Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pistetääs tähän pinoon hassuimmat jutut mitä odottava " ei saa" tehdä

10.10.2006 |

Siis jotkuthan hörhöilee hirveästi esim erilaisten ruokien tms kanssa. Erityisesti tietyt keskustelupalstat ovat siksi välillä erittäin viihteellistä luettavaa=) Pistäkääs tänne omat " löydöksenne" , mikä on hymyilyttänyt?

Itse en jaksa uskoa normaalien ruokatottumusten noudattamisen kovin vaarallista olevan, vaikka " kiellettyjä" aineksia pääsisikin listalle. Ainakaan en aio nyppiä pitsastani pois katkarapuja, ja tuorejuustoakin levitän ihan hyvällä omallatunnolla. Samoin aamukahvit keittelen mieheni estelyistä huolimatta. Tosin olen vähentänyt kahvin juonnin pariin kuppiin päivässä. Tämä ei johdu siitä että niin kuuluu tehdä, vaan siitä että kahvi tekee välillä pahaa, mutta siitä on tullui niin pinttyny tapa ettei oikein ilmankaan osaa olla...

Naapurin kissaakin hoidan edelleen, jos pyydetään, koska se " kissatauti" tarttuu ulosteesta, enkä aio kattimaakarin jätöksiä pistellä poskeeni.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Ei saa tehdä sykettä kovasti nostattavaa jumppaa, koska vauva ei voi kohdussa hikoilla ja läkähtyy."

Sinänsä hauskaa että tämän sanoi mammajumpan vetäjä. Ymmärrän kyllä että hirmu rankka liikunta ei ehkä ole hyvästä, mutta perustelut ihmetyttävät.

Vierailija
22/60 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että aurinkoa ei sais tosissaan odottaja ottaa, koska vauva voi ruskettua!! Ja onkohan väitetty, ett myös lapsivesi vois lämmetä liikaa. . Enpä jaksa uskoo moiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ihmisillä tuntuu olevan käsitys että raskaus on sairaus.

Mulla tulee kohta 19.vk täyteen ja viimeksi eilen ihmeteltiin että miten jaksan VIELÄ opiskella.

Pyörällä ajo ja kaikki liikunta on ihmisistä kauhistus.

Naapuri totesi pahoinvointini loputtua: " Nyt saat vihdoin alkaa syödä tosissaan ja herkuttelemaan." Vielä siis voimissaan tää " syö kahden edestä" -ajatus.

Joo, että kuuleehan sitä kaikkea, nyt ei tuu ees mieleen kaikki hyvät...

Vierailija
24/60 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ainakin kaikkea syönyt molempien edellisten raskauksien aikana ja niin aion syödä nytkin. Mulle neuvolantätikin sanoi, että maksamakkaraa ei saa syödä yhtään, no mä olen ainakin syönyt about kerran viikossa.

Mulla oli kerran 2 kaveria kylässä joista molemmat oli raskaana ja mä en silloin ollut. Mä tein pieniä karjalanpiirakoita ja siihen päälle pienen pieni kylmäsavulohenpala, siis todella pieni kun eihän siihen nyt isoa mahdukaan niin kumpikaan näistä ei voinut näitä syödä kun siinä oli tota lohta ja paskanmarjat mä meinasin ruveta nauramaan siinä vaiheessa.

Mä oon kaikista näistä ruoka-aine kielloista sitä mieltä et jos niitä nyt syö joka päivä ja paljon niin niistä saattaa olla haittaa, mutta nyt joskus niin ei tajua.

Alholi on tietenkin sellainen, jota vältän raskauden aikana. Ja tupakkaa en polta muutenkaan niin siitä ei ole ongelmaa.

LapaLepa rv 15+6

Vierailija
25/60 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin eilen maksalaatikkoa, kunnes hoksasin että sitähän ei sais syyä.. Vähän aikaa mietin että mitäs sitte syön. Kunnes itteäki alkoi naurattaa.. =) Etteikö nyt sitä maksaa vois sillon tällön syyä..

