Teini jää luokalle. On aika rikki.
Tänään tavattiin erkkaope ja luokanvalvoja. Pojalla on mennyt matikka tosi huonosti tämän vuoden ja etenkin kevään aikana eikä hän ole päässyt hyväksytysti kokeista läpi vaikka hän käy kaikki tunnit erkalla ja saa paljon apua. Muutkin aineet menee melko heikosti. Tultiin yhdessä siihen tulokseen, että kertaaminen on pojalle parhaaksi. Poika itse vaan on aika rikki. Kun ajettiin koulusta kotiin, näin miten kyyneleet valui hänen poskiaan pitkin. Mulle hän sanoi vielä autossa että sori kun hän on luuseri.
Kommentit (95)
Miten se nyt sen jo tietää. Toikkarit saadaan vasta parin viikon päästä. Eikö niin?
Saa ollakkin!
Ehkä oppii, että koulussa ollaan opiskelemassa eikä keräämässä coolipisteitä, kun entisen luokan sosiaalinen rakennelma häviää.
Jääkö oikeasti luokalleen vai vuosiluokkiin sitomattomat järjestelyt? Aika harvinaista, että jätetään enää yläkoulussa luokalleen = kertaa kaikki oppiaineet.
Onko matikassa jo yksilöllistetty oppimäärä eli tähtinumero todistuksessa? Ovatko oikeasti koulussa sitä mieltä, että kertaamalla oppisi asiat? Mitä kaikkea tukea on saanut koulussa?
Ottakaa kesäksi opetusta
Vaikka joku lukiolainen
Varmaan kerroit hälle että ei ole luuseri ja tsemppaa ens vuonna sitten enemmän? Ei se maailma kaadu tuplaamiseen, ehkä hän tarvii vuoden enemmän kasvamiseen koululaisesta opiskelijaksi.
Onko hän jo erityisessä tuessa? Olette siis varmoja, että luokankertaus tosiaan auttaa.
Ja tärkein kysynys: onko koulupsykologi testannut oppimisvalmiudet?
Tsemppiä pojalle 🧡 Yksi vuosi on elämässä lyhyt aika, vaikka tietty teinin elämässä se tuntuu ikuisuudelta.
Onko tehty psykologin tms. testit? Entä onko poika varmasti terve? Ettei kärsi vaikka vitamiinien puutoksista tms. Ja siksi aivot eivät toimi kunnolla. Syökö kalaa?
Onhan se nuoren mielessä iso asia, eniten ehkä siksi että kuvittelee tuottaneensa pettymyksen vanhemmille. Yritä näyttää ettei se niin suuri asia ole, tehkää yhdessä kivoja juttuja äläkä painosta asialla. Ensi vuosi on helpompi kun kerrataan vanhaa ja kaikki menee paremmin. Minäkin tuplasin yhden luokan matikan takia, tietysti yhden vuoden lykkäys vähän harmitti aluksi mutta ei siitä traumoja jäänyt.
Meneekö hänellä kaikki oppiaineet siis niin huonosti, että ne on kaikki pakko suorittaa uudestaan? Onko oppiaineita yksilöllistetty?
So what. Yksi vuosi elämästä ei ole niin vakavaa. Tue lastasi äläkä kauhistele.
Ketään ei enää jätetä luokalle yhden oppiaineen takia! Koulu ei ole toiminut oikein, jos poika on tehnyt parhaansa niin silloin hänet olisi pitänyt siirtää erityiseen tukeen ja matikka yksilöllistää.
VSOP tai luokan kertaus ei auta jos poika on parhaansa tehnyt, ei se matikka sitten läpi mene myöhemminkään.
Jos kaikki oppiaineet on nippanappa viitosia niin sitten se luokan kertaus on ehkä parasta. Mutta se matikka täytyy vielä miettiä, että miten se menisi läpi ensi vuonna paremmin kuin tänäkään vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Jääkö oikeasti luokalleen vai vuosiluokkiin sitomattomat järjestelyt? Aika harvinaista, että jätetään enää yläkoulussa luokalleen = kertaa kaikki oppiaineet.
Onko matikassa jo yksilöllistetty oppimäärä eli tähtinumero todistuksessa? Ovatko oikeasti koulussa sitä mieltä, että kertaamalla oppisi asiat? Mitä kaikkea tukea on saanut koulussa?
Joo jää. Nyt on siis sillä tavalla, että jostain syystä pojan numerot ovat romahtaneet aika dramaattisesti kasiluokan aikana. Suurin osa aineista vitosia, muutama kutonen. Opettajien mukaan ei tee tunneilla mitään. Teinikin tämän myöntää. Sanoi mulle ettei hän osaa mitään kun kaikki on niin vaikeaa. Ollaan tosi tiiviisti tehty yhteistyötä nyt erkkaopen kanssa koko vuosi. Poika saa matikassa erityistä tukea eli hänellä on siihen hojks. Siitä huolimatta hän ei saavuttanut niitä tavoitteita joita hänen olisi tullut saavuttaa. Ei ole mitään järkeä siirtyä ysille, kun osaamisessa on niin isoja aukkoja. Sama myös kielissä. Tämän vuoden aikana on tullut sielläkin varmasti aukkoja. Niitä ei ole hojksattu, mutta niissä on saanut tehostettua tukea. Kaikkien keskustelujen ja arviointien päätteeksi ollaan tultu kuitenkin siihen tulokseen, että näin on pojalle parasta. Tämä on kuulema harvinaista mutta ei poikkeuksellista. Uskon, että tämä oli ihan oikea ratkaisu tässä vaiheessa. Ap
Veljeni tuplasi 5 luokan. Nyt aikuisena hän on sitä mieltä, että se olisi pitänyt tapahtua aikaisemmin. Perusjuttuihin jäi niin isoja aukkoja, ettei se vitosen kertaaminen niitä paikannut.
Tätä kokemusta vasten sanoisin, että jos kesän aikana jotain jaksaa opiskella, niin matematiikassa ihan niitä alakoulun perus juttuja: yhteen, vähennys, kerto ja jakolaskuja. Jos ne eivät ole selkäytimessä, on ysiluokan matematiikka liian vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja tärkein kysynys: onko koulupsykologi testannut oppimisvalmiudet?
On testattu. Matikassa on hahmotushäiriö, osin siitä syystä se on hojksattu. Tässä on vain vuoden aikana ollut paljon muitakin ongelmia hänen elämässään, jotka varmasti myös osaltaan ovat vaikuttaneet tähän, että koulu ei ole niin kiinnostanut ja osaaminen on romahtanut. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jääkö oikeasti luokalleen vai vuosiluokkiin sitomattomat järjestelyt? Aika harvinaista, että jätetään enää yläkoulussa luokalleen = kertaa kaikki oppiaineet.
Onko matikassa jo yksilöllistetty oppimäärä eli tähtinumero todistuksessa? Ovatko oikeasti koulussa sitä mieltä, että kertaamalla oppisi asiat? Mitä kaikkea tukea on saanut koulussa?
Joo jää. Nyt on siis sillä tavalla, että jostain syystä pojan numerot ovat romahtaneet aika dramaattisesti kasiluokan aikana. Suurin osa aineista vitosia, muutama kutonen. Opettajien mukaan ei tee tunneilla mitään. Teinikin tämän myöntää. Sanoi mulle ettei hän osaa mitään kun kaikki on niin vaikeaa. Ollaan tosi tiiviisti tehty yhteistyötä nyt erkkaopen kanssa koko vuosi. Poika saa matikassa erityistä tukea eli hänellä on siihen hojks. Siitä huolimatta hän ei saavuttanut niitä tavoitteita joita hänen olisi tullut saavuttaa. Ei ole mitään järkeä siirtyä ysille, kun osaamisessa on niin isoja aukkoja. Sama myös kielissä. Tämän vuoden aikana on tullut sielläkin varmasti aukkoja. Niitä ei ole hojksattu, mutta niissä on saanut tehostettua tukea. Kaikkien keskustelujen ja arviointien päätteeksi ollaan tultu kuitenkin siihen tulokseen, että näin on pojalle parasta. Tämä on kuulema harvinaista mutta ei poikkeuksellista. Uskon, että tämä oli ihan oikea ratkaisu tässä vaiheessa. Ap
Sitten psykologin tutkimuksiin aikaa, jotain oppimisvaikeutta voi olla. Kasilla ne vaikeudet alkaa kunnolla näkyä kun asiat vaikeutuu.
Matikan hojksin tavoitteita täytyy laskea, on todella harvinaista kyllä jos yksilöllistetystä matikasta ei pääse läpi. Tosin sanot, että ei tee mitään. Ilman niitä psykologin tutkimuksia on vaikea ymmärtää mistä hankaluus johtuu.
Sitten voi myös olla, että nyt tuosta matikasta on tullut kauhea mörkö ja poika jännittää siitä läpipääsyä niin että kokeiden tekemisestä ei tule mitään. Mutta erkkaope kyllä huomaa tämän ja voi ainakin yrittää auttaa.
Palkkaa ole kesäksi