Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikityötön ja kouluttamaton kaverini halveksii työtäni

Vierailija
10.05.2022 |

Itse asiassa hän on halveksinut jo vuosikausia. Hän ei kuulemma kykenisi niin tylsään ja "aivokuolleeseen" apinanhommaan (asiantuntijatyö IT-alalla). Hän pitää minua muutenkin itseään selvästi tyhmempänä mm. siksi, kun kykenen puuduttaviin töihin ja aktiviteetteihin. Hän on myös halveksinut opintojani yliopistossa ja yksi opiskelupaikkani oli yhteinen naurunaihe hänelle ja yhteiselle toiselle kaverillemme, kun sinne oli kuulemma liian helppo päästä opiskelemaan (sekin viittasi tyhmyyteeni). Lisäksi hän vinoilee siitäkin, jos on saanut perheenlisäystä. Kun olin raskaana, hän ei koskaan onnitellut. Muuten kaverini on ihan mukavaa seuraa, vaikka joskus haukkuu minua muutenkin. Miten jaksaisin olla välittämättä hänen käytöksestään?

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen myös vaativaa asiantuntijatyötä eräällä tekniikan alalla ja olen saanut ihan ihmeellistä jupinaa osakseni parilta vähemmän kouluttautuneelta/työelämässä menestyneeltä.

Eniten ja äänekkäimmin työtäni jaksaa "halveksua" (lainausmerkit, koska oikeasti kyse lienee jostain alemmuuskompleksista) syrjäytynyt veljeni jonka elämänura on työkkärin kurssien välttely. En siis itse ole koskaan vertaillut meitä enkä ole mikään "minun verorahoillani loisivat"-kommentteja heittelevä snobi. Olen omasta suht hyvästä palkastani huolimatta poliittisesti vasemmalla, mielestäni yhteiskunnan hyvinvointi mitataan siitä miten se huolehtii heikoimmistaan ja jokaisella ihmisellä on ihmisarvo sekä oikeus ihmisarvoiseen elämään riippumatta siitä kykeneekö olemaan "tuottava" kansalainen. Käytän itse yksityisiä terveyspalveluja mutta olisin silti valmis maksamaan vaikka enemmänkin veroja jotta julkisen terveydenhuollon laatua ja saavutettavuutta kaikille parannettaisiin.

Veljeni silti kokee tarpeelliseksi lytätä uraani, koulutustani ja elintasoani usein ja ääneen tavalla joka on aika absurdi. Hänellä ei ole hajuakaan siitä mitä itseasiassa edes teen mutta on silti varma, että se on "turhaa, aivotonta paperinpyörittelyä jota koulutettu apinakin osaisi tehdä". Hänellä on myös tarve olla vähän väliä käyttää minua esimerkkinä siitä että "menestymiseen" ei tarvitse aivoja kun toi bimbokin on järjestänyt itselleen suojatyöpaikan.

Vierailija
22/67 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä ap? Sehän on kateellinen sulle. Saat hyvä palkka, kun se saa 500kuukaudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuommoinen "kaveri" pitää sua ympärillään vaan sen takia, että sais ajottain nostaa omaa onnetonta itsetuntoaan pilkkaamalla sua. Kaikin puolin myrkyllinen tapaus, sinuna ettisin uusia kavereita ihan mistä tahansa muualta tai olisin mieluummin ilman.

Vierailija
24/67 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myöhemmin hain kahdellekin vaikeapääsyiselle alalle yliopistoon ja pääsin molempiin sisään. Ensimmäisen paikan kohdalla hän ei onnitellut taaskaan, mutta sanoi, että kaipa luovun siitä paikasta, kun "eihän sua kuitenkaan oikeasti kiinnosta se ala". Ja toisen kohdalla sanoi, että "joskus niihin pääsee tuurilla sisään, vaikkei osaakaan mitään". Ei onnitellut tuolloinkaan ja kuulosti lähinnä siltä, ettei häntä voisi vähempää kiinnostaa tai ilahduttakaan se asia. Voisin katkeroitua, mutta en oikein haluaisi ja toisaalta mulla on niin vähän läheisiä ystäviä, että haluaisin niistä vähemmänkin kivoista pitää kiinni.

Ok

No on hän todella kiva ja kiinnostavaa seuraa siis aina välillä, mutta mistään onnistumisistani ei välitä pätkääkään tai iloitse niistä. Ja periaatteessa on selvä juttu, että olen hänen mielestään jotenkin huimasti hänen alapuolellaan henkisiltä kyvyiltäni ja ulkonäöllisesti jne.

Ap

Ok

Sorry, jos sanoin liian laimeasti. Hän on siis mulle tärkeä ja ihan huippukiinnostava, mutta itseäni korpeaa se hänen alentuvan halveksiva suhtautumisensa minua kohtaan. Ja se on jatkunut vuosikausia jo. Ei ole minulla mahdollisuuksia terapiaankaan tällaisen takia, enkä tiedä, keneltä saisin mitään vertaistukea.

Ap

Vierailija
25/67 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsepä seurasi valitset, jos koet tuon ansaitsevasi niin minkäpä sille mahtaa. Kateellinen luuseri niinkuin joku jo edellä totesi, "kaverisi" siis. Olet kyllä melko reppana itsekin kun tarjoat itsesi p**kaämpäriksi vapaaehtoisesti.

Vierailija
26/67 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa myrkyllinen kaveri. Ihmettelen että miksi olet hänen kaverinsa? 

Vierailija
27/67 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näitä on oikeasti olemassa. Ei kannata olla tekemisissä.

Vierailija
28/67 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse teen myös vaativaa asiantuntijatyötä eräällä tekniikan alalla ja olen saanut ihan ihmeellistä jupinaa osakseni parilta vähemmän kouluttautuneelta/työelämässä menestyneeltä.

Eniten ja äänekkäimmin työtäni jaksaa "halveksua" (lainausmerkit, koska oikeasti kyse lienee jostain alemmuuskompleksista) syrjäytynyt veljeni jonka elämänura on työkkärin kurssien välttely. En siis itse ole koskaan vertaillut meitä enkä ole mikään "minun verorahoillani loisivat"-kommentteja heittelevä snobi. Olen omasta suht hyvästä palkastani huolimatta poliittisesti vasemmalla, mielestäni yhteiskunnan hyvinvointi mitataan siitä miten se huolehtii heikoimmistaan ja jokaisella ihmisellä on ihmisarvo sekä oikeus ihmisarvoiseen elämään riippumatta siitä kykeneekö olemaan "tuottava" kansalainen. Käytän itse yksityisiä terveyspalveluja mutta olisin silti valmis maksamaan vaikka enemmänkin veroja jotta julkisen terveydenhuollon laatua ja saavutettavuutta kaikille parannettaisiin.

Veljeni silti kokee tarpeelliseksi lytätä uraani, koulutustani ja elintasoani usein ja ääneen tavalla joka on aika absurdi. Hänellä ei ole hajuakaan siitä mitä itseasiassa edes teen mutta on silti varma, että se on "turhaa, aivotonta paperinpyörittelyä jota koulutettu apinakin osaisi tehdä". Hänellä on myös tarve olla vähän väliä käyttää minua esimerkkinä siitä että "menestymiseen" ei tarvitse aivoja kun toi bimbokin on järjestänyt itselleen suojatyöpaikan.

Täsmälleen samanlaista asennetta olen itse kohdannut. Eli kaverini mielestä olen hiukkasen hönö ja vieläpä se työni ja koulutukseni ovat lisätodiste sille. Itse en ole koskaan sanonut kaverilleni mitään negatiivista hänen elämänvalinnoistaan, tosin joskus olen koettanut kannustaa opiskelemaan tai töihin hyvin hienotunteisesti lähinnä siten, että olisin auttanut häntä asiassa.

Ap

Vierailija
29/67 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä ap? Sehän on kateellinen sulle. Saat hyvä palkka, kun se saa 500kuukaudessa.

Ei hän ole koskaan paljastanut olevansa kateellinen. Siis ei ole sanonut sellaista, vaan enemmänkin halveksinut valintojani. Ei hän tunnu kadehtivan muitakaan, vaan kokee vain olevansa muita parempi, joten ei "alennu" töihin tai tuhlaamaan kallisarvoista aikaansa opiskelemiseen. Olisin yllättynyt, jos olisi kateellinen, mutta on se toki mahdollista.

Ap

Vierailija
30/67 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myöhemmin hain kahdellekin vaikeapääsyiselle alalle yliopistoon ja pääsin molempiin sisään. Ensimmäisen paikan kohdalla hän ei onnitellut taaskaan, mutta sanoi, että kaipa luovun siitä paikasta, kun "eihän sua kuitenkaan oikeasti kiinnosta se ala". Ja toisen kohdalla sanoi, että "joskus niihin pääsee tuurilla sisään, vaikkei osaakaan mitään". Ei onnitellut tuolloinkaan ja kuulosti lähinnä siltä, ettei häntä voisi vähempää kiinnostaa tai ilahduttakaan se asia. Voisin katkeroitua, mutta en oikein haluaisi ja toisaalta mulla on niin vähän läheisiä ystäviä, että haluaisin niistä vähemmänkin kivoista pitää kiinni.

Ok

No on hän todella kiva ja kiinnostavaa seuraa siis aina välillä, mutta mistään onnistumisistani ei välitä pätkääkään tai iloitse niistä. Ja periaatteessa on selvä juttu, että olen hänen mielestään jotenkin huimasti hänen alapuolellaan henkisiltä kyvyiltäni ja ulkonäöllisesti jne.

Ap

Ok

Sorry, jos sanoin liian laimeasti. Hän on siis mulle tärkeä ja ihan huippukiinnostava, mutta itseäni korpeaa se hänen alentuvan halveksiva suhtautumisensa minua kohtaan. Ja se on jatkunut vuosikausia jo. Ei ole minulla mahdollisuuksia terapiaankaan tällaisen takia, enkä tiedä, keneltä saisin mitään vertaistukea.

Ap

Ok

Vierailija
31/67 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti "kaverisi" lukee tätä palstaa ja tunnistaa itsensä sanomisistaan.

Kaverisi on loukkaava, itse jättäisin tuollaisen kaverin. 

Tilipäivänä toiselle teistä tulee palkkaa ja toinen elää tuilla. Oletko kommentoinut hänelle hänen valintojaan ja elintapojaan?

Jos vielä päätät jatkaa kaveruutta voit antaa hieman takaisin seuraavan kerran kun arvostelee sinua tai palkkapäivnäsi "taas lähti veoja XXX €uroa sossupummien elättämiseen"

Vierailija
32/67 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok

Ap

Ok

Ap

Ok

Kerropa sinä, mitä mun pitäisi sanoa, että kommentti olisi muutakin kuin vain ok?

Ap

Vierailija
33/67 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kyllä hän vielä joskus sanoo niin pahasti, että katkot välit lopullisesti. Sitä odotellessa voisit miettiä ystävyyden perimmäistä olemusta. Mietit, miten voisit olla välittämättä hänen ilkeilystään. Miksi pitäisi olla välittämättä? Mikä oikeus ns. ystävälläsi on loukata noin?

Hän ei ole mikään ystävä. Ilkeys on se, mistä hän saa voimia, ja se, että hän näkee, kuinka mielelläsi roikut hänessä. Veikkaan, että näennäisestä suosiostaan huolimatta hänellä ei ole yhtään oikeaa ystävää.

Vierailija
34/67 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti "kaverisi" lukee tätä palstaa ja tunnistaa itsensä sanomisistaan.

Kaverisi on loukkaava, itse jättäisin tuollaisen kaverin. 

Tilipäivänä toiselle teistä tulee palkkaa ja toinen elää tuilla. Oletko kommentoinut hänelle hänen valintojaan ja elintapojaan?

Jos vielä päätät jatkaa kaveruutta voit antaa hieman takaisin seuraavan kerran kun arvostelee sinua tai palkkapäivnäsi "taas lähti veoja XXX €uroa sossupummien elättämiseen"

Saattaa lukeakin. Tuo siis, joka kommentoi "Ok" saattaa olla hän. Mutta en alennu itse kehuskelemaan silti omilla asioillani. Toki itselläni olisi parantamisen varaa paljonkin käytännössä aivan kaikessa. En koe, että minulla on varaa kehuskella millään edes.

Ap

Vierailija
35/67 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika!

Vierailija
36/67 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joku voisi väittää sinun halveksuvan kaveriasi, kun käytät sanoja "ikityötön" ja "kouluttamaton".

Vierailija
37/67 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä ihminen, tuollainen käytös ei kuulu kaveruuteen tai ystävyyteen, vaikka kuinka kauan olisitte tunteneet. Samantekevää, onko "kaverin" käytöksen syynä kateus vai ylemmyydentunne tai jokin muu, kukaan ei ansaitse tuollaista kohtelua, jota saat häneltä. Ethän itsekään kohtelisi muita siten? Jos on tottunut olemaan sylkykuppi ja alistettu, siitä roolista on vaikea päästä eroon, mutta tee se nyt. Jokaisella meistä tulisi olla ympärillämme ihmisiä, jotka tukevat meitä, iloitsevat ja surevat kanssamme. Kaikilla ei ole, mutta elämä on laadukkaampaa vaikka yksin kuin tuollaisen "kaverin" sylkykuppina. Puistattavaa käytöstä. 

Vierailija
38/67 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, kyllä hän vielä joskus sanoo niin pahasti, että katkot välit lopullisesti. Sitä odotellessa voisit miettiä ystävyyden perimmäistä olemusta. Mietit, miten voisit olla välittämättä hänen ilkeilystään. Miksi pitäisi olla välittämättä? Mikä oikeus ns. ystävälläsi on loukata noin?

Hän ei ole mikään ystävä. Ilkeys on se, mistä hän saa voimia, ja se, että hän näkee, kuinka mielelläsi roikut hänessä. Veikkaan, että näennäisestä suosiostaan huolimatta hänellä ei ole yhtään oikeaa ystävää.

Itse siedän aika monenlaistakin lyttäämistä ja jopa kiusaamista tiettyyn rajaan saakka. Aikuisena on vaikeaa tavata enää uusia ihmisiä kaveripohjalta, joten vaikeaa tässä on valita ihmisten välillä ja raakata pois niitä myrkyllisimpiäkään. Hänelle tosin ihmisten tapaaminen tuntuu olevan paljon helpompaa.

Ap

Vierailija
39/67 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joku voisi väittää sinun halveksuvan kaveriasi, kun käytät sanoja "ikityötön" ja "kouluttamaton".

Ne ovat faktoja vain. Itse en edes arvota ihmisiä työn tai koulutuksen kautta negatiivisessa mielessä. Onnistumiset ovat vain plussaa. Kiinnosti vain saada kommentteja ja vertaistukea. Haluaisin ymmärtää, mikä saa hänet halveksimaan minua vai onko hänellä vain standardit niin korkealla.

Ap

Vierailija
40/67 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halveksi häntä lainkaan. Mutta itse en välttämättä kykenisi samoilla spekseillä haukkumaan ketään tämän työn tai koulutuksen perusteella tai halveksimaan kaverini työtä, oli se sitten mitä vain. En halveksi itse sitä työn tai koulutuksen puutetta, sen sijaan hänelle eivät "kelpaa" minun työni tai koulutukseni. Mielestäni ei ole varaa haukkua muita kovin kevein perustein, ellei ole käytännössä samalla alalla ja sama koulutus itsellä. Ja silloinkin se olisi epäkohteliasta.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän