Voiko opettaja siirtää koetta vain sen takia, että on itse flunssassa?
Meillä tyttö on lukenut kokeeseen, jonka olisi pitänyt olla huomenna, mutta ope on ollut pari päivää pois ja laittoi viestiä, että kerrataan perjantaina ja pidetään koe tiistaina.
Nyt tyttö joutuu lukemaan viikonloppuna kokeeseen. Kivasti tehty ope. Olisi sen kokeen sijainenkin minusta voinut pitää.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeet pitäisi aina pitää "yllättäen" , että siitä selviäisi todellinen osaaminen.
Idiootti.
Millä perusteella?
Asia on nimenomaan niin että kokeisiin lukeminen tuottaa parempia numeroita juuri sen takia että asiat ovat silloin tuoreemmassa muistissa kun niitä on juuri kerrannut. Olen enemmän kuin varma siitä että jos koe pidettäisiin oppilaille yllätyksenä numerot eivät olisi niin hyviä kuin nyt ovat kun mahdollisuus kertaamiseen on.
Oppimisen prosessi ei ole sellainen että oppilas säilöö koko ajan kaikkea aivoissaan yllätyskokeiden varalta.
Eli lapsi opettelee kaiken "hauki on kala" -tyyppisellä mantralla ja unohtaa kaiken jos ei pääse heti sitä ulostamaan?
Kun isoisäni kuoli yllättäen, menin kouluun seuraavana päivänä ja kysyin uskonnon opettejalta lupaa olla pois tulevasta kokeesta. Hän (jota olin aiemmin pitänyt hyvänä ja mielenkiintoisena opettajana) sanoi: "luuletko saavasi kympin uskonnosta" (kaksi edellistä koetta olivat menneet hyvin). Minut on kyllä kotona opetettu sanomaan "Otan osaa". Olin tuolloin 17-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Kokeet pitäisi aina pitää "yllättäen" , että siitä selviäisi todellinen osaaminen.
Miksi koetta varten opiskelu ei mielestäsi ole opiskelua eikä nosta "todellista tasoa"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi koetta varten opiskelu ei mielestäsi ole opiskelua eikä nosta "todellista tasoa"?
Siksi että koulussa opetellaan asioita sitä varten että ne oikeasti osattaisiin myös jatkossa eikä vain sitä varten että suoriudutaan kokeesta mahdollisimman hyvin ja sen jälkeen unohdetaan kaikki. Tämän vuoksi olisi oikeasti mielenkiintoista että Vaikkapa puolen vuoden päästä pidettäisiin samaa koe yllätyksenä ja katsottaisiin että kuinka moni onnistuu pitämään tasonsa.
Ap hyvä, en tiedä.
En tiedä vaikka minulla on molemmat lapseni alakoulussa.
Sen kuitenkin tiedän, että kaikki peruskoulut, samoin kuin lukiota toimivat Suomessa tiukasti oman alansa lakien mukaan.
On selkeästi koulualan lakiteksteissä sekä työehtosopimusesa ja opetus lainsäädönnössä määrätty se, mitä oikeuksia eri koulujen opettajilla, opetustoimessaan on.
Opettajien esimies ja työlistojen ja opettajien työtuntien ja niiden tuntien sijoitukset päivään, määrää kunkin koulun rehtori.
Rehtori on kaikkien opettajien esimies, ja myös koulun hallinon esimies.
Mutta toki rehtorillakin on esimies, ja se on kunnan / kaupungin opetustoimenjohtaja, tai millä nimellä häntä eri kunnisa ja kaupungeissa kutsutaankin.
Ja myös heillä on esimiehet.
Kuten kunnanhallitus ja aina viime kädessä kunnan valtuusto, jolla on korkein määräysvallassa jokaisessa kunnassa.
Ennenkus valittaa ja moittii ja syyttelee jotain tiettyä opettajaa, kantis ottaa selvää ottaa selvää koko alan lainsäädöstä sun muusta.
Ja jotta jokin tiettyä opettajaa voitaisiin syyllistää jostain tietyistä laiminlyönneistä, täytyy niitä laiminlyöntejä olla useita. Sekä valituksia pitää olla useimpia ja eri vanhemmilta.
Vasta sitten asia voidaan ottaa käsittelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Ap hyvä, en tiedä.
Sen kuitenkin tiedän, että kaikki peruskoulut, samoin kuin lukiota toimivat Suomessa tiukasti oman alansa lakien mukaan.
On selkeästi koulualan lakiteksteissä sekä työehtosopimusesa ja opetus lainsäädönnössä määrätty se, mitä oikeuksia eri koulujen opettajilla, opetustoimessaan on.
Opettajien esimies ja työlistojen ja opettajien työtuntien ja niiden tuntien sijoitukset päivään, määrää kunkin koulun rehtori.
Mutta toki rehtorillakin on esimies, ja se on kunnan / kaupungin opetustoimenjohtaja, tai millä nimellä häntä eri kunnisa ja kaupungeissa kutsutaankin.
Kuten kunnanhallitus ja aina viime kädessä kunnan valtuusto, jolla on korkein määräysvallassa jokaisessa kunnassa.
Ennenkus valittaa ja moittii ja syyttelee jotain tiettyä opettajaa, kantis ottaa selvää ottaa selvää koko alan lainsäädöstä sun muusta.
Ja jotta jokin tiettyä opettajaa voitaisiin syyllistää jostain tietyistä laiminlyönneistä, täytyy niitä laiminlyöntejä olla useita. Sekä valituksia pitää olla useimpia ja eri vanhemmilta.
Kouluissa ja opetustoimessa rikotaan lakia - ja moraalia - ihan niin paljon kuin ikinä kehtaavat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap hyvä, en tiedä.
Kouluissa ja opetustoimessa rikotaan lakia - ja moraalia - ihan niin paljon kuin ikinä kehtaavat
No kenenkään ei tarvitse tehdä sairaana töitä, eikä mikään laki sellaista vaadi. Koepäivät muutenkin siirtyvät aina silloin tällöin. Mutta tässä nyt on ihan riittävä syy.
Omat oppilaani tietävät, että kannattaa lukea läksyt koko ajan, koska koskaan ei tiedä, milloin saan päähäni teettää jonkinlaisen pienen kokeen milloin vain.
Ap, sun ongelmasi on hyvinvointivaltion ongelma, muuta vaikka Afrikkaan, ei tarvi tehdä kokeita, kun ei ole edes kouluja!
Helvetti näitä uusavuttomia vanhempia! Pidä itse ne kokeet, saisko edes 5 se sun lumihiutale?
Millä perusteella?
Asia on nimenomaan niin että kokeisiin lukeminen tuottaa parempia numeroita juuri sen takia että asiat ovat silloin tuoreemmassa muistissa kun niitä on juuri kerrannut. Olen enemmän kuin varma siitä että jos koe pidettäisiin oppilaille yllätyksenä numerot eivät olisi niin hyviä kuin nyt ovat kun mahdollisuus kertaamiseen on.