Onko täällä muita äitejä, joiden mielestä äitienpäivää ei tarvitsisi juhlia?
Äitienpäivä on mulle yleensä vaan muistutus siitä, miten eriarvoinen olen moneen muuhun äitiin verrattuna. Olen yh ja erityislapsen äiti. Lapsen isä ei varmasti osoita kiitostakaan sen suhteen, että olen kasvattanut ja hoitanut meidän yhteisen lapsen. Ja lisäksi mietin niitä kaikkia lapsettomia tai äidittömiä, joille tämä päivä on varmasti myös rankka. Minusta äitienpäivää eikä isänpäivää tarvitsisi juhlia erikseen.
Kommentit (45)
Olen samaa mieltä. Minusta nämä on tekopyhiä juhlia. T. Kahden äiti
Samaa mieltä. Naistenpäivänä voitaisiin käsitellä myös äititeemoja.
Se on vaan kaupallinen juhla. Ei meillä ainakaan juhlittu ihmeemmin, mitä nyt lapset olivat koulussa tehneet ne perinteiset kortit..
Jokainen ihminen on yksilö ja jokainen perhe on erilainen. Miksi sä koet olevasi eriarvoinen?
Vierailija kirjoitti:
Se on vaan kaupallinen juhla. Ei meillä ainakaan juhlittu ihmeemmin, mitä nyt lapset olivat koulussa tehneet ne perinteiset kortit..
Jokainen ihminen on yksilö ja jokainen perhe on erilainen. Miksi sä koet olevasi eriarvoinen?
No esim vaikka siksi, että monet isät ostavat lasten kanssa yhdessä lahjan, tekevät kakun. En ole koskaan sellaista kokenut. Ja lisäksi yleisellä tasolla: huolehdin kaikesta vanhemmuuteen liittyvästä yksin, kun monilla muilla on siinä toinen jakamassa vastuuta. Siinä nyt alkuun
Synttäritkin on niin vanhanaikaisia eikä nimipäivistä tarvitse onnitella, kun kaikilla on nimi.
Aina kannattaa juhlia, jos on vähänkin aihetta. Mutta myönnän, että tuntuu kornilta juhlia omasta valinnasta johtuvaa tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Aina kannattaa juhlia, jos on vähänkin aihetta. Mutta myönnän, että tuntuu kornilta juhlia omasta valinnasta johtuvaa tilannetta.
Juhliihan jotkut naimisiin menoakin ja se jos mikä on oma valinta. Ja sitten hääparia vielä pitäisi lahjoa ja onnitella, huh.
Minä olisin halunnut lähteä lapseni (ei pikkulapsi vaan lähes aikuinen) kanssa laivalle, mutta äitienpäiväksi sinne oli laitettu joku lasten teemaristeily. Mitä hittoa?! On varmaan äideille ihanaa juosta peräsuoli pitkällä lasten diskoista ja bingoista toiseen.
Vois kieltää äitienpäivän ja synttärit kokonaan. Kolmen lapsen yh ja pyöritän koko arjen yksin, niin todennut että perusarki on parasta. Lapset on ihania, ja hienoja lahjoja ja kortteja kyllä askartelevat päiväkodissa ja koulussa, mut nämä ostetut lahjat, kakut ja kukat on ihan turhaa. Esikoisella kova tarve yrittää järjestää oikeaa juhlaa, ja yrittää sitten pikkusisarusten kanssa väsätä jotain, kunnes alkaa hirveä huuto ja sen jälkeen marttyyri mökötys kun mikään ei taaskaan mennyt niinkuin hän halusi ja suunnitteli. Siinä on sitten aamulla ennen klo 7 kaikkien mieli pahoitettuna..
Minusta äitienpäivää pitäisi viettää siten että muistettaisiin ennen kaikkea omaa äitiä. En tiedä että onko aina ollut näin, mutta äitienpäivä tuntuu ainakin nykyisin olevan enemmän parisuhdejuttu. Samoin tosin isänpäivä.
Itsellenikin äitienpäivä on usein tuntunut vähän haikealta ja jopa surulliselta, vaikka olenkin parisuhteessa lasteni isän kanssa. Äitienpäiväähän markkinoidaan perheen äidin hemmottelupäivänä minkä toteutuminen vaatisi isänkin panosta, mutta on paljon sellaisia miehiä joita ei vain kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen ihminen on yksilö ja jokainen perhe on erilainen. Miksi sä koet olevasi eriarvoinen?No esim vaikka siksi, että monet isät ostavat lasten kanssa yhdessä lahjan, tekevät kakun. En ole koskaan sellaista kokenut. Ja lisäksi yleisellä tasolla: huolehdin kaikesta vanhemmuuteen liittyvästä yksin, kun monilla muilla on siinä toinen jakamassa vastuuta. Siinä nyt alkuun
Kyseessä ei ole eriarvoisuus. Ei muillakaan sinkuilla ole kumppania tukemassa ja jakamassa. Ei se silti eriarvoisuutta ole. Kyllä sinä olet ihan samanarvoinen ihminen kaikkien parisuhteessa olevien kanssa.
Mä kyllä olen aina tykännyt, että edes yhtenä päivänä vuodesta äitien panos nostetaan esiin. Tänä vuonna ilmoitin miehelle ja lapselle, että haluaisin nukkua poikkeuksellisen pitkään ja toive toteutettiin: nousin vasta puoli kymmenen jälkeen. Oli rentouttavaa :) Myös hyvää kakkua tuli, ja olihan se juhlaa :)
Vierailija kirjoitti:
Minusta äitienpäivää pitäisi viettää siten että muistettaisiin ennen kaikkea omaa äitiä. En tiedä että onko aina ollut näin, mutta äitienpäivä tuntuu ainakin nykyisin olevan enemmän parisuhdejuttu. Samoin tosin isänpäivä.
Itsellenikin äitienpäivä on usein tuntunut vähän haikealta ja jopa surulliselta, vaikka olenkin parisuhteessa lasteni isän kanssa. Äitienpäiväähän markkinoidaan perheen äidin hemmottelupäivänä minkä toteutuminen vaatisi isänkin panosta, mutta on paljon sellaisia miehiä joita ei vain kiinnosta.
Minusta olisi outoa, että nainen lähtee oman äitinsä luo järjestämään tälle äitienpäivää ja jättää omat lapset isän kanssa kotiin. Itse olen yli viisikymppinen ja lapset on aikuisia, joten en itse olisi saanut yhtään äitienpäivää itselleni, kun koko päivä olisi mennyt äitini kanssa.
Mä taas koen tärkeäksi juhlia lasteni kanssa, olin ravintolassa syömässä lasteni kanssa. Musta se oli hyvä juhlahetki.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Minusta nämä on tekopyhiä juhlia. T. Kahden äiti
Kenenkään ei ole pakko juhlia. Se on ihan sinun perheesi asia. Avaa suusi ja kerro, ettet halua päivää noteerattavan yhtään milläänlailla. Onko liian vaikeata? Tarvitaanko siihenkin kaikkia perheitä koskeva määräys olla juhlimatta?
Sinun kohdallasi sen juhliminen voi todellakin olla tekopyhää. - Mutta on äitejä ja perheitä, joissa se ei ole.
Älä tuputa omaa epäonnistumistasi muiden riesaksi.
En välitä mistään lässyn lässyn teemapäivistä, lähinnä markkinamiesten kaupantekopäiviä. Some täynnä samaa hyvää sitä ja tätä ja kukkien kuvia, ihan turhaa.
Toiselle voi osoittaa arvostusta ja ostaa lahjoja muutenkin, silloin se tuntuukin erityisemmältä kun sitä ei tehdä jonkun tietyn päivän takia.
Mulle ihan sama, viettäkää tai ette.
Oma äiti kuollut ja niin myös lapsi.
Inhottaa tuo teidän jatkuva kitinä.
Niuku nauku.
Munäiti oli just tuommoinen äitienpäivänä.
Itse annan lasten onnitella ja sanon että kiitos kulta. Ja siinäpä se, ei mitään övereitä.
Vierailija kirjoitti:
En välitä mistään lässyn lässyn teemapäivistä, lähinnä markkinamiesten kaupantekopäiviä. Some täynnä samaa hyvää sitä ja tätä ja kukkien kuvia, ihan turhaa.
Toiselle voi osoittaa arvostusta ja ostaa lahjoja muutenkin, silloin se tuntuukin erityisemmältä kun sitä ei tehdä jonkun tietyn päivän takia.
Ja kuinka moni näistä "puolisoni ei ole äitini" -isähahmoista sitten niin tekee?
Se meni jo.