On se kumma muuten, Oulussa annetaan iso lista niitä kiellettyjä tai mitä pitää vähentää ainaki. Kemissä ei kuulema mainita mitään ruokaa.. Jos noin ruuat olisi niin vaarallisia oikeesti, niin eiköhän ne silloin olisi pakollisia antaa joka neuvolassa?

Vierailija
26/60 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissähän on eri syistä (A-vitamiini, kadmium, listeeria...) listattuna riskiruoka-aineita. Sen ymmärrän, ettei yksi maksamakkaraleipä tai pellavansiemenleipäpala vielä riskeeraa mitään, mutta tuo listeria.

Minä en yksinkertaisesti voi ymmärtää, miten joku voi ihan tosissaan selittää, että " otin niin pienen palasen sitä kylmäsavulohta, ettei siitä varmasti ollut mitään vaaraa" . Listeria sattuu olemaan niin pieni kooltaan, että haluaisin nähdä sen palasen ko. ihmisellä, johon tuo basilli ei mahdu! Eli, jos puhutaan RISKISTÄ saada listeria, kasvaa se joka kerta, kun riskiruoka-ainetta nauttii.

Pieni leikkilaskelma:

Esimerkkiraskaus kestää 260 päivää. Joka päivä nautitaan jotakin, missä on tuo listeriariski. Sanotaan, että kaikilla noilla ruoka-aineilla olisi yhtäsuuri 0,005% mahdollisuus sisältää listeriaa -> Todennäköisyys, että tämä raskaanaoleva saa listerian on 260*0,005%=1,3% eli 1 ihminen sadasta samalla tavalla ruokailleesta saisi listerian.

Pienihän tuo luku on vielä, mutta paaaaljon suurempi kuin sellaisella, joka satunnaisesti ottaa jotain listeriavaaran alla olevaa ruoka-ainetta.

Toivottavasti en enää ikinä näe näitä kommentteja täällä. Toivottavasti jokainen tajuaa sen, että puhutaan RISKEISTÄ ja todennäköisyyksistä eikä kielloista. Kukaan ei ole väittänyt, että syömällä yhtä listalla olevaa ruokaa kerran, SAAT varmasti listerian ja sitten jos et saakaan (kuten kaiken todennäköisyyden varjolla et saa), et kerskailisi ja naureskelisi täällä listalla. On nimittäin aika, hoh-hoijakkaa!

Vierailija
27/60 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassuja kommentteja on tullut kuultua (ja niitähän täälläkin oli listattu), mutta ruoka-ainesuositukset on asia erikseen. Listerian riski on toki pieni, mutta jos olisitte nähneet vastasyntyneen listeriavauvan (siis saanut bakteerin ollessaan vielä äidin masussa), ette varmasti naureskelisi asialle ja ihmisille, jotka eivät halua edes sitä pientä palaa kylmäsavulohta. Miettikääpä sitä, että kesällähän sai vakuumipakatusta siiasta (mites siis kylmäsavulohikin on pakattu) pariskunta tartunnan ja toinenhan heistä sairastui vakavasti. Ja esimerkiksi ulkomaisissa pakastevihanneksissa ja -marjoissa on 75 % listeriaa. Toki järki käteen, mutta täytyy muistaa, että suosituksille on syynsä. Neuvolassa sanottiin (ja lääketieteen julkaisuissa löytyy myös kyseiset suositukset), että juuri vakuumipakatut ja ulkomaiset pakastevihannekset ja -marjat ovat suurimmat riskit. Minä en ainakaan uskalla ylentää itseäni lääketieteen yläpuolelle, vaikken muuten hysteerinen olekaan ja vietän normaalia raskaana olevan elämää. Anteeksi paasaus, harmittaa vain tuollainen asioiden vähättely, kun selvästikään ei ole faktatietoa taustalla.

Vierailija
28/60 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo riskit ovat kuitenkin esim listerian kohdalla niin pienet, etta mielestani ei todellakaan kannattaisi stressata silla etta vahtii syömisiaan ihan haukkana. Jos asian suhteuttaa muihin juttuihin, vaikka liikenteeseen, niin silloinhan voitaisiin raskaana oleville saman tien asettaa vaikka autollaliikkumisrajoitus tai -suositus (mita enemman ajat, sita suurempi on todennaköisyys etta joudut onnettomuuteen) tai pimealla ulkona liikkumista koskeva rajoitus tai -suositus (mita useammin kuljet pimealla ulkona, sita suurempi on riski kompastua johonkin ja lentaa mahalleen). Eihan kukaan siis joka aterialla syö jotain listeriariskiruokaa...

kirjoitin taman vahan huumorimielessa, toivoisin vaan rennompaa asennoitumista raskauden ajan ravintoasioihin ihan yleisesti ottaen varsinkin neuvolassa :)

Vierailija
29/60 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän viestiketjun aihe oli jotakin " Hassuimmat uskomukset raskausaikana" . Minusta ruoka-ainesuositukset ei kuulu tähän kategoriaan. Näistä suosituksista puhutaan täälläkin joka välissä ja minua on todella alkanut häiritä se, että asiaa ei ymmärretä niin kuin se kuuluisi ymmärtää. Omia syömisiä on paljon helpompi vahtia kuin sitä, että ajaako joku huumekuski tuolla tiellä 120 km/h -vauhdilla päin. Ja voin rehellisesti tunnustaa, että olen syönyt varmasti molempien raskauksien aikana jotakin listeriariskiä sisältäviä tuotteita, mutta en ole itselaittamissani ruuissa niitä käyttänyt.

Neuvolan kuuluu toimia sille annettujen ohjeiden mukaan. Jos ruokalappua jaetaan, niin sitä myös jaetaan.

Omama:

Jos asian suhteuttaa muihin juttuihin, vaikka liikenteeseen, niin silloinhan voitaisiin raskaana oleville saman tien asettaa vaikka autollaliikkumisrajoitus tai -suositus (mita enemman ajat, sita suurempi on todennaköisyys etta joudut onnettomuuteen)

kirjoitin taman vahan huumorimielessa, toivoisin vaan rennompaa asennoitumista raskauden ajan ravintoasioihin ihan yleisesti ottaen varsinkin neuvolassa :)

Vierailija
30/60 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokainen omat riskinsä ottaa. itselläni on useamman keskenmenon kokeneena sellainen ajatusmaailma että tuskasta olis jälkikäteen miettiä keskenmenon syytä ja omaa vastuuta siinä. ei tuota ainakaan mulle vaikeuksia kieltäytyä vakuumikalasta yhden 9kk ajan.

osahan uskomuksista on ihan hömpää mutta on siellä ihan aiheellisiakin. se on vaarallista että kaikki niin hömpät kuin asialliset, lääketieteellisesti perustellut riskit niputetaan samaan pakettiin.

ja suosittelisin vielä sitä että ne jotka ei noita riskejä niin vakasti ota, niin ainakin ymmärtäisivät että osa ottaa ne vakavasti. ei se ole mikään naureskelun aihe tai hysteeriseksi tituleeraamisen aihe. jokainen voi tietysti omalla kohdallaan miettiä tilannetta.

Vierailija
31/60 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ainakin näihin ruoka-ainesuosituksiin on ihan hyvät perustelut. Meidän neuvolassa ruoka-aineet oli ainakin luokiteltu fiksusti eri kategorioihin, eli " kielletyt" , " vältettävät" jne. Näin vältytään siltä, etteivät ihmiset syö raakaa kalaa, kun salmiakin syöminenkin on, pöh, kielletty (ah mitä logiikkaa. ;) ).

Mua kummastuttaa nuo lapsen kasvatuksessa usein kerrotut vertaukset asioiden vaarallisuudesta. Että ihmiset perustelee tekevänsä asioita, koska riski on yhtä iso kuin norsu kävelisi päälle öisellä tiellä tms. Kyllä tervejärkinen ihminen kuitenkin elämässään välttää _turhia_ riskejä. Eli ei mennä hölkkäämään keskellä yötä pimeään puistoon tai ajeta humalassa tai syödä kärpässieniä. Miksi sitten ottaa niinkin turhassa asiassa, kuin jonkin asian syömisessä tai syömättä jättämisessä riski, jossa panoksena on oman lapsen terveys ja elämä?

