Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelukaveri ei siedä jos puhun vauvastani jotain

Vierailija
13.05.2022 |

Tämä aloitus saa varmasti karsean määrän alapeukkuja, mutta katsotaan jos joku ymmärtäisi pointtini ja osaisi antaa neuvoja.

Opiskelen yliopistossa, olen vähän vanhempi kuin opiskelukaverini. Olen myös raskaana.

Meillä on 4 henkilön pieni porukka, käymme yleensä yhdessä syömässä ja vietämme muutenkin aikaa yliopistolla. Yksi näistä neljästä on paras ystäväni, loput kaksi lähinnä koulukavereita.

Nämä kaksi kaveria eivät välitä puhua mistään vauvaan liittyvästä yhtään mitään, toinen heistä muuttuu äärettömän töykeäksi jos mainitsen edes jotain. Puhun heidän kanssaan luonnollisesti siis muista jutuista. Ystäväni on vauvasta innoissaan ja juttelee aiheesta mielellään.

Nyt kun raskaus on pitkällä, tietää koko luokka että minulle on tulossa vauva. Aika usein kun hengailemme esimerkiksi käytävällä, joku tulee kyselemään jotain raskaudesta tai intoilemaan vauvasta, tai pyytävät saada kokeilla potkuja. Tämä yksi kaveri menee todella happamaksi ja häipyy paikalta välittömästi. Toinen kavereistani näyttää kiusaantuneelta. Ystävä on jutussa mukana.

Samoin käy jos olemme esimerkiksi ruokalassa, ja nämä kaksi kaveria alkavat puhua jostain omasta jutustaan. Tällöin saatan ystävälleni mainita hiljaa esimerkiksi että kävin ultrassa ja vauva oli sen ja sen painoinen tai että ostimme juuri pinnasängyn. Tämä vauvavastainen kaveri hiljenee saman tien ja kysyy kylmästi, että koskas keskustelunaihe vaivoihin vaihtui. Vaikka olisi siis itse jutellut kahdestaan viimeiset 10 minuuttia jostain bileistä joissa minä ja ystäväni ei oltu ja jossa oli ihmisiä joita emme tunne, ja minä ja ystäväni juttelimme vaikka opinnoista ennen kuin vaihdoin aiheen.

Tuo kaverin käytös tuntuu niin töykeältä, että en haluaisi oikeastaan edes viettää aikaa hänen kanssaan enää. Ymmärrän että kaikki eivät ole vauvaihmisiä mutta sitä en ymmärrä että miksi hän on niin äärettömän vihamielinen. Välimme ovat viilentyneet todella paljon siitä lähtien kun kerroin olevani raskaana.

Kyse ei ole traumoista tms, tuo kaveri on kertonut että haluaa itse lapsia sitten kun on paljon vanhempi, haluaa keskittyä opiskelijaelämään nyt.

Jotain vertaistukea tai vastaavia kokemuksia toivoisin.

Kommentit (277)

Vierailija
221/277 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella pöljä tyyppi. Sulla on kyllä oikeus puhua vauvastasi. Ei halua jakaa sun iloasi. Kateellinen.

Ei todellakaan ole oikeutta levitellä toisen yksityisasioita. Niitä ei sitten pitäisi emälle kertoa ollenkaan, jos ei turpa pysy kiinni.

Vierailija
222/277 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopistossa ei puhuta luokkalaisista tms. Onko ap oikeasti yliopistossa?

Opiskelen yliopistossa ja puhun luokkalaisista ja luokasta. Niin on iskostunut päähän ala- ja yläasteen termit. Jos menen yliopistoon, sanon meneväni kouluun tai olevani koulussa. 

Meillä on valtaosa kursseista saman porukan kanssa, joten käsitän tietyn ryhmän ihmisiä luokakseni. Meillä on oma whatsappryhmä yms. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/277 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten kanssa puhutaan erilaisista asioista, harrastusryhmässä harrastuksesta, opiskeluporukassa opinnoista. Tilanteen mukaan. Jos huomaat ettei joku halua puhua vauvasta, puhu jostain muusta. Sitä sanotaan sosiaaliseksi älyksi tai jotain sinnepäin.

Vierailija
224/277 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Minultakin joku vanhempi ihminen kysyi lässyttämällä millä luokalla olen. Luuli siis ilmeisesti että olen vielä peruskoulussa.

N30

Ihmiset käyttävät eri asioista eri nimityksiä. Tiedän itse paljon opiskelijoita, jotka puhuvat luokasta ja luokkakavereista ja koulusta. Kai se vähän riippuu siitä, mitä opiskelee ja missä. 

Sitä paitsi ap asui ulkomailla, ehkä siellä kurssikaverit opiskelevat samoja aineita vielä tiiviimmin. 

Vierailija
225/277 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen yliopistossa ja puhun luokkalaisista ja luokasta. Niin on iskostunut päähän ala- ja yläasteen termit. Jos menen yliopistoon, sanon meneväni kouluun tai olevani koulussa. 

Meillä on valtaosa kursseista saman porukan kanssa, joten käsitän tietyn ryhmän ihmisiä luokakseni. Meillä on oma whatsappryhmä yms. 

Kuulostaa kyllä oudolta. Kursseilla on poikkitieteellisyyden vuoksi ihmisiä eri aloilta, eri vuosina aloittaneita, osa viime syksynä ja osa toistakymmentä vuotta sitten. Ei todellakaan mitään yhtä kokoonpanoa.

Vierailija
226/277 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tilanteessa lapset ovat jo aikuisia; en minäkään halua kuulla enää tuttipulloista, ultrasta enkä ensimmäisestä kakasta vaikka se sinusta olisi kuinka mielenkiintoista. Jos toinen jatkaa jankuttamista tutista vieroittamisesta, minäkin vaihtaisin aihetta.  Se on vain esimerkki, luultavasti tajuat pointin. 

Vierailija
227/277 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten kanssa puhutaan erilaisista asioista, harrastusryhmässä harrastuksesta, opiskeluporukassa opinnoista. Tilanteen mukaan. Jos huomaat ettei joku halua puhua vauvasta, puhu jostain muusta. Sitä sanotaan sosiaaliseksi älyksi tai jotain sinnepäin.

Jos kommentoit keskustelua, lue ensin edes pari ensimmäistä sivua jotta tiedät mistä koko hommassa on kysymys. Voit myös kommentoida suoraan lukematta, mutta silloin sinua pidetään vähän heikkolahjaisena kuten tällä kertaa valitettavasti kävi.  

Vierailija
228/277 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kommentoit keskustelua, lue ensin edes pari ensimmäistä sivua jotta tiedät mistä koko hommassa on kysymys. Voit myös kommentoida suoraan lukematta, mutta silloin sinua pidetään vähän heikkolahjaisena kuten tällä kertaa valitettavasti kävi.  

Ei täällä ole muita kuin heikkolahjaisia :)

Vierailija
229/277 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa että aloitus kertoo vain aloittajan olemattomista sosiaalisista taidoista eikä mistään muusta. Minäminäminäminäminä. Katsokaa kaikki, minä olen raskaana, minun vauva, minäminäminä. Taitaa aloittaja käydä vielä sitä peruskoulua ja kävi vahinko.

Vierailija
230/277 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pakko puhua vauvasta kaverin kuullen jos tiedät että kaveriasi ei tuo puheenaihe kiinnosta? Voi olla että hän haluaisi itsekin lapsen, mutta se ei syystä tai toisesta ole tällähetkellä mahdollista ja vauvasta jauhaaminen voi tuntua tosi pahalta. 

Vierailija
231/277 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nusaisit sitten jonkun amispojan kanssa ja nyt on maha pömpöllään. Miksi kukaan ei halua puhua minunminunminun vauvasta yhyhyyyyyyyy

Vierailija
232/277 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa että aloitus kertoo vain aloittajan olemattomista sosiaalisista taidoista eikä mistään muusta. Minäminäminäminäminä. Katsokaa kaikki, minä olen raskaana, minun vauva, minäminäminä. Taitaa aloittaja käydä vielä sitä peruskoulua ja kävi vahinko.

Ei se välttämättä vahinko ole vaikka olisikin peruskoulussa. Ei ole sattumaa että ihminen on hedelmällisimmillään silloin kun on tyhmimmillään.

Vierailija
233/277 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 sivua itkua siitä, kuinka kukaan ei halua puhua vain ap:stä. Voi hellanlettas teitä lumihiutalelapsia.

