Hannu Tuominen ei ollut ennen eläkeikää päivääkään sairauslomalla Asiantuntija kertoo, mikä superterveitä ihmisiä yhdistää
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008639034.html
Tällä palstalla on moneen kertaan jotkut toitottaneet, kuinka eivät ole olleet kahteen vuoteen sairaana koronarajoitusten ja maskien vuoksi. Mutta katsokaas kun ihmisissä on niitäkin, jotka eivät ole vuosikausiin tai vuosikymmeniin olleet sairaana ennen koronarajoituksiakaan, eikä heidän ole tarvinnut koskaan tai juuri koskaan olla siksi sairauden vuoksi olla poissa töistäkään.
Kumma, kuinka tuollakin keskustelussa jotkut yrittävät vääntää asian siten, että tuo "ei koskaan saikulla" johtuu todellisuudesta siitä, että ollaan oltu sairaanakin töissä.
Itsekään en ole ollut nyt lähes 10 vuoteen sairaana, vaikka valtaosa siitä ajasta mentiin ihan ilman koronarajoituksia, käsidesejä, turvävälejä ja maskeja. Enkä koskaan rajoittanut menemisiäni flunssakausina mitenkään, enkä vältellyt väentungoksia. Enkä koskaan ole ottanut influenssarokotetta. Ainoastaan normaalisti olen aina käsiä pessyt vessassa käynnin ja kotiin tulon jälkeen.
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Yksi asia mikä vaikuttaa myös on uni: moni ei saa nukuttua tarpeeksi (esim. lasten/työn tmv. takia) ja vastustuskyky laskee.
Minä en ole nyt yli 2 vuoteen ollut sairas (ennen oli 2-3 flunssaa tmv./vuosi) uskon kahden asian vaikuttaneen:
1. En kulje julkisilla koska etätyöt, noissa AINA joku pärski selän takana.
2. Nukun paremmin, lähes joka aamu herään itsestään, en kellonsoittoon, koska etätöiden ansioista voi nukkua myöhempään kun kulkemiseen&aamutoimiin ei mene aikaa.
Mä olen tehnyt etätöitä jo 10 vuotta ja ainoa kerta, kun olen näinä vuosina ollut sairauden vuoksi pois töistä oli, kun umpparini puhkesi. Jos se olisi puhjennut perjantaina työpäivän jälkeen, en olisi ollut silloinkaan. Mutta sattui puhkemaan tiistaina ja jouduin olemaan pari päivää sairaalassa.
Mitä tämä höpötys on, että joku on ollut aina sairaana töissä, jos ei ole koskaan ollut sairauslomalla. Nehän on ihan eri asioita. Mieheni, joka on nyt jo eläkkeellä, ei koskaan ole ollut sairauslomalla lukuun ottamatta paria pientä loukkaantumista, joiden vuoksi oli saikulla. Hänellä ei ole koskaan ollut oksennustautia. Nuha on joskus ollut aamulla mutta mennyt ohi nenäsuihkeella. Kysymys on ollut keväällä olleesta siitepölyallergiasta. Itse olen myös juuri jäänyt eläkkeelle ja ns. flunssa- tai vatsatautisaikkuja minulla on koko 40-vuotiselta työuralta ehkä neljä tai viisi. Silloin olin tietysti saikulla tarvittavan ajan.
Joillakin ihmisillä on vain hyvä vastustuskyky. Turha tulla haukkumaan, että mentiin sairastuttamaan muita työpaikalle. Minulla oli työkavereita, jotka olivat nuhassa monta kertaa vuodessa, välillä parin viikon välein Kyllä hekin pitivät aina vain päivän pari saikkua sen pahimman ajan yli. Jos olisivat olleet aina pienessä nuhassa saikulla, eivät he olisi koskaan voineet tulla töihin.
Oli meillä töissä niitäkin, jotka olivat joka kuukausi viikon tai kaksi saikulla nuhan tai oksennustaudin vuoksi. Useimmat heistä kyllä irtisanottiin jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Totuus on se että tuokin Hannu on kyllä ollut sairaana mutta käynyt vain sairaana töissä ja tartuttanut siinä samalla muita.
Tai sitten ei ole ollut sairaana. Kaikki eivät laske paljonko voi saikuttaa, ettei palkka putoa ja havahdu joulukuussa että voi juma, sairaslomat vielä pitämättä.
Vierailija kirjoitti:
Jutussa mainittiin kolme tekijää, jotka voivat olla terveyden taustalla. Hannu pyöräilee joka päivä vähintään 20 kilometriä, hän syö terveellisesti (ei ylipainoa) ja elämänasenne on positiivinen. Nämä siis tekijöitä, joihin voi itse vaikuttaa. Haastateltava itsekin sanoo, että uskoo, että enimmäkseen tuurista kyse.
Itse olen yli 50-vuotias, kävelen koiran kanssa yleensä 8-12 km päivässä, olen 15 kg ylipainoinen ja elämänasenne on neutraali. En ole myöskään SAIRASTELLUT parinkymmenen vuoteen enkä ollut sairaslomalla. Varmaan vuosien varrella on vastustuskyky kasvanut, kun eivät normiflunssat ja influenssat tartu. Ensimmäisen influenssarokotuksen otin viime joulukuussa, kun sen sai koronarokotuksen kanssa samalla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tämä höpötys on, että joku on ollut aina sairaana töissä, jos ei ole koskaan ollut sairauslomalla. Nehän on ihan eri asioita. Mieheni, joka on nyt jo eläkkeellä, ei koskaan ole ollut sairauslomalla lukuun ottamatta paria pientä loukkaantumista, joiden vuoksi oli saikulla. Hänellä ei ole koskaan ollut oksennustautia. Nuha on joskus ollut aamulla mutta mennyt ohi nenäsuihkeella. Kysymys on ollut keväällä olleesta siitepölyallergiasta. Itse olen myös juuri jäänyt eläkkeelle ja ns. flunssa- tai vatsatautisaikkuja minulla on koko 40-vuotiselta työuralta ehkä neljä tai viisi. Silloin olin tietysti saikulla tarvittavan ajan.
Joillakin ihmisillä on vain hyvä vastustuskyky. Turha tulla haukkumaan, että mentiin sairastuttamaan muita työpaikalle. Minulla oli työkavereita, jotka olivat nuhassa monta kertaa vuodessa, välillä parin viikon välein Kyllä hekin pitivät aina vain päivän pari saikkua sen pahimman ajan yli. Jos olisivat olleet aina pienessä nuhassa saikulla, eivät he olisi koskaan voineet tulla töihin.
Oli meillä töissä niitäkin, jotka olivat joka kuukausi viikon tai kaksi saikulla nuhan tai oksennustaudin vuoksi. Useimmat heistä kyllä irtisanottiin jossain vaiheessa.
Niin, oliko miehesi saikulla vai ei?
Ei voi olla niin, että väitetään ettei koskaan olla saikulla, mutta kuitenkin ollaan saikulla jonkin sairauden/vamman takia "pari kertaa". Se parikin kertaa lasketaan sairauslomalla olleeksi.
Tyhmästi muotoiltu virke.
Joillakin on vaan hyvät geenit tämän osalta. Ei se mikään ylpeydenaihe ole, kun se ei ole mikään oma saavutus.
Olisinko itsekin noita superterveitä.
Eläkeikä häämöttää, enkä muista kuin kolme kertaa olleeni saikulla.
Eka oli toisessa kesätyössäni -80 kun sairastuin kaupungin puisto-osastolla jänisruttoon.
Toka oli 90-luvulla, kun peräpukamat puhkesi kesken töiden ja alkoi verta tulla lahkeesta. Kolmas oli 2000-luvulla, kun hammasjuuren tulehdus kipuineen teki työnteosta mahdotonta. Sen jälkeen olen olen ollut terve ja työkunnossa ilman yhtään saikkupäivää.
Eivät suostu ottamaan sairauslomaa, toimien supertartuttajina. Tyypillisin ryhmä on lääkärit.
Yksi asia mikä vaikuttaa myös on uni: moni ei saa nukuttua tarpeeksi (esim. lasten/työn tmv. takia) ja vastustuskyky laskee.
Minä en ole nyt yli 2 vuoteen ollut sairas (ennen oli 2-3 flunssaa tmv./vuosi) uskon kahden asian vaikuttaneen:
1. En kulje julkisilla koska etätyöt, noissa AINA joku pärski selän takana.
2. Nukun paremmin, lähes joka aamu herään itsestään, en kellonsoittoon, koska etätöiden ansioista voi nukkua myöhempään kun kulkemiseen&aamutoimiin ei mene aikaa.