Mutta joo, anteeksi, että jatkoin tätä vakavamielistä keskustelua, kyllä raskaana oleville löytyy kaikenlaisia hömppäkieltojakin. Äitini oli kovasti huolissaan, kun me kälyn kanssa tehtiin kyykkyvenytyksiä, niinkuin neuvolassa oli opetettu. Taisi syynä olla kanssa tämä napanuorauskomus. :)

Vierailija
32/60 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kävi huvittamaan töissä rv15 ja työ kaverit alkaa, että älä nyt sinä tuossa tilassa tee :). Tarkoitus olisi olla töissä ainakin rv30 asti, jos ei pidempäänkin, alanko siellä sitten pyörittää peukaloita, kun olen " tässä tilassa" :D

Vierailija
33/60 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... mitä olen kuullut:

Kiellettyjen ruoka-aineiden listalla: purukumi, margariini (a-vitamiini), hedelmät (bakteereja), salaatit (listeria), jogurtit (pastöroitu tai ei -> listeria), katkaravut, sulatejuustot (vrt. tuorejuustot), porkkana (karoteeni vs. a-vitamiini)... ja kun kaikki näistä ovat sallittuja, useimmat jopa suositeltavia.

Ja noista tekemisistä: mattojen, ikkunoiden ja lattioiden pesu. Pesuaineiden käyttö (jopa astianpesuaine), imurointi, reipas liikunta (kävely tms), autolla ajo, kauppakassien kanto... Raskaus ei ole este normaalille elämälle. Jos on ylimääräisiä supistuksia, ei kannata rehkiä, mutta muuten on turha heittäytyä avuttomaksi.

Voi jestas sentään...

Vierailija
34/60 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Napanuoran kiertymisestä vauvan kaulan ympärille peloteltu myös haravoinnista.

-Ghattis

Vierailija
35/60 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on suositukset jotka vaikuttavat oman vauvan terveyteen...

A-vitamiinista ihan oikeasti voi jo YHDESTÄ suuresta kerta-annoksesta seurata jonkinlainen riski. En tiedä onko asiaa tutkittu kovasti lähivuosina mutta kun kuopusta odotin (vajaa 3v sitten), sanottiin että jos ekojen 5-8 viikon aikana saa paljon a-vitamiinia kerralla niin sikiön epämuodostumariski kohoaa.

Jotta onpa tosi hauska juttu, heh heh...

Ja vielä hauskempaa on se, että esim. joka 4. ulkomainen pakastevadelmapussi sisältää listerioosi-bakteeria.

Joka 2.-3. vakuumikala samoiten.

Ja listeriahan voi pahimmassa tapauksessa vauvan tappaa.

HEH HEH HEH kuinka hauskaa.......... Todellakin.

Vierailija
36/60 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... aiemmin kirjoittamani uudelleen...

siis: margariini, jota raskaanaolevat mammat pelkäävät a-vitamiinin vuoksi. Syötkö sinä margariinia reilut sata grammaa päivässä??? Jos niin teet, kannattaa pelätä aivan muita asioita kuin tuota vitamiinimäärää. Vahingollinen (kerta)A-vitamiiniannos on moninkertainen suositeltuun päiväannokseen (joka muuten on aikuisilla reilut 400 migrogrammaa vuorokaudessa, tiesitkös tätä?).

Luettelemistani aineksista yksikään EI ole neuvolan vältettäviä-listalla. Siitä huolimatta jotkut kaikkitietävät (ja kaikkea pelkäävät) mammat niistä tällaisilla palstoilla kauhukuvia maalaavat.

Totta on, että salaateista saattaa saada pöpön, mutta listeriaa yleisempi on salmonella. Kaikille ihmisille suositellaan salaattien pesemistä; oli raskaana tai ei. Sitäpaitsi: raskausaikana olisi terveellistä ja jopa järkevää syödä paljon hedelmiä (joita mammat pelkäävät, koska ne tuodaan ulkomailta... ja kukaan ei ole ilmeisesti kuullut kuorimisesta/pesemisestä??) ja vihanneksia mahdollisimman tuoreena. Porkkanassa on vain a-vitamiinin esiastetta, betakaroteenia, joka on eri asia kuin itse a-vitamiini (normaali a-vitamiini on rasvaliukoinen ja varastoituu elimistöön. Siksi sitä voidaan saada liikaa. Karoteeni taas on vesiliukoinen, joka poistuu mm. pissimällä). Sitä ei siis ole syytä vältellä.

