Paljonko olette saaneet asuntolainaa noin 3000e nettotuloilla?
Pari sataa suuntaan tai toiseen. Kokemuksia viime vuosilta, paljonko lainaa luvattiin?
Kommentit (24)
Sain sen mitä pyysin, eli noin 100t€. Olisin saanut enemmänkin (pankki olisi luvannut), mutta en tarvinnut. Ja siis yksin otettu asuntolaina + enemmän kuin riittävästi omarahoitusosuutta.
Noin 165.000. Mukana tuli tietty viime asunnon myyntivoitto. Enempää en olisi sinkkuna halunnut kai lainatakaan. Kk-erä on 800 euroa mikä on halvempi kuin alueeni vuokrataso.
Vierailija kirjoitti:
Annahan ne bruttotulosi, kun niillä tämä yhteiskunta toimii.
Pankkeja kiinnostaa nettotulot.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Lisäksi antaa puhujasta hieman pöntön kuvan, jos puhuu "käteen jäävästä osasta", ihan kuin henkilö ei ymmärtäisi prosenttilaskua tai Suomen verotusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Lisäksi antaa puhujasta hieman pöntön kuvan, jos puhuu "käteen jäävästä osasta", ihan kuin henkilö ei ymmärtäisi prosenttilaskua tai Suomen verotusta.
Kyllä mulla asuntolainahakemukseen piti laittaa nettotulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko vähän uuvatti? Pankkeja kiinnostaa lainanhoitokyky ja se että sun tilille tulevat tulot riittää lainan maksuun. Pankit laskevat että lainanhoitokulut ei saisi olla yli 40% nimenomaan nettotuloista!
180 000. En toki ottanut kun reilu satatuhatta, koska yksin.
Ei kai tuollaisilla tuloilla enää tarvitse lainata, siitähän jää yli puolet jo säästöön.
150 000€ sain ja otin, kun ostin asuntoni 2020 hinnalla 219 000€. Nyt välittäjä olisi laittanut asunnon myyntiin 290 000eurolla. Ei huono.
Ei se nyt ihan noin yksinkertaista ole. Lainamäärään vaikuttaa myös mm. mahdollisten lasten määrä, onko autoa, muita lainoja, miten paljon on säästöjä jne.
Pankkien sivuilla on lainalaskureita, kokeile niillä lainamääräsi.
Te jotka huutelette bruttotulojen perään niin oletteko edes hakeneet lainaa?
Itse ostin juuri keväällä oman rivarikodin(2016 rak.vuosi). Olen sinkku nainen/ äiti tai viralliselta statukseltani leski.
Pankki ei kysele bruttotuloja. Lainansaantiin / määrään vaikuttaa moni asia.
Asunnon sijainti, ikä, myös oma ikä, maksukyky( nettotulot) . Tarviiko mahdollisesti remontoida.
Oma asuntoni Järvenpäässä maksoi 180 000€. Oma rahoitusta oli 100 000€. Eli lainaa otin 80 000€. 20 000€ jätin säästötilille.
Mun palkan nettotulot palkasta n 2200-2300€/kk.
Toki tällä hetkellä saan vielä perhe-eläkettä lapsesta sekä leskeneläkettä. Niiden varaan en voi elämääni laskea.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuollaisilla tuloilla enää tarvitse lainata, siitähän jää yli puolet jo säästöön.
Olet varsinainen neropatti. Ei siis tarvitse säästää kuin vain 100 kuukautta, jos on ostamassa esimerkiksi 150000 euron asuntoa.
En senttiäkään, koska ei vakityötä. Olen työssäkäyvä opiskelija, nyt olen ollut keskeytyksettä tulevaa koulutustani vastaavissa töissä viime vuoden tammikuusta asti. Valmistun jouluna.
Omaa rahaa on 22 tuhatta, ja katselemani omakotitalot ovat hintaluokaltaan 100-120 tuhatta. Ei elätettäviä.
240 000 euroa. Nettotulot oli 3200 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Minun pankkia vaan kiinnosti nettotulot, että kuinka paljon on rahaa laittaa lainaan muiden kulujen yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Pankkia ei kiinnosta sun bruttotulosi vaan kuukausitulosi verojen jälkeen.
Kokeile lainalaskureita sun nettotuloilla. Se antaa tämän hetkisen tilanteen.