Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pistetääs tähän pinoon hassuimmat jutut mitä odottava " ei saa" tehdä

10.10.2006 |

Siis jotkuthan hörhöilee hirveästi esim erilaisten ruokien tms kanssa. Erityisesti tietyt keskustelupalstat ovat siksi välillä erittäin viihteellistä luettavaa=) Pistäkääs tänne omat " löydöksenne" , mikä on hymyilyttänyt?

Itse en jaksa uskoa normaalien ruokatottumusten noudattamisen kovin vaarallista olevan, vaikka " kiellettyjä" aineksia pääsisikin listalle. Ainakaan en aio nyppiä pitsastani pois katkarapuja, ja tuorejuustoakin levitän ihan hyvällä omallatunnolla. Samoin aamukahvit keittelen mieheni estelyistä huolimatta. Tosin olen vähentänyt kahvin juonnin pariin kuppiin päivässä. Tämä ei johdu siitä että niin kuuluu tehdä, vaan siitä että kahvi tekee välillä pahaa, mutta siitä on tullui niin pinttyny tapa ettei oikein ilmankaan osaa olla...

Naapurin kissaakin hoidan edelleen, jos pyydetään, koska se " kissatauti" tarttuu ulosteesta, enkä aio kattimaakarin jätöksiä pistellä poskeeni.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja seksiä jos harrastaa niin täytyy käyttää kortsua, että ei mene vauvaan pöpöjä. Tämä oli kysymysmuodossa toisella palstalla.

Herttaista :-)

Vierailija
42/60 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun itse ulkomailla (Italiassa), eikä ainakaan täällä raskaana olevat naiset nyt niin vauhkoa hedelmien suhteen. Joku saattaa laittaa jotakin " syömiseen sopivaa" erillistä puhdistusainetta vesikulhoon, jossa liottaa hedelmiä hetken aikaa, mutta suurin osa pesee ne vain huolella. Yhdelläkään en ole vielä tavannut epämuodostuneita muksuja. Muuten kielletyt ruoka-aineet ovat ihan samat eikä nekään niin kiellettyjä ole, kunhan käyttää omaa maalaisjärkeä. Et nou hätä. Eikä sitä listeriaa ainakaan täällä nyt niin ole. Vihannekset kun keittää, niin hyvä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

iäkäs tuttuni sanoi vauvasta tulevan rauhaton jos jatkuvasti on itse menossa. Mikä pahinta, esikoisesta tulikin sitten erittäin vilkas ;) Todellisuudessa taisi muoria harmittaa kun ajeltiin miehen kanssa illoin missä milloinkin...

Tuosta ruokakeskustelusta sen verran, että onhan se totta että ihan liiallisuuksiin ei tarvitse joidenkin aineiden välttelyssä mennä, mutta TOISAALTA: tosi vastuutonta naureskella ja kyseenalaistaa joitakin ihan tutkittuja juttuja, koska joku voi siitä erehtyä luulemaan että suositukset ihan tuulesta temmattuja. Esim. maksaruoat suositellaan jättämään kokonaan pois siksi, että niissä A-vitamiinia saattaa olla kerta-annoksessakin niin paljon. Eli siis kukaan ei voi varmuudella sanoa että maksassa on A-vitamiinia niin ja niin paljon, vaan se vaihtelee suuresti. Ja A-vitamiinin liikasaanti todellakin voi aiheuttaa epämuodostumia ja ihan lääketieteellisesti tutkitusti. Mutta esim. margariinia voi tietenkin syödä huoletta, koska siina A-vitamiinin määrä on tiedossa, eikä kyse ole vaarallisesta määrästä. (eli huom se joka tässä ketjussa kertoi syövänsä jatkuvasti maksamakkaraa, vaihda se lapsen vuoksi johonkin muuhun, kyllä kaupasta löytyy paljonkin ihania vaihtoehtoja ja paljon löytyy yhteiskunnasta muutakin kapinoitavaa kun neuvoloiden suositukset;)

Toinen juttu tuo listeria, eli senhän tosiaan voi saada ihan pienestä määrästä, jokaisen omassa pohdinnassa sitten on se, haluaako kaikkea sellaista välttää josta sitä tavataan. Itse vältän ainakin kaikkea mihin kohtuudella pystyn, eli siis en nyt kaikkien ruokien kohdalla mieti että onkohan varmasti puhdasta jne. Suurta osaa tällaisista ruuista on helppo välttää kun ne on sellaisia mitä ei muutenkaan päivittäin tule syötyä.

Vierailija
44/60 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti: " Esim. maksaruoat suositellaan jättämään kokonaan pois siksi, että niissä A-vitamiinia saattaa olla kerta-annoksessakin niin paljon. Eli siis kukaan ei voi varmuudella sanoa että maksassa on A-vitamiinia niin ja niin paljon, vaan se vaihtelee suuresti."

Itseasiassa... neuvolasta kehoitetaan välttämään maksaruokia kokonaan, koska se on heille helpompaa. Ei neuvolasta voida sanoa, että syökää maksamakkaraa kohtuudella, koska kohtuus on jokaiselle ihmiselle eri asia. Toisille se on pötkö kuukaudessa, toisille pötkö päivässä. Kaikki ihmiset kun eivät osaa laskea eivätkä ole koskaan katsoneetkaan ruuan tuoteselosteeseen päin (maksamakkarassa-ja laatikossa on paljon muitakin aineksia kuin maksa).

Maksamakkarassa on maksaa 20%, eli 30g. Maksalaatikossa puolestaan on 13%, eli kokonaisessa ropposessa 80g. Eli jos oikein himottaa, voi aivan hyvin syödä pienen pötkön maksamakkaraa kuukaudessa tai puolikkaan maksalaatikon, eikä siitä tapahdu yhtikäs mitään.

Vierailija
45/60 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

noista ruoka-aine jutuista sen verran että minä en myöskään usko että esim. maksamakkaran sisältämästä a-vitamiinista voisi olla lapselle suurta vahinkoa, mutta koska tällainen kielto on annettu niin jotakin perää siinä varmastikin on oltava... ja jos sitten minä kielloista huolimatta popsisin esim. tuota maksamakkaraa ja lapsella olisikin syntyessään jokin kehityshäiriö tms. (vaikka ei siis johtuisi tästä makkarasta) niin syyttäisin itseäni varmastikin koko loppuelämän tästä. Sama koskee alkoholia yms. en halua itsellenikään mitään ylimääräistä piinaa siitä että aiheutinko minä lapselleni jonkin vaurion.

Sitten vielä niistä hassuista jutuista, tosin liittyy synnytykseen mutta kuitenkin eli meillä esikoista odottaessani synnytysvalmennuksessa eräs insinööri-isä (insinöörejä mitenkään paheksumatta) kyseli että kuinka turvallista on harrastaa seksiä avautumisvaiheen aikana ja onko siitä haittaa jos esim.kohdunsuu on jo 8 cm auennut?? Olisittepa nähneet neuvolatädin naaman kun yritti tätä asiaa sitten selittää kuudelle pariskunnalle, jotka kaikki katsoivat häntä hyvinkin kysyvästi!

(Kaikki jotka ovat (ainakin kuvittelisin niin) synnyttäneet joskus varmastikin ymmärtävät ettei tuossa avautumisvaiheessa kovinkaan paljon tee seksiä mieli, voihan niitäkin äitejä tietysti olla =))

Vierailija
46/60 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

toi oli hauska :) :) :)

Vierailija
47/60 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyin ekalla kerralla neuvolassa kun näitä suosituksia käytiin läpi, että voiko sitä maksamakkaraa voi edes pienen määrän joskus syödä ja silloin neuvolatäti sanoi että just sen takia ei pientäkään määrää edes harvoin kun sitä vitamiinin määrää ei osata sanoa. Sinänsä musta kuulostaa ihan järkeenkäyvältä, koska maksahan on sellainen elin joka tavallaan suodattaa eri aineita jne. Mutta en sano varmaksi, voihan aina olla että neuvolan täti ei ole ajan tasalla tässä asiassa.

Vierailija
48/60 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekin ja unohda vaikka ihan hetkeksi neuvolantädin sanomiset.

Yksinkertainen laskutoimitus: Pieni maksamakkarapötkö painaa 150g ja tuosta määrästä syöt kuukauden aikana n. 100g. Tuolloin saat n. 1500 retinoliekvivalenttia µg A-vitamiinia (tarkoittaa betakaroteenin ja a-vitamiinin yhteenlaskettua osuutta).

Yli 18 vuotiaan naisen suositeltava päivä-annos olisi n 700 µg:aa vuorokaudessa ja suurin hyväksyttävä 3000 µg (Retinolin yli 3000 µg:n päiväsaanti ravintovalmisteista on lisännyt sikiövaurioiden riskiä. Lähde: fineli).

Eli: jos syöt yhden annoksen voileipäkakkua, jossa on täytteenä maksamakkaraa, elämä ei kaadu siihen, eikä mitään pahaa ole tapahtunut. Tuollaisessa annoksessa meinaan harvemmin on kymmentä grammaa enemmän maksamakkaraa. Kerran kuussakin sitä voi klimpin leivän päällä syödä ihan nautinnolla... joka päivä onkin sitten jo aivan eri asia...

Vierailija
49/60 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle neuvolasta itsekin raskaana oleva terkkari alussa sanoi, että maksaruoka esim kerran kuussa ei maailmaa kaada, että lähinnä tulisi säännöllistä käyttöä välttää ja purkista syödyt A-vitaminit jättää pois, siis perus multitabsit ym missä sitä on. Painotti suosituksissaan sanaa MAALAISJÄRKI ja minun mielestäni ihan fiksua. Itse söin juuri palasen voileipäkakkua maksamakkaratäytteellä, en uhmalla, en testinä, vaan koska oli hyvää, enkä usko tuolla riskeeranneeni mitään. Mutta se oli minun mielipiteeni.

omppu rv 26+4

Vierailija
50/60 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itekki oon kuullu että just vaikka verhoja ei sais ripustaa.

Pistämpä korteni kekoon tuohon ruoka-keskusteluun :)

Justiisa maanantaina neuvolassa sano terkka että maksamakkaraa ja maksalaatikkoa saapi syödä ihan normaalisti. Sitte jos alkaa himoita ihan " oikeeta" maksaa, siis vaikka maksapihvejä (pelkkää maksaa siis), vois alkaa stopata.

Minulle tuo normaalisti on maksalaatikkoa varmaan pari kertaa raskauden aikana. Mutta vaikka kerta viikkoon vois syödä. Maksamakkara taas menee kausittain, mutta ei tosiaan pötkö per päivä.

Vierailija
51/60 |
12.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni kertoi hänen odotusajastaan, kun oli ennenaikaisia supisteluja, että erityisesti kurkottelu (kuten verhojen laittaminen) tai kyykistely aiheutti niitä. Olisko tuon tapasista oireista tullut toi kielto. Eli ei koske kaikkia odottajia (heti piti itse kokeilla eikä aiheuttanut mitään oloja kumpikaan toimenpide :) )

Vierailija
52/60 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä hyvä juttu =)

Täällä yliväsyneenä hekottelen =)

Vierailija
53/60 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listeria bakteeri kuolee +70C asteessa! Eli jos syöt pizzaa, joka on paistettu 200C asteessa, niin ei siinä homejuustossa tai niissä katkaravuissa ole enää mitään listeriaa. Hei haloo vaan!

MUTTA: Vakuumipakattua graavilohta tai raakoja katkarapuja kannattaa varmuuden vuoksi välttää! Kotimaiset PASTÖROIDUT maitotuotteet ja tuorejuustot ovat ihan turvallisia, maksaakin voi syödä silloin tällöin. Salmiakkia ja lakritsia voi syödä, jos ei ole verenpaine ongelmaa.

Pirpaliina rv9+0(?) ja tosiaan aiheeseen perehdytetty alan ihminen

Vierailija
54/60 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi kalan syöntihän ei ole millään lailla kielletty, vaan suositeltavaa, mutta raa' an kalan (eli graavikalat jne.) syönti on kielletty. Homejuustoja yms. voi ihan hyvin syödä, jos ne on a) kuumennettu (esim. pitsan päällä) tai b) skandinaavista alkuperää (valmistustapa tuhoaa pöpöt). A-vitamiinia sisältäviä tuotteita, kuten muitakin vältettäviä, voi syödä vähän, muttei mättää kuin hirvi. Voileipäkakusta ei siis tarvitse raapia maksamakkaraa veke, mutta jos siinä on graavikalaa, se kannattaa jättää syömättä.

Idea on yksinkertaisimmillaan siis tämä: Kypsennä/ pese hyvin/ syö kohtuudella.

Vierailija
55/60 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mistään aiemmin tuota kuullut. Itse olen syönyt nyt Multivita Plus -tabletteja yhden päivässä ja se sisältää A-vitamiinia 300 mcg, joka on 37,5 % vuorokautisen saannin vertailuarvosta. (Mitähän tuokin sitten tarkoittaa..?)

Osaisiko joku selventää?

t. -mep- rv 6+4

Vierailija
56/60 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

-mep-:

En ole mistään aiemmin tuota kuullut. Itse olen syönyt nyt Multivita Plus -tabletteja yhden päivässä ja se sisältää A-vitamiinia 300 mcg, joka on 37,5 % vuorokautisen saannin vertailuarvosta. (Mitähän tuokin sitten tarkoittaa..?)

Osaisiko joku selventää?

t. -mep- rv 6+4

Kannattaa vaihtaa vitamiini tuotteeseen jossa ei ole a-vitamiinia. A-vitamiinin on todellakin kiellettyjen listalla odotus aikana. Toki vitamiinia väkisinkin eri ruuista tulee mutta mitään A-vitamiinia sisältäviä vitamiini lisiä ei pitäisi ottaa. Mielestäni multivitaa löytyy myös A-vitamiinittomana versiona...olisiko sitten tavallinen multivita.

Vierailija
57/60 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siinä ei ole sitä Aata :)

Vierailija
58/60 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan " normaalisti" , mutta hiukan terkemmin kuin ennen. eka raskaus kun päättyi keskenmenoon ja lapsettomuutta takana vuosia. en halua riskeerata yhtään! tosin koitan kyllä siivilöidä maalaisjärjellä. lakua voin syödä, kunhan en usein enkä paljon kerralla. kalaa voi syödä, kunhan kypsentää kunnolla. kissaakin saa silittää, mut pesen kädet jälkeen. taidan olla niitä naurettavia, mutta mieluummin elän sen kanssa kuin menetän taas vauvani. joku, joka on aina raskautunu helposti, ei kokenu keskenmenoja ja jolla on vaiks lapsia jo useampia niin voikin kai olla rennompi. ois se hienoa. olkaa onnellisia, mut ymmärtäkää meitä vaikeita.

armas aviomieheni on tosin minua 10x hysteerisempi. minulta on raskauden (ihan alun epäilynkin) takia kielletty mm. aloe vera- tuotteet, pyöräily, minkään kantaminen, kala, kaikki makeat, sauna, hiusten värjäys, ja paljon muutakin. mutta kaikkeen en ole suostunu. syön suklaata ja kannan sopivia määriä, käyn saunassa ja teen muutakin, mut en sellasta mikä tuntuu ikävältä. pyykin ripustaminen tuntuu välillä pahalta ja verhotkin pitäs laittaa (ollaan just muutettu) mut pelottaa oikeesti. antasin ne hommat mielelläni miehelle, mut jostain syystä en kuitenkaan. ei tulis mitään. pitäs kuitenkin ite mennä perässä. en vaan haluis riskeerata. vaiks on siis ihan alkuraskaus, eikä napanuora vielä luiskahtele mihinkään. oon ymmärtäny et se ois vasta jostain vko 14 alk. mutku tuntuu ikävältä ja sellasta ohjetta noudatan, et jostuntuu pahalta, älä tee. pitänee kai odottaa äidin vierailua ja sietää miesmäisesti ripustettujen vaatteiden piiitkä kuivumisaika (tai vahtia ja opastaa vierestä...)

aikaisemmissa viesteissä mainituista hauskoja ja siis naurettavia ovat olleet kyllä toi kaarituellisten liivien käyttö ja vauvan ruskettuminen/hengästyminen. eikö sit vois kieltää vaiks keinutuolittelun, ettei vauvalle tuu paha olo? :)

G2P0 7+6

Vierailija
59/60 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sielläpäin maailmaa, josta olen kotoisin, uskotaan, että raskaana oleva ei saisi leikata tukkansa, sillä lyhentäisi tuolla tavalla lapsensa elämän. En kyllä takuulla leikkaa, nauratkaa tai älkää.

Vierailija
60/60 |
14.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tosiaan tiedät sen määrän mitä siinä sitä vitamiinia on! Kun kysehän tuossa nla tädin teoriassa oliskin just siinä ettei sitä vitamiinin määrää tiedetä vaan se vaihtelisi. Siis että 100 grammassa maksaa voi olla eri määrä sitä vitamiinia. Jos joku sanoo näin, niin paha on mennä " itse ajattelemaan" jos ei sen kummemin kaivele tietoa sisältömääristä jostain muista lähteistä.

Ja pointtihan mulla olikin alun alkaen se, että ei pidettäisi täysin naurettavana sitä maksakieltoa, vaan muistetaan realiteetit, joka siis tarkoittaa sillä kuuluisalla maalaisjärjellä ettei syödä sitä maksamakkaraa jatkuvasti ja säännöllisesti, kun se on niin helpon helppoa jättää pois. Ei nyt sentään varmaan kenenkään tarvitse kylässä ollessa kieltäytyä tai rapsia pois leivän päältä, jos ei muuten tule syötyä.

Toiseksi; tuskin kenelläkään se maksamakkara on ainoa A-vitamiinin lähde, eli sitä saa muualtakin ja kuka tietää sen turvallisen rajan? Maalaisjärjen käyttö ei tarkoita että pidettäisiin kaikkea humpuukina ja oltaisiin tyhmänrohkeita, vaikka joillakin ko. ilmaisu välillä tuntuu tällaiseen rinnastuvan.

Ja kuten tiinatädillä, minullakin pari km takana enkä ota mitään helposti vältettäviä riskejä, mieluummin olen sitten joidenkin naureskelun kohteena ;)