Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos nettikirppiksellä sovitaan, että ostaja maksaa postituskulut, niin kuuluuko niihin pakkausmateriaalit?

Vierailija
10.05.2022 |

Jos esimerkiksi lähettää Postin kautta eikä ole lähettäjällä ole laatikkoa.

Niin jos vaikka lähetetään M-koon laatikko, niin veloitetaanko ostajalta postituskuluina pelkästään se laatikon lähetys (8,90) vai sekä laatikko että sen lähetys (3 + 8,90)?

Entä jos pitää vielä pakata sinne laatikon sisään lähetettävät esineet niin, ettei mene rikki, ja joutuu ostamaan esimerkiksi kuplamuovia tms. Niin kumpi sen maksaa?

Tuntuu vain niin hullulta, että jos lähettäjän pitää maksaa pakkausmateriaalit, niin helposti iso osa siitä lähetettävän tuotteen hinnasta menee jo niihin pakkausmateriaaleihin. Järki sanoisi, että kyllä ne postituskulut tarkoittavat nimenomaan kaikkia postituksesta johtuvia kuluja, eli sekä pakkausmateriaaleja ja lähetyskuluja.

Silti ilmeisesti jokin epämääräinen etiketti on, että lähettäjän pitää maksaa ne pakkausmateriaalit. Vaikka tosiaan monesti maksavat yhtä paljon kuin ne postituskustannukset.

Kommentit (129)

Vierailija
101/129 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis oletteko te kaikki jotain hamstraajia, joilla nurkat pursuavat vanhoja, likaisia pusseja, laatikoita, kuplamuovia, narua, yms.? En minä ainakaan ryhdy käyttämään kallista tilaa tuollaisen roskan varastoimiseen. 

Joten kyllä, tottakai ostaja maksaa sen, mitä tarvikkeiden ostamisesta tulee hintaa.

Minä olen. Mulla on varastossa hyvin paljon eri kokoisia laatikoita ja pakkausmateriaaleja, kirjekuoria jne. Ja postimaksut on vain postimaksut, vaikka joutuisin ostamaan jotain, mutta en ole joutunut. Noh, teipit on yleensä ostettava itse. 

Varastossa taitaa olla sellainen metri kertaa metri ja kaksi metriä korkea tila pakkausmateriaaleille. Käytän myös lahjojen lähettämiseen ja omien lasten joululahjojen pakkaamiseen, jos tarvitsee suojata enemmän yms. En kai minä maksaisi pakkausmateriaalista, kun sitä itselleni ilmaiseksi tulee ja on tilaa säilyttää. 

Tässä tosiaan huomaa syrjäseudulla asumisen eron. Kun asunto sijaitsee alueella, joilla neliömetri maksaa lähes 10 000 euroa, niin kukaan järkevä ei käytä sitä 10 000 euroa vain siihen, että säilöisi jossain pahvilaatikoita.

Ai? Asun Töölössä ja on mullakin vähän pakkausmateriaaleja varastossa.

Vierailija
102/129 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin myyjä maksaa pakkauskustannukset ellei ole ilmottanut erikseen.

Niinhän kaikki verkkokaupatkin toimii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/129 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti ostaja maksaa pakkausmateriaalit, jos sellaisia pitää hommata.

Pakkausmateriaaleja saa ilmaiseksi. Ostajan ei tarvitse maksaa siitä, että myyjä on kyvytön niitä hommaamaan. 

Kerropa mistä. Ei ainakaan kaupasta. 

Mistä tahansa kaupasta saa laatikoita. Otat kerralla enemmän jemmaan kun niitä on tarjolla. Litistät ne niin eivät vie paljon tilaa kotona. Jos myytävää on enemmänkin. Postilaatikkoon kannetaan joka viikko ilmaista paperia josta voi rutistella palloja pehmusteeksi. Ainoa mitä joudut ostamaan on pakkausteippi mutta rullasta riittää moneen pakettiin. Miten tämä voi olla joillekin näin vaikeaa itse päätellä? Maailma hukkuu pahviin ja jotkut OSTAA laatikoita ja kuplamuoveja😄.

No kun ei saa. Miten tämä voi olla joillekin näin vaikeaa tajuta tällaista? Silloin kun kaupoissa on neliöt tosi tiukilla, niin ne eivät säilyttele laatikoita. Ja se nyt taas on tosi ympäristölle tuhoisaa lähteä ajelemaan jonnekin peltomarkettiin hakemaan sieltä laatikoita. Miten voi olla niin vaikea tajuta että kaikki eivät asu maalla.

Ja miten voi olla joillekin niin vaikea tajuta, että maailma on nykyään digitaalinen, ollut jo ikuisuuksia. Ei mulle ainakaan kanneta postilaatikosta yhtään mitään paperia kun olen kieltänyt mainokset ja kaikki posti kuten laskut tulee digitaalisena. Samoin sanomalehteä ei ole tullut yli 10 vuoteen, vaan se on tottakai netissä.

Miten tämä voi olla niin vaikeaa tajuta että maailma on muuttunut siitä kun olitte nuoria joskus 60-luvulla.

Kyllä minun vain nyt on vaikea tajuta. Niin monta kertaa olen saanut kenkäkaupasta kenkälaatikoita ja S-marketista banaanilaatikoita, että tarvitsen kyllä vielä enemmän vakuuttelua, että kaupoista ei saa laatikoita. Ja ihan kaupungissa.

Kyllä kaupat myös monesti vievät laatikot nopeasti puristimeen eikä niitä ihan aina saa kun paikalle kävelee, se on totta. Mutta kauppaan voi myös soittaa ja kysyä, olisiko juuri nyt muutama joutava laatikko, jos nyt heti kohta tulen hakemaan. S-marketissamme jopa tarjoutuivat tuomaan banaanilaatikot valmiiksi lastauslaiturille, josta sai nostaa suoraan autoon. Voiko olla helpompaa?

Vierailija
104/129 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät tietenkään toimi, vaan tietysti kaikki kustannukset ovat leivottu hintoihin sisään. Ei yksikään bisnes tee mitään ilmaiseksi. Ei se muuten bisnestä olisi.

Vierailija
105/129 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilailen itse aika paljon nettikaupoista, joten säästämällä materiaalit niistä minulla on aina jotain sopivia laatikoita, kartonkipusseja tai pehmokuoria mihin pakata. Laatikot luonnollisestikin säilytän litistettynä eikä auki eivätkä ne juurikaan mitään tilaa vie komerossani. Kuplamuovia en tarvitse, koska mulle tulee sanomalehti eli käytän sitä.

Edelleenkin, kun asunnon neliöhinta on lähes 10 000 euroa, en tuhlaa sitä tuollaiseen vain siltä varalta, että tasan yhden kerran vuodessa saatan lähettää jotain.

🤦 Ei varmaan kannatakaan säilöä mitään, jos kerran vuodessa on vain tarvetta. En minäkään aina noita säästä, mutta kun on siivousprojekti päällä ja tavaraa myynnissä paljon, niin silloin tarvitsen materiaaliakin. Välillä menee taas vaikka puoli vuotta, etten ole säästänyt mitään, kun ei ole mitään myynnissäkään. En tajua mikä tässä on niin hankalaa.

Vierailija
106/129 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ilmoituksissani ilmoittanut postikuluja, muuten kuin "postikulut lisätään hintaan" -lausekkeella, koska en välttämättä voi niitä tietää etukäteen, ehkä ostaja ostaakin useamman tuotteen, jolloin tarvitseekin isomman laatikon, tai postikulut kerkeävät nousta ennenkuin tuote on myyty.

Mulla on nimittäin roikkunut tuotteita myynnissä, mitkä on menneet vasta vuosien jälkeen kaupaksi.

Tai ehkä ostaja haluaakin tuotteen nimenomaan Postin tai Matkahuollon kautta, joiden kesken hinta voi olla eri. Yleensä Matkahuollon huutopaketti on ollut halvin, mutta joskus on Postin huutopaketti ollut se halvempi, se on niin tapauskohtaista. Selvitän postikulut vasta kaupan jälkeen, ostaja tietää että postikulut lisätään hintaan jos on lukenut myyntitekstin.

Jos pitäisi veloittaa pakkausmateriaali ja laatikko, silloin käyttäisin termiä "toimituskulut", joka sisältäisi pakkauksen ja postin/matkahuollon kulut.

Noutoa en ole halunnut pitää vaihtoehtona, en halua kotiini tuntemattomia ihmisiä mahdollisesti suunnittelemaan jotain murtokeikkoja tms. Kerran yksi ostaja oli samalta paikkakunnalta ja sovittiin tapaaminen eräälle julkiselle paikalle jossa tavara ja käteinen vaihtoi sitten omistajaa, ei postikuluja tai toimituskuluja, vaikka autolla menin paikalle, mutta niin tuli kyllä ostajakin autolla paikalle.

Viedessäni paketteja postiin tai matkahuoltoon, olen joskus kävellyt tai pyöräillyt, tai vienyt autolla jos on samalla reissulla muutakin asiaa, tai paketti on niin iso, että kätevintä viedä autolla.

Kaupungissa on helppo myydä noudolla. Halutulle tuotteelle löytyy yleensä ihan parin tunnin sisään pitkä jono ostajia, jotka kaikki valmiita hakemaan tuotteen jo samana päivänä tai seuraavana. Ei tarvitse pakkailla mitään.

Jos joku sitten haluaa ekstrapalvelua jostain muualta maasta ja erikseen pyytää postitusta, niin kyllä se on täysin myyjän saneltavissa millä ehdoilla viitsii tehdä sen, jos viitsii.

Kai tässä keskustelussa näkyy kaupunkilaisten ja maalaisten ero.

Monihan ilmoittaa, että vain nouto. Mutta olen kyllä ostanut paljon tuotteita ihan kaupunkilaisiltakin postituksella, eikä koskaan kukaan ole sanellut mitään ehtoja, vaan aina on tullut vain ne postikulut maksettavaksi.

Minä myyn jotain vain noudolla (hankala pakata, särkyvää tai postikulut ovat tuotteeseen nähden älyttömät), osan menee sitten noudolla tai postittamalla. Ostajia on ollut postittamallakin, vaikka postikulut ovat nykyään kalliit.

Vierailija
107/129 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät tietenkään toimi, vaan tietysti kaikki kustannukset ovat leivottu hintoihin sisään. Ei yksikään bisnes tee mitään ilmaiseksi. Ei se muuten bisnestä olisi.

Eli toimivat. He eivät tilauksen jälkeen ala velottaa ERIKSEEN pakkausmateriaaleja. Ne ovat siinä hinnassa mukana tai kerrottu erikseen.

Vierailija
108/129 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitatko ap linkin myynti-ilmoitukseesi, että tiedän olla ostamatta sulta mitään?

Et kuulosta vain vaikealta myyjältä, vaan myös vihamieliseltä ja ylimieliseltä ostajaa kohtaan?

Ja mikä tää sun fixaatio nyt on likaisten pahvilaatikoiden kanssa? :D eikö puhtaita saa tosiaan muualta kuin postista kalliilla hinnalla?

Nyt varmaan shokeeraa kun kerron, että viimeksi noin talon pahviroskiksesta ihan puhtaan ja uuden pahvilaatikon :D

Hyi yäk. Muiden käytettyjä roskia. Enpä ainakaan haluaisi ostaa mitään, mikä laitetaan johonkin tuollaiseen roskiksesta dyykattuun roskaan. Ihan hyvin silloin se myytävä tuotekin voi olla jokin roskiksesta dyykattu.

No sit maksat itse sen neitsyen puhtoisen uuden laatikon. Helppoa.

En, vaan jos ostaja ei suostu maksamaan kustannuksia niin saa ihan turhaan vinkua postituksen perään. Helppoa. Ja myyn sen kitupiikin ohi sille, joka tulee noutamaan tai maksaa kunnolla.

Mulla ei ainakaan ole mitään ongelmia myydä eniten tarjoavalle ja tehdä sille toiselle ohareita, joka ei viitsi maksaa. Se on markkinataloutta. Jos haluaa jonkun tuotteen niin pitää alistua maksamaan siitä vaadittu hinta kokonaisuutena. Helppoa.

Mulla taas ei ole mitään ongelmaa jättää kaupat tekemättä sellaisen ihmisen kanssa, joka ei ilmoita jo ilmoituksessa niistä pakkauskustannuksista, vaan siirryn seuraavaan myyjään.

Olen käyttänyt erilaisia nettikirppareita nyt 13 vuotta, eikä ole kertaakaan myyjä ilmoittanut, että postituskulut olisivat jotain muuta kuin normaalit postin maksut.

Sittenhän mitään ongelmaa ei ole. Myyjät myyvät omilla ehdoillaan niille keillä on ostovoimaa ja ne ostajat, joilla ei ole rahaa tyytyvät ostamaan sellaisia juttuja joita saa halvalla. Kaikki ovat tyytyväisiä.

Hauskaa, että puhut ostovoimasta, kun kyseessä on kuitenkin nettikirpparit, joita ihmiset käyttävät ennen kaikkea siksi, että tuotteen saa halvemmalla, jopa murto-osalla siitä hinnasta, minkä tuote maksaa uutena. Käytetyn tavaran myynnissä on ostajan markkinat, ja liian kalliilla myyvät joutuva pudottamaan hintojaan. Esim. jos joku etsii lapselle välikausitakkia hyvillä ominaisuuksilla, ja hän löytää takkeja, jotka maksavat vaikkapa 10 e + postit, ja sitten sinun ilmoituksesi, jossa takki maksaa 10 e + postit + pakkausmateriaalit 10 e, niin hän tuskin valitsee sinun myymääsi tuotetta vain siksi, että hän saa osoittaa ostovoimansa.

Selvästi me tarkoitetaan nettikirppareilla ihan eri juttuja.

Itse tarkoitan niillä mm. design-esineiden markkinapaikkoja, missä ei todellakaan myydä halvalla vaan myydään ja ostetaan harvinaisia, kalliita keräilyesineitä, joita ei enää saa. Eli jotka kilpailevat mm. Bukowskin, Mjukin yms. kanssa. 

Ja kalliissa, harvinaisissa design- ja keräilyesineissä on myyjän markkinat, aivan täysin. 

Jotenkin hauska ajatus, että myyt niskoja nakellen "harvinaisia, kalliita keräilyesineitä" ja vaikkapa toisessa viestissä mainittuja Chanelin laukkuja, mutta sitten kun lähetät sitä 1000 euron tuotetta, on 3 euron pakkauslaatikko suorastaan ylitsepääsemätön kuluerä.

Vierailija
109/129 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaapunnissa asun, vuan en minä kaekenlaesija kutjakkeita halluu asuntoon hakemaan ostamiaan rojuja.

Kovin vähäarvoista tuotetta on tietysti siinä ja siinä kannattaako sitä edes kaupata, jos postikulut nousee korkeammaksi kuin itse tuotteen hinta.

Vierailija
110/129 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovin vähäarvoista tuotetta on tietysti siinä ja siinä kannattaako sitä edes kaupata, jos postikulut nousee korkeammaksi kuin itse tuotteen hinta.

Yllättyisit varmaan, jos tietäisit kuinka paljon olen myynyt jotain euron-parin tavaroita postituksella. ;) Kirjeenä pääosin, mutta kuitenkin.

Vierailija
111/129 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä asioista tehdään vaikeita.

Nettikirppiksellä sovitaan lähetyskuluista. Jos ostaja ilmoittaa, että lähetyskulut ovat 9,90 e. Minä ostajana maksan hänelle tuon summan, en tippaakaan enempää. Oletan hänen laskeneen siihen ne kulut,  joita lähetyksestä tulee. 

Miksi tehdä asiasta niin vaikeaa?

Varmasti aika harva on valmis maksamaan tuollaisia lähetyskuluja. Ei ole koskaan vielä tullut vastaan tuollaisia summia, vain ne postikulut. Ostan paljon tavaraa tori.fistä (ja sitä ennen huuto.netistä), ja olen harrastanut tätä jo yli 10 vuotta.

Johan pomppas! Ai että 9,90 olisi jotenkin mahdoton kulu postissa?

Minähän vuosikymmenenä olet itse lähetellyt mitään. Lähetin juuri pienen kirjapaketin, 2 ohuehkoa kirjaa, postikulut olivat vähän alle 10 e. Olisiko olleet juuri tuon 9,90 tai 9,70. 

Vierailija
112/129 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nettikirppiksellä sovitaan lähetyskuluista. Jos ostaja ilmoittaa, että lähetyskulut ovat 9,90 e. Minä ostajana maksan hänelle tuon summan, en tippaakaan enempää. Oletan hänen laskeneen siihen ne kulut,  joita lähetyksestä tulee. 

Varmasti aika harva on valmis maksamaan tuollaisia lähetyskuluja. Ei ole koskaan vielä tullut vastaan tuollaisia summia, vain ne postikulut. Ostan paljon tavaraa tori.fistä (ja sitä ennen huuto.netistä), ja olen harrastanut tätä jo yli 10 vuotta.

Minähän vuosikymmenenä olet itse lähetellyt mitään. Lähetin juuri pienen kirjapaketin, 2 ohuehkoa kirjaa, postikulut olivat vähän alle 10 e. Olisiko olleet juuri tuon 9,90 tai 9,70. 

Miten olet saanut pienen postipaketin hinnaksi 9 ja jotain? S-koon paketti on 6,90.

Vierailija
113/129 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olet saanut pienen postipaketin hinnaksi 9 ja jotain? S-koon paketti on 6,90.

Kirjat lähetin normaalisti postin välityksellä, en mihinkään lokeropostiin. Vastaanottaja halusi näin. 

Vierailija
114/129 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimaan pakettien käteishinnat  löytyvät googlaamalla. Hintoja on 5,90 e - 49,90 e. 

Olettavatko nämä ihmettelijät sitten, että kaikki lähettelevät postissa vain jotain t-paitaa tms. 

Sitten on erikseen tällainen tieto:

Esim. enintään 2 kg paketti maksaa MannerSuomeen lähetettynä 9,90 e. Ahvenanmaalle 2 e enemmän. 

Vierailija
115/129 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan postikulut yläkanttiin jotta pakkauksen voi ostaa jos tarve. Ja pakkaukseen menevä aika ei ilmaista ole sekään.

Vierailija
116/129 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä tilaisi yksityishenkilöltä mitään, kaikkea saa kaupoista, mitä tarvitsen.

Vierailija
117/129 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjat lähetin normaalisti postin välityksellä, en mihinkään lokeropostiin. Vastaanottaja halusi näin. 

Joku mummo ei osaa käyttää lokeroita 😂

Vierailija
118/129 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjat yleensä tulevat S-koon pakettina elleivät ole jotain älyttömiä tiiliskiviä. S-koon mitat ovat 11x32x42 ja max 25 kg. Toki tiskiltä paketin ostaessa hinta on kympin luokkaa, mutta jos sen ostaa etukäteen netistä, hinta on tuon 6,90 euroa ihan riippumatta siitä lähetetäänkö se vastaanottajalle automaattiin (lokeroon) vai postin toimipisteeseen noudettavaksi.

Vierailija
119/129 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä hintaero noissa tiskiltä maksetuissa vs. netissä etukäteen maksetuissa.

P.S. etukäteen maksettu ei tarkoita sitä, että se on pakko lähettää automaatista ja että vastaanottajan on pakko noutaa se automaatista. Sekä lähetys että nouto voivat olla postin tiskiltä. Se vaan on todella paljon halvempaa maksaa etukäteen.

Vierailija
120/129 |
11.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ostan mieluummin tuoteen joltaki joka osaa kierrrättää eikä mene sitten turhaa rahaa pahviin ym.