Mitä piisannut on hämeen murteella?
Esimerkiksi: "Elikoitten ruoka on piisannut. Saas nähdä, miten se riittää talven loppuun."
Yleensä kun puhutaan, että jotain on piisannut, niin sitä on älyttömät määrät. Ainakin täällä uudellamaalla. Mut mitä se tarkoittaa hämeen murteella?
Kommentit (22)
Olen asunut sekä Helsingissä että Tampereella ja molemmissa piisata tarkoittaa riittää.
Savon murteella se on riittämistä. Kyllä piisoo. Kyllä riittää. Ei tarkoita älyttömiä määriä, vaan että riittävästi.
Niin.... Eikö se mene: "On näitä kouluhommia piisannut."
Käytetään ennen sitä piisannut sanaa substantiivia, joka on partitiivissa.
(Niille, jotka eivät tiedä: partitiivin pääte on -a, -ä, -ta, -tä.)
Tätä ihmettelen. Miten kukaan ulkomaalainen voisi osaa suomea täydellisesti, kun edes suomalaiset eivät osaa käyttää omaa kieltään. Tämän siitä saa, kun ihmiset eivät lue enää. Tulevat sukupolvet tietävät vähemmän, kun sanavarasto heikkenee kokoajan. Käytetään vain yksinkertaisia ja yleisiä sanoja, jotta kukaan ei jäisi ymmärryksestä osattomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Niin.... Eikö se mene: "On näitä kouluhommia piisannut."
Käytetään ennen sitä piisannut sanaa substantiivia, joka on partitiivissa.
(Niille, jotka eivät tiedä: partitiivin pääte on -a, -ä, -ta, -tä.)
Se taitaa olla murrekysymys, onko siinä sana nominatiivissa taiko partitiivissa.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ihmettelen. Miten kukaan ulkomaalainen voisi osaa suomea täydellisesti, kun edes suomalaiset eivät osaa käyttää omaa kieltään. Tämän siitä saa, kun ihmiset eivät lue enää. Tulevat sukupolvet tietävät vähemmän, kun sanavarasto heikkenee kokoajan. Käytetään vain yksinkertaisia ja yleisiä sanoja, jotta kukaan ei jäisi ymmärryksestä osattomaksi.[/quote
eii se kuule tietämiseen vaikuta se äidinkieli
Olen asunut Uudellamaalla, Etelä-Pohjanmaalla ja Savossa ja kaikkialla "piisata" tarkoittaa riittää, olla tarpeeksi. Tarkoittaako se muka Hämeessä jotain muuta?
NIIN TÄSSÄ ON KYSE HÄMEEN MURTEESTA!!!!!!!!! TE URPOT!!!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Uudellamaalla, Etelä-Pohjanmaalla ja Savossa ja kaikkialla "piisata" tarkoittaa riittää, olla tarpeeksi. Tarkoittaako se muka Hämeessä jotain muuta?
Joo kyllä tää juttu alkaa piisaa jo.
On ne hämäläiset niin huhhhhhhuh, kun tarkottaa jotain muuta kaikki. Esimerkiksi navetta on hämeen murteella ometta.
Asiayhteydestä aloittajan lauseessa piisannut epäilemättä tarkoittaa "riittänyt". Kuten kaikki edellä olevat toteavatkin. Tautologian välttäminen on hyvää kielenkäyttöä.
Myös Kymenlaaksossa piisaa = riittää
Tarkoittaa samaa kuin "hiisata" eli polttaa eli palaa. Elikkä: "Elikoitten ruoka on palanut." Ilmeisesti rehusäilössä tms. on ollut tulipalo.
Hämeessä Uudenmaan h muuttuu p:ksi.
Vierailija kirjoitti:
NIIN TÄSSÄ ON KYSE HÄMEEN MURTEESTA!!!!!!!!! TE URPOT!!!!!!!
NO KERRO SINÄ VIISAS SITTEN MITÄ SE TARKOITTAA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Piisaa = riittää.
Navetta on navetta.
Ometta ei ole Hämeen murretta.
Piisata=riittää.
On tässä hommaa piisannut = on ollut paljon tekemistä.
Tämän kylän ämmät ne sanovat
Että minä olen suurisuinen
Jala jallan jala jala vei vei vei
Että minä olen suurisuinen
Mutta vielähän minulle on piisannut
Tuo lusikka yksipuinen
Jala jallan jala jala vei vei vei
Lusikka yksipuinen
Piisi on savupiippu
Piisata on hämeeksi piiputtaa
Ne siellä uudella maalla määrää kaikista asioista, mistä eivät tiedä tuon taivaallista. SITTEN vielä kehtaavat sekoittaa suomen kielen nurinkurin.