Vierailija
234/277 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se mitä perheelliset ei tule koskaan tajuamaan, että vaikka lapsi/lapset on sulle suuri juttu, niin miksi mun sinkun lapsettoman miehen pitäisi olla kiinnostunut toisen perhe-elämästä? Voitte jutella toisille perheellisille. Jotkut sentään asiavan tajuavat vihjailemattakin. Ei toista voi pakottaa olemaan kiinnostunut, jos ei koske itseä. Itse en ota edes puheeksi asioita, jotka tuskin perheellisiä kiinnostaisivat.

Se, mitä iso osa tämän ketjun kommentoijista ei näytä ymmärtävän, on se että normaaliälyinen ja normaalisti käyttäytyvä ihminen pystyy kuuntelemaan ja jopa keskustelemaan sellaisista asioista, jotka eivät häntä  niin hirveästi kiinnosta. Työpaikoillakin on kaikenlaista jaarittelijaa, kaikilla omat juttunsa ja niitä sitten kuunnellaan ystävällinen hymy huulilla, vaikka kuinka puuduttaisi. Opiskelijat voivat ilmeisesti kohteliaasti kuunnella mitä tahansa aiheita, paitsi jos ne jotenkin liittyvät lapsiin ja raskauteen. Silloin neuroottisesti käyttäytyvä vihamielinen henkilö saa jostakin syystä sympatiat osakseen.

Normaaliälyinen ihminen nimenomaan osaa keskustella myös muistakin asioista kuin omasta mussukasta. Kylhän sitä voi kahvitauolla ja keskustella, kun toinen jauhaa lapsensa okennustaudeista ja kakkavaipoista, mutta se on aika yksipuolista keskustelua se. Aika äkkiä sitä nappaa kahvinsa mukaan ja menee omalle työpisteelleen jatkamaan mielummin töitä

Vierailija
235/277 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun kaverin ongelma on hänen oma ongelmansa, sun ei tarvii ruotia tai millään lailla huomioida sitä jos kaverisi ei kerran pysty olemaan ihmisiksi.

Jotkut lapsettomat nuoret on todella itsekeskeisiä, ei ne vaan pysty sopeutuu siihen ajatukseen että jollain on jotain mitä heillä ei ole tai elämä voi olla muuta kuin mitä juuri heidän napansa ympärillä pyörii. Etenkin lapsijutut on kauhee uhka heidän elämäntavalleen, vaikkeivät edes haluaisi lasta. Normaalisti kehittynyt mieli pystyy käsittelemään jotain muuta kuin suoraan itseensä liittyvää silloin tällöin.

Vierailija
236/277 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se mitä perheelliset ei tule koskaan tajuamaan, että vaikka lapsi/lapset on sulle suuri juttu, niin miksi mun sinkun lapsettoman miehen pitäisi olla kiinnostunut toisen perhe-elämästä? Voitte jutella toisille perheellisille. Jotkut sentään asiavan tajuavat vihjailemattakin. Ei toista voi pakottaa olemaan kiinnostunut, jos ei koske itseä. Itse en ota edes puheeksi asioita, jotka tuskin perheellisiä kiinnostaisivat.

Se, mitä iso osa tämän ketjun kommentoijista ei näytä ymmärtävän, on se että normaaliälyinen ja normaalisti käyttäytyvä ihminen pystyy kuuntelemaan ja jopa keskustelemaan sellaisista asioista, jotka eivät häntä  niin hirveästi kiinnosta. Työpaikoillakin on kaikenlaista jaarittelijaa, kaikilla omat juttunsa ja niitä sitten kuunnellaan ystävällinen hymy huulilla, vaikka kuinka puuduttaisi. Opiskelijat voivat ilmeisesti kohteliaasti kuunnella mitä tahansa aiheita, paitsi jos ne jotenkin liittyvät lapsiin ja raskauteen. Silloin neuroottisesti käyttäytyvä vihamielinen henkilö saa jostakin syystä sympatiat osakseen.

Normaaliälyinen ihminen nimenomaan osaa keskustella myös muistakin asioista kuin omasta mussukasta. Kylhän sitä voi kahvitauolla ja keskustella, kun toinen jauhaa lapsensa okennustaudeista ja kakkavaipoista, mutta se on aika yksipuolista keskustelua se. Aika äkkiä sitä nappaa kahvinsa mukaan ja menee omalle työpisteelleen jatkamaan mielummin töitä

Juuri näin, ja nyt kun ihmiset eivät halua puhua kymmeniä sivuja vain ap:n vauvasta, koska hänet torjuttiin jo yliopistolla, muut keskustelijat ovat toki vähä-älyisiä ja heikkolahjaisia, jotka eivät ymmärrä mistään mitään. Tokihan ap ei vaivaudu kysymään keltään, mikä koulutustaso mahtaa olla, vaan koska ei puhuta hänestä, toisen täytyy olla heikkolahjainen. Lumihiutalelapsen logiikkaa.

Vierailija
237/277 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä sitten puhu vauvasta, yliopistossa ollaan opiskelemassa ja puhutaan opiskelujuttuja. Pitää sinullakin olla hieman tilannetajua.

Tämä keskustelu on kyllä taas taattua vauva-laatua. AP on jo ajat sitten todennut, ettei puhu kyseisen ihmisen kanssa raskaudestaan mitään, mutta asia tulee välillä puheeksi muiden ihmisten toimesta. Silloin kun muut ihmiset alkavat puhua asiasta, tämä kaveri häipyy tuohtuneena paikalta. 

Vierailija
238/277 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä sitten puhu vauvasta, yliopistossa ollaan opiskelemassa ja puhutaan opiskelujuttuja. Pitää sinullakin olla hieman tilannetajua.

Tämä keskustelu on kyllä taas taattua vauva-laatua. AP on jo ajat sitten todennut, ettei puhu kyseisen ihmisen kanssa raskaudestaan mitään, mutta asia tulee välillä puheeksi muiden ihmisten toimesta. Silloin kun muut ihmiset alkavat puhua asiasta, tämä kaveri häipyy tuohtuneena paikalta. 

Niin? Voi itku ja hammasten kiristys. Elämäni on pilalla.

Vierailija
239/277 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin, ja nyt kun ihmiset eivät halua puhua kymmeniä sivuja vain ap:n vauvasta, koska hänet torjuttiin jo yliopistolla, muut keskustelijat ovat toki vähä-älyisiä ja heikkolahjaisia, jotka eivät ymmärrä mistään mitään. Tokihan ap ei vaivaudu kysymään keltään, mikä koulutustaso mahtaa olla, vaan koska ei puhuta hänestä, toisen täytyy olla heikkolahjainen. Lumihiutalelapsen logiikkaa.

Sinä ainakaan et ole lukenut edes ensimmäistä sivua. Ketään en ole tässä keskustelussa haukkunut heikkolahjaiseksi. Täällä pyörii aika paljon trolleja jotka kirjoittelevat mitä sattuu.

En jaksa luonnollisesti alkaa väittelemään sinun tai kenenkään muun kanssa. Keskustelun pointti oli kuitenkin lyhykäisyydessään se, että yksi tovereistani käyttäytyy todella erikoisen vihamielisesti. Minusta tuollainen käytös on outoa, oli puheenaihe sitten vauvat, perhearki, puutarhanhoito, lemmikit tai ruoanlaitto.

Tämä keskustelu alkaa jo olla vähän liian pitkä, valtaosa ei jaksa enää lukea aikaisempia sivuja ja yhä useampi kommentoija tulee höpisemään jotain ihan omiaan tai puhumaan minusta aika ilkeään sävyyn. Kiitos siis edelleen kaikille asiallisille ihmisille, minä häippäsen takavasemmalle.

Varmasti jossakin vaiheessa tulee väkisinkin sanottua jotakin sille kaverille, koska en minä jaksa ikuisuuksia toisen epäkohteliaisuutta sietää. Mikä pakko hänen on minun seuraani tuppautua jos raskauteni on niin kamala asia. En minäkään estä häntä tai ketään muutakaan puhumasta yhtään mistään aiheista, en edes niistä jotka minusta eivät ole lainkaan kiinnostavia.  

Ap

Vierailija
240/277 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanu edes lukea viimeisimmästä viestistä kun ensimmäisen lauseen, liikaa skeidaa täällä kirjoitettu. Jokaisella on vapaus valita kenen kanssa on tekemisissä ja mistä juttelee. Itse pistän samantien välit poikki jos kaveri ilmoittaa porsineen tai aikeista porsia. Meillä ei ole tämän jälkeen mitään yhteistä.

Minä elän, hän selviytyy.