Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hannu Tuominen ei ollut ennen eläkeikää päivääkään sairauslomalla Asiantuntija kertoo, mikä superterveitä ihmisiä yhdistää

Vierailija
10.05.2022 |

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008639034.html

Tällä palstalla on moneen kertaan jotkut toitottaneet, kuinka eivät ole olleet kahteen vuoteen sairaana koronarajoitusten ja maskien vuoksi. Mutta katsokaas kun ihmisissä on niitäkin, jotka eivät ole vuosikausiin tai vuosikymmeniin olleet sairaana ennen koronarajoituksiakaan, eikä heidän ole tarvinnut koskaan tai juuri koskaan olla siksi sairauden vuoksi olla poissa töistäkään.

Kumma, kuinka tuollakin keskustelussa jotkut yrittävät vääntää asian siten, että tuo "ei koskaan saikulla" johtuu todellisuudesta siitä, että ollaan oltu sairaanakin töissä.

Itsekään en ole ollut nyt lähes 10 vuoteen sairaana, vaikka valtaosa siitä ajasta mentiin ihan ilman koronarajoituksia, käsidesejä, turvävälejä ja maskeja. Enkä koskaan rajoittanut menemisiäni flunssakausina mitenkään, enkä vältellyt väentungoksia. Enkä koskaan ole ottanut influenssarokotetta. Ainoastaan normaalisti olen aina käsiä pessyt vessassa käynnin ja kotiin tulon jälkeen.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan Hannu lapseton, vai mainittiinko perhettä?

Itsekin ennen lapsia olin terveempi. Lasten myötä flunssat, vatsataudit tarttuvat helpommin vanhempaankin.

Vierailija
42/69 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuulun siihen joukkoon, joka sairastelee harvoin. En mene kipeänä töihin, mutta en vain ole kipeä. Syitä on useita, mistä suurin on varmasti geenit. Meillä koko perhe on sellaista, että sairastuu harvoin, mutta kun sitten joku flunssa tulee, se tulee tosi rajuna. Kerran sattui lomalle, sama se, oli talvi ja aika karseat kelit, joten olin kotona ja luin, katselin telkkaa jos jaksoin ja nukuin paljon. Ei siinä loma mennyt pilalle, päinvastoin sain vältettyä lapsuudenkotini työleirin, mihin usein lomalla joudun. Ei mun pakko olisi sinne mennä, mutta se talo on karseassa kunnossa, jos siellä ei käy välillä auttamassa. Ei tästä enempää kuine että  epäilenkin yhdeksi syyksi vähäiseen sairasteluun sitä, että lapsuudenkodin sotkuissa on tottunut melkoiseen bakteerimäärään.

Nykyään olen töissä pienessä firmassa, ei lähipiirissä päiväkoti-ikäisiä lapsia, en tee asiakaspalvelua ja pesen käsiäni. Sen sijaan kaverini, muualla asuva, joka jo enne koronaa kulki käsidesin kanssa joka paikkaan ja on siivoushullu, sairastelee koko ajan. Meillä on perussiistiä, mutta ei sellaista kuin kaverilla, että kodin kaikki pinnat mitkäs itä kestää pestään desinfiointiaineilla, tyynyt pestään kerran viikossa ja täkit kerran kahdessa jne. ITse syön myös paljon vihanneksia, hedelmiä syön yhden päivässä, ja lisäksi marjoja yleensä aamupalalla. Näistä seikoista se tulee. Sairastelen siis joskus, mutta tyyliin raju flunssa kolmen vuoden välein ja joskus se sattuu loma-aikaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

43 lisää, että vatsataudeille mulle on kehittynyt syystä tai toisesta immuniteetti. Liekö Mari-tädin homeiset täydekakut kehittäneet sen :D.  Minulla on lapsia, nyt jo aikuisia ja puoliso. Kun he ovat sairastaneet vatsatauteja, minä olen ollut täysin terve ja pessyt vaan vaatteita, lakanoita ja mattoja kun toiset oksentelee eivätkä ehdi vessaan/ämpärille. Eikä mulle mitään. En kykene muistamaan yhtäkään kertaa, että olisin sairastanut aikuisena vatsataudin. Yhden ruokamyrkytyksen, mutta siinä tapauksessa se myrkytys oli selvä, olin paikassa mistä muutkin olivat saaneet ja siitä on jo vuosia. 

Vierailija
44/69 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen onneksi sairastellut harvoin aikuisiällä. Oli noin 10 v pätkä, jolloin en ollut kertaakaan sairauslomalla enkä myöskään sairaana töissä. Minulla on kolme lasta ja heidänkään taudit harvoin tarttuivat. Aikuisiällä olen ollut 1-2 kertaa vatsataudissa, ikää yli 50. En tiedä miksi, mutta en valita. Olen kyllä sellainen kotona ja luonnossa viihtyvä ihminen, joka töitä lukuunottamatta ei väkijoukoissa yleensä aikaansa vietä, ehkä siinä syy.

Vierailija
45/69 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutussa mainittiin kolme tekijää, jotka voivat olla terveyden taustalla. Hannu pyöräilee joka päivä vähintään 20 kilometriä, hän syö terveellisesti (ei ylipainoa) ja elämänasenne on positiivinen. Nämä siis tekijöitä, joihin voi itse vaikuttaa. Haastateltava itsekin sanoo, että uskoo, että enimmäkseen tuurista kyse.

Vierailija
46/69 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kiinnittää vähänkin huomiota ihmisten käsihygienian tasoon, tulee selväksi miksi monet ovat sairaana jopa useamman kerran vuodessa.

Itse olin saikella viimeksi vuonna 2013.

töissä kärsii kuitenkin niin voi kärsiä sairaanakin, jää sitten niitä pitämättömiä sairauslomia joista nauttii terveenä paljon paremmin, kummasti paranee kun paperiin tulee "viikon se vaatii"

Vierailija
47/69 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen esimerkiksi viimeisen vuoden aikana ollut ainakin kahdesti flunssassa ja kerran mahataudissa. Tälläkin hetkellä flunssassa. Koronan aikana olen ollut varmaan viisi kertaa jo yhteensä flunssassa, mutta koronaa en tiettävästi ole sairastanut.

Poissa töistä olen ollut kaikilla muilla kerroilla näistä muistaakseni paitsi edellisen kerran kun olin flunssassa (sattui kesälomalle) ja mahataudissa kun olin (sattui viikonlopulle). Valitettavasti olen siis melko usein kipeänä.

Mutta kyllä kai toiset ihmiset ovat useammin kipeänä kuin toiset. Serkkuni oli kipeänä muutama kuukausi sitten ja hän kertoi että ei ole seitsemään vuoteen ollut kipeä ennen sitä.

Vierailija
48/69 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus nuorena olin flunssassa kerran ehkä viidessä vuodessa ja kun puhuin kaukaisten sukulaisten kanssa facessa niin heillä oli sama. Nyt olen lähempänä 40 vuoden ikää ja sairastelen kyllä usein, monta kertaa vuodessa.

Vierailija
49/69 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohta 40v. Antibiootteja syönyt lapsena yhteen korvatulehdukseen, teininä angiinaan, aikuisena tenniskyynärpäähän oli reseptilääkekuuri ja synnytyksen yhteydessä antibioottia kuumeen/jonkin tulehduksen vuoksi. Vesirokon sairastin lapsena todella lievänä, vuorokautta pidempiä vatsavaivoja ei ole ollut. En ole erityisen urheilullinen, arkiliikunta ollut aina osa elämää, syön vähän miten sattuu, ylipainoa jonkinverran.

Lapseni ovat alakoululaisia eikä heillä ole koskaan ollut korvatulehduksia tai vatsatauteja, perusflunssat vaan ja vesirokko, toisella siitepölyallergia. Toinen lapsista osallistunut 10 vuotta diabetestutkimukseen jossa seurataan puhkeaako sairaus, kerran vasta-aineet olivat kohonneet, mutta seuraavassa testauksessa normalisoituneet. Tämä oli ensimmäinen tapaus koko tutkimuksen aikana kenelläkään. Korona heillä oli oireeton, itse olin pari viikkoa kipeä yli vuosi sitten enkä ole sen jälkeen saanut uutta tartuntaa, vaikken ole rokotettu.

Kaikkia meitä on imetetty 9kk-1v vauvoina.

Minulla on kaksi nuorempaa sisarusta jotka ovat sairastelleet selkeästi enemmän.

Vierailija
50/69 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On selvää, että hän on ollut lievästi sairaana töissä. Lisäksi opettajilla on lyhyt työaika ja pitkät lomat, jotka auttavat jaksamaan. Sinänsä uskon kyllä super-vastustuskykyyn, sillä mieheni ei saanut koronaa, vaikka minä ja lapset sairastimme sen. Mies on muutenkin tosi harvoin sairas, 21 vuoden aikana ollut ehkä pari kertaa tosi lievä flunssa.

Vierailija
51/69 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sairastanut influenssan vuonna 1999, sen jälkeen en mitään, taatusti. Töistä olin pois nilkkamurtuman vuoksi 2009 6 viikkoa.

Vierailija
52/69 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ei n. 40 vuoden työuran aikana ollut päivääkään saikulla. Heti ekana eläkepäivänä nousi korkea kuume...

Vierailija
53/69 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ttu! Meilläkin on töissä näitä "superterveitä". Tullaan sairaana töihin (jopa korona-aikana vaikka etänä olisi mahdollista olla) ja yskitään ja köhitään taukotilat, vessat ja kuljetaan tuolla asiakkaiden parissa. Sitten ihmetellään kun yhtäkkiä muita sairastuu ja on pois, vaikka itse niin terveenä koko ajan.

Tämä on vähän sama leuhotuksen aihe kuin se, että joku herää luontaisesti kello 5 aamulla ja laittaa nukkumaan seitsemän uutisten jälkeen illalla. Sitten ihmettelee, kun joku toinen menee myöhään nukkumaan ja herää myöhemmin aamulla. Mutta kun on vain se oma tapa toimia ja se oikea tapa on herätä aamulla viideltä. Terveenä tietenkin.

Vierailija
54/69 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"superterve"menee töihin sairaanakin!

Niin kai, ja toisissa töissä se on vähän helpompaa kuin toisissa. Jos tulee oikein paha olo ja pitää hetki levätä, laittaa oven kiinni ja varattu-kylttiin valon.

Vierailija
55/69 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilaitos on myös ympäristö, josta saa hyvän vastustuskyvyn.

Samoilla mennään, töissä 37 vuotta ja vain pari pv ollut sairaana. Ei flunssaa, nuhaa, vain pari vatsapöpöä koko aikana.

Vierailija
56/69 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totuus on se että tuokin Hannu on kyllä ollut sairaana mutta käynyt vain sairaana töissä ja tartuttanut siinä samalla muita.

Ei tässä tuosta ole kysymys. Ei jokainen pikkuflunssa edellytä töistä poissaoloa eikä tartu edelleen työkavereihin. Ei lääkärikään anna saikkua lievissä oireissa. Ja sarjasaikuttajat saikuttavat monesta muustakin asiasta kuin mahdollisesti tarttuvasta flunssasta, sekä todellisista, kuvitelluista että teeskennellyistä.

Vierailija
57/69 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oih, mikä TYÖN SANKARI! Hallintoalamaisen kuuluukin olla ahkera, ja huomioida työnantana ja valtio aina ennen omaa hyvinvointia.

Vierailija
58/69 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä eläkkeelle jäämisen jälkeen? Pamahtiko heti päälle diabetes, syöpä ja keuhkoahtaumatauti?

Vierailija
59/69 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sairastun harvoin pahasti. Flunssat muhun kyllä tarttuu, mutta se että joudun nenää niistämään ei tee minusta työkunnotonta. Kuume ei nouse, mutta nenä voi olla tukossa 2 viikkoa. Siitä hyvästä ei työterveyslääkäri kirjoita mulle kahden viikon sairaslomaa, joten olen töissä pärskimässä.

Vierailija
60/69 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut vuosia, etten ole ollut kertaakaan sairaana. En ymmärrä kuitenkaan sillä leuhkimista ja muiden paheksumista. Ei töistä saanut mitään hyvän ihmisen palkintoa, kiitosta ja kunniaa. Yleensä minulla on vuodessa ehkä 1-2 flunssaa, enkä todellakaan tunne huonoa omatuntoa. Olen ihminen enkä kone.

Lisäksi nyt olen sairastunut vakavasti. Se on laittanut elämänarvot uuteen järjestykseen. Oma terveys ja läheiset ihmiset menevät kaiken muun edelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän