Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen nukkumaanmeno mennyt ihan ranttaliksi

Vierailija
10.05.2022 |

Millä te muut saatte omat 3-4 -vuotiaat lapset helposti nukkumaan? Meillä se onnistui hyvin ennen, mutta tänä keväänä meno yltynyt ihan mahdottomaksi. Lapsi saattaa olla hereillä vielä klo 23 kun keksii vaikka mitä vesijanoa, pyörii hereillä sängyssään, yrittää karata olohuoneeseen, alkaa kiukuttelemaan kun en päästä jne.

Iltarutiinit on kunnossa ja sanat kuin ennenkin, ei nuku päiväunia ja ulkoilee. Eli nuo on kuten pitääkin. Mutta mikä sitten pielessä kun tämä on tällaista? Tai onko sillä väliä edes sanokaa vain keino millä tuon lapsen saa uneen?

Kommentit (181)

161/181 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tohon janojuttuun: Laita lapselle yöksi huoneeseen vesilasi, tai vaikka semmoinen ns. nokkamuki (ei sotke kauheasti jos kaatuu) niin saa sitten siitä hörppiä. Vaikka kyllähän se helposti menee siihen, että juoksee pitkin yötä sitten vessassa.

𝐓𝐲𝐲𝐩𝐩𝐢 ❤💅

Vierailija
162/181 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta palstan sivupalkissa lukee "Tasan kolme vuotta sitten" viitaten tähän ketjuun, joka on aloitettu 10.5.2022 eli vain vähän yli vuosi sitten. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/181 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mun muksut on jo isoja, mutta oikeastaan aina me ollaan menty kaikki yhtä aikaa nukkumaan. Lapset 5 vuoden ikäerolla ja mä yh. Eli kolmistaan touhuttiin, viiden jälkeen oltiin kotona, lastenohjelmia, ruuanlaittoa ja iltaruoka. Sitten vähän säästä yms riippuen joko ulkoiltiin tai sitten leikittiin kotona. Sitten iltapesu, iltapala ja sänkyyn. Sitten luin vielä iltasadun ja yhdeksän aikaan oli muksut unessa. Sitten saatoin vielä itse hetken lueskella omaa kirjaa ellen nukahtanut yhtäaikaa lasten kanssa. Aamuisin heräsin tunti tai pari ennen lapsia, silloin oli mulla omaa aikaa ennen yhteisiä aamutouhuja.

Vierailija
164/181 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin pieni lapsi ei varmaan halua nukkua omassa huoneessa ovi kiinni (ja ehkä valot pois), jospa jätätte oven auki niin kuulee teidän äänet ja on turvallisempaa. 

Vierailija
165/181 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole ollut tuollaista ongelmaa, vaikka esikoinen on keskittymishäiriöinen. Voisiko olla uhmaikä tulossa? Kahdella ekalla oli kyllä nukahtamisvaikeuksia siinä vuoden ikään saakka, mutta sen jälkeen ei ongelmia. Neljä lasta.....

Puoliso teki tuolloin kolmivuorotyötä ja nukutushommat oli pääsääntöisesti minun vastuulla kahtena viikkona kolmesta (aamuvuoroviikolla iskä hoiti homman + haki lapset tarhasta aamu ja yövuoroviikolla). Meillä se meni niin että töistä tultua tein ruokaa ja lapset katsoi lastenohjelmia, sitten syötiin, sitten oli puistoon meno/kävelyllä käynti/pulkkamäki/kirjastoon menoa/mummilla käyntiä/peli-ilta(lautapelejä)/harrastuksessa käynti/ uimahalli/sitten kotiin, sai leikkiä iltauutisiin, 21.00 jotain syötiin iltapala, kerättiin yhdessä lelut ja sen jälkeen hampaanpesu ja pyjamat päälle,  sitten iltasatu äidin ja iskän makkarissa. Tätä lapset aina odotti kovasti, luettiin niistä kirjaston kirjoista, ja laitoin aina kaikki näyttelijäntaidotkin peliin, kun luettiin. Muksut pötkötti kainalossa ja minä keskellä lukemassa. Sitten vähän juteltiin sadusta, ja sitten sanoin lapsille, että nukkumatti kutsuu.  Sitten peittelin lapset nukkumaan ja ovi jätettiin raolleen. Menin itse suihkuun ja siivoilin keittiötä ja olkkaria, sitten istumaan. Jos tuli että on jano, niin vein ikätasoisen vesimukin sinne ja kysyin jos on pissahätä, niin käydään nyt vessassa ja sitten nukutaan. 

