Jos nettikirppiksellä sovitaan, että ostaja maksaa postituskulut, niin kuuluuko niihin pakkausmateriaalit?
Jos esimerkiksi lähettää Postin kautta eikä ole lähettäjällä ole laatikkoa.
Niin jos vaikka lähetetään M-koon laatikko, niin veloitetaanko ostajalta postituskuluina pelkästään se laatikon lähetys (8,90) vai sekä laatikko että sen lähetys (3 + 8,90)?
Entä jos pitää vielä pakata sinne laatikon sisään lähetettävät esineet niin, ettei mene rikki, ja joutuu ostamaan esimerkiksi kuplamuovia tms. Niin kumpi sen maksaa?
Tuntuu vain niin hullulta, että jos lähettäjän pitää maksaa pakkausmateriaalit, niin helposti iso osa siitä lähetettävän tuotteen hinnasta menee jo niihin pakkausmateriaaleihin. Järki sanoisi, että kyllä ne postituskulut tarkoittavat nimenomaan kaikkia postituksesta johtuvia kuluja, eli sekä pakkausmateriaaleja ja lähetyskuluja.
Silti ilmeisesti jokin epämääräinen etiketti on, että lähettäjän pitää maksaa ne pakkausmateriaalit. Vaikka tosiaan monesti maksavat yhtä paljon kuin ne postituskustannukset.
Kommentit (129)
Tämä likaiset pahvilaatikot -tyyppi pääsee kohta samaan arvostettuun palstahullujen joukkoon kuin raikkaista voileivistä ja pellavaverskoista sivukaupalla jankanneet kirjoittajat :D
En ole koskaan ostanut mitään muuta pakkausmateriaalia kuin pakkausteippiä ja kirjekuoria. Aina löytyy jotain sopivaa materiaalia, mihin pakata. Kenkälaatikoita, tilausten laatikoita ja pehmokuoria.
Aina olen myynyt sellaiseen hintaan, että se sisältää pakkauskulut. Jos joku noutaa, niin saanpa sen verran enemmän, tosin ei ne kirjekuoret tai teippi niin hirveitä maksa. Veloitan ainoastaan Postin tai Matkahuollon veloittaman hinnan toimituskuluina. En laskuta kenkien pohjan kulumista siitä, että kävelen tuon muutaman sata metriä viemään ne lähikauppaan.
Kun merkkaa ilmoitukseen toimituskulut, niin siihen voi laittaa sen todellisen postimaksun tai postimaksun+pakkausmateriaalit bensakuluineen postiin viennistä. Olennaista on, että ilmoittaa selkeän summan, minkä ottaa lähettämisestä ja ostaja tietää sen jo ostaessaan ja tietää kokonaishinnan. Joku pakkauskulujen veloitus sovitun ostamisen jälkeen on vedätystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti ostaja maksaa pakkausmateriaalit, jos sellaisia pitää hommata.
Pakkausmateriaaleja saa ilmaiseksi. Ostajan ei tarvitse maksaa siitä, että myyjä on kyvytön niitä hommaamaan.
Kerropa mistä. Ei ainakaan kaupasta.
Kyllä kaupasta saa ilmaiseksi pahvilaatikoita, jos heillä sattuu olemaan niitä kysyessä. Niitä laatikoita, missä saavat tuotteensa ja mitkä joutuvat pahvinkeräykseen hyllytyksen jälkeen.
Ei saa, koska kalliilla paikoilla olevat kaupat litistävät pahvilaatikot välittömästi pahvinkeräykseen.
Olen muutaman kerran muuttaessani käynyt kysymässä kaupasta pahvilaatikoita.
Ovat jättäneet ne siistit ja ihan puhtaat laatikot sit lastauslaiturille, josta ne sain käydä noukkimassa.
Mieti!!!! Paljon ilmaista pahvia!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti ostaja maksaa pakkausmateriaalit, jos sellaisia pitää hommata.
Pakkausmateriaaleja saa ilmaiseksi. Ostajan ei tarvitse maksaa siitä, että myyjä on kyvytön niitä hommaamaan.
Kerropa mistä. Ei ainakaan kaupasta.
Kyllä kaupasta saa ilmaiseksi pahvilaatikoita, jos heillä sattuu olemaan niitä kysyessä. Niitä laatikoita, missä saavat tuotteensa ja mitkä joutuvat pahvinkeräykseen hyllytyksen jälkeen.
Ei saa, koska kalliilla paikoilla olevat kaupat litistävät pahvilaatikot välittömästi pahvinkeräykseen.
Olen muutaman kerran muuttaessani käynyt kysymässä kaupasta pahvilaatikoita.
Ovat jättäneet ne siistit ja ihan puhtaat laatikot sit lastauslaiturille, josta ne sain käydä noukkimassa.
Mieti!!!! Paljon ilmaista pahvia!!!
Kai tässä nyt pitää muistuttaa, että likaista pahvia, kun se tuntuu olevan tämän ketjun teema.
Minulle tuli eilen verkkoapteekista paketti Matkahuollon kautta. Se ei ole kiertänyt ulkomailla hakemassa niitä legendaarisia ulkomaanpöpöjä, sitä ei ollut heitelty ympäriinsä vaan se oli kulkenut ilmeisen siististi Matkahuollon autoissa kaupungista toiseen, siinä ei ollut minkäänlaisia kolhuja eikä tahroja. Sisällä oli sinetöityjä vitamiinipakkauksia, joten ei ole mitään vieraan ihmisen pöpöjä sisäpuolellakaan. Laatikko haisee pelkästään puhtaalle pahville ja painomusteelle. Kaiken kaikkiaan 10/10 laatikko, kelpaisi ehkä jopa ap:lle (tai sitten ei).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitatko ap linkin myynti-ilmoitukseesi, että tiedän olla ostamatta sulta mitään?
Et kuulosta vain vaikealta myyjältä, vaan myös vihamieliseltä ja ylimieliseltä ostajaa kohtaan?
Ja mikä tää sun fixaatio nyt on likaisten pahvilaatikoiden kanssa? :D eikö puhtaita saa tosiaan muualta kuin postista kalliilla hinnalla?Nyt varmaan shokeeraa kun kerron, että viimeksi noin talon pahviroskiksesta ihan puhtaan ja uuden pahvilaatikon :D
Hyi yäk. Muiden käytettyjä roskia. Enpä ainakaan haluaisi ostaa mitään, mikä laitetaan johonkin tuollaiseen roskiksesta dyykattuun roskaan. Ihan hyvin silloin se myytävä tuotekin voi olla jokin roskiksesta dyykattu.
No sit maksat itse sen neitsyen puhtoisen uuden laatikon. Helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oletteko te kaikki jotain hamstraajia, joilla nurkat pursuavat vanhoja, likaisia pusseja, laatikoita, kuplamuovia, narua, yms.? En minä ainakaan ryhdy käyttämään kallista tilaa tuollaisen roskan varastoimiseen.
Joten kyllä, tottakai ostaja maksaa sen, mitä tarvikkeiden ostamisesta tulee hintaa.
Kulut voi veloittaa ostajalta, jos ilmoittaa sen selvästi ilmoituksessa. Kuluja ei voi yllärinä alkaa pyydellä. Useimmilla paljon nettikirppiskauppaa käyvillä on pakkausmateriaalia kotona säästössä. Ei se vaadi kuin yhden hyllyn ja säästää paljon rahaa, koska tosiaan postissa nuo laatikot sun muut ovat tosi kalliita.
Huomaa, että jotkut asuvat maalla ja taloissa on tilaa säästellä jotain likaisia pahvilaatikoita.
Onhan se mukavaa, kun on tilaa. Likaisia pahvilaatikoita en säästele.
Painu nyt jo kuuseen :D ihme jankkaamista jostain likaisista pahvilaatikoista. Ei taida ihan kaikki olla kotona.
Postikulut tarkoittaa postituksen hintaa, eikä mitään pakkausmateriaaleja. Eikä matkoja sinne postille, tai ärrälle jne.
Haluaisitko avautua tästä "likaisen pahvilaatikon"-syndroomastasi? Mitä on tapahtunut?
Olet selvästi traumatisoitunut, tarvitsetko juttuapua?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen omista tilauksista pistänyt pakkausmateriaaleja säästöön ja myydessä käyttänyt niitä, enkä ole veloittanut pakkausmateriaaleista mitään. Jos kävisi niin, että materiaalit loppuisivat, silloin joutuisin tietysti ostamaan paketin ja pakkausmateriaalia, teippirullia on tietysti mennyt jo muutama lähetysten takia, sen joutuu kyllä ostamalla ostamaan, ei niitä teippejä voi toistakaan kertaa käyttää xD
Kun sattui olemaan tulostuspatruunassa mustetta, tulostin paperille helposti koodin ja osoitteet, mutta ne on niin kalliita, että ei kannata ostaa pelkästään postituksia varten näin yksityishenkilönä. Nyt on taas patruuna kuivunut niin olen käsin kirjoittanut ne tiedot.
Heikkoa on kyllä kaupankäynti nykyään ainakin huutonetissä... monesti tuotteita ei ole edes katsottu yhtään kertaa.
Oletko kokeillut tori.fitä? Helpompi systeemi kuin huuto.net, tosin siinä on se, että kaupankäivijöille ei anneta palautetta. No, siitä huolimatta olen saanut aina kaiken, mitä olen ostanut. Ei se tavara torissakaan automaattisesti mene, mutta mä oon nyt saanut tässä lyhyen ajan sisällä kaupaksi kolme sänkyä ja arkun. Ostanut oon myös paljon, nyt on kolme pakettia tulossa.
Oletko kissa? Kissat tykkää puhtaista laatikoista.
Paketti voi olla vaikka tyhjä kauraryynipaketti, jonka teippaa hyvin ja laittaa pehmusteiksi vanhoja kauppakasseja ja sanomalehtiä. Paketin painorajat ovat niin korkeat, että melkein sama, mitä pehmustetta käyttää. Itse ostan aina kaikki pakettikokoiset peltirasiat jos kirpparilta 20 sentillä - eurolla saa. Pakkausmateriaaliksi. Päälle sanomalehtipaperia ja osoitteet kontin tuunauslootasta kilohinnalla (=käytännössä ilmaiseksi) hakemani jonkun epämääräisen, mutta toiselta puolelta tyhjän postikortin ja siihen osoitteet. Paketissa tärkeää ovat senttirajat, niitä ei kannata ylittää ja myöskään liian pientä pakettia ei kannata lähettää ettei huku.
Myyjä maksaa tietysti aina pakkausmateriaalin, en ole 20 vuoden huutonet, tori ja fbkirppisosteluissani vielä törmännyt yhteenkään myyjään, joka olisi perinyt pakkausmateriaalit ja ostanut tosiaan olen. (huutonetissä ollut 2 eri tunnusta, aiemmalla 5000 palautetta ja nykyiselläkin viitisensataa) eli kokemusta on :) Kirjeitä toki enimmäkseen pienet keräilytavaraostokseni mutta satoja paketteja myös vastaanottanut
Tästä syystä usein lähetän ärräpakettina. Se on selkeä, kun paketilla tietty koko ja hinta, sisältäen sen pakkauksen. Usein halvempi kuin posti.
Vierailija kirjoitti:
Paketti voi olla vaikka tyhjä kauraryynipaketti, jonka teippaa hyvin ja laittaa pehmusteiksi vanhoja kauppakasseja ja sanomalehtiä. Paketin painorajat ovat niin korkeat, että melkein sama, mitä pehmustetta käyttää. Itse ostan aina kaikki pakettikokoiset peltirasiat jos kirpparilta 20 sentillä - eurolla saa. Pakkausmateriaaliksi. Päälle sanomalehtipaperia ja osoitteet kontin tuunauslootasta kilohinnalla (=käytännössä ilmaiseksi) hakemani jonkun epämääräisen, mutta toiselta puolelta tyhjän postikortin ja siihen osoitteet. Paketissa tärkeää ovat senttirajat, niitä ei kannata ylittää ja myöskään liian pientä pakettia ei kannata lähettää ettei huku.
Myyjä maksaa tietysti aina pakkausmateriaalin, en ole 20 vuoden huutonet, tori ja fbkirppisosteluissani vielä törmännyt yhteenkään myyjään, joka olisi perinyt pakkausmateriaalit ja ostanut tosiaan olen. (huutonetissä ollut 2 eri tunnusta, aiemmalla 5000 palautetta ja nykyiselläkin viitisensataa) eli kokemusta on :) Kirjeitä toki enimmäkseen pienet keräilytavaraostokseni mutta satoja paketteja myös vastaanottanut
Oon kyllä joskus saanut jonkun ostamani vaatteen uudessa laatikossa, mutta yleensä kaikki ovat käytettyjä. Ihailen myös joidenkuiden kekseliäisyyttä tavaran pakkaamisessa! Esim. ostin tässä pieniä lautasia, ja mietin, mitenhän myyjä oikein aikoo ne pakata (olin vähän huolissani, pysyvätkö ehjinä). Hän oli pakannut ne pyöreisiin muovisiin karkkilaatikoihin ja pehmustanut talouspaperilla (muuten, säästin talouspaperit pakasterasiaan ja olen käyttänyt niitä biojäteastian pohjalla). Muovirasiat oli pakattu laatikkoon (joka oli varmasti kauhistuttavan likainen), ja laatikko oli tiivistetty sanomalehdellä.
Postituskulut voi sisältää ihan mitä tahansa, mikä sovitaan.
Tässä ketjussa on aika paljon nyt semmoista näkemystä, että olisi jotenkin myyjän velvollisuus taikoa ilmaiset pakkausmateriaalit. Ei ole.
En ole ilmoituksissani ilmoittanut postikuluja, muuten kuin "postikulut lisätään hintaan" -lausekkeella, koska en välttämättä voi niitä tietää etukäteen, ehkä ostaja ostaakin useamman tuotteen, jolloin tarvitseekin isomman laatikon, tai postikulut kerkeävät nousta ennenkuin tuote on myyty.
Mulla on nimittäin roikkunut tuotteita myynnissä, mitkä on menneet vasta vuosien jälkeen kaupaksi.
Tai ehkä ostaja haluaakin tuotteen nimenomaan Postin tai Matkahuollon kautta, joiden kesken hinta voi olla eri. Yleensä Matkahuollon huutopaketti on ollut halvin, mutta joskus on Postin huutopaketti ollut se halvempi, se on niin tapauskohtaista. Selvitän postikulut vasta kaupan jälkeen, ostaja tietää että postikulut lisätään hintaan jos on lukenut myyntitekstin.
Jos pitäisi veloittaa pakkausmateriaali ja laatikko, silloin käyttäisin termiä "toimituskulut", joka sisältäisi pakkauksen ja postin/matkahuollon kulut.
Noutoa en ole halunnut pitää vaihtoehtona, en halua kotiini tuntemattomia ihmisiä mahdollisesti suunnittelemaan jotain murtokeikkoja tms. Kerran yksi ostaja oli samalta paikkakunnalta ja sovittiin tapaaminen eräälle julkiselle paikalle jossa tavara ja käteinen vaihtoi sitten omistajaa, ei postikuluja tai toimituskuluja, vaikka autolla menin paikalle, mutta niin tuli kyllä ostajakin autolla paikalle.
Viedessäni paketteja postiin tai matkahuoltoon, olen joskus kävellyt tai pyöräillyt, tai vienyt autolla jos on samalla reissulla muutakin asiaa, tai paketti on niin iso, että kätevintä viedä autolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitatko ap linkin myynti-ilmoitukseesi, että tiedän olla ostamatta sulta mitään?
Et kuulosta vain vaikealta myyjältä, vaan myös vihamieliseltä ja ylimieliseltä ostajaa kohtaan?
Ja mikä tää sun fixaatio nyt on likaisten pahvilaatikoiden kanssa? :D eikö puhtaita saa tosiaan muualta kuin postista kalliilla hinnalla?Nyt varmaan shokeeraa kun kerron, että viimeksi noin talon pahviroskiksesta ihan puhtaan ja uuden pahvilaatikon :D
Hyi yäk. Muiden käytettyjä roskia. Enpä ainakaan haluaisi ostaa mitään, mikä laitetaan johonkin tuollaiseen roskiksesta dyykattuun roskaan. Ihan hyvin silloin se myytävä tuotekin voi olla jokin roskiksesta dyykattu.
No sit maksat itse sen neitsyen puhtoisen uuden laatikon. Helppoa.
En, vaan jos ostaja ei suostu maksamaan kustannuksia niin saa ihan turhaan vinkua postituksen perään. Helppoa. Ja myyn sen kitupiikin ohi sille, joka tulee noutamaan tai maksaa kunnolla.
Mulla ei ainakaan ole mitään ongelmia myydä eniten tarjoavalle ja tehdä sille toiselle ohareita, joka ei viitsi maksaa. Se on markkinataloutta. Jos haluaa jonkun tuotteen niin pitää alistua maksamaan siitä vaadittu hinta kokonaisuutena. Helppoa.
MicMac kirjoitti:
Postituskulut voi sisältää ihan mitä tahansa, mikä sovitaan.
Tässä ketjussa on aika paljon nyt semmoista näkemystä, että olisi jotenkin myyjän velvollisuus taikoa ilmaiset pakkausmateriaalit. Ei ole.
Ei ole myyjän velvollisuus taikoa ilmaisia pakkauskustannuksia, mutta jos aikoo niitä ostajalta veloittaa, se pitää olla selkeästi ilmoituksessa, että ostajalle selviää heti tuotteen koko hinta. Mä ostan torista tuotteita lähinnä postituksella, joten tiedän suunnilleen, paljonko postikulut ovat, kun otan myyjään yhteyttä. Jos myyjä ilmoittaisikin siinä vaiheessa, kun hän antaa tilinumeronsa, että postituskulut ovatkin vaikka 12,90, niin sanoisin kyllä hänelle, että jätänkin kaupat tekemättä, ja siirryn etsimään tuotetta, joka on sen hintainen, mitä olen alunperin ajatellut.
En osta mitään myyjältä, joka ilmoittaa "postituskulut sisältyvät hintaan."
Koska jos ilmoitan, että noudan tuotteen ja kysyn, paljonko tuote sitten maksaa niin jotenkin oudosti tuotteen hinta putoaa vain pari euroa. Sillä ei mitään pakettia lähetetä.
Se on sun ongelma, että joudut ostamaan pakkausmateriaalia sen sijaan, että käyttäisit ilmaisia.
Mitäs niille pakkauksille sitten tapahtuu, kun ne laitetaan hyllyyn? Ei varmasti ainakaan kosketa niihin samoilla käsillä, joilla on kosketeltu niitä likaisia laatikoita? Luuletko, että hanskat vaihdetaan laatikon avaamisen jälkeen toisiin, ettei kosketa tomaattimurskapakettia samalla? Ja että jokaisessa vaiheessa sitä tomaattimurskapakkausta on käsitelty aseptisesti? Ja että ihmiset eivät lähmi sitä kaupassa käsillä, joilla on tehty ties mitä?
Sulla on nyt loppunut mielikuvitus kesken. Maailma on paljon likaisempi kuin kuvittelet.