Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielipide: Koin syrjintää seksuaalivähemmistön jäsenenä

Vierailija
03.05.2024 |

"Olen seksuaalivähemmistöön kuuluva seurakuntalainen. Olen aina ollut vääränlainen, ja tästä olen kärsinyt tullessani eri tavoin syrjityksi kirkossa. Töölön seurakunnan olen kuitenkin kokenut olevan suhteellisen turvallinen minulle.

Sunnuntaina 4.9. messussa ilahduin papin saarnatessa siitä, että kirkon pitää olla kaikille turvallinen, ja että ketään (kuten seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä) ei saa syrjiä. Tuli olo, että kelpaan tällaisena ja minut on huomioitu.

Järkytys oli valtava, kun saarnan jälkeen messun toinen pappi pyysi seurakuntaa konfirmaation yhteydessä yhtäkkiä rukoilemaan, että Muistakaa myös meitä pappeja, että osaisimme opettaa ja toimia siten, mikä on Jumalan mielen mukaista. Sen jälkeen hän rukouksessa puhui, miten avioliitto kuuluu miehelle ja naiselle.

Poistuin kirkosta itkien. Koen, että sekä saarnan pitänyt pappi että minä tulimme häväistyiksi ja satutetuiksi. Näköjään Töölön seurakunta ei ollutkaan minulle turvallinen paikka."

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/mielipide-koin-syrjintaa-temppeliauki…

Linkissä myös kirkkoherran vastine mielipidekirjoitukseen.

Syrjikö pappi mielestäsi seksuaalivähemmistöjä väittäessään, että avioliitto kuuluu vain miehelle ja naiselle?

Vaihtoehdot

Kommentit (96)

Vierailija
1/96 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella kirjoittaja koki tulleensa syrjityksi ja häväistyksi? Synti on teologinen käsite, ja kirkko opettaa selvästi että jokainen ihminen on syntinen.

Vierailija
2/96 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä on ongelma? Avioliiton rajaaminen miehen ja naisen väliseksi ei tarkoita sitä, etteikö homotkin kelpaisi Jumalalle juuri sellaisina kuin he ovat. Jokainen ihminen haluaa tehdä syntiä, eikä kukaan meistä saa tehdä kaikkea mitä haluaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/96 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristillisyys on kerho ja jokaisella kerholla on omat sääntönsä ja arvonsa. Kannattaako väkisin tunkea sellaiseen kerhoon, jonka arvot eivät vastaa omia?

Vierailija
4/96 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatussahan niin lukee, eikä siitä mikään pappi päätä. 

Vierailija
5/96 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se on, Raamattu on Jumalan Sana ja sen mukaan avioliitto on miehen ja naisen välinen! 

Epäilen kuiteinkin tarinaasi, koska en usko että Raamatun Sanassa pysyvä pappi saisi edes tehdä noin. Sateenkaaripapit saavat vihkiä samaa sukupuolta oleva, vastoin kirkollislakia, eikä heille tule seuraamuksia siitä. Konservatiiviset papit ajetaan nurkkaan. Rappiotila evl kirkossa.

Jos tuo on totta mitä kerroit, totean että olipa mahtavan rohkea pappi!

Vierailija
6/96 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä on ongelma? Avioliiton rajaaminen miehen ja naisen väliseksi ei tarkoita sitä, etteikö homotkin kelpaisi Jumalalle juuri sellaisina kuin he ovat. Jokainen ihminen haluaa tehdä syntiä, eikä kukaan meistä saa tehdä kaikkea mitä haluaa.

Homo uden  ja les bouden toteuttaminen on tahallinen synti, syntinen elämäntapa kuten myös hereroiden irto ja avosuhteet. Uskossa oleva ei voi jatkaa synneissään. Selibaatti on silloin oikea ratkaisu.

Homo tai lesbo taipumus ei ole synti jos ei toteuta asiaa.

Vierailija
7/96 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi syyllistää muslimeja samasta. mitenköhän antirasistien näkemys asiaan olisi? tai sitten pitää hyväksyä ettei antiikkisia uskomusjärjrstelmiä voi muuttaa helposti. itse voi lakata uskomasta.

Vierailija
8/96 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa leimaava kirjoitus. Ikävää tietysti, että kirjoittaja pahoitti mielensä papin sanoista niin että alkoi itkeä, mutta missä on suvaitsevaisuus eri tavalla ajattelevia ihmisiä kohtaan?

Vierailija
9/96 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Homo uden  ja les bouden toteuttaminen on tahallinen synti, syntinen elämäntapa kuten myös hereroiden irto ja avosuhteet. Uskossa oleva ei voi jatkaa synneissään. Selibaatti on silloin oikea ratkaisu.

Ja selibaattihan se on naimattomien heteroidenkin elämäntapa.

Nyt olisi inceleillekin tilaisuus, kun olisi elämänkatsomus missä pidättäytyminen on hyve. Loppuisi se ressaaminen seksiasioilla. 

Vierailija
10/96 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä artikkeli on vuodesta 2022, kirkon mädätys on mennyt sen jälkeen tosi paljon pahemmaksi. Tuskin Raamatun Sanan takana seisova pappi saisi lainkaan avata suunsa nyt.

Vierailija
11/96 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska Räsänen kaltaisineen jättää kirkon? Voisin siinä kohtaa liittyä takaisin. 

Vierailija
12/96 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska Räsänen kaltaisineen jättää kirkon? Voisin siinä kohtaa liittyä takaisin. 

Minä olen jättämässä mätäkirkon. En ole Räsänen, mutta toinen konservatiivi jolle Jumalan Sana merkitsee kaikki.

Vierailija
13/96 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se on, Raamattu on Jumalan Sana ja sen mukaan avioliitto on miehen ja naisen välinen! 

Epäilen kuiteinkin tarinaasi, koska en usko että Raamatun Sanassa pysyvä pappi saisi edes tehdä noin. Sateenkaaripapit saavat vihkiä samaa sukupuolta oleva, vastoin kirkollislakia, eikä heille tule seuraamuksia siitä. Konservatiiviset papit ajetaan nurkkaan. Rappiotila evl kirkossa.

Raamattu on joidenkin satoja vuosia sitten eläneiden hihhulien sana.

Vierailija
14/96 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristinuskoo kuuluu myös risti, ristin kantaminen. Tästäkään ei nykyään puhuta. Raamatullista uskoa ei enää ilm. opeteta

Vierailija
15/96 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi kauheeta, hae heti 5 tonnin korvaukset saamastasi vääryydestä.

Vierailija
16/96 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja selibaattihan se on naimattomien heteroidenkin elämäntapa.

Nyt olisi inceleillekin tilaisuus, kun olisi elämänkatsomus missä pidättäytyminen on hyve. Loppuisi se ressaaminen seksiasioilla. 

////

Tämä . Tuokin on ristin kantamista. Aito kristinusko tarkoittaa myös kilvoittelua, kieltäymyksiä.

Vierailija
17/96 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Näköjään Töölön seurakunta ei ollutkaan minulle turvallinen paikka."

Voi herttileijaa. 

Vierailija
18/96 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alanuolet? Raamattu on ihmisten käsialaa.

Vierailija
19/96 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on täysin ymmärrettävää, että kirjoittaja oli pahoittanut mielensä tilanteessa. Kyllä valtaosa ihmisistä loukkaantuu, jos heidän arvostamansa ihminen yht'äkkiä sanallisesti hyökkää heidän identiteettiään vastaan. Kirjoittaja oli luullut löytäneensä henkisen kotinsa tuosta seurakunnasta ja sitten luulo osoittautui vääräksi. Itse olen pitänyt kristinuskon keskeisimpänä sanomana rakkautta. Rakkauteen taas ei kyllä kuulu seksuaalivähemmistöihin kuuluvien tuomitseminen. Seksuaalivähemmistöjen tuomitseminen on lähtöisin vihasta, ei rakkaudesta.

Vierailija
20/96 |
03.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alanuolet? Raamattu on ihmisten käsialaa.

Raamattu on kirjoitettu Pyhän Hengen vaikutuksesta, ja on Jumalan Sana!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän