¤¤¤SYYSKUUN salaisuudet ja uusi viikko¤¤¤
Ei näyttänyt uutta pinoa veilä olevan, joten aloitanpa minä sitten.
Pitkästä aikaa täältäkin. En olekaan varmaan kesäkuun jälkeen edes kirjoitellut kun kesällä oltiin paljon mökillä ja nyt elokuussa on vain laiskottanut. Yritin viime viikolla kirjoittaa, mutta kun teksti hävisi jonnekin bittiavaruuteen, en jaksanut uudestaan alkaa kirjoittaan. On ollut jotenkin motivaatiot kaikkeen vähän hakusessa. Vauvallekkaan en ole vielä jaksanut vaatteita silitellä. Kun taas kahdelle ensimmäiselle oli tässä vaiheessa jo kaikki valmiina.
Vauva kasvaa hyvin, olimme viime viikolla ultrassa ja painoarvio oli silloin 2400 gr. Olemme joutuneet käymään ylimääräisissä ultrissa sekä sydänkäyrissä, koska vauvan sydämen syke on epäsäännöllinen, jättää muutamia sykkeitä väliin, joten tilannetta seurataan. Meidän kuopuksella oli syntyessään, ja siis vieläkin reikä kammioiden välisessä seinässä, joten senkin takia tilannetta seuraillaan.
Mies lähti tänään viikon työmatkalle. Itse häntä kehoitin lähtemään koska en usko että vauva nyt vielä on tulossa mihinkään. Nyt vain vähän jännittää kun ollaan yksin tyttöjen kanssa, että mitenkähän sitä jaksaa, varsinkin kun tuo nuorimmainen on varsinainen syli-iita. Mutta toisaalta ukko matkustelee aika paljon, ettei tämä mitään uutta ole.
Mutta semmoista täältä tällä kertaa. Nyt taidan lepäillä hetken kun tuo kuopuskin nukahti.
Nyla ja Peanut 36+0
Kommentit (92)
Okei Arkis, sait ylipuhuttua...
Pakkasin mustaan muovilaatikkoon (näyttää lähes työkalupakilta):
virkistävää Hyvää päivää -juomaa, tulitikut (silmien pitimiksi, jos pelkkä juoma ei joku aamu enää riitä), Sisuja, Brejk-suklaapatukan, ensitutin, nenäliinoja (liikutukseen ja hien pyyhkimiseen vauva-arjessa), kuvakirjan, kylpyöljyä (isä on luvannut hoidella kylvetyspuolen), päiväkirjan (kannessa Nalle Puh, tietty avaimet mukana :), humoristisen kahvimukin, hedelmätutteja ärtyisän vaimon lepytykseen, korvatulpat, varaparistoja (high energy...), Sudoku-lehden dementian ehkäisyyn + varpajaisiin jaloviinapullo, kaksi paksua sikaria sekä Batman-laastareita. Mukaan tein selviytymispakkauksen käyttöohjeet höystettynä omalla huumorillamme.
Ideoita saa varastaa, niin minäkin tein... Lisää vinkkejä googlettamalla.
t. massumamma
Taidanpa olla ensimmäinen syyskuun jakautuja :)
Meidän pikkuine poika päätti tulla maailmaan kuukauden etuajassa.
Hän syntyi lauantaina 16.8.2008 16:48 sektiolla. Olen ollut viime keskiviikosta sairaalassa,ekana korkeiden paineiden vuoksi ja sitten lauantaina synnytys käynnistyi mutta päätyi sektioon. Istukka repesi.
Kirjoittelen lisää,kun päästään kotia. Poika voi hyvin, jaksoi jo tänään imeä ja maitoa tuntuu tulevan tulvimalla...
Mami + pikkukaveri
Voi onneksi olkoon mami1974!!!!!!!!!!!!!!! Ihana kuulla, että kaikki meni hyvin, vaikka poitsu päättikin syntyä kk etuajassa!!!
Tästä se nyt sitten alkaa, toivottavasti iloisia uutisia satelee pian lisää :D mä olen ihan liikuttunut, kyyneleet tuli silmiin kun luin mami viestisi!
Edellinen kirjoitukseni jäi kesken, kun niin innoissani lähdin jumppaamaan. Piti vielä Mustaverholle toivottaa tsemppiä ja onnea punktioon!
Tehdäänkö jossain vaiheessa syyskuisten syntyneet-lista? Varmaan sitten syyskuun lopulla/lokakuun alussa? Strategiset mitat ym. juttuja siihen!
Nyt olen innoissani ja jännittynyt entistä enemmän :D täällä taitaa tyttö olla pää alaspäin, kun niin kovasti saan potkuja ylävatsaan :D
Miaea ja masukki 35+1 onnittelevat mamia
Voi miten ihanaa, että kaikki meni lopulta hyvin. Liikutuksen kyyneliä täälläkin...
Tervetuloa mukaan uudet syyskuulaiset!
Eilen kävin neuvolassa ja kaikki oli ihan ok. Uusi neuvolan "täti" oli tosi herttainen ja mukava, samaa ikäluokkaa taitaa olla minun kanssani. Kolmas terkkari jo tämän raskauden aikana!
Painoa oli tullut 800g/vko (yhteensä alusta 4,6 kg) eli paino alkaa nousta, kun jäin kotiin! =D Turvotusta oli yhdellä plussalla, RR 134/68, pissassa taas proteiinia yksi+ (viimekerralla sama juttu, labrassa käynnin jälkeen kuitenkin puhdas) ja taas kävin labrassa. Nyt ottivat tulehdusnäytteen, mahdollisesti hiivatulehdus?? Huomenna selviää tulokset. Poju raivotarjonnassa, Sf-mitta 32. Liikkui todella paljon, terkka sanoi, että tekisi mieli laittaa liikkeet kolmella plussalla!
Sateisesta ilmasta huolimatta olen tänään myllertänyt ulkona kukkapenkkejä. Täytyy kyllä sanoa, että olisi hieman miellyttävämpää työskennellä, jos tämä masu olisi vähän pienempi =D
Vauvan vaatteita olen pessyt ja niitä on ihan hirmusen paljon, puolet liikaa epäilen. En millään ehdi niitä kaikkia pitämään, kun pääsääntöisesti ovat 56-62 cm ja isoa vauvaa odotellaan! Harmi :(
Kumpa minäkin saisin aikaiseksi väsätä tuollaisen isyyspakkauksen!
Aurinkoisia päiviä odotellessa ja kaikille hyvää viikkoa toivotellen
M@MIx2 rv 34+4
Hienoa kuulla, että siellä voidaan hyvin rankasta alusta huolimatta :)
Tervetuloa uusille minunkin puolesta :)
Käytiin eilen siellä ultrassa ja tällä kertaa vauvat olivatkin taas lähes samankokoiset, n.2600g molemmat. A edelleen perätilassa ja varattiin sektioaika 1.9. maanantaiksi.
Mukavaa loppuodotusta kaikille :)
Norah81 ja tuplat 36+6
Onnea paljon pienestä poikavauvasta Mami1974. Onneksi kaikki meni hyvin vaikka ilmeisesti aika rankka viikko onkin teillä takana. Hyvä kun maitoa tulee.
Tervetuloa uusille palstalaisille!
Mekin olimme tutustumassa tuonne synnytyssairaalaan. Jos hyvin käy yritetään päästä tuonne Haikaranpesään. Vaikutti kyllä hyvältä tuo käynti. Edessä on vielä yksilöllinen keskustelu synnytyksestä. Pitäisi varmaan laittaa paperille toiveet ja kysymykset, että muistaa kaiken kysyä. Odotan kyllä tuota keskustelua. Saa käydä noita edellisiäkin synnytyksiä läpi.
Olin neuvolalääkärillä joka ei kuulemma uskaltanut kokeilla kunnolla onko paikat auki. Viimeviikolla oli siis 1-2 cm. Jäi vähän epäilyttämään onko mennyt umpeen :D Olisi vaan kiinnostanut tietää mikä tilanne, kun joka päivä supistelee välillä tiheään ja kipeästi. Mulla oli sf mitta 36 ja koska olen reilusti alle 160 cm pitkä on maha tosi korkealla. Kylkiluita polttelee ja särkee usein. Korkeus johtuu pääosin siitä, että heiluu tuossa melko ylhäällä eikä siis ole kiinnittynyt.
Nukkuminen on kanssa sellaista arpapeliä. Periaatteessa nukun ihan hyvin ja olen oppinut unissani kääntymään tyyny jalkojenvälissä ym, mutta jos vessaan nousen en saa enää unta. Joka yö menee 1-2 tuntia kun vaan haen asentoa. Ajattelen vaan, että tää on luonnon tapa opettaa mua uuteen rytmiin. Heräily ei haittaisi kyllä niin paljon jos osaisi nukahtaa heti uudestaan.
Tässähän tätä omaa napaa tulikin.
Hauskaa päivän jatkoa kaikille.
RasiNa 36+2
Onnittelut mami1974, poikavauva ja koko muu perhe!
Te ehditte meistä siis ensimmäisinä. Hienoa, että kaikki teillä hyvin.
t. massumamma ja poju 37+0
Hei,
Ihania uutisia Mami! Onneksi olkoon. Kuullaan sitten mielellään lisää miten yhteiselämä on lähtenyt käyntiin. Kirjoittele jos jaksat tai ehdit.
Jänniä uutisia myös Norahilta: 1.9. kuulostaa mukavalta syntymäpäivältä. Mitkä on fiilikset sektioon?
Nyt jännätään vielä mitä uutisia Mustaverholla on tämänpäiväisen punktion jälkeen. Olen ihan varma että kaikki menee hyvin!
Meillä huomenna jälleen ns. mielenterveysultra. Samalla koko- ja synnytystapa-arvioita. Se taitaa olla viimeinen käynti ennen H-hetkeä. Tuo ajatus saa pikkaisen jännittymään. Vaikka tuntuu että oon ollu miljoona vuotta raskaana, on samalla aivan käsittämätön ajatus että tää loppuu kohta tavalla tai toisella.
Kaikille mukavaa keskiviikkoa!
T. Arkamamma rv 37+5
Onnea Mami pojan syntymän johdosta! Hienoa, että kaikki on nyt hyvin!
Wilhelmiina 37+1
Olisin kovasti halunnut synnyttää alakautta. En pelkää leikkausta, mutta siitä toipumista kyllä. Enemmän kuin itse operaatiota pelkään sitä selkään pistämistä... Tosin se olisi voinut hyvin olla edessä muutenkin. Voihan tässä vielä elätellä toivoa että A kääntyy rt, niin sektio perutaan...
Toivottavasti Mustaverholta kuullaan kohta hyviä uutisia.
Arkamammalle jaksuja huomisen ultran odotteluun :)
Norah ja tuplat 36+6
Hei Norah,
Uskoisin että sektio on kaksosten kanssa sitten kuitenkin se turvallisin juttu. Äläkä ole huolissasi selkään pistämisestä, se taitaa nipistää yllättävän vähän. Ja onneksi sitä ei näe! Yrität vaan siirtyä ajatuksissasi ihan muualle (vaikka siihen että kohta saat pikkuiset syliisi!) ja anna asiantuntijoiden hoitaa hommansa. Sektiohaavasta toipumiseen menee oma aikansa, mutta ystäväni jolla ovat paikat revenneet ihan normisynnytyksessä, ovat sanoneet, että viehän se aikaa toipua siitäkin. Puolensa ja puolensa kummassakin tavassa siis. Luotetaan että lääkärit tietää parhaiten.
Yritän tässä olla hengessä mukana ja lähetellä sinne kunnon tsemppi-fiiliksiä. Varmasti kaikki menee oikein hyvin!
Päivä kerrallaan mennään,
T. Arkis
Lämpimät onnittelut mami1974! Ihanaa, että kaikki on kunnossa!
Ja Norahille myös tsemppiä! Hienoa, että synnytyspäivä on nyt varattu! Ihan kohta saat kaksi nyyttiä =D
Ja tänään kai Mustaverhokin saa tietää käynnistysaikataulusta! Tässähän itsekin näitä uutisia lukiessa alkaa jo tulla sellainen olo, että loppu häämöttää ja ajatukset lähestyvästä synnytyksestä kutkuttavat mieltä. Niin lähellä mutta niin kaukana. Mutta niinkuin Arkiskin sanoi, päivä kerrallaan.
Vauvauutiset olivat mukava aloitus päivälle =) Kohta taas neuvolaan..
Miisu 36+5
Hei!
Voi miten hauskaa, että meidän salaisuuksia alkaa putkahdella esiin. Isot onnittelut ekana "ehtineelle" Mamille!
Itse oon aivan kypsä olemaan raskaana ja voisin synnyttää vaikka heti. Pinna palaa puolitoistavuotiaan esikoisen kanssa päivttäin. Osasyynsä lienee kovin repaleisilla yöunilla, joista täälläkin kärsitään. Kaiken muun lisäksi sain vielä flunssan ja eilen lääkekuurin poskiontelotulehdukseen, jospa se edes jeesaisi oloa hiukan. Raskaus sisnällään sujuu ihan hyvin, onneksi.
Mulla luvassa synnytystapa-arvio ensi ma (silloin 38+3). Esikoinen ei mahtunut alakautta ja nyt tsekataan jo etukäteen miten mahtuisi- ettei siis taas tule ponnistusvaiheessa ylläriä... Esikoinen syntyi kiiresektiolla, josta ainakin mulle jäi ihan hyvät fiilikset. Norahille siis kannustuksen sana, itse ainakin toivuin sektiosta hyvin, mitä nyt nostelua ja kantamista piti välttää aluun useampi viikko.
Tsemppiä loppusuoralle ja laaditaan kohtapuolin (joku osaava siis) sellanen syntyneitä-lista, johon voi laittaa mittoja ja muuta tietoa pienistä.
Adalmiina ja Pikku 37+5
Suuret onnittelut täältäkin halausten kera mamille ja koko perheelle! Onneksi nyt voidaan hyvin!
Norahille tsempitykset maanantaille...jos niin käy että sektio on edessä!!!
Rasina: Uskomatonta ettei lääkääri uskaltanut kunnolla kokeilla onko kohdunsuu auennut...mieletöntä, tuohan ois ptänyt ehdottomasti tarkistaa, jos viimeviikolla olit jo auki vähän.
Onko muille sanottu että lapsivettä vähänlaisesti...minua askarruttaa että mitä tuleman pitää...kun ensviiikolla meen käymään siellä polilla tarkistuksessa ...
Jännäksi menee;)
Tuutski 36+1
aattelin aivan että norahin sektio on jo ens maanantaina...mutta onhan siihen sentään puolitoista viikkoa ;)) ...lycka till joka tapuksessa ;) pidetään vielä peukkuja sulle josko se toinen pienoinen kääntyisi!
Terkkuja äitipolilta!
Ensimmäisenä sylin täydeltä onnea ja halauksia mami 1974! Sinä olet virallisesti nyt meidän joukon ykkönen ;) Nauti pienestä pojastasi "täysin rinnoin ;)
Massumamma; tuo isyyspakkaus on kyl ihan huippu-idea, meinasin itsekkin alkaa tulevalle isukille väsämään samanmoista selviytymispakkausta ja tietty huumorilla höystettynä!
Toivottavasti Mustaverholla on mennyt kaikki hyvin tuolla punktiossa, kerrothan heti miten meni?
Ja sitten taas omaan napaan;
Eilen kävin siis äitipolilla, aluksi olin käyrillä ja kuuleman erinomaiset käyrät tuli.
Sitten pääsinkin tapaamaan itse lääkräriä ja jännityksellä tuijottelin ultraa ( tämähän oli meille ns. tarkastuskäynti, koska jamppa on niin sitkeästi istuskellut tuolla masussa ) ja heti ensimmäisenä saimme iloksemme huomata että poju on sittenkin päättänyt kääntyä oikein päin ja on kuuleman kiinnittynytkin mukavasti tuonne alas ( on varmaan kuullut minun rukoukset ja kyllähän mä olen näin ounastellutkin kun potkut on tuntunut tuossa oikella kyljellä ) ja oikein huokaisin helpotuksesta. Kaikki oli kunnossa ja katselin ihastuksissani ultra-kuvasta pieniä muhkeita varpaita ja kiivaasti sykkivää pientä sydäntä! Paino-arvioksi tuli tällä hetkellä n 2,2kg eli aika pieni vaavi on vielä tälle hetkellä. Sitten tehtiin viimeinen sisä-tutkimus ja samalla mitattiin nuo lantion luut; mahtuu tulemaan onneksi ihan normaalisti alakautta;) Ihan älyttömästi alkoi jännittämään kun lääkäri tutkimuksen aikana sanoi että paikat onkin jo mukavasti alkaneet pehmenemään ja että kohdunsuu on lyhentynyt n. 1,5 cm.....HUI! Sanoi myöskin että tuskin menee loppuviikoille asti ja että saattaa hyvinkin alkaa tulemaan 2-3 vkon kuluessa!!!! Jos kuitenkin mennään loppuviikoille asti niin paino-arvioksi antoi n 3,5 kg eli ihan normaalikäyrillä mennään!
Mies oli ihan innoissaan ja sanoi että nyt aletaankin sit avittaa luontoa, saunomista ja hellimistä kuuleman tulossa runsaasti ;)
Mieli jotenkin rauhoittui kummasti kun saatiin nyt selvyys tähän tilanteeseen ja enää se synnytyskään ei niin enää pelota, olo on kun rantapallolla ( ja tosiaankin jo alkaa tuntua et ois jo rv 55...;) et jotenkin sitä nyt vaan odottaa jo innoissaan tulevaa ja kätilöin sanoin; pitää vaan antautua tilanteen vietäväksi ! Nyt meillä on sitten edessä enää normaalit neuvola-käynnit ja odottelua vaan!
Nasu: kerrohan sitten heti sinkäin tilanteestasi kun saatte lisätietoja vauvan "asemista", toivotaan et teilläkin päättää kääntyä oma-aloitteisesti niin ei tarvitse alkaa tuskailemaan mitään kääntöä.....!
Tulipas taas juttua ihan liikaa ( sorry....), vointeja kaikille ja kirjoitellaan ahkerasti kuulumisia!
Luluzu ja Pertti 35+3 ( ja kohta pitää ristiä lapsi oikeasti Pertiksi kun koko suku puhuu jo Pertistä....) :0D
mami1974, oikein paljon onnea myös täältä päin!! :-) Ihana kuulla, että kaikki on hyvin, vaikka varaslähdön poika ottikin :-D Vointeja sinne koko perheelle ja jaksamisen mukaan kuulumisia meille tänne palstalle.
Norahillakin alkaa olla jännät paikat. Puolitoista viikkoa ja te elelette jo täyttä perhe-elämää :-) Toivottavasti pääset synnyttämään alateitse, jos se on sulla toiveissa.
Mullakin ainoa kammo tulevaan tapahtumaan liittyy neuloihin. Oon yritäänyt psyykata itseäni tavalla jos toisella, mutta ei ainakaan vielä oo muutosta mihinkään suuntaan...
Tänne ei mitään maata kaatavaa. Päädyin kans rakentamaan isyyspakkauksen, joten siinä on vielä pientä puhdetta mammalomalle. Turvotus ja närästys rienaavat oikein kunnolla ja oon ihan hermo piukalla niiden takia. Kotona kaikki hyvin, kun oon siellä saanut hillittyä itseni. Taidanpa muuten laittaa jonkun vaimon hoito-oppaan sinne isyyspakettiin, josko toi ukkeli ymmärtäis hemmotella mua sit synnytyksen jälkeen :-) Nyt on pientä puutetta oma-aloitteisuudesta eikä aina viitsisi pyytää. Huomen aamulla neuvola.
Kumma ettei RASINA:lta katsottu kohdunsuun tilannetta. Itse ainakin toivon, että se tarkistetaan, kun muutoksia on ollut. Tietäisi itse vähän missä mennään... Tosin kaveriltakin jätettiin katsomatta vedoten siihen, ettei synnytys käynnisty.
Mirrel ja Pähkinä 35+0
kerrohan pojan mitat vielä ja synnytystarinaa, kun jaksat ja kerkiät :) pareina täältä lähdetään ja pareina tänne tullaan sanotaan, joten kukakohan muukin on synnyttänyt/ lähtee synnyttämään? :) minä voisin ilmoittautua vapaaehtoiseksi!
minä kun olin esikoista tekemässä ja ramppailin siellä käytävällä purskahtelin aina supistuksten lomassa itkuun, kun kuuli salien ovien takaa vastasyntyneiden parkua ;) niin ja olihan siinä se vauvojen virvoitteluhuonekin missä oli pikkunyyttejä ja itkin niitäkin vielä lisää supistuksien lomassa :D minullakin paniikkihäiriö ja pelkäsin, että saan synnytyksessä- tai sairaalassa kohtauksen, mutta kyllä se kipu vei ajatukset ihan muualle, vaikka sydän löikin sataa..
nyt on pinnis pedattu ja sairaalakassit pakattu :) nyt enää odotellaan synnytyksen käynnistymistä.. enää siis ensi viikko kokonaisena ja sitten onkin lasketun ajan viikko.. aikas hurjaa!
norahkin saanut ajan 1.9 :) hyvä päivä syntyä. toinen oli varmasti tyttö? toisen sukupuoli siis on vielä tietämättä? muistanko oikein..
cec 37+4
Kauheat vieroitusoireet! En ole päässyt nettiin kahteen päivään, kun ukkonen osui puhelinlinjoihin ja hajoitti meiltä nettiboxin :( onneksi mies kävi ostamassa uuden ja kaiken lisäksi sellaisen, että voi kannettavalla surffata ilman mitään piuhoja (siis vaikka sängyssä köllötellä :D). Olikohan ajatellut minua?
Tervetuloa mukaan Minipanda ja Kathrin, kiva kun loppuvaiheessa mukaan liittyy uusia "naamoja"!
Kohta pitää kiirehtiä jumppaan, olen niin innolla odottanut pääseväni sinne! Ensi viikolla käynnistyy taas äitiysjumppa, jota olen odottanut kuin kuuta nousevaa.
Omaa napaa: meilläkin hikataan ahkerasti. Hikka tuntuu milloin missäkin, eli ilmeisesti masukki kääntyilee vielä iloisesti..ensi viikolla on sitten tuomion paikka synnytystapa-arviossa. Jännittää tosi kovasti, että mitä kaikkea siellä sitten kuulee. Huomenna on taas perhevalmennusta, onneksi mieskin on innostunut siitä! Hän oli aluksi skeptinen, mutta viime kerralla siellä oli mukavaa porukkaa ja hän viihtyi kuin kala vedessä :D
Ensi viikolla myös tutustuminen synnäriin (sekin jännittää...) ja mun synttärit! Ehdin täyttämään vuosia ennen kuin vauva pullahtaa.
Isyyspakkauksesta: Innostuin kuitenkin väsäämään sellaisen, kun eilen kiertelin kaupoissa oikein ajan kanssa. Jos joku haluaa vinkkejä, niin kopioida saa ja kannattaa googlettaa "isyyspakkaus" - vinkkejä on saatavilla. Tässä minun tekemän pakkauksen sisältö:
- pieni snapsipullo (Turkinpippuri-salmaria ostin)
- 2 kpl sikareita (varpajaisia varten)
- tuttipullo ja tutti vauvalle
- korvatulpat
- sukat, joissa vauvan kuva ja teksti "Isän kaveri" (olivat ALE-korissa, varmaan jäänyt isänpäivältä)
- Sisu-aski
- energiajuomaa
- muistilappukuutio, pääkalloteema
- pääkallo-nameja
- Fröbelin palikat- DVD
- 2 x kirja (tilasin netistä, toinen on Uusi vauva ja toinen on se, jossa on niitä vauvan käyttö- ja huolto-ohjeita)
Nyt on riennettävä jumppaan, mukavaa viikkoa kaikille!
Miaea ja masukki 35+1