Kaloista en maininnut mitään, mutta neuvolan suositushan näissäkin on, että pari kala-ateriaa viikossa olisi hyvä. Ne eivät siis kuulu täydelliselle nou-nou-listalle. Samoin kirjoituksessani en maininnut sanallakaan marjoja; en kotimaisia, enkä ulkomaisia. Kannattaisi sinunkin opetella lukemaan tai kehittää sisälukutaitoa.

Naiset, jotka pelkäävät kaikkia mahdollisia ruoka-aineita raskausaikana, eivät taida tajuta ravitsemuksesta ja ruoka-aineiden sisällöistä mitään. Ja sitten on olemassa vielä besser-vissereitä, jotka mutu-tuntumalla pelottelevat toisia aivan syyttä.

Jotta silleen... Ja yhäkin minua naurattaa hermoheikot odottavat äiteet.

Vierailija
37/60 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kovin samat aiheet siellä näkyy pyörivän. Ehkä huvittavin siellä lukemani juttu oli se että raskauden aikana ei saisi käyttää kaarituellisia rintsikoita koske ne kuulemma estävät maidon nousun rintoihin...

Vierailija
38/60 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön kalaa odotusaikana usein 6 kertaa viikkossa, tosin en tyhjiöpakattua- tai kylmäsavukalaa. Muutenkin vaihtelen kalalajeja ja en syö ollenkaan Itämeren kaloja tai sisävesien isoja petokaloja. Mielestäni olen hyvin perehtynyt asioihin, joten välillä ärsyttää toisien ihmettely ruokavaliotani koskien. Kala kun on oikein syötynä erittäin terveellistä ja sitä suositellaan kaikille odottajille

Vierailija
39/60 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sintagma:

on suositukset jotka vaikuttavat oman vauvan terveyteen...

A-vitamiinista ihan oikeasti voi jo YHDESTÄ suuresta kerta-annoksesta seurata jonkinlainen riski. En tiedä onko asiaa tutkittu kovasti lähivuosina mutta kun kuopusta odotin (vajaa 3v sitten), sanottiin että jos ekojen 5-8 viikon aikana saa paljon a-vitamiinia kerralla niin sikiön epämuodostumariski kohoaa.

Jotta onpa tosi hauska juttu, heh heh...

Ja vielä hauskempaa on se, että esim. joka 4. ulkomainen pakastevadelmapussi sisältää listerioosi-bakteeria.

Joka 2.-3. vakuumikala samoiten.

Ja listeriahan voi pahimmassa tapauksessa vauvan tappaa.

HEH HEH HEH kuinka hauskaa.......... Todellakin.

Jos syödään yleensäkin ihan normaalisti, niin samaa linjaa voi jatkaa raskausaikana. Tuskin kellekään on hirveän terveellistä heittää helttaansa purkillista a-vitamiinia tai mitään muutakaan vitamiinia. En voi mitään, mutta nyt rupesi ärsyttämään. Terveydestä on hyvä huolehtia ja pitääkin huolehtia, mutta kaikenlainen vauhkoominen on ihan turhaa ja suorastaan rasittavaa!

Alkoholi on oikeestaan ainut mistä on oikeesti haittaa sikiölle jo vähemmästäkin määrästä, ja tupakka nyt ei oo hyväksi kellekään, oli raskaana tai ei. Mutta jos toisen normaalia ruokalautasta ruvetaan kauhistelemaan ja ainakin omasta annoksesta nypitään kaikkea pois, niin se on mielestäni vouhkaamista ja erittäin huvittavaa. Sori.

Vierailija
40/60 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lemmikit on vähintäänkin paras lopettaa, että ei ole vaaraa raskaudelle tai tulevalle vauvalle.