällä tavoin epäsuorasti lopettaa projektin? No, voihan sekin olla mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Ota toinen puhelin yksityiskäyttöön, etkä anna sen numeroa töihin. Sitten vaan et muka lue viestejä muista numeroista.
Höpöhöpö. Blokkia vaan nykyisestä puhelimesta, niin problem solved.
Y H Y Y Y OLEN NIIN UUUUPUNUUT😩😫😭
"V*tuttaa, suoraan sanoen. Ulkona on aivan valtavan kaunis kevätpäivä, todellakin haluaisin nauttia keväisestä sunnuntaista."
= Olen päättänyt, etten teekään tätä työtä, enkä myöskään lähde ulos viettämään kaunista kevätpäivää, vaan trollaan av:lla.
Kuulostaa pikkufirmalta, jossa orjat joutuvat raatamaan rikkoen työehtoja ja m***ku kerää kaikki rahat itselleen. Ei jatkoon!
Hmm 2 kk sitten alkoi projekti ja jo nyt on jokin niin "kriittinen" tilanne? Kuulostaa siltä, että projari ei hanskaa omaa työtään. Jos hän ei ole tajunnut pyytää jotain ajoissa, voi voi maanantain palis on peruttava. Mikä on selitys, että työ on välttämätöntä tehdä työajan ulkopuolella?
Itse vastaisin "ok jos esihenkilöni määrää, olethan häneen yhteydessä". Tämä hyvä keino väistää vänkääminen ja projari saa sitten itse selitellä sähläämisensä esihenkilöllesi.
Ei kannata suostua pompoteltavaksi. Näytä rajat heti.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa pikkufirmalta, jossa orjat joutuvat raatamaan rikkoen työehtoja ja m***ku kerää kaikki rahat itselleen. Ei jatkoon!
Ap jo kertoi, että kyseessä on yliopisto. Figures.
Vierailija kirjoitti:
Itse vastaisin "ok jos esihenkilöni määrää, olethan häneen yhteydessä". Tämä hyvä keino väistää vänkääminen ja projari saa sitten itse selitellä sähläämisensä esihenkilöllesi.
Ei ap voi sanoa noin, koska muuten menee hyvä av-tarina mönkään.
Vierailija kirjoitti:
Ettehän te ole tasa-arvoisia, jos toinen on projektityöntekijä ja toinen projektin vetäjä
Onko todellakin firmoja, jossa jokin projektinvetäjä on "ylempänä" projektityöntekijää. Nythän sekin selvisi, miksi meidän isossa IT-firmassa meitä verkkoasiantuntijoita yritetään välillä pomotella näiden projektinvetäjien toimesta. Toiset on siten nämä palvelu/tuotantopäälliköt. Oon tehnyt selväksi, että mulla on ihan oma esimies enkä ole sun bitch. Ovat olleet sen jälkeen nöyrempiä, kun olen sanonut, että otetaanko vähän meetinkiä mun esimiehen kanssa...Ja meillä toki esimieskin on reilu ja tietää, miten hommat kuuluu oikeasti mennä. Mutta ehkä tämä on sitten työpaikkakohtaista. Meillä on myös todella vaikea saada uusia osaavia typpejä rinnalle, jos kaveri lähtee. Liekö silläkin vaikutusta, että esimies kuuntelee.
Jos jotain aiot tehdä niin vain projektin kannalta välttämätön. Minimi siis. Projektinvetäjä ei voi keksiä tosta vaan pitkää listaa uusia asioita mitkä pitää olla valmiina päivän varoitusajalla. Ja vielä viikonloppuna.
Itse olisin jo soittanut pomolle ja keskustellut vakavasti projektiin osallistumisesta. Ihmettelen mikset ole ottanut asiaa oman pomosi kanssa puheeksi jos kerran ei ole edes ensimmäinen kerta.
Tule sote-alalle. 5 min ylityötä tuo lisää palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni nousee tuollaisista posteista aina kova kuume jonka saa laskemaan vasta viikon sairusloman jälkeen. Joskus näiltä töihin palatessa siellä onkin ollut ihan eri, paljon ammattitaitoisempi ja mukavampi projektipäällikkö vastassa kun ohjausryhmä on pannut edellisen pellen kävelemään lankkua.
Tämä on hyvä. Itse käytän sitä että olen jo lähtenyt toiselle paikkakunnalle (xxx km päähän) ja josta palaan sunnuntai yönä. Työ läppäri on kotona. Palataan asiaan maanataina.
Mä olen suunnittelutoimistossa, enkä ikinä tee viikonlopputyötä. Jotkut ehtivät lähettää viikonlopun aikana kymmenen sähköpostia. Tässä versio a. Eikun versiossa a oli jäänyt pois asia x, tässä versio b. Totesinkin, että asia y on parempi tehdä tavalla z, tässä versio c. Sitten kysellään, onko tämä versio c kaikista hyvä ja sitten tulee valitusviestejä, kun jotkut eivät kommentoi klo 20 sunnuntaina. Lopulta seuraavana maanantaina on palaveri, jossa sovitan, että asia tehdäänkin tavalla ö, joka poikkeaa täysin alkuperäisestä ja miksi tähän on tultu? Koska se pätijä on unohtanut täysin yhden oleellisen asian: Asiat sovitaan suunnittelukokouksessa, jossa on myös asiakkaan edustaja paikalla. Sählääminen ja tehottomuus on alalla vakio, sitten hutaistaan jotan epämääräistä ja kiinnitetään huolellista huomiota täyhsin toisarvoisiin seikkoihin ja tärkeät unohdetaan. Arkkitehdit piirtävät pilareita mihin sattuu ja unohtavat jonkun vessan kokonaan pois, mutta johonkin naulakkoon ja huonekalujen sijoitteluun käytetään aikaa tuntikausia. Ei tartte olla oikeasti tiedossa kuin pisteet ja sekin on enemmän sähkösuunnittelijalle tärkeää.
Tee valitus tuosta hepusta. Kai olet säästänyt kaikki epäasialliset viestit. Yliopistossa löytyy palon hyviä tahoja joille valittaa.
Tämäkin juttu on taas näitä mistä ei kerrota kaikkea. Kuulostaa paremmalta.