Pinkoilevan lapsen voi kyllä palauttaa sinne sänkyyn äläkä suostu hyppyytettäväksi. Jää vaikka tuolille istumaan ja lue otsalampulla omaa kirjaa, jos ei muu auta. Lasta voi silitellä uneen. Jos ei oikeasti lasta nukuttanut, otin lapsen olkkariin kainaloon tai mahan päälle pötköttelemään ja etsin sitten telkasta kaikkein tylsimmät keskusteluohjelmat ja luin hiljaa kirjaa.  Aika vikkelästi se vintiökin siinä väsähti ja kannoin sänkyynsä. Eihän se aina lastakaan väsytä. Turha siitä on tehdä taistelua. Omaa aikaa on sitten myöhemmin! Sanoin lapselle, että nyt ollaan hissuksiin, koska talon järjestyssäännöt kieltävät möykkäämisen tähän aikaan. Muut ihmiset tahtovat nukkua. Sitten oltiin hissuksiin. 

Aamut tein niin, että nousin ennen lapsia, hoidin itseni valmiiksi ja sitten vasta herätin lapset yksitellen, pissatin, pesin hampaat ja puin ne, ei niiden väsyneiden unisten lasten kanssa aamulla kannattanut ryhtyä pukemisesta riitelemään. Siinä ne kuorsasi toppahaalareissa sohvalla kunnes tuli lähtövalmista.

(Jos miehellä oli yövuoro, niin hän odotteli alhaalla ja heitti minut junalle ja vei lapset tarhaan. Iltavuoroviikoilla lasten tarhapäivä alkoi vasta n. klo 10-11, kun mies vei) 

Vierailija
166/181 |
21.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin söpöä lukea joitakin vinkkejä. Hyviä vinkkejä joo, mutta meillä sataan kertaan käytettyjä ja silti lapsi (2v) on huono nukahtaja. Ollut niin kauan kuin muistan, taisi vastasyntyneenä nukahtaa ongelmattomasti.

Me olemme tutkineet kaiken ja tehneet kaiken, ja kun tässä ties monennetta iltaa käydään läpi samaa rallia, on vitsit vähissä. Olemme kysyneet ammattilaisten apua ja he sanovat lähinnä, et toiset vaan ovat huonoja nukahtamaan. Eli meillä on puitteet kunnossa, mutta ongelma pysyy. Meidän normaali on se, että rutiineista, ruutuajoista ja jämptiydestä huolimatta lapsella voi mennä 2h nukahtaa. On aikaistettu nukkumaanmenoa, ei vaikutusta. On myöhäistetty, ei vaikusta. Päiväunia vähennetty, ei vaikutusta. Annettu nukkua pitkään päikkärit, ei vaikutusta. Ilta rauhoitetaan klo 18 alkaen, tv:tä katsotaan harvoin, päivärutiinit on tiukat, allergiatkin tutkittu ja hoidossa.

Nyt sitten päätetty nukkumaanmenoajaksi klo 20 ja sillä mennään vaikka hampaat irvessä. Tuntuu, että koko päivä mennään tiukalla rutiinilla ja auta armias jos siitä lipsutaan vähänkin. Siinä ne "koita yövaloa, silittele, menkää aikaisemmin nukkumaan" aiheuttaa mussa lähinnä väsynyttä hymyilyä. Mut kiva se on niille, jotka ei ole kaikkea koittanut. Meillä yritetään lähinnä selvitä ja oma asenteeni on, että kai se kouluiässä alkaa helpottaa...

Vierailija
167/181 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toimii äänikirjat, 2 lyhyttä kirjaa joka päivä. 

Vierailija
168/181 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tarvitsee kuitenkin pienet päiväunet?

Tuossa menee aivan ylikierroksille psyyke, kun ei nuku ollenkaan. Aivan liian vähän vuorokaudessa. Ihmisrääkkäystä.

Vierailija
169/181 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Iltahommat piti aloittaa tosi aikaisinkin kun nukkumaan meneminen kesti 2-3 tuntia."

Jos noin on niin ne iltahommat aloitetaan päinvastoin aivan liian aikaisin. Ei kukaan aikuinenkaan alkaisi iltatoimiin seitsemältä jos aikoo nukahtaa kymmeneltä.

Vierailija
170/181 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen ei vieläkään nukahda ja nuku hyvin, ikää on 22 vuotta. Kaikki temput ja kikat on lapsuudessa kokeiltu. Vuosiin en ole asiaan kiinnittänyt huomiota. Kuopus 20 v. on nukahtanut ja nukkunut hyvin syntymästä alkaen, ja edelleen nukkuu, koskaan ei tarvittu vinkkejä tai "kouluttamista". . Lapset on erilaisia, sen kun hyväksyy niin elämä helpottaa.

Vierailija
171/181 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö isä voisi tehdä noi iltarutiinit eli muuttaa jotain nyt erilaiseksi. Selkeä ero edelliseen menoon.

Toi ns jano ja ravaaminen on turvattomuutta ja/ tai psyk oireilua.

Ihmeen vähän unta vuorokaudessa. Ei hyvältä vaikuta ei. 

Vierailija
172/181 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä että lapsi on yliväsynyt eikä uni tule. Aikaistakaa nukkumaanmenoa, iltapala 18.30 ja sänkyyn klo 19, iltasatu ja nukkumaan. Monesti vanhemmat luulevat että lapsi on liian pirteä, vaikka oikeasti on liian väsynyt. Klo 19-19.30 on kolmevuotiaalle oikea nukkumaanmenoaika.

Vierailija
173/181 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nukun mun lapsien kanssa samassa sängyssä. Nukutaan hyvin kaikki 9-10 tuntia yössä. 

Vierailija
174/181 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oo ikinä ymmärtänyt niitä vanhempia jotka laittavat lapsensa nukkumaan 19.00-19.30 aikaan. Ja sitten itkevät kun heräävät aamu viideltä jo aamulla kun vanhemmat haluavat vielä nukkua. Mun mielestä aivan päätöntä. Varsinkin ihan vauvoja koitetaan saada yöunille jo klo 19. Siis mitä ihmettä. 

Vierailija
175/181 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoilua hyvissä ajoin ennen iltatouhuja, rauhallinen ilmapiiri, rutiinit, iltapala esim kaurapuuroa tai jotain muuta puuroa, banaani antaa unta, iltapesu, sänkyyn, jäädään lukemaan satu, ei saa olla liian mielenkiintoinen, rauhallisella äänellä ja välillä koskettaa hiuksia ts sivellä, miksei selkää myös. 

Vierailija
176/181 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en oo ikinä ymmärtänyt niitä vanhempia jotka laittavat lapsensa nukkumaan 19.00-19.30 aikaan. Ja sitten itkevät kun heräävät aamu viideltä jo aamulla kun vanhemmat haluavat vielä nukkua. Mun mielestä aivan päätöntä. Varsinkin ihan vauvoja koitetaan saada yöunille jo klo 19. Siis mitä ihmettä. 

Syy on

Lapsi ei kiinnostele yhtään. Haittaa elämää. Sitä entistä tuttua omaa elämää yksin ja kaksin.

Vierailija
177/181 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on neljä lasta eikä koskaan tarvinnut ensinnäkään riidellä nukkumaanmenosta, kaikki lähtivät mielellään nukkumaan. Eikä kukaan koskaan valvottanut tai heräillyt. Miksi?

Koska nukkumaanmeno oli meidän yhteistä laatuaikaa. Keräsin lapset aina parisänkyyn ympärilleni (lopulta neljä) ja luin heille noin tunnin. Luin kymmenen vuoden aikana kaikki lastenkirjat, jotka itse olin lapsena lukenut. Pidin siitä itsekin. Sitten siirtyivät omiin sänkyihin samassa huoneessa, paitsi nuorin, joka nukkui aina vieressäni.

Ehkä samassa huoneessa nukkuminen auttoi tässä. Jos yöllä meidänkin tultua jo nukkumaan ja lapsi meinasi herätä, sanoin: "Nuku vaan", ja yleensä se auttoi.

Omaan huoneeseen pienen lapsen eristäminen öiksi ei ole lajityypillinen tapa hoitaa "pentua".

Vierailija
178/181 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä toimii äänikirjat, 2 lyhyttä kirjaa joka päivä. 

Tuosta vaan jää se vanhemman läsnäolo pois. Miksi vanhempi ei voisi vain lukea lapselle ja sitten hellä hyvän yön toivotus, ei selitelyjä ja viipyilyjä. Sori, mutta useimmat nukkuumanmenovaikeudet johtuvat vanhempien sahaavasta toiminnasta. Ei olla lapselle läsnä iltaisin eikä olla tarpeeksi jämäköitä toiminnassa, vaan selitellään liikaa ja varotaan tuotamasta lapselle pahaa mieltä. Lapsi tarvitsee kohtaamista ja rajoja.

Vierailija
179/181 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tollasta se oli meilläkin. Iltahommat piti aloittaa tosi aikaisinkin kun nukkumaan meneminen kesti 2-3 tuntia. Tsemppiä vaan sinne. Aika korjaa.

Jos meillä näytti nukkumaan meneminen kestävän järjestään pitkään, siirrettiin sitä myöhemmäksi eikä aikaisemmaksi. En minä itsekään mene seiskalta sänkyyn ihmettelemään, miten se uni tuleekin aina vasta kympin maissa. Tietenkin eri juttu, jos unta tulee selkeästi aivan liian vähän, päivästä toiseen. Mutta kun moni vanhempi toivoisi lasten nukkuvan sen 12-13 tuntia yössä. Ja sitten ihmetellään kun he eivät vaan osaa tehdä sitä käskystä. Aina joko nukahtavat liian myöhään tai heräävät liian aikaisin, varmaan ihan uhmakkuuttaan.

Vierailija
180/181 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nukkumaanmenoaika on molempien lasten lempijuttu. Kesällä 4 vuotta täyttävä nukahtaa yleensä 20-20:30. Iltatoimet aloitetaan seiskalta, kun syödään iltapala. Iltapalan jälkeen  hampaiden pesu, iltapisu ja yökkärit päälle. Sitten luetaan iltasatu. Lapsi jää sen jälkeen omaan huoneeseen nukkumaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan