Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä muita äitejä, joiden mielestä äitienpäivää ei tarvitsisi juhlia?

Vierailija
09.05.2022 |

Äitienpäivä on mulle yleensä vaan muistutus siitä, miten eriarvoinen olen moneen muuhun äitiin verrattuna. Olen yh ja erityislapsen äiti. Lapsen isä ei varmasti osoita kiitostakaan sen suhteen, että olen kasvattanut ja hoitanut meidän yhteisen lapsen. Ja lisäksi mietin niitä kaikkia lapsettomia tai äidittömiä, joille tämä päivä on varmasti myös rankka. Minusta äitienpäivää eikä isänpäivää tarvitsisi juhlia erikseen.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Minusta nämä on tekopyhiä juhlia. T. Kahden äiti

Kenenkään ei ole pakko juhlia. Se on ihan sinun perheesi asia. Avaa suusi ja kerro, ettet halua päivää noteerattavan yhtään milläänlailla.  Onko liian vaikeata?  Tarvitaanko siihenkin kaikkia perheitä koskeva määräys olla juhlimatta?

Sinun kohdallasi sen juhliminen voi todellakin olla tekopyhää.   -   Mutta on äitejä ja perheitä, joissa se ei ole.

Älä tuputa omaa epäonnistumistasi muiden riesaksi.

Ei meillä juhlittukaan, päivä ei ole meille ongelma. Silti se on tekopyhä juhla, niin kuin moni muukin. Löysää nutturaasi, niin veri kiertää paremmin.

Vierailija
22/45 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä äidit päivänsä ansaitsee kuten isätkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En välitä mistään lässyn lässyn teemapäivistä, lähinnä markkinamiesten kaupantekopäiviä. Some täynnä samaa hyvää sitä ja tätä ja kukkien kuvia, ihan turhaa.

Toiselle voi osoittaa arvostusta ja ostaa lahjoja muutenkin, silloin se tuntuukin erityisemmältä kun sitä ei tehdä jonkun tietyn päivän takia.

Ettekö te voi viettää ihan omalla tavalla äitienpäivää, pitääkö sitä katsoa jostain Stockan kuvastosta oppia??

Vierailija
24/45 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta äitienpäivää pitäisi viettää siten että muistettaisiin ennen kaikkea omaa äitiä. En tiedä että onko aina ollut näin, mutta äitienpäivä tuntuu ainakin nykyisin olevan enemmän parisuhdejuttu. Samoin tosin isänpäivä.

Itsellenikin äitienpäivä on usein tuntunut vähän haikealta ja jopa surulliselta, vaikka olenkin parisuhteessa lasteni isän kanssa. Äitienpäiväähän markkinoidaan perheen äidin hemmottelupäivänä minkä toteutuminen vaatisi isänkin panosta, mutta on paljon sellaisia miehiä joita ei vain kiinnosta.

Minusta olisi outoa, että nainen lähtee oman äitinsä luo järjestämään tälle äitienpäivää ja jättää omat lapset isän kanssa kotiin. Itse olen yli viisikymppinen ja lapset on aikuisia, joten en itse olisi saanut yhtään äitienpäivää itselleni, kun koko päivä olisi mennyt äitini kanssa.

Niinpä. Omaa äitiä tietysti muistetaan, mutta jos on omia lapsia, niin kyllä heillekin pitää suoda  äitienpäivän ilo.  Kyllä siinä on luonnostaan monen suuntaista iloa ja kiitollisuutta, niin lapsilta äidille, äidiltä lapsille, ja vielä se lasten isänkin sopii juhlia sitä että hänen lapsillaan on äiti . (Ja kiitos jo valmiiksi siitä, että kukaan ei tule vääntämään puujalkavitsiä siitä, kuinka jokaisella on äiti. Tiedän. Tiedän senkin, että on myös kauheita äitejä, mutta en nyt todellakaan rupea kirjoitamaan 100 sivuista esseetä, jossa pisteyttäisin äidit).

Vierailija
25/45 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta äitienpäivää pitäisi viettää siten että muistettaisiin ennen kaikkea omaa äitiä. En tiedä että onko aina ollut näin, mutta äitienpäivä tuntuu ainakin nykyisin olevan enemmän parisuhdejuttu. Samoin tosin isänpäivä.

Itsellenikin äitienpäivä on usein tuntunut vähän haikealta ja jopa surulliselta, vaikka olenkin parisuhteessa lasteni isän kanssa. Äitienpäiväähän markkinoidaan perheen äidin hemmottelupäivänä minkä toteutuminen vaatisi isänkin panosta, mutta on paljon sellaisia miehiä joita ei vain kiinnosta.

Minusta olisi outoa, että nainen lähtee oman äitinsä luo järjestämään tälle äitienpäivää ja jättää omat lapset isän kanssa kotiin. Itse olen yli viisikymppinen ja lapset on aikuisia, joten en itse olisi saanut yhtään äitienpäivää itselleni, kun koko päivä olisi mennyt äitini kanssa.

Ei kai koko päivää oman äidin kanssa tarvi viettää, en sanonut niin. Mutta jotenkin omaakin äitiä voisi muistaa, tai vaikka kokoontua yhteen isommalla porukalla juhlimaan suvun äitejä. Ei se nyt niin tarkkaa tietenkään ole että jokaisen pitäisi olla juuri oman äitinsä seurassa vaan voisi hajaantua kuten kukin parhaaksi näkee. Voisihan vaikka äitikaverienkin kesken järjestää jotain. Mutta olisi ihanaa jos jokaista äitiä ja isää muistettaisiin jotenkin, että päivä voisi olla edes vähän erityinen, sen sijaan että puolisot järjestävät toisilleen hemmottelua äitien- ja isänpäiviksi.

Vierailija
26/45 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä juhlittu äitienpäivää. Sanoin jo etukäteen ettei tarvitse ostaa mitään. Omalle äidille laitoin viestin

Vierailija
27/45 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään ei ole pakko juhlia. Se on ihan sinun perheesi asia. Avaa suusi ja kerro, ettet halua päivää noteerattavan yhtään milläänlailla.  Onko liian vaikeata?  Tarvitaanko siihenkin kaikkia perheitä koskeva määräys olla juhlimatta?

Sinun kohdallasi sen juhliminen voi todellakin olla tekopyhää.   -   Mutta on äitejä ja perheitä, joissa se ei ole.

Kyllä sitä juhlaakin tuputetaan kaikille. Ja teemana on se, että äiti on täydellinen. Sellainen sanoma sais jo joutaa hiiteen, ei sitä voi muuksi kuin tekopyhäksi sanoa. Ihmisiä täällä vain ollaan.

Vierailija
28/45 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En välitä mistään lässyn lässyn teemapäivistä, lähinnä markkinamiesten kaupantekopäiviä. Some täynnä samaa hyvää sitä ja tätä ja kukkien kuvia, ihan turhaa.

Toiselle voi osoittaa arvostusta ja ostaa lahjoja muutenkin, silloin se tuntuukin erityisemmältä kun sitä ei tehdä jonkun tietyn päivän takia.

Ettekö te voi viettää ihan omalla tavalla äitienpäivää, pitääkö sitä katsoa jostain Stockan kuvastosta oppia??

Niinpä. Ei tarvitse välttämättä lahjoja. Pientä juhlaa ja tunnelmaa syntyy ilman lahjojakin. En itseasiassa ole mitenkään lahjojen perään. Tavaraa voin ja osaan ostaa ihan itsekin. Mutta se, että vietetään erityistä päivää perheen kanssa, on se pointti.  Kukat ja lasten kortit/askartelut on aina kivoja ja niiden antajat yleensä tosi innoissaan ja ilahtuneita antaessaan. Miksi ottaisin sen ilon heiltä pois? Kiva itsellekin. 

Ilmeisesti monilla ei ole minkäänlaisia traditioita. - perittyjä tai itse oman perheen kanssa luotuja - siitä, kuinka oman perheen kesken juhlitaan.  En antaisi näitä perinteisiä juhlia pois. Elämässä saa olla juhlaakin.

Vierailija
29/45 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä juhlaakin tuputetaan kaikille. Ja teemana on se, että äiti on täydellinen. Sellainen sanoma sais jo joutaa hiiteen, ei sitä voi muuksi kuin tekopyhäksi sanoa. Ihmisiä täällä vain ollaan.

Ihan oma vikasi, jos ahdistus omasta kuvitelmastasi, ettet ole kelvollinen, koska et ole täydellinen.

Ei tarvitse olla täydellinen, koska kukaan ei ole täydellinen. Sinä teet sen minkä jaksat ja niiden ominaisuuksien raameissa, jotka sinulla on.  Lapselle se tapaa riittää. Ja ole huoletta, he kyllä tietävät, jos sinussa on jotain puutteita, mutta siitä huolimatta haluavat juhlia.

Vierailija
30/45 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se epäonnistumisen tunne tulee siitä että äitienpäivää on niin voimakkaasti markkinoitu tietynlaisena juhlana. Monella ei vain ole mahdollisuutta viettää sitä "oikealla" tavalla. Tuo huonommuus tai epäonnistuminen on tietysti vain kuviteltua. Olisi hyvä jos erilaiset tavat viettää äitienpäivää olisivat enemmän esillä. Kaikki eivät tässäkään asiassa halua myöntää etuoikeuksiaan vaan nähdään jotenkin oman hyvän valinnan seurauksena (eli omana ansiona ja onnistumisena) se kun puoliso huomioi.

Vierailija
31/45 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai koko päivää oman äidin kanssa tarvi viettää, en sanonut niin. Mutta jotenkin omaakin äitiä voisi muistaa, tai vaikka kokoontua yhteen isommalla porukalla juhlimaan suvun äitejä. Ei se nyt niin tarkkaa tietenkään ole että jokaisen pitäisi olla juuri oman äitinsä seurassa vaan voisi hajaantua kuten kukin parhaaksi näkee. Voisihan vaikka äitikaverienkin kesken järjestää jotain. Mutta olisi ihanaa jos jokaista äitiä ja isää muistettaisiin jotenkin, että päivä voisi olla edes vähän erityinen, sen sijaan että puolisot järjestävät toisilleen hemmottelua äitien- ja isänpäiviksi.

Meneehän siinä matkoihin aikaa, kun ei naapureina asuta. Ongelmaksi olisi vielä tullut se, minne lapset laitetaan, kun mies olisi mennyt oman äitinsä luo sisarustensa kanssa. Omat lapset ei sitten ikinä viettäisi äitienpäivää, kun me kaikki oltaisiin silloin eri paikoissa.

Vierailija
32/45 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha päivä. Minkälaiset äidit jaksaa keulia vuodesta toiseen jollain kuppasilla ruusuilla ja kakuilla jotka on ostettu pakon edessä ettei mamma märise ja leiki marttyyriä viikko tolkulla. Sit ollaan niin otettuja vaikka moni on äitinä täys *Aska.

Vierailija
33/45 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meneehän siinä matkoihin aikaa, kun ei naapureina asuta. Ongelmaksi olisi vielä tullut se, minne lapset laitetaan, kun mies olisi mennyt oman äitinsä luo sisarustensa kanssa. Omat lapset ei sitten ikinä viettäisi äitienpäivää, kun me kaikki oltaisiin silloin eri paikoissa.

No just, älä edes yritä ymmärtää. Vietä ihan rauhassa jatkossakin äitienpäivä miehesi ja lastesi kanssa.

Vierailija
34/45 |
09.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Nytkin monta ketjua siitä miten äitienpäivä aiheuttaa vain pahaa mieltä. Jotkut naiset on ihme iniseviä prinsessoja. Lasten itsetekemät kortit on hienoja, mutta muuten en näe niitä lahjoja ja kukkia tärkeinä enkä oikein tajua ihmisiä jotka näkee. Kyllä se on tärkeintä miten kohdellaan siellä arjessa, ne muut 364 päivää vuodessa. Jos huonosti niin ei se yksi kakku sitä korvaa. Jos hyvin, niin lapsellista itkeä jostain kukkapuskasta.

Vierailija
35/45 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei ymmärretä ettei ole mikään pakko juhlia... joka asiasta valitetaan ja rutistaan...

Vierailija
36/45 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitienpäivä pitäisi poistaa kokonaan, samoin isänpäivä. Olen aina inhonnut, että aikuistenkin lasten pitää änkeytyä kylään, kun on äitienpäivä. Kaikilla ihmisillä on elämä ja kaikki ovat ihmisinä samanarvoisia.

Vierailija
37/45 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oma vikasi, jos ahdistus omasta kuvitelmastasi, ettet ole kelvollinen, koska et ole täydellinen.

Ei tarvitse olla täydellinen, koska kukaan ei ole täydellinen. Sinä teet sen minkä jaksat ja niiden ominaisuuksien raameissa, jotka sinulla on.  Lapselle se tapaa riittää. Ja ole huoletta, he kyllä tietävät, jos sinussa on jotain puutteita, mutta siitä huolimatta haluavat juhlia.

En ahdistu kuvitelmasta, että pitäisi olla täydellinen, vaan juhlan teemaan liittyvästä tekopyhyydestä.

Sitä paitsi miksi sinua haittaa, jos joku ei arvostaa juhlaa samalla tavalla kuin sinä? Ihan on oma vikasi, jos täytyy toisia noin pienestä syyllistää.

Vierailija
38/45 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en olisi välittänyt juhlia, mutta mies halusi. Toivottavasti ensi vuonna ei tarvitse.

Vierailija
39/45 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo mistä tällainen harha syntyy että jos ette itse jotain saa tai "tahdo" se pitää kieltää muiltakin? Voi kun naapurin insta päivitys löi sellainen ettei meillä ollut ni ei saa viettää äitienpäivää. Samoin kun tämä lapsettomienpäivä kun en saa lasta, ei muutkaan saisi nauttia lapsistaan. Mistä syntyy tämä maailman napa harha?

Vierailija
40/45 |
10.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle se on painajaispäivä. Ainut päivä vuodesta, jolloin itken. Juuri siksi, että olen äiti.