Jos nettikirppiksellä sovitaan, että ostaja maksaa postituskulut, niin kuuluuko niihin pakkausmateriaalit?
Jos esimerkiksi lähettää Postin kautta eikä ole lähettäjällä ole laatikkoa.
Niin jos vaikka lähetetään M-koon laatikko, niin veloitetaanko ostajalta postituskuluina pelkästään se laatikon lähetys (8,90) vai sekä laatikko että sen lähetys (3 + 8,90)?
Entä jos pitää vielä pakata sinne laatikon sisään lähetettävät esineet niin, ettei mene rikki, ja joutuu ostamaan esimerkiksi kuplamuovia tms. Niin kumpi sen maksaa?
Tuntuu vain niin hullulta, että jos lähettäjän pitää maksaa pakkausmateriaalit, niin helposti iso osa siitä lähetettävän tuotteen hinnasta menee jo niihin pakkausmateriaaleihin. Järki sanoisi, että kyllä ne postituskulut tarkoittavat nimenomaan kaikkia postituksesta johtuvia kuluja, eli sekä pakkausmateriaaleja ja lähetyskuluja.
Silti ilmeisesti jokin epämääräinen etiketti on, että lähettäjän pitää maksaa ne pakkausmateriaalit. Vaikka tosiaan monesti maksavat yhtä paljon kuin ne postituskustannukset.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Ei. Lähetys- ja pakkauskulut ovat kaksi eri asiaa.
Tai siis postitus on eri asia kuin pakkaus.
Vierailija kirjoitti:
Siis oletteko te kaikki jotain hamstraajia, joilla nurkat pursuavat vanhoja, likaisia pusseja, laatikoita, kuplamuovia, narua, yms.? En minä ainakaan ryhdy käyttämään kallista tilaa tuollaisen roskan varastoimiseen.
Joten kyllä, tottakai ostaja maksaa sen, mitä tarvikkeiden ostamisesta tulee hintaa.
Miten niin likaisia? Itse olen ylihygieenikko (pesen esim. käteni kymmeniä kertoja päivässä), enkä koe että ne laatikot joita olen säästynyt olisivat likaisia (likaiset heitän pois), pakkauksessa sisällä olleista kuplamuoveista nyt puhumattakaan. Ja ei siinä nurkat mitenkään "pursua", yhden hyllyn vie eteisen kaapista.
Koska postissa ei saa, eikä voi, lähettää pakkaamattomia tavaroita, niin pakkauskulut kuuluvat tietenkin postituskuluihin. Oikein tarkkaan kun ajatellaan, niin myös matkakulut paketin viemiseksi postiin kuuluvat postituskuluihin, mutta harva on onneksi kai niin nuuka, että näitä laskuttaisi.
Itse sisällytän postimaksuun pakkausmateriaalin ja ilmoitan ilmoituksessa hinnan postikuluille. Eli kokonaissumma on ostajalla tiedossa heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oletteko te kaikki jotain hamstraajia, joilla nurkat pursuavat vanhoja, likaisia pusseja, laatikoita, kuplamuovia, narua, yms.? En minä ainakaan ryhdy käyttämään kallista tilaa tuollaisen roskan varastoimiseen.
Joten kyllä, tottakai ostaja maksaa sen, mitä tarvikkeiden ostamisesta tulee hintaa.
Kulut voi veloittaa ostajalta, jos ilmoittaa sen selvästi ilmoituksessa. Kuluja ei voi yllärinä alkaa pyydellä. Useimmilla paljon nettikirppiskauppaa käyvillä on pakkausmateriaalia kotona säästössä. Ei se vaadi kuin yhden hyllyn ja säästää paljon rahaa, koska tosiaan postissa nuo laatikot sun muut ovat tosi kalliita.
Kierrätyksestä puhumattakaan. Täällä joku öyhöttää koko ajan, että tekö säästätte likaiset pahvilaatikot. Eikö äly riitä siihen, että säästää vain puhtaat? Minä teen kauppaa paljon ja säästän puhtaat materiaalit ja likaiset vien roskiin.
Kierrätä, kun se on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin likaisia? Itse olen ylihygieenikko (pesen esim. käteni kymmeniä kertoja päivässä), enkä koe että ne laatikot joita olen säästynyt olisivat likaisia (likaiset heitän pois), pakkauksessa sisällä olleista kuplamuoveista nyt puhumattakaan. Ja ei siinä nurkat mitenkään "pursua", yhden hyllyn vie eteisen kaapista.
No minulla on yli 200 neliöinen talo, lämmin varasto ja autotalli. Säilytän varastossa jonkin verran kierrätettyä pakkausmateriaalia. Aina silloin tällöin on jotain lähetettävää, muutakin kuin myytäviä. Likaisia en tietenkään säilytä, enkä ole hamstraaja. Mulla olisi nämä ihan samat kalliit neliöt ilman pakkausmateriaalin säilytystäkin. Joten miksi en säilyttäisi, kun tiedän niille olevan käyttöä ja tilaa on.
Minäkin ilmoitan tarkan hinnan jo ilmoituksessani ja se on postikulu pyöristettynä ylöspäin lähimpään euroon. Esim. 2,70 -> merkitsen toimituskuluiksi 3,00. Tai 6,90 -> merkitsen toimituskuluiksi 7,00. Eipä tuossa ole kuin senttejä vaivanpalkkaa, mutta tarkoitus onkin vain siivota ja päästä vain ylimääräisistä tavaroista eroon. 🤷 Mulla on muutenkin halvat kirppishinnat kaikissa tavaroissa ja ihan hyvin kauppa käy.
Vierailija kirjoitti:
No sinulla tuskin kaupankäynti on vilkasta. Tosiostajat ja - myyjät tietävät että jos jotain myy, niin myyjähän sen pakkaa omista tarpeistaan. Jos ei löydy edes yhtä tyhjää pahvilaatikkoa tai muovipussia kotoa niin kannattaa jättää myyntihommat toisille.
Ei. Lähetys- ja pakkauskulut ovat kaksi eri